Turtles skapare Kevin Eastman säger att inte ens han klarade damm-banan i NES-versionen

Robot
Turtles skapare Kevin Eastman säger att inte ens han klarade damm-banan i NES-versionen
Medlem

Men vattenbanan är ju inte ens den svåra biten i det spelet?

Jag minns inte att jag hade några bekymmer med den som liten. Man kan ju byta sköldpadda i pausmenyn om de får ont om hälsa.

Däremot hade jag problem med banan efter, när man åker runt med bilen. Galet stor bana, verkligen en labyrint.

Medlem

Så himla svår vill jag inte minnas att den var. Som liten fastnade jag aldrig på den. Finns ju betydligt knepigare banor som i så fall skapar mer frustration, exempelvis kloakerna.

Medlem

Spelat otroligt mycket av detta spel, ett riktigt skitspel, men man var ju Turtles fan och hade inte så många spel tyvärr.

Undra hur dagens bortskämda gamers hade behandlat detta spel om det var släppt Anno 2022.


signatur

IDKFA

Skribent
Skrivet av Nioreh:

Men vattenbanan är ju inte ens den svåra biten i det spelet?

Jag minns inte att jag hade några bekymmer med den som liten. Man kan ju byta sköldpadda i pausmenyn om de får ont om hälsa.

Däremot hade jag problem med banan efter, när man åker runt med bilen. Galet stor bana, verkligen en labyrint.

Vattenbanan var lite knepig, men mest om man inte vet vart man ska så tiden tar slut. Däremot håller jag med om att banan efter är svårare. Är är väl den man först ska hitta missiler till bilen och sen även repen för att kunna ta sig över hålen på taken.

Sen banan där man ska hitta technodromen är en riktig skitbana också i och med att det är helt random vilken dörr den finns i och tar du fel får du istället ett löjligt svårt ställe att ta dig igenom.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Spelat otroligt mycket av detta spel, ett riktigt skitspel, men man var ju Turtles fan och hade inte så många spel tyvärr.

Undra hur dagens bortskämda gamers hade behandlat detta spel om det var släppt Anno 2022.

Tror de hade stängt av direkt de sett grafiken. -Är det här ett sådant där 8bits indie game för morfar?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skribent
Skrivet av mrFluffy:

Spelat otroligt mycket av detta spel, ett riktigt skitspel, men man var ju Turtles fan och hade inte så många spel tyvärr.

Undra hur dagens bortskämda gamers hade behandlat detta spel om det var släppt Anno 2022.

Tror spelet skulle räknas som "buggit" och framstressat idag. Slowdowns när det är många fiender på skärmen. Konstig (ofärdig?) bandesign etc. Utvecklare som har noll koll på Turtles...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nej, den är inte så svår, det är Eastman som är dålig på spel bara, han och hans sk. arga fans.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ja precis, det hade nog räknats som ofärdigt indiespel idag. Det som stör mig mest i spelet är att hoppa ner i de där små hålen vid spikväggarna som rör sig i slutet av spelet. Hur man snabbt kommer ner i minimalt små hål är inget man direkt övat på i spelet tidigare.

Skribent
Skrivet av Frezy_man:

Ja precis, det hade nog räknats som ofärdigt indiespel idag. Det som stör mig mest i spelet är att hoppa ner i de där små hålen vid spikväggarna som rör sig i slutet av spelet. Hur man snabbt kommer ner i minimalt små hål är inget man direkt övat på i spelet tidigare.

Nä och paddorna kan ju ta ett steg över dem om man inte stannar snabbt nog. Då är man död där...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Minns att B&W hade TV-spelshörna med två nintendo 8 bitars bredvid varandra där ena konsolen hade ducktales igång och det andra turtlesspelet i rubrik, gissa vart folk flockades någonstans? På motsatta sidan hade de ett sega genesis med Taz in Escape from Mars. Och nej, det var många spel jag inte klarade på den eran, bland annat det där turtlesspelet. Det var till och med någon som frågade en i personalen om de kunde byta ut till något annat spel än turtles.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Själv klarade jag av Doom 2 i fredags.
Man spelade ju bara typ 2 första banorna när man var liten, om det var pgs freeware eller om man inte spelade mer vet jag inte.

Medlem

Älskar Angry Videogame Nerd av hela mitt barnhjärta

Medlem

Vet inte varför damm-banan fått något rykte om att vara så fruktansvärt svår?
Visst tog man skada men var enkelt att gå in där med full HP på alla paddor och direkt efteråt kunde man lätt få upp alla till full HP igen.

Technodrome banan där bossen finns i 1 av 3(?) slumpvisa banor som är sjukt jobba (speciellt om du inte gick rätt och måste gå tillbaka) samt sista "tunneln" till Shredder däremot...

phi
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vet inte varför damm-banan fått något rykte om att vara så fruktansvärt svår?
Visst tog man skada men var enkelt att gå in där med full HP på alla paddor och direkt efteråt kunde man lätt få upp alla till full HP igen.

Technodrome banan där bossen finns i 1 av 3(?) slumpvisa banor som är sjukt jobba (speciellt om du inte gick rätt och måste gå tillbaka) samt sista "tunneln" till Shredder däremot...

Håller med. Den var inte ens svår vill jag minnas men däremot Technodromen fick mig att vilja bita sönder handkontrollen i ren frustration.

Jävla skitspel.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Älskar Angry Videogame Nerd av hela mitt barnhjärta

James är fantastisk. Jag kollar på hans videor än i dag. Så jävla underhållande man.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Vattenbanan fixade man. Den var svår första gångerna men knappast något omöjligt jämfört med hur spel var på den tiden. Som tidigare skrev, de senare banorna och speciellt sista banan till Shredder var riktigt svåra.

Klarade aldrig spelet just pga sista banan. Man kunde ha med samtliga turtels med full hälsa men blev man träffad av ett par Jetpack lasersoldiers eller råkade hoppa fel var man ganska körd. Speciellt eftersom man oftast bara hade en gubbe med flera Kiai Scrolls, vilket kändes som en nödvändighet att ha för att ens klara den banan.

Var inte förrän AVGN man reflekterade över hur drygt spelet egentligen var. Banor med ofta jobbig layout, där fienden ständigt respawnade, tillsammans med riktigt sega dryga kontroller var ingen rolig mix. Inte ens när man spelade på emulator med save funktion brydde jag mig tillräckligt att spela igenom hela spelet.

Medlem

Hade en vän som kom riktigt långt i detta vid sex-sju års ålder. Osäker på om/när han klarade det. Samma sak med Shadowgate. Otroliga prestationer vissa lyckades med tidigt trots att engelskan inte ens var på plats. Kanske var det för att alla hade en fem-tio spel var och man tvingades bli bra på det man hade? Minns hursomhelst alla dessa gamla svåra spel med värme.

Gällande Turtles var 2an till NES min stora favorit även om Konamikoden var ett måste. Samma sak i Probotector (känt hos vissa som Contra).


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Finns många svåra delar i det spelet. Och jag har klarat det, men kära nå'n vad många gånger spelkontrollen kastades i väggen av vrede på grund av det.

Medlem

"Det var bättre förr" 😂

Skribent
Skrivet av Freddan:

Hade en vän som kom riktigt långt i detta vid sex-sju års ålder. Osäker på om/när han klarade det. Samma sak med Shadowgate. Otroliga prestationer vissa lyckades med tidigt trots att engelskan inte ens var på plats. Kanske var det för att alla hade en fem-tio spel var och man tvingades bli bra på det man hade? Minns hursomhelst alla dessa gamla svåra spel med värme.

Gällande Turtles var 2an till NES min stora favorit även om Konamikoden var ett måste. Samma sak i Probotector (känt hos vissa som Contra).

Shadowgate var ju på svenska.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

jag klarade alla banor, vadå. många ggr om


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Shadowgate var ju på svenska.

Aaa shit du har rätt! Var tvungen att läsa på själv då jag då aldrig stötte på något översatt spel men var ju ung under 8-bit eran och kunde knappt läsa själv innan Megadriven var införskaffad. Men översättningen verkar ha lämnat en del att önska i Shadowgate så det kanske borde låtit bli att översätta 😀. Var annars kul med översättningar på den tiden. Tänker på gamla sällskapspel som Talisman och Heroquest.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Skribent
Skrivet av Freddan:

Aaa shit du har rätt! Var tvungen att läsa på själv då jag då aldrig stötte på något översatt spel men var ju ung under 8-bit eran och kunde knappt läsa själv innan Megadriven var införskaffad. Men översättningen verkar ha lämnat en del att önska i Shadowgate så det kanske borde låtit bli att översätta 😀. Var annars kul med översättningar på den tiden. Tänker på gamla sällskapspel som Talisman och Heroquest.

Tror det var 3 spel som översattes. Shadowgate, Deja-Vu och något till. Sen Sword of Hope till GB. SoH har nog roligaste översättningen av dem alla. De översatte "chest" till bröst och mudman till "mudmannen".

"Du öppnar bröstet"

"Mudmannen anfaller 2 poäng i skada"

Har även för mig det var någon hyfsad känd författare som gjorde översättningarna. Men han fick bara texten i lösa ord och meningar så kunde inte se helheten därav de konstiga meningarna och orden.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Freddan:

Hade en vän som kom riktigt långt i detta vid sex-sju års ålder. Osäker på om/när han klarade det. Samma sak med Shadowgate. Otroliga prestationer vissa lyckades med tidigt trots att engelskan inte ens var på plats. Kanske var det för att alla hade en fem-tio spel var och man tvingades bli bra på det man hade? Minns hursomhelst alla dessa gamla svåra spel med värme.

Gällande Turtles var 2an till NES min stora favorit även om Konamikoden var ett måste. Samma sak i Probotector (känt hos vissa som Contra).

Jo Turtles 2 var en av mina stora favoriter, speciellt då jag älskade Turtles. Hade mycket blåser på fingrarna efter det spelet
Klarade det dock utan Konami koden, visste inte ens att den fungerade på det spelet faktiskt.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Shadowgate var ju på svenska.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror det var 3 spel som översattes. Shadowgate, Deja-Vu och något till. Sen Sword of Hope till GB. SoH har nog roligaste översättningen av dem alla. De översatte "chest" till bröst och mudman till "mudmannen".

"Du öppnar bröstet"

"Mudmannen anfaller 2 poäng i skada"

Har även för mig det var någon hyfsad känd författare som gjorde översättningarna. Men han fick bara texten i lösa ord och meningar så kunde inte se helheten därav de konstiga meningarna och orden.

Man får ju svara på gåtor i spelet, frågan är hur det gick med den översättningen

Maniac mansion, föregångaren till Day of the tentacle översattes också. Riktigt bra spel faktiskt, speciellt om man gillar Ron Gilbert.

Det har ju också släppts ny Shadowgate till VR, sjukt sugen på att testa. Klarade aldrig originalet, var nog för liten då. Men det var väldigt spännande och låten har ju satt sig i huvet

Medlem

Är det svåra att hitta bomberna under tidspress? För sjögräs och sånt är väl inga problem, byt bara karaktär om hälsan blir för låg.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror det var 3 spel som översattes. Shadowgate, Deja-Vu och något till. Sen Sword of Hope till GB. SoH har nog roligaste översättningen av dem alla. De översatte "chest" till bröst och mudman till "mudmannen".

"Du öppnar bröstet"

"Mudmannen anfaller 2 poäng i skada"

Har även för mig det var någon hyfsad känd författare som gjorde översättningarna. Men han fick bara texten i lösa ord och meningar så kunde inte se helheten därav de konstiga meningarna och orden.

Medlem

Jag spelade Turtles för jäkla mycket o hade aldrig problem med vattennivån.
Nivån inne i teknodromen däremot med dem jäkla jetpack astronauterna….klarade aldrig det….

Medlem

Meh, så svår var ju inte den banan, och spelet i helhet var inte heller speciellt svårt. Det fanns betydligt svårare spel till NES, en del klarade man ju inte ens.

Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag spelade Turtles för jäkla mycket o hade aldrig problem med vattennivån.
Nivån inne i teknodromen däremot med dem jäkla jetpack astronauterna….klarade aldrig det….

Vid teknodromen tog mitt äventyr slut längre än så kom jag aldrig, och jag har spelat spelet mycket.


signatur

IDKFA

Medlem

Klarade den första vattenbanan men aldrig den andra. Kul spel. Många fina NES-minnen från barndomen då man satt på golvet (nära TV:n) och spelade.

12
Skriv svar