Första teasern från Cyberpunk 2077-expansionen Phantom Liberty

Medlem
Skrivet av magma:

Marknaden för high end är troligen inte så stor. De flesta verkar vilja sikta på mellan eller lägre segment .

Problemet som jag ser det, förutom läget vi har i världen idag med inflation och kronans värdeminskning, brist på halvledare, är att många är villiga att betala överpriser. Detta påverkar oss andra indirekt genom att nvidia och amd trissar upp priserna för alla segment för att de vet vad folk är villiga att betala.

Absolut. Förra generationens GPU-priser var sjuka, pga många faktorer.

Vilket segment skulle du sikta på om du planerade köp i 4000-serien? 4060? 4070? Och vad vore ett rimligt pris för dessa?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Absolut. Förra generationens GPU-priser var sjuka, pga många faktorer.

Vilket segment skulle du sikta på om du planerade köp i 4000-serien? 4060? 4070? Och vad vore ett rimligt pris för dessa?

Svårt att säga utan officiella tester men generellt brukar jag alltid satsa på mellansegmentet då det oftast är där bäst pris/prestanda brukar hamna. Hamnar exempelvis 4070 nära 3090-prestanda för säg runt 5000-6000 kr kan det vara intressant trots att 70-korten varit mycket billigare förut. Maxwell tycker jag var bra prissatta, du kunde få ett 70-klasskort för under 4000 kr. Nu kostar ett 3050 (ett kort som i vanliga fall förut kostade runt 1500 kr) runt 3500-4000 kr vilket är där ett 70-klasskort borde ligga. Varje segment har blivit uppskjutet i pris och hamnat helt fel.

Med den nya lanseringen och med tanke på överproduktionen av gamla 30-kort som både Nvidia och AMD vill bli av med så kommer vi nog få se ännu mer aggressiva prissänkningar framöver. BF har potential att få fina reor.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Svårt att säga utan officiella tester men generellt brukar jag alltid satsa på mellansegmentet då det oftast är där bäst pris/prestanda brukar hamna. Hamnar exempelvis 4070 nära 3090-prestanda för säg runt 5000-6000 kr kan det vara intressant trots att 70-korten varit mycket billigare förut. Maxwell tycker jag var bra prissatta, du kunde få ett 70-klasskort för under 4000 kr. Nu kostar ett 3050 (ett kort som i vanliga fall förut kostade runt 1500 kr) runt 3500-4000 kr vilket är där ett 70-klasskort borde ligga. Varje segment har blivit uppskjutet i pris och hamnat helt fel.

Med den nya lanseringen och med tanke på överproduktionen av gamla 30-kort som både Nvidia och AMD vill bli av med så kommer vi nog få se ännu mer aggressiva prissänkningar framöver. BF har potential att få fina reor.

Coolt. Förr, som student, körde jag också mellanklass men nu måste det bli 4080 eller motsvarande från AMD.

En sak förstår jag inte. Hur kan de prata om fullproppad inventory och ändå så är det svårt att köpa korten för MRSP, nästan två år efter release?


signatur

Memento Mori

Medlem

Ser fram emot detta som fan! Följde inte 2077 alls innan release så hade inga vidare förväntningar när det släpptes, och blev helt jävla blown away. Världen och karaktärerna (minus male V, helt fel VA enligt mig) är något av de bästa jag upplevt i spelvärlden.

Sjukt kul med bättre modding tools också, blir spännande att se vad som kommer på den fronten.

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Hur menar du livlöst?
Folk överallt, småuppdrag och dynamiska händelser bakom varje hörn.
Jämför man med andra open world spel så är detta helt klart det med mest dynamik och liv.
Finns inget annat modernt RPG där valen då gör kan ha så stor inverkan på fortsättningen, om du byter jacka kan det dyka upp i en konversation lixom.

Ja du, jag vet inte hur jag ska besvara det här utan att det blir ett "du tycker" vs. "jag tycker". Men okej... håll i hatten..

Upplever interaktionen med NPC:s på samma nivå som att gå fram till en skyltdocka, dvs obefintligt.

Småuppdrag är för det mesta oengagerad "klipp och klistra" uppdrag. Blir mest irriterad när någon ringer om ett nytt gig som visar sig vara ett fetch quest.

Inga dynamiska händelser öht, man är bortskämd med sånt efter RDR2. Tycker karaktärerna är rätt menlösa, med ett fåtal undantag.

RPG elementen är på en minimal nivå. Vad är det som är ett RPG, att jag levlar upp vapen och förmågor, då kan vi börja räkna upp CoD som ett RPG snart också. Enligt mig är det valen som avgör om det är ett RPG, i Cyberpunk forslas du igenom ett dialogträd till samma slutdestination.

Det är ett mediokert spel med en okej story. Ärligt talat finns det inte så mycket bakom den fina fasaden. Hade det fått ett par år till på sig så hade det blivit ett rätt bra FPS. När jag tänker på det så hade jag inte speciellt roligt av att spela Cyberpunk 2077. Och i slutändan är det inte därför man huvudsakligen spelar ett spel?

Men har du kul så är det kanon för dig! Låt inte mina klagomål stoppa ditt nöje.

PS: Att det innehåller 15% av vad som diskuterades innan släppet gör det inte bättre. Lägger CD Projekt Red in lite av det som tidigare har lovats i den nya expansion så kan jag ge spelet ett nytt försök.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Coolt. Förr, som student, körde jag också mellanklass men nu måste det bli 4080 eller motsvarande från AMD.

En sak förstår jag inte. Hur kan de prata om fullproppad inventory och ändå så är det svårt att köpa korten för MRSP, nästan två år efter release?

Gissar vilt på 799 för 4080 så runt 8000-9000kr Sverige.

Det vet jag inte, säkert någon annan som har mer koll på detta.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Gissar vilt på 799 för 4080 så runt 8000-9000kr Sverige.

Det vet jag inte, säkert någon annan som har mer koll på detta.

Dollarkursen står mer än 10% högre idag än 2020 när 3080 släpptes och den kostade över 8000 kr vid lansering i svenska butiker, trots officiellt introduktionspris på $699.

Jag tror som du att 4080 kommer kosta $799, vilket lär betyda en bit över 10000kr, för de få som lyckas köpa för rekommenderat pris. I praktiken kommer det bli 12000kr och uppåt för de allra flesta.


signatur

Memento Mori

Gen
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Herregud, hängde du inte med 3080 och de priserna? Stora lager är irrelevant när de fortfarande kostar 10000kr.

Om det är sant att 4080 blir 70% snabbare än 3080 lär vi få se repris av förra generationens priser, i alla fall tills efterfrågan mättas. Jag kommer skrika av lycka om jag lyckas få tag på ett 4080 för 10000kr. Och ett 4090 blir, precis som 3090 var i förhållande till 3080, i stort sett dubbelt så dyrt.

Jo, jag fick mitt för 8600kr vid release, flera polare fick liknande priser. Sen går ju priserna för 3000-serien ner hela tiden, dock får man inte glömma att kronan är extremt svag mot dollarn jämfört med slutet på 2020 mao märks prissänkningarna inte lika mycket här som i övriga Europa (i Tyskland kan man få tag på ett 10GB 3080 för 800-850€). Komponentbristen samt mining crazen i början på 2021 förstörde ju priserna så det skrek om det.

Men vi får väl se - nVidia är greedy och har varit det ett tag.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jo, jag fick mitt för 8600kr vid release, flera polare fick liknande priser. Sen går ju priserna för 3000-serien ner hela tiden, dock får man inte glömma att kronan är extremt svag mot dollarn jämfört med slutet på 2020 mao märks prissänkningarna inte lika mycket här som i övriga Europa (i Tyskland kan man få tag på ett 10GB 3080 för 800-850€). Komponentbristen samt mining crazen i början på 2021 förstörde ju priserna så det skrek om det.

Men vi får väl se - nVidia är greedy och har varit det ett tag.

Mining crazen är död just nu men det är fortfarande komponentbrist och med den skenande inflationen håller konsumenterna på att anpassa sig till allt högre priser. Och som du sa, kronan är svag.

Detta innebär 4080 för minst 10000kr, ett 4090 för långt över 20000kr.


signatur

Memento Mori

Gen
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Mining crazen är död just nu men det är fortfarande komponentbrist och med den skenande inflationen håller konsumenterna på att anpassa sig till allt högre priser. Och som du sa, kronan är svag.

Detta innebär 4080 för minst 10000kr, ett 4090 för långt över 20000kr.

Tänker mera att om nVidia alls vill sälja grafikkort så kan de inte direkt slänga ur sig sjuka prislappar. Hushållen må börja anpassa sig till högre priser men det betyder inte automatiskt att de kommer konsumera lika mycket/mer, snarare tvärtom. Hushåll som har samma lön idag som för ett år sedan men betalar 10-20 gånger mer för el, mer för mat/bränsle/bolåneräntor osv har ju inte direkt klöver över.

Men vi får se - jag förväntar mig ingenting och kommer definitivt inte bestämma mig för att 4090 kommer att kosta långt över 20tkr som du verkar ha gjort

Medlem
Skrivet av Gen:

Tänker mera att om nVidia alls vill sälja grafikkort så kan de inte direkt slänga ur sig sjuka prislappar. Hushållen må börja anpassa sig till högre priser men det betyder inte automatiskt att de kommer konsumera lika mycket/mer, snarare tvärtom. Hushåll som har samma lön idag som för ett år sedan men betalar 10-20 gånger mer för el, mer för mat/bränsle/bolåneräntor osv har ju inte direkt klöver över.

Men vi får se - jag förväntar mig ingenting och kommer definitivt inte bestämma mig för att 4090 kommer att kosta långt över 20tkr som du verkar ha gjort

Nej usch, blir det 10 gånger dyrare el är det bara att packa ihop och gå i ide. Då köper jag nog inget nytt grafikkort överhuvudtaget. 😵‍💫


signatur

Memento Mori

12
Skriv svar