Firewall Ultra har utannonserats till Playstation VR2

Robot
Firewall Ultra har utannonserats till Playstation VR2
Medlem

Är så sjukt taggad på PSVR2

Medlem
Skrivet av B-itta:

Är så sjukt taggad på PSVR2

Japp det kan blir riktigt hett.
Känns som förutom Sonys egna spel som enda dom har som inte xbox har.
Som deras prenumerationstjänst och eko-system verkar inte lika bra mm.
Men här har dom chansen att skina.

Bra att Sony gjort det lätt för alla som utvecklar ett PS5 spel kan göra det för VR utan större svårigheter. Lite justeringar av gameplay bara


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp det kan blir riktigt hett.
Känns som förutom Sonys egna spel som enda dom har som inte xbox har.
Som deras prenumerationstjänst och eko-system verkar inte lika bra mm.
Men här har dom chansen att skina.

Bra att Sony gjort det lätt för alla som utvecklar ett PS5 spel kan göra det för VR utan större svårigheter. Lite justeringar av gameplay bara

Fast Sonys prenumerationstjänst är ju väldigt ny och Xbox alernativ har få exklusiva spel. Båda kommer såklart utvecklas på dessa fronter rätt snart.

Lite oroad över priset på PSVR2, kan det landa på 6000Kr eller mer?
Blir nog köp ändå för egen del, men känns lite magstarkt. Men får den bakåtkompabilitet så är det ett självklart köp, utan det så är det lite trist att lägga så mycket innan det finns mer mjukvara. Blir den kompatibel med PC så är den också ett självklart köp.

Men Quest 2 ligger väl på 5000Kr nu, så runt 6000Kr för PSVR2 kanske inte är så farligt.

Sony upplevs som ganska snåla senaste tiden, så det finns ju lite farhågor där med.

Medlem

VR på ps5 kommer nog bli riktigt jävla bra. Dom har hårdvaran att göra bra VR spel utan mycket kompromisser. Spelen kommer nog blir väldigt mycket bättre än de som finns på pc/oculus om man bortser från Alyx

Medlem
Skrivet av Karmak:

VR på ps5 kommer nog bli riktigt jävla bra. Dom har hårdvaran att göra bra VR spel utan mycket kompromisser. Spelen kommer nog blir väldigt mycket bättre än de som finns på pc/oculus om man bortser från Alyx

Och återinförandet av Oled gör den direkt vinnare i mina ögon jämfört med Quest 2 eller Index. Att bli av med den gråa hinnan till svärta kommer göra all skillnad i världen för mig.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast Sonys prenumerationstjänst är ju väldigt ny och Xbox alernativ har få exklusiva spel. Både kommer såklart utvecklas på dessa fronter rätt snart.

Lite oroad över priset på PSVR2, kan det landa på 6000Kr eller mer?
Blir nog köp ändå för egen del, men känns lite magstarkt. Men får den bakåtkompabilitet så är det ett självklart köp, utan det så är det lite trist att lägga så mycket innan det finns mer mjukvara. Blir den kompatibel med PC så är den också ett självklart köp.

Men Quest 2 ligger väl på 5000Kr nu, så runt 6000Kr för PSVR2 kanske inte är så farligt.

Sony upplevs som ganska snåla senaste tiden, så det finns ju lite farhågor där med.

Vad jag förstått är det inget nytt på playstation dom ändrade bara konceptet och försöker förbättra det när ms gått all in typ.
Jag gissar PSVR2 kommer ligga på allt mellan 4000-6000.
i dagens läge kanske mot det dyrare hållet tyvärr.
Jag tror inte på bakåtkompatibilitet per automatik pga en del svårigheter med PSVR tracking, kontroller mm, utan det är upp till utvecklarna att göra spelen PSVR2 kompatibla.
Det har ju inte ens sagts om PS5 kontrollen kommer trackas av headsetet. Finns det nån form av IR i kontrollen eller kommer headsetet tracka det synliga ljuset? då kanske möjlighet för bakåtkompatiblitet finns.

Sony har sagt att 20 titlar ska vara redo till release.

Här är även en lista från PSVR without parole communityt om hitils bekräftade spel + rykten.
Alla så klart möjligtvis inte redo inför release.

Confirmed
------------
ALIENS VR (Survios)
UNNAMED ARCHIACT SCI-FI GAME (Archiact)
ALVO (Mardonpol)
AFTERLIFE VR (Split Light Studio)
AMONG US (Schell Games)
BLACK TOP HOOPS (Vinci Games)
BLACK TRAIL (Red Horizon)
DISTORTION VR (Future Mental Games)
DO NOT OPEN (Nox Noctis)
FIREWALL ULTRA (First Contact Entertainment)
FIRMAMENT (Cyan Worlds)
THE EXORCIST LEGION VR: SIN (Pocket Money Games)
GALAXY KARTS (VR Monkey)
GHOSTBUSTERS VR (nDreams)
GHOSTS OF TABOR (Combat Waffle)
GOLF + (GolfScope Inc)
GREEN HELL VR (Incuvo)
HELLSPLIT ARENA (DeepType Games)
HORIZON CALL OF THE MOUNTAIN (Firesprite / Guerrila)
HUBRIS (Cyborn)
HYPERSTACKS (Squirrel Bytes)
KAYAK VR: MIRAGE (Better Than Life)
LOW FI (Iris VR)
MADiSON (Bloodious Games)
MEDIEVAL DYNASTY (RenderCube)
NO MAN'S SKY (Hello Games)
PAVLOV (Vankrupt Games)
PROJECT LOUSIANNA: THE BOUNDS VR (Build the Light Studio)
PROPAGATION PARADISE HOTEL (Wannadev Studio)
REQUISITION (Arcadia VR)
RESIDENT EVIL 4 *with PSVR2 content (Capcom)
RESIDENT EVIL VILLAGE (Capcom)
RUNNER (Truant Pixel)
SAINTS & SINNERS 2: RETRIBUTION (Skydance Interactive)
SAMURAI SLAUGHTER HOUSE (TabGames)
SHADOWGATE VR: THE MINES OF MYTHROK (Zojoi LLC., Azure Drop Studios)
SOUL OF KAERU (BrainUp)
SUPER KIT: TOP THE TOP (Electric Hat Games)
THE TWILIGHT ZONE VR (Pocket Money Games)
ULTRAWINGS 2 (BitPlanet Games)
UNNAMED AERIAL COMBAT GAME (Strange Games Studio)
UNNAMED CLOUDHEAD GAME
UNNAMED COATSINK GAME
UNNAMED FAST TRAVEL GAME
UNNAMED FIRESPRITE HORROR GAME
UNNAMED nDREAMS GAME
VOLCANIC CORE (Synthesis Universe)
WANDERING IN SPACE (Moonseer Games)

Rumored
-----------
BONELAB
BLADE & SORCERY
DEMEO
GRAN TURISMO 7
HALF LIFE: ALYX
INVINCIBLE
RED MATTER 2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Haft så himla kul med FZH, Ultra är en "system seller" för min del!!

Medlem
Skrivet av Molotov:

HALF LIFE: ALYX

Så pepp på PSVR2 och skulle det visa sig att denna blir confirmed vore det så himla guld! Inte spelat än, då jag sitter på Mac, så att få tillgång till det på konsol vore perfekt!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Så pepp på PSVR2 och skulle det visa sig att denna blir confirmed vore det så himla guld! Inte spelat än, då jag sitter på Mac, så att få tillgång till det på konsol vore perfekt!

Det skulle vara fullständigt ologiskt om inte Alyx släpptes på PSVR2.
Vi får hålla tummarna 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Zerovahamut81:

Haft så himla kul med FZH, Ultra är en "system seller" för min del!!

Jag är med dig!!
Firewall Zero Hour var sjukt intensivt, men ack så dålig support från devs.
Matcherna var riktigt, riktigt balla och svettiga. Men för korta, och så sjukt mycket väntetid i lobbyn. Hoppas anledningen till att dom övergav FZH var detta. Med tweaks från förra kan detta bli hur bra som helst!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det skulle vara fullständigt ologiskt om inte Alyx släpptes på PSVR2.
Vi får hålla tummarna 🙂👍

Ja, skulle kännas som stor miss av både Valve och Sony om det inte blev av! Speciellt som det redan stödjer andras set på PC!
Tummarna vi håller!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad jag förstått är det inget nytt på playstation dom ändrade bara konceptet och försöker förbättra det när ms gått all in typ.
Jag gissar PSVR2 kommer ligga på allt mellan 4000-6000.
i dagens läge kanske mot det dyrare hållet tyvärr.
Jag tror inte på bakåtkompatibilitet per automatik pga en del svårigheter med PSVR tracking, kontroller mm, utan det är upp till utvecklarna att göra spelen PSVR2 kompatibla.
Det har ju inte ens sagts om PS5 kontrollen kommer trackas av headsetet. Finns det nån form av IR i kontrollen eller kommer headsetet tracka det synliga ljuset? då kanske möjlighet för bakåtkompatiblitet finns.

Sony har sagt att 20 titlar ska vara redo till release.

Här är även en lista från PSVR without parole communityt om hitils bekräftade spel + rykten.
Alla så klart möjligtvis inte redo inför release.

Confirmed
------------
ALIENS VR (Survios)
UNNAMED ARCHIACT SCI-FI GAME (Archiact)
ALVO (Mardonpol)
AFTERLIFE VR (Split Light Studio)
AMONG US (Schell Games)
BLACK TOP HOOPS (Vinci Games)
BLACK TRAIL (Red Horizon)
DISTORTION VR (Future Mental Games)
DO NOT OPEN (Nox Noctis)
FIREWALL ULTRA (First Contact Entertainment)
FIRMAMENT (Cyan Worlds)
THE EXORCIST LEGION VR: SIN (Pocket Money Games)
GALAXY KARTS (VR Monkey)
GHOSTBUSTERS VR (nDreams)
GHOSTS OF TABOR (Combat Waffle)
GOLF + (GolfScope Inc)
GREEN HELL VR (Incuvo)
HELLSPLIT ARENA (DeepType Games)
HORIZON CALL OF THE MOUNTAIN (Firesprite / Guerrila)
HUBRIS (Cyborn)
HYPERSTACKS (Squirrel Bytes)
KAYAK VR: MIRAGE (Better Than Life)
LOW FI (Iris VR)
MADiSON (Bloodious Games)
MEDIEVAL DYNASTY (RenderCube)
NO MAN'S SKY (Hello Games)
PAVLOV (Vankrupt Games)
PROJECT LOUSIANNA: THE BOUNDS VR (Build the Light Studio)
PROPAGATION PARADISE HOTEL (Wannadev Studio)
REQUISITION (Arcadia VR)
RESIDENT EVIL 4 *with PSVR2 content (Capcom)
RESIDENT EVIL VILLAGE (Capcom)
RUNNER (Truant Pixel)
SAINTS & SINNERS 2: RETRIBUTION (Skydance Interactive)
SAMURAI SLAUGHTER HOUSE (TabGames)
SHADOWGATE VR: THE MINES OF MYTHROK (Zojoi LLC., Azure Drop Studios)
SOUL OF KAERU (BrainUp)
SUPER KIT: TOP THE TOP (Electric Hat Games)
THE TWILIGHT ZONE VR (Pocket Money Games)
ULTRAWINGS 2 (BitPlanet Games)
UNNAMED AERIAL COMBAT GAME (Strange Games Studio)
UNNAMED CLOUDHEAD GAME
UNNAMED COATSINK GAME
UNNAMED FAST TRAVEL GAME
UNNAMED FIRESPRITE HORROR GAME
UNNAMED nDREAMS GAME
VOLCANIC CORE (Synthesis Universe)
WANDERING IN SPACE (Moonseer Games)

Rumored
-----------
BONELAB
BLADE & SORCERY
DEMEO
GRAN TURISMO 7
HALF LIFE: ALYX
INVINCIBLE
RED MATTER 2

Är ganska säker på att det var någon eller några utvecklare som har sagt att det inte bör vara ett problem med bakåtkompabilitet ifall Sony går med på det. Det var ett tag sedan det diskuterades, men jag tror att det var PSVR2 Without Parole som hade pratat med någon, men jag kanske blandar ihop det med Adam Savage Tested eller Kinda funny games.

Visst är det en hel del titlar men det skulle var bedrövligt om man missar RE:7, Trover saves the universe, Tetris Effect, I expect you to die, Super Hot med mer. Inte ens Beat Saber är med på den listan.

Ser inte riktigt vad som är problemet faktiskt, är det vinkeln som man håller kontrollerna i och vart knapparna sitter? Annars så är det lite som att man inte skulle kunna spela samma spel med kulmus som med lasermus. Har inte sett någon beskrivning på vad som skulle skapa kompabilitetsproblem annars. Det finns väl en hel del spel som både finns på PCVR och PSVR också, så det borde inte vara för svårt att fixa det. PSVR2 är väl i stort sätt samma som PCVR, fast med några nya funktioner som man kan men inte måste optimera för.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ser inte riktigt vad som är problemet faktiskt, är det vinkeln som man håller kontrollerna i och vart knapparna sitter? Annars så är det lite som att man inte skulle kunna spela samma spel med kulmus som med lasermus. Har inte sett någon beskrivning på vad som skulle skapa kompabilitetsproblem annars. Det finns väl en hel del spel som både finns på PCVR och PSVR också, så det borde inte vara för svårt att fixa det. PSVR2 är väl i stort sätt samma som PCVR, fast med några nya funktioner som man kan men inte måste optimera för.

Första använde ju Move-kontroller med "färgkulorna" på som registrerades med kameran, ett kontrollsystem som inte kommer användas igen som bekant. Antar det är där det blir problematiskt att "översätta" till PSVR2?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Första använde ju Move-kontroller med "färgkulorna" på som registrerades med kameran, ett kontrollsystem som inte kommer användas igen som bekant. Antar det är där det blir problematiskt att "översätta" till PSVR2?

Men det verkar väl inte ha varit något problem att översätta det emellan PC/Quest och PSVR?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är ganska säker på att det var någon eller några utvecklare som har sagt att det inte bör vara ett problem med bakåtkompabilitet ifall Sony går med på det. Det var ett tag sedan det diskuterades, men jag tror att det var PSVR2 Without Parole som hade pratat med någon, men jag kanske blandar ihop det med Adam Savage Tested eller Kinda funny games.

Visst är det en hel del titlar men det skulle var bedrövligt om man missar RE:7, Trover saves the universe, Tetris Effect, I expect you to die, Super Hot med mer. Inte ens Beat Saber är med på den listan.

Ser inte riktigt vad som är problemet faktiskt, är det vinkeln som man håller kontrollerna i och vart knapparna sitter? Annars så är det lite som att man inte skulle kunna spela samma spel med kulmus som med lasermus. Har inte sett någon beskrivning på vad som skulle skapa kompabilitetsproblem annars. Det finns väl en hel del spel som både finns på PCVR och PSVR också, så det borde inte vara för svårt att fixa det. PSVR2 är väl i stort sätt samma som PCVR, fast med några nya funktioner som man kan men inte måste optimera för.

Ja alltså jag tror bakåtkompatibilitet kommer fungera på så sätt att man ger en PS5 uppdatering av spelet. Det kräver väll handpåläggning från utvecklaren?
Jag tänker att även fast PS4 spel fungerar på PS5 så tror jag tex inte att man tar ett PSVR spel på skiva och trycker det i konsolen automatiskt kommer fungera med PSVR2.
utan nån form av uppdatering krävs och då att utvecklarna är beredd att göra en sån. Om inte Sony gör det själva eller bidrar ekonomiskt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men det verkar väl inte ha varit något problem att översätta det emellan PC/Quest och PSVR?

Har tyvärr ingen koll på vilka spel som finns på båda format och vad som krävdes för att få över dem funktionella rent kontrollmässigt. Men det känns som många spel på PSVR bara finns där? Eller är det rentutav så att Move-kontrollerna fungerade till PC också? Har själv aldrig testat nämligen. Är det så enkelt kan vi nog komma få se många av första generationens spel även på andra. Vilket vore trevligt. Har nämligen Rez med VR-funktionalitet på skiva.

Medlem

PS VR2 verkar så sjukt grymt.

Så länge det inte kostar mer än 6000kr så blir det min entré till VR-världen.


signatur

Memento Mori

1
Skriv svar