Vad tycker ni om Rings of Power?

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Denna version av Bilbo kanske fångar Tolkien känslan?

https://youtu.be/4gzWA4Euzck

10/10

Medlem
Skrivet av robbis:

Vad jag sett hittills så tycker jag det känns väldigt LOTR och jag blev riktigt sugen på mera. Det märks att det spenderats mycket cash på denna serie och hoppas det blir fler säsonger.

Ju mer jag ser desto mer gillar jag det. Det första avsnittet var lite trögt, men det är väl att förvänta när karaktärer och story ska etableras. Efter det andra avsnittet blev jag riktigt hajpad att få se mer.

Hakan föll i golvet när...

...vi fick se Khazad-dûm i all sin prakt. Dvärgarna ser ut som hämtade ur Warcraft, på bästa möjliga vis.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Senaste avsnittet var bra 👍
Dom gör en fin uppbygnad på vad som komma skall!
Så än så länge gillar jag serien.

Men blev lite besviken när jag såg Cynthia Addai-Robinson, gillar inte henne som skådespelare och tycker hon är usel skådepselare.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Det är mycket jag gillar med Rings of power, men också mycket jag verkligen inte är såld på. Det är vackert och storslaget. Porträtteringen av alverna är rätt usel, samt tidskompremeringen (även of jag förstår varför såklart) Dynamiken mellan Elrond och Prins Durin är rätt mysig, samt relationen mellan Prins Durin och Disa. Dom små hintarna till Beren och Luthien och samtalet om Feanor var roliga att ta del av. Gillar serien otroligt mycket, även om det är vissa delar som skaver

Medlem

Helt klart det bättre avsnittet av de tre! Känns som allt börjar sätta sig nu och scenerna fick lite tid innan det hoppades till nästa historia. Nu måste alla karaktärer vara introducerade va?

Så veckans diskussions-fråga blir väl:

Vem är Adar? Är det verkligen Sauron eller är det någon annan? Läste att de inte hade rättigheterna till namnet Sauron använder sig av i andra tidsåldern. Men också: om han försöker gömma sig, varför skulle han använda sig av det namnet bland sina tjänare? Kan det vara en ”ond” alv?

Skrivet av Thane:

Helt klart det bättre avsnittet av de tre! Känns som allt börjar sätta sig nu och scenerna fick lite tid innan det hoppades till nästa historia. Nu måste alla karaktärer vara introducerade va?

Så veckans diskussions-fråga blir väl:

Vem är Adar? Är det verkligen Sauron eller är det någon annan? Läste att de inte hade rättigheterna till namnet Sauron använder sig av i andra tidsåldern. Men också: om han försöker gömma sig, varför skulle han använda sig av det namnet bland sina tjänare? Kan det vara en ”ond” alv?

läste att nån gissade på Which king of Angmar innan han fick en av dom 9 ringarna,.
För där e ju väldigt lite skrivet om just dom som fick dom ringarna och sen kan det vara så att nån redan var lojal mot Sauron och fick ringen som "belöning"


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

läste att nån gissade på Which king of Angmar innan han fick en av dom 9 ringarna,.
För där e ju väldigt lite skrivet om just dom som fick dom ringarna och sen kan det vara så att nån redan var lojal mot Sauron och fick ringen som "belöning"

Tänkte samma sak. Rent rollmässigt funkar det ju, om nu den här Adar är ledaren för Saurons armé, som nu Angmar är under detta kriget. Däremot så ryktades det ju att Angmar var från Numenor, men det är såklart inte uteslutande oavsett.
En annan sak är ju att de som tog emot de nio ringarna sades vara kungar och ledare över män, dvs. inte orcer så kanske inte.
Sen såg Adar lite ut som en Orc/Alv i siluetten så kanske inte en människa alls.

Utöver det är Adar alviska för "Far".. Kanske är någon sorts Darth Vader likhet här, men i så fall, vems far är han? ...

Medlem

Avsnitt tre 👍


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

läste att nån gissade på Which king of Angmar innan han fick en av dom 9 ringarna,.
För där e ju väldigt lite skrivet om just dom som fick dom ringarna och sen kan det vara så att nån redan var lojal mot Sauron och fick ringen som "belöning"

Skrivet av Fiddi:

Tänkte samma sak. Rent rollmässigt funkar det ju, om nu den här Adar är ledaren för Saurons armé, som nu Angmar är under detta kriget. Däremot så ryktades det ju att Angmar var från Numenor, men det är såklart inte uteslutande oavsett.
En annan sak är ju att de som tog emot de nio ringarna sades vara kungar och ledare över män, dvs. inte orcer så kanske inte.
Sen såg Adar lite ut som en Orc/Alv i siluetten så kanske inte en människa alls.

Utöver det är Adar alviska för "Far".. Kanske är någon sorts Darth Vader likhet här, men i så fall, vems far är han? ...

Tycker det ser ut som Adar har alvöron. Väldigt suddigt men det är nog något som sticker ut. Skulle Halbrand kunna vara Witch King? Eller kungen som sviker Elendil och hamnar under bergen i Dunharrow?

Medlem

Måste säga att jag är helt investerad i serien nu, sjukt bra!

Undrar över vilket tidsspann som serien löper över.


signatur

IDKFA

Medlem

Är lite sen på bollen men såg äntligen igenom de 3 första avsnitten igår. Ganska dålig start med Finrods mycket djupa mindblow jämförelse varför en sten sjunker och en båt flyter.... och fighten mellan Galadriel vs istrollet, hur kunde den gå igenom produktion? Scenen där Leia blir jagad av prisjägarna i obi wan såg trovärdigare ut.

Men sen tyckte jag det bara blev bättre och bättre, och i slutet av ep 3 var jag ändå rätt nöjd med serien, dock den svaga länk jag ser hittills är skådisen till Galadriel. Henne lite psycho blick som hon har när hon blir arg och sättet hon väser / pratar på känns väldigt konstigt, kanske är meningen? Hoppas i alla fall hon får lite mer karaktär i kommande avsnitt.

Avstängd
Skrivet av Skelögd:

FZ forum måste typ vara ett av få ställen som tycker att serien är bra eller till och med riktigt bra. Hur kan det komma sig?
Reddit, som vanligtvis brukar vara väldigt, väldigt generösa med sina betyg till katastrofalt dåliga serier ger Rings of Power i snitt 6/10 i betyg:

https://www.reddit.com/r/lotr/comments/x7finj/comparing_ratin...

Det är för att alla härinne har dålig smak.

Medlem

Har bara sett korta trailers till serien, måste fråga. För mig, vad som gjorde LOtR trilogin speciell, var peter jacksons genialla och visuella stil, speciellt två tornen och return of the king. Men något som faktiskt gjorde filmen "magisk", är den otroliga musiken av ni vet vem. Men även alla artister som ANYA (som skulle lätt kunna vara en älva själv), och varje låt före och efter trilogin låter fortfarande som om det vore musik från midgård. Samma sak Annie Lennox låt, Hur han (howard shore GENI) hade en thema musik för alla raser, även orcher/goblins/urukhai hade alla egna teman.

VIlket gjorde filmen 10ggr bättre enligt mig...

Har denna serien bra musik, och är den lik deni filmerna, alltså självklart inte samma eller exakt likt, men ni förstår kanske vad jag försöker få fram? Är det samma klass på filmmusikeni serien, är den tung, är den "kalla kårar" ala (star wars darth vader march)?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Har bara sett korta trailers till serien, måste fråga. För mig, vad som gjorde LOtR trilogin speciell, var peter jacksons genialla och visuella stil, speciellt två tornen och return of the king. Men något som faktiskt gjorde filmen "magisk", är den otroliga musiken av ni vet vem. Men även alla artister som ANYA (som skulle lätt kunna vara en älva själv), och varje låt före och efter trilogin låter fortfarande som om det vore musik från midgård. Samma sak Annie Lennox låt, Hur han (howard shore GENI) hade en thema musik för alla raser, även orcher/goblins/urukhai hade alla egna teman.

VIlket gjorde filmen 10ggr bättre enligt mig...

Har denna serien bra musik, och är den lik deni filmerna, alltså självklart inte samma eller exakt likt, men ni förstår kanske vad jag försöker få fram? Är det samma klass på filmmusikeni serien, är den tung, är den "kalla kårar" ala (star wars darth vader march)?

Jag tycker musiken är väldigt bra!

Själv tycker jag att just de två andra filmerna i dagens ögon innehåller alldeles för mycket dålig CGI, tyvärr.

Peter Jackson gick från väldigt mycket practical till CGI från första till de andra filmerna, vilket var ett stort misstag.


signatur

IDKFA

Medlem

Gick in med låga förväntningar men blev klart positivt överraskad.
Jämfört med en viss annan fantasy-serie som började för ett tag sedan så är det ju milsvis bättre.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

FZ forum måste typ vara ett av få ställen som tycker att serien är bra eller till och med riktigt bra. Hur kan det komma sig?
Reddit, som vanligtvis brukar vara väldigt, väldigt generösa med sina betyg till katastrofalt dåliga serier ger Rings of Power i snitt 6/10 i betyg:

https://www.reddit.com/r/lotr/comments/x7finj/comparing_ratin...

Vi sitter ju inte och grinar om "DET INTE ÄR TOLKIEN FÖR SAKER ÄR ANNORLUNDA! eller "VARFÖR HAR DOM SVARTA HOBBITS, DET SA TOLKIEN INGET OM!"

Det är ju mer för att folk i denna thread är åt.. "Ja, vi förstår varför, och tar det för den underhållningen det är, i en värld vi alla gillar" hållet.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Vi sitter ju inte och grinar om "DET INTE ÄR TOLKIEN FÖR SAKER ÄR ANNORLUNDA! eller "VARFÖR HAR DOM SVARTA HOBBIT, DET SA TOLKIEN INGET OM!"

Det är ju mer för att folk i denna thread är mer.. "Ja, vi förstår varför, och tar det för den underhållningen det är i en värld vi alla gillar"

Detta. Sedan är user reviews i allmänt ganska orimliga. De flesta är helt fanatiska, antingen är det 10/10 eller 0/10.
Lägg även in review bombs i den ekvationen..

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Vi sitter ju inte och grinar om "DET INTE ÄR TOLKIEN FÖR SAKER ÄR ANNORLUNDA! eller "VARFÖR HAR DOM SVARTA HOBBITS, DET SA TOLKIEN INGET OM!"

Det är ju mer för att folk i denna thread är åt.. "Ja, vi förstår varför, och tar det för den underhållningen det är, i en värld vi alla gillar" hållet.

(Värt att notera att Tolkien dock skrev att Harfoots hade mörkare hud än de andra hoberna )

Men ja, allt är inte 100% i tidslinje eller linje med Tolkiens lore. Men serien är bra och underhållande ändå

Medlem
Skrivet av Thane:

(Värt att notera att Tolkien dock skrev att Harfoots hade mörkare hud än de andra hoberna )

Men ja, allt är inte 100% i tidslinje eller linje med Tolkiens lore. Men serien är bra och underhållande ändå

Jo, det är ju det som gör det så dumt att rasisterna påpekar detta, när de har blivit motbevisade.

Och precis, bryr mig inte alls om allt inte stämmer. Har annat att göra med livet.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Jo, det är ju det som gör det så dumt att rasisterna påpekar detta, när de har blivit motbevisade.

Och precis, bryr mig inte alls om allt inte stämmer. Har annat att göra med livet.

Jag håller med er men det finns en tråd för sånt här snack, detta kommer spåra ut. Låt oss i denna tråd vara befriade från detta och bara diskutera serien för vad den är. ❤️


signatur

IDKFA

Medlem

Gillar den mycket bättre än House of the dragon så här långt. Hoppas den fortsätter imponera.

Moderator | Testpilot

Gillar inte riktigt att vi inte kommit igång ordentligt ännu. Tre avsnitt för set up är lite för mycket. Jag är ingen som kräver mycket action (älskar Got och HotD) men det får gärna börja hända något lite mer spännande nu. Blir det ännu ett avsnitt där fler karaktärer ska introduceras och deras familjer så ger jag möjligen upp och kollar senare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar inte riktigt att vi inte kommit igång ordentligt ännu. Tre avsnitt för set up är lite för mycket. Jag är ingen som kräver mycket action (älskar Got och HotD) men det får gärna börja hända något lite mer spännande nu. Blir det ännu ett avsnitt där fler karaktärer ska introduceras och deras familjer så ger jag möjligen upp och kollar senare.

Ironiskt nog är det av samma anledning folk inte klarar av att läsa Tolkiens böcker, blir lätt långrandigt att beskriva en frukost om 50 sidor.

Själv älskar jag långa utdragna serier eller böcker.


signatur

IDKFA

Moderator | Testpilot
Skrivet av mrFluffy:

Ironiskt nog är det av samma anledning folk inte klarar av att läsa Tolkiens böcker, blir lätt långrandigt att beskriva en frukost om 50 sidor.

Själv älskar jag långa utdragna serier eller böcker.

Precis. Hade gärna önskat att vi slapp det i en tv-serie där avsnitten är en timme lång.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag håller med er men det finns en tråd för sånt här snack, detta kommer spåra ut. Låt oss i denna tråd vara befriade från detta och bara diskutera serien för vad den är. ❤️

Oh, visst. Menade inte att slänga in något jobbigt. Var mest bara att det är knepigt.

Medlem

Avsnitt 4 är ändå bästa hitills för mig. Börjat komma igång nu och fick mer vibbar av LOTR. Men har verkligen också byggts upp en lätt frustration av att det går sakta. Och det är inget fel i att ta tid om det finns något matigt att fokusera på. I en serie har man den möjligheten men ändå är vi 4 timmar in och jag har mindre relation till någon karaktär än de i exempelvis Fellowship of The Ring, och storymässigt har vi nästan inte ens lämnat The Shire. Nästa avsnitt får fasiken grundläggande teman för denna serien presenteras.

Adar är en intressant karaktär och hade gärna fått se mer av honom. Istället är det som vanligt, massa karaktärer och vi får lite av varje. Sakta får man veta nått litet litet och de delar jag verkligen är intresserad av känns frustrerande långt bort.

Men men, det börjar kännas som LOTR på ett annat sätt och saker börjar komma igång.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Ironiskt nog är det av samma anledning folk inte klarar av att läsa Tolkiens böcker, blir lätt långrandigt att beskriva en frukost om 50 sidor.

Själv älskar jag långa utdragna serier eller böcker.

Jag har inte läst böckerna, det är på agendan men blir nog senare i livet

Men jag har vid mer än ett tillfälle fått tipset att hoppa över delar av början på första boken, och såklart gå tillbaka och läsa dem senare men inte initialt. Ska tydligen vara rätt tungt o ta sig igenom för en ny/ovan läsare.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag har inte läst böckerna, det är på agendan men blir nog senare i livet

Men jag har vid mer än ett tillfälle fått tipset att hoppa över delar av början på första boken, och såklart gå tillbaka och läsa dem senare men inte initialt. Ska tydligen vara rätt tungt o ta sig igenom för en ny/ovan läsare.

Läser faktiskt om Bilbo just nu, och måste säga att första kapitlet är väääldigt långrandigt.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Läser faktiskt om Bilbo just nu, och måste säga att första kapitlet är väääldigt långrandigt.

Tolkien var ju sjukt bra på att komma på berättelser och allt omkring detta. Språk, kulturer och så vidare. Men, hans sätt att skriva är ju extremt långrandigt och överdetaljerat.

Det är en av orsakerna till att jag rankar Tolkien lägre än diverse författare.

Ett stabilt avsnitt igen enligt mej.
Gillar verkligen Elrond alltså, helt klart den bästa där just nu för mej.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skriv svar