Snabbkollen - Hur mycket får ett spel kosta?

Medlem

Jag hade kunnat acceptera dagens priser på 700-900 kr om:

- Spelen hållit färdigkvalitet när de släpps. Dvs inga eller iaf väldigt få allvarliga buggar och att det känns polerat och klart.
- Inga mikrotransaktioner som på något sätt påverkar spelet förutom möjligen nåt estetiskt skin i multiplayer.
- Inga lootboxar eller annan gambling.
- Inget inkräktande kopieringsskydd som strular till det.

Om detta inte uppfylls tycker jag redan de höjt priset och 600 kr är klart mitt maximum.

Medlem
Skrivet av neocon:

Spelarbasen har också vuxit enormt under den tiden.

Och det har även kostnaderna för att göra spel.

Medlem
Skrivet av KoP:

Priset på fysiska spel är helt ok tycker jag nog. Det är priset på digitala spel som känns oskäligt högt.

Rimligtvis borde det väl vara tvärtom? 🤔

Det ä helt bisarrt faktiskt. Argumentet att köpa en konsoll med diskläsare är att du kan spara 200 kr för varje spel du köper.

Medlem

Pris vid release är idag alldeles för högt. Det innebär för egen del att jag aldrig köper nya spel och spelar endast nya spel som släpps på Gamepass. Inväntar kraftigt lägre priser och ligger cirka 1-2 år bakom hela tiden, vilket naturligtvis har både för- och nackdelar. Min smärtgräns är ca 500:-, men betalar väldigt sällan mer än 300:-. Undantag är fysiska PS5/Switch-spel som jag säljer vidare direkt efter jag klarat dem.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Kosta vad det kosta vill, jag köper på rea ändå.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

399 är lagom


signatur

Meep!

Medlem

Jämfört med hur det var när priserna började standardiseras för 20-30 år sedan, så har spelindustrin exploderat. En storsäljare är inte längre 100 000, utan 10 000 000. Spelförlagen har "råd" att låta spelen ligga kvar på 90-talspriser.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Haha, kommunistfasoner att sätta ett tak på priset tillverkarna få ta ut. Kan väl säga att min plånbok inte öppnar sig för priser som överstiger 600 kr iaf, så tillvida det inte är en massiv simulator som MSFS eller dylikt, då kan jag tänka mig att betala runt 1000 SEK.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Jag köper i princip allt jag vill spela. De spel jag verkligen är sugen på köper jag, digitalt, vid släpp och har inga problem med att det kostar närmare 1000 kr för versioner med lite mer lull-lull. Nu har det varit tunt med såna spel sedan Cyberpunk 2077 och p.g.a. detta samt att jag förvärvsarbetar så har jag inte hafti några problem med priserna. Spel jag är lite mindre sugen på köps när de är något eller några år gamla och då brukar priserna gått ner.

Medlem

500 brukar vara min gräns

Köper endast vissa spel som jag verkligen gillar när de lanseras för fullpris.

Brukar som oftast köpa spel på steamrea

Medlem

Som idag tycker jag. 599-699 kr.

Playstation spel som går för 849kr är lite för mycket

Medlem

300-500kr
Sen är det dlc och annat skit de försöker tvinga mig på.
Man köper inte ett färdigt spel idag.
Då ska det inte kosta som ett heller.

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Haha, kommunistfasoner att sätta ett tak på priset tillverkarna få ta ut. Kan väl säga att min plånbok inte öppnar sig för priser som överstiger 600 kr iaf, så tillvida det inte är en massiv simulator som MSFS eller dylikt, då kan jag tänka mig att betala runt 1000 SEK.

Frågan val vär vad folk tycker spel är värda. Inte om man ska lagstifta om maxpris.

Medlem

599 är gränsen, 600 är för dyrt. Bara en krona till, men det känns bättre😅 Som många andra säger så hade det kanske varit annorlunda om spelen faktiskt var färdiga vid release. Nu finns det ju de faktiskt betalar mer för att få spela tidigare, som battlefield tex, sen funkar inte servrarna ändå🤷‍♂️ Undrar hur många som är sugna på att punga ut 800 spänn för nästa battlefield? Förmodligen fler än vad man kan tro, jag kommer inte att göra det iaf.

Medlem

Beror på spelet. Ett spel som GTA6 kan jag betala upp till 1000kr för där jag vet att utvecklingskostnaderna är astronomiska, medan något som Valheim räcker det med 249kr, eller Elden Ring runt 400kr. Även om jag får lika många timmars underhållning ut ur dem så är ju produktionsvärde och presentation enormt olika.

Medlem

Spel har aldrig varit så billigt som det senaste decenniet (eller två!).

Ett NES-spel gav man ju i runda slängar 380:- för 1990 (jag tar inte gift på den uppgiften). Motsvarar ca 690:- idag. Har inte köpt ett fullprisspel för så mkt. Switchspelen är ju bland de dyrare med närmare 600.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Tycker priserna var ohyggliga redan innan den senaste prishöjningen. Väntar ofta tills en rea.

Senaste spelet jag betalade fullpris till var Elden Ring, 499kr med fri frakt. Där gick min smärtgräns.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Och det har även kostnaderna för att göra spel.

Vilket bevisligen har jämnat ut sig eftersom kalkylen går ihop och spelen inte är mångdubbelt dyrare.

Medlem

Jag har inga problem att betala för ett spel jag får någonting ut av men att över hela brädet ta 800+ för alla spel i den digitala butiken när samma spel kostar 599 och nedåt fysiskt är bara girigt. Med det sagt så skulle jag ha svårt att betala mer än 1000 spänn för ett spel om jag på förväg inte vet att jag kommer spela och njuta av det.

Medlem

Runt 5-600 kr. Dyrare köper jag inte förrän spelen finns i rea-backen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Det går ju inte att svara på när hälften av alla spel som görs är ett illa förtäck marknadsknep. Dessa vill jag inte betala något alls för! En större titel, som faktiskt gör skäl för kostnaden genom att verkligen vara bra kan faktiskt få kosta mer.
Problemet är ju att giriga svin börjat köpa upp spelmarknaden, och då får vi samma skit som med allt där vinstintresset betyder mer än produkten. Man betalar helt enkelt mer för sämre.

Kolla t.ex alla låtsasvalutor i spel. I dess begynnelse gjorde man saker svåruppnåeliga i spel för utmaningen eller glädjen i att hitta dem. Nu har den glädjen och utmaningen kapitaliserats sönder och går oftast att direkt relatera till ett pris med riktiga pengar, ingenting annat. Jag betalar inte för sån skit, så enkelt är det bara!

Medlem

Vi lever i industri samhällen fortfarande. Vi har ett system där vi alltid måste expandera. Fler måste födas mer land behöver asfalteras. Och allt behöver ständigt öka i värde. Spel företagen måste dra in mer pengar hela tiden så att aktie ägarna blir nöjda och alla andra i kedjan får sitt. Om spelet ska kosta mindre så måste dom få in pengarna på något annat sätt. Och jag föredrar att betala allt eller det mesta direkt. I längden så blir det billigare. Och sen så tycker jag att spelen blir mycket bättre när man får ett färdigt spel. Istället för att alternativet oftast blir en hög med skit.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Och det har även kostnaderna för att göra spel.

Fler spelare, lägre distributionskostnader, billigare marknadsföring och oändligt med lättillgängliga verktyg för spelutveckling. Att kostnaderna har ökat är helt enkelt inte sant så länge du inte enbart filtrerar efter AAA-spel i Rockstar-nivå, och även då är det ytterst få spel/utvecklare som ändå inte rapporterar vinst efter sina spelsläpp. Spel är redan dyrare idag tack vare att marknaden accepterat att de ofärdiga spelen splittras upp i mängder med DLC efter release, finns inget argument för att göra dem ännu dyrare bortom att man önskar att folk som Bobby Kotick borde ha några miljoner USD i löneökning.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Som konsument så vill jag såklart ha så låga priser som det bara går haha. Vore konstigt annars, men sen förstår jag också att det inte fungerar så. Jag menar spel är billigare idag än vad dom var för 20-30 år sen vilket känns ganska ovanligt ändå för en industri som är så pass stor.

Så är det, om man tittar på hur priset är nu kontra för 20-30 år sedan så är det ungefär samma, däremot så har kostnaden för att tillverka ett spel ökat rejält (på AAA titlar). Och visst man vill förstås betala så lite som möjligt för spel men man ska komma ihåg att spelmarknaden knappast lär lägga ut mindre på spel i framtiden än idag så det är motiverat med en höjning egentligen. Sen kommer det finnas en nivå som är svår att gå över för 20-40 timmars spel, vad den nivån är får man väl sia om men min gissning är att 1200 troligen fortfarande är gångbart för de stora titlarna. Vi lär pga detta se att det blir mer vanligt med gametrails och demos (en återrgång för speldemos hurrrraa) där man kan får känna på innan man lägger ut pengar.

Medlem

400kr är en rimlig summa.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag får ut mindre och mindre av spelen de släpper så priserna borde gå åt andra hållet. Spelen blir ytligare, dummare och lättare för varje år som går vilket ger mig mindre värde för pengarna. Det är extremt sällan det kommer ett spel som klarar av att hålla min uppmärksamhet i längre än 15-20 timmar idag.

Redaktör
Skrivet av Håkan:

699 kr skulle jag säga är ett dyrt konsolspel.

Men som någon nämt, hur är det ens acceptabelt att dom säljer digitala spel, som inte går att sälja på andrahandsmarknaden, för typ 799-899 kr?
Nuförtiden laddas ju ändå allting ned, är väl knappt data på "spelskivorna", man får ju ändå tanka 70 gb. Varför ska det vara dyrare med ett spel som låses mot ens konto, jämfört med ett på skiva, där försäljaren även ska ha en del av kakan?

När spel säljs digitalt har butiksägaren ingen konkurrens och kan ta så mycket folk är beredda att betala. Vilket väl är vad som sker nu - vi är för första gången på väldigt länge beredda att betala mer för spel. Kostnaden för att distribuera spelet fysiskt kontra digitalt spelar liten eller ingen roll.


signatur
Redaktör
Skrivet av Kiske:

Jag får ut mindre och mindre av spelen de släpper så priserna borde gå åt andra hållet. Spelen blir ytligare, dummare och lättare för varje år som går vilket ger mig mindre värde för pengarna. Det är extremt sällan det kommer ett spel som klarar av att hålla min uppmärksamhet i längre än 15-20 timmar idag.

Många spel har ju också blivit våldsamt mycket längre än förr, det kan ju bidra till att de känns mer utspädda. Red Dead 2 t.ex.: det är visserligen helt enastående på många plan så kanske inte det bästa exemplet, men för mig hade det varit mycket bättre om storyn kapats med tiotals timmar. Det är åt helvete för långt.


signatur
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och det har även kostnaderna för att göra spel.

Så även intäkterna

Medlem

Om spelet är halvfärdigt med buggar så 300 kr max annars max 600.

123
Skriv svar