Playstation 5 har fått stöd för 1440p-upplösning

Robot
Playstation 5 har fått stöd för 1440p-upplösning
Medlem

Blev väldigt nyfiken på asterisken och hittade följande:

Skrivet av Playstation Blog:

*1440p video output on PS5 requires a TV or PC monitor that supports 1440p/60Hz, or 1440p/60Hz and 120Hz. Results may vary depending on the game being played.

VRR on PS5 supports 1080p and 4K video output but not 1440p."

Kanske inte hela vägen ännu men håller tummarna för de med 1440p-skärmar som suktar efter VRR.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Har en tv från 2015 någonstans, kostade ca 9k då.
Såg idag när jag ominstallerade RDR2 att "HDR is not supported on your monitor".
Skulle ni säga att jag "måste" skaffa en ny TV om jag köper ett PS5?

Medlem
Skrivet av Haddock:

Har en tv från 2015 någonstans, kostade ca 9k då.
Såg idag när jag ominstallerade RDR2 att "HDR is not supported on your monitor".
Skulle ni säga att jag "måste" skaffa en ny TV om jag köper ett PS5?

Nej du ”måste” inte.
HDR är trevligt men inte värt att uppgradera en tv man annars är nöjd med.

Kör min Ps5 utan HDR (på 4k tv men Ps5 kör ändå mest 1080 när man vill ha 60fps) och det funkar fint.
Har bara två ingångar på tv’n som supportar HDR där series X har den ena och Sonos har den andra (sätta arc och HDR på samma ingång, snyggt jobbat Sony) och tycker själv (efter att ha testat) inte det är värt att byta tv bara för HDR.

Medlem
Skrivet av Haddock:

Har en tv från 2015 någonstans, kostade ca 9k då.
Såg idag när jag ominstallerade RDR2 att "HDR is not supported on your monitor".
Skulle ni säga att jag "måste" skaffa en ny TV om jag köper ett PS5?

Jag hade fortfarande en crt när jag skaffade min 360. Funkade helt okay. Du kan skaffa PS5 först och vänta med TV till senare 😊

Medlem
Skrivet av Haddock:

Har en tv från 2015 någonstans, kostade ca 9k då.
Såg idag när jag ominstallerade RDR2 att "HDR is not supported on your monitor".
Skulle ni säga att jag "måste" skaffa en ny TV om jag köper ett PS5?

Du måste ingenting. Men alla som inte har en Oled gör sig själva en otjänst.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Japp

Japp, Lg oled ] 55”. 120 hz /1ms, respons.

Gen
Medlem

Nog dags att testa på 3440x1440 skärmen

Medlem

Den som väntar på något gott. Väntar aldrig för länge.

Medlem

Alltid steget efter eh (Sony that is)

Dom har alltid varit emot monitors men dom gjorde en u-sväng nu när dom började producera egna "PlayStation" monitors (sånna som matchar ps5)
Att det inte har support för VRR i 1440p är riktigt snålt av dom, korkat också


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Att det inte har support för VRR i 1440p är riktigt snålt av dom, korkat också

Absolut, men tror det också beror på att det finns 1080p och 2160p (4K) TV's och inte 1440p TV's, monitor stöd är en eftertanke.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Synd att det inte kom till playstation 4 pro också. Men jag visste vad jag gav mig in på då jag köpte den. så meh. men glad att dom la till alternativet till ps5.

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Absolut, men tror det också beror på att det finns 1080p och 2160p (4K) TV's och inte 1440p TV's, monitor stöd är en eftertanke.

Du kan ju liksom fortfarande köra 1440p på en 4K TV
Kommer givetvis se sämre ut men får man välja upplösning för att få bättre prestanda på spelen så är det en bra kompromiss


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Har en övernattningslägenhet där jag i så fall vill flytta min 1440p skärm till, helst inte i onödan. Om någon spelat eller vill prova Fifa 22 i 1440p och ge en feedback så vore det ypperligt! 👍

ZF
Medlem
Skrivet av Waliant:

Du måste ingenting. Men alla som inte har en Oled gör sig själva en otjänst.

Fast OLED för spel är tyvärr fortfarande inte alltid odelat positivt.

Sitter jag och jämför prylar för länge i Eldenring så blir det gradvis allt jobbigare att se. Och då kommer man på, just det TVn försöker rädda sig från inbränning. Fast den skyller på att det är för att rädda mina ögon..

Inte går det att helt stänga av heller. Valen för ytterligare skyddsfunktion som dessutom spontant dyker upp då och då är: "Ja" eller "Senare". Likt en app på telefonen som absolut vill ha ett omdöme.

Fantastisk bild under de flesta andra förutsättningar. Men överbeskyddandeskydden är så galet ihärdiga att jag ibland undrar om inte LCD hade varit en godtagbar kompromiss trots allt.

Skulle säkert bli jobbigt att gå tillbaka nu dock..

ZF
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Du kan ju liksom fortfarande köra 1440p på en 4K TV
Kommer givetvis se sämre ut men får man välja upplösning för att få bättre prestanda på spelen så är det en bra kompromiss

Det är ytterst sällan det funkar så bara. Även om du kör enbart på en 1080 skärm så renderas spelen oftast för högre upplösning innan de skalas ner. Ända upp till 8K (en upplösning maskinen fortfarande inte ens kan mata ut lustigt nog) finns det spel som kör med, även om de flesta nog ligger runt just 1440p.

Medlem
Skrivet av ZF:

Fast OLED för spel är tyvärr fortfarande inte alltid odelat positivt.

Sitter jag och jämför prylar för länge i Eldenring så blir det gradvis allt jobbigare att se. Och då kommer man på, just det TVn försöker rädda sig från inbränning. Fast den skyller på att det är för att rädda mina ögon..

Jag är glad att jag valde en QLED-TV. Jag har kanonbild när jag spelar och jag slipper problem med inbränning (risken är i praktiken obefintlig) samt tillhörande hjälpfunktioner som ska rädda min ögon — jag skulle bli galen på sånt.

Medlem

Har en LG LED TV som kör 4K 60 Hz. Inget fancy men den stödjer HDR och det där låglatens-läget.

Finns det någon fördel för mig att ställa konsolen på 1440p på den TVn?

Medlem
Instämmer
Skrivet av ZF:

Fast OLED för spel är tyvärr fortfarande inte alltid odelat positivt.

Sitter jag och jämför prylar för länge i Eldenring så blir det gradvis allt jobbigare att se. Och då kommer man på, just det TVn försöker rädda sig från inbränning. Fast den skyller på att det är för att rädda mina ögon..

Inte går det att helt stänga av heller. Valen för ytterligare skyddsfunktion som dessutom spontant dyker upp då och då är: "Ja" eller "Senare". Likt en app på telefonen som absolut vill ha ett omdöme.

Fantastisk bild under de flesta andra förutsättningar. Men överbeskyddandeskydden är så galet ihärdiga att jag ibland undrar om inte LCD hade varit en godtagbar kompromiss trots allt.

Skulle säkert bli jobbigt att gå tillbaka nu dock..

Instämmer helt. Testa en Oled från MediaMarkt men efter redan en timme sa min polare som har migrän problem att det fanns ett konstigt tryck bakom hans ögon när han kollade på tvn. Tog en timme till innan jag märkte av det och kände mest en lätt yrsel som åksjuka. Gav det 2v men fick återlämna och köpte en bra led tv istället. Men om mina ögon fixat det hade jag behållt den, sjukt bra bild och allt poppar på ett helt annat sätt pga det svarta i scener är verkligen svart och då lyfts färgerna fram ordentligt.

Medlem

Om det bara gick att få tag på ett förbannat jävla konsol nån gång....

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Du kan ju liksom fortfarande köra 1440p på en 4K TV
Kommer givetvis se sämre ut men får man välja upplösning för att få bättre prestanda på spelen så är det en bra kompromiss

Visst men PS5 stöder bara HDMI Forums Specs, och däri finns inte 1440p eller VRR för 1440p, anledningen till varför Xbox klarar det heter Freesync stöd.
Så alla som vill ha 1440p VRR stöd får hoppas Sony lägger till Freesync stöd utöver HDMI Forums Specs..


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

1
Skriv svar