The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom släpps i maj 2023

Medlem

Älskade stilen och gameplay i BOTW och skulle dom fortsätta på samma spår blir jag säkert helnöjd. Men orolig för prestanda, BOTW var typ sista spelet till Wii U och ändå hade Switchen lite svårt redan då så om det nya är tyngre kan det verkligen påverka upplevelsen. Jäklar vad det laggade i Forbidden forest, och "gräsmattan" när man svävade var ju inte vackert precis. Håller med om att grafik absolut inte är det viktigaste och gissar att stilen de har valt gör att de "kommer undan" en hel del prestanda-krav. Men om det gick trögt redan 2017, så hur det ska gå 2023 blir intressant at se. Tror på blåkopia av världen med lite nya spelmekanismer med mera flygande typ Skywind-inspirerat.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Gå och lägg dig

Oj, trampade jag på en öm tå? 🤣

Skrivet av Force:

<Uppladdad bildlänk>

Nej, givitvis är inte grafiken allt.
Men grafiken är en viktig del av atmosfären i ett spel.
Grafiken i detta Zelda spel är väldigt dassigt och platt, det försämrar spelupplevelsen....

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Inte för att vara ett motsträvigt rövhål, men jag hooooppas på ett mer klassiskt Zelda, med stora tempel och vapen som inte går sönder efter 5 slag. Jag ville verkligen gilla Breath Of The Wild, men det ville sig inte. Jag stängde av för alltid efter drygt 10 timmar. Gillade den öppna världen och så, men det jag gillar mest med Zelda fanns inte, och det nya tilltalade mig inte.

Jag kör en +1 på detta med. BotW kom inte i närheten av många av de äldre Zelda-titlarna så jag hoppas verkligen att de uppar sitt game i tvåan och att det inte bara blir mer av samma. Bort med enformiga tempel, shrines, bossar, vapen som går sönder och ej minnesvärda karaktärer och in med lite mer klassiskt Zelda säger jag!

Medlem

Det här blir grymt hoppas bara vapen inte kan gå sönder,

Medlem

Jag älskade verkligen BOTW, men jag kan inte spela i 30 fps längre. Nintendo måste inse att det är nya bud 2023. Jag kommer vänta in nästa konsol om den inte släpps samtigt, vilket inte känns orimligt.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av vamp:

Flyter Tears of the Kingdom på i 60 fps så är det ett av världens (om inte världens) snyggaste spel, så jag håller verkligen inte med dig. Tyvärr kommer det nog inte göra det, men fördelen med en estetiskt vacker grafik kontra en "realistisk" är ju att den inte åldras.

Var extremt glad om det kan hålla 720p @ 30fps i portabelt, och 900p @ 30fps dockat majoriteten av tiden.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Jag kommer köpa detta, men kanske ev spelar det på PC/Steam deck ist för på Switch.
Hoppas det är bra, jag gillade verkligen Breath of the wild. Men jag brände mig otroligt på Skyward Sword HD till Switch.
Tyckte det var bland det sämsta jag spelat på länge.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag kommer köpa detta, men kanske ev spelar det på PC/Steam deck ist för på Switch.
Hoppas det är bra, jag gillade verkligen Breath of the wild. Men jag brände mig otroligt på Skyward Sword HD till Switch.
Tyckte det var bland det sämsta jag spelat på länge.

Skyward Sword var en re-make, det släpptes ju ursprungligen till Wii. Kan ha att göra med det?

Medlem
Skrivet av Bloodberet:

Skyward Sword var en re-make, det släpptes ju ursprungligen till Wii. Kan ha att göra med det?

Ja det var riktigt dåligt.
Spelade aldrig det på Wii och uppenbarligen missade jag inget 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eld:

Det är ju svårt att toppa något mästerligt rent grafiskt, så förstår att BOTW2 ser lika bra ut!

Nä, men de ser ut som samma spel. Får väl hoppas att det är roligare än 1an! Kanske är de copy paste som känns som en stor DLC. Min dröm är ju att de tar bort att vapen går sönder så lätt. De förstörde min spelupplevelse brutalt mycket.
Personligen hade jag hoppats de gjort ett nytt Zelda istället. Ska sägas att jag kommer antagligen ge mig på detta med då jag är en nyfiken person!

Medlem

Det blev ett extremt missförstånd kring mitt 60 fps-inlägg. Jag har inga villfarelser gällande att det kommer flyta i 60 fps. Menade 30 fps, bara det är stabila frames är jag nöjd, men det var inte flytet vi diskuterade, utan det estetiska.

Medlem
Skrivet av vamp:

Flyter Tears of the Kingdom på i 60 fps så är det ett av världens (om inte världens) snyggaste spel, så jag håller verkligen inte med dig. Tyvärr kommer det nog inte göra det, men fördelen med en estetiskt vacker grafik kontra en "realistisk" är ju att den inte åldras.

Ja och nej. Jämför "estetiskt vacker grafik" från 2005, t.ex. Shadow of the Colossus/PS2, och hur den ser ut idag. Så då kommer detta se ut som ett N64-spel om 10-15 år i jämförelse med vad som förmodligen finns då i 8K-16K/120hz ray tracing osv... Det kommer ju fortfarande vara snyggt och detaljerat, men det kommer att se väldigt daterat ut. Speciellt Switch-spel så klart, som - enligt många av oss - sett daterade ut sedan release. Så jag hoppas så klart att denna grafik åldras, tyvärr, för jag vill ju att grafiken konstant ska utvecklas.

Sedan finns det ju en större diskussion där. Det läskiga är väl kanske att gameplay-mässigt så kommer det framtida Zelda-spelet vara väldigt lik detta idag (om inte något oväntat händer med hur vi spelar spel). (Men det är kanske vi är OK med eftersom vi fortfarande älskar retrokonsol-spel osv?) Så har AAA-spel och indie-spel peakat redan och det bara är grafiken och ljudet som förbättras? Det känns ju som både att AAA-spel och indies bara är copy-paste av varandra och väldigt lite, gameplay-mässigt, förbättras.

Jag har själv arbetat med VR sedan 2016 och IMHO är det inte rätt väg att gå. Jag har inte ens köpt hem den. Då kör jag hellre detta spel på min och sambons Switch Lite.

Men jag blir lite nedstämd att det förmodligen blir samma kill/fetch/find-quests i TES VI om 2-3 år som om det var i TES Morrowind år 2002. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel och ursäkta att jag filosoferade iväg lite off-topic.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Gå och lägg dig

Cringe

Gen
Medlem
Skrivet av vamp:

Flyter Tears of the Kingdom på i 60 fps så är det ett av världens (om inte världens) snyggaste spel...

...på Switchen? Absolut! Jämfört med PS5/XboxOneX/PC? Aldrig i livet.
Bara att jämföra BOTW/TOTK med tex Horizon Forbidden West.

Skrivet av Lilagröt:

Man vet aldrig.
Är ganska vanligt att utvecklare lär sig att optimera till hårdvaran. Tidiga spel brukar va fulare än senare spel när man tänker på konsolgenerationerna. Sen vet jag inte hur mycket att det i grunden var tänkt för Wii u sänkte prestandan jämfört med om det från dag ett var tänkt till switch, kanske inget alls?
Cod 3 var 30 fps på ps3 men cod spelen efter det kördes i 60 (försökte att göra det i alla fall)

Men jag är också tveksam till att de lyckas få spelet att flyta med 60fps.

Man vet.

Att plötsligt dubbla antalet frames per second gör man inte på en handvändning om man nu inte tar prestanda från att nedgradera något men bara genom att titta på videon verkar det synas relativt tydligt att det är samma grafiska stil som BOTW. Och eftersom BOTW kördes i 900p/30fps så kan jag inte tänka mig att Nintendo vill sänka upplösningen till 720p för att kanske få till mer än 30fps.

Låg upplösning och låg prestanda är priset för att vara portabel.

Medlem

Jag tycker BoTW är ett av de snyggaste och bästa spelen någonsin! Visst var det jobbigt att vapnen gick sönder så ofta, men det var mer störande moment snarare än dealbreaker för spelet i sig. Så för mig sänker det spelet från typ 100% till att vara 99,8% Och visst kunde det bli lite långsamt i vissa större strider men det var sällan jag upplevde det så det sänker bara till 99,7% för mig. Så håller det bara samma nivå är jag nöjd! Men skulle ju inte skada med en Switch Pro som kan köra det 60 och uppskalat till 4K! Sen verkar ju gameplayet och storyn vidareutveckla grundspelet något enormt vilket är det viktiga för mig! Så är otroligt pepp! Men är lite orolig att titeln hintar om att det inte blir så lyckligt slut denna gången? Att "rikets tårar" kanske har något med en mörk undergång att göra?

Medlem
Skrivet av Gen:

...på Switchen? Absolut! Jämfört med PS5/XboxOneX/PC? Aldrig i livet.
Bara att jämföra BOTW/TOTK med tex Horizon Forbidden West.

Tycker utan tvekan att Breath of the Wild är snyggare än Horizon Forbidden West. Estetiskt. Sen om jag tycker att Horizons grafik är mer imponerande. Självklart. Men det är ju som att säga att den tavlan med mest detaljer per automatik är den snyggaste tavlan och det tror jag inte att någon på hela jorden skulle påstå, så jag vet inte varför det blivit en "sanning" när det pratas tycke och smak när det kommer till grafik.

Inaktiv
Skrivet av D1versity:

Ironiskt. För övrigt skulle jag vara försiktigt att kalla andras inlägg för ”cringe” med din inläggshistorik.

Medlem
Skrivet av Gen:

Man vet.

Att plötsligt dubbla antalet frames per second gör man inte på en handvändning om man nu inte tar prestanda från att nedgradera något men bara genom att titta på videon verkar det synas relativt tydligt att det är samma grafiska stil som BOTW. Och eftersom BOTW kördes i 900p/30fps så kan jag inte tänka mig att Nintendo vill sänka upplösningen till 720p för att kanske få till mer än 30fps.

Låg upplösning och låg prestanda är priset för att vara portabel.

Optimeringar i grafikmotorn. Ökad kompetens bland utvecklarna att utveckla mot hårdvaran kan göra en hel del. Men som sagt tror jag inte heller på att spelet körs med samma eller bättre grafik och 60FPS.

Medlem
Skrivet av Zerovahamut81:

Älskade stilen och gameplay i BOTW och skulle dom fortsätta på samma spår blir jag säkert helnöjd. Men orolig för prestanda, BOTW var typ sista spelet till Wii U och ändå hade Switchen lite svårt redan då så om det nya är tyngre kan det verkligen påverka upplevelsen. Jäklar vad det laggade i Forbidden forest, och "gräsmattan" när man svävade var ju inte vackert precis. Håller med om att grafik absolut inte är det viktigaste och gissar att stilen de har valt gör att de "kommer undan" en hel del prestanda-krav. Men om det gick trögt redan 2017, så hur det ska gå 2023 blir intressant at se. Tror på blåkopia av världen med lite nya spelmekanismer med mera flygande typ Skywind-inspirerat.

Kanske just problemet att Botw var utvecklat för Wii U och portat till Switch som releasetitel. Finns nog många tekniska förbättringar som gjorts när de uppgraderat och optimerat spelmotorn för Switch...

Gen
Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Optimeringar i grafikmotorn. Ökad kompetens bland utvecklarna att utveckla mot hårdvaran kan göra en hel del. Men som sagt tror jag inte heller på att spelet körs med samma eller bättre grafik och 60FPS.

Absolut! Visst optimeras det under hårdvarans livstid, dock hade det varit smått revolutionerande om de kunde dubbla fpsen. Sen får man erkänna att vissa portar till Switchen varit smått otroliga tekniskt sett (tex att få ett så pass invecklat spel som Witcher 3 att rulla på hårdvaran är...wow).

På PC är det ju mer undantag än regel att spel är perfekt optimerade varför konsol kan kännas bättre i det avseendet.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Nä, men de ser ut som samma spel. Får väl hoppas att det är roligare än 1an! Kanske är de copy paste som känns som en stor DLC. Min dröm är ju att de tar bort att vapen går sönder så lätt. De förstörde min spelupplevelse brutalt mycket.
Personligen hade jag hoppats de gjort ett nytt Zelda istället. Ska sägas att jag kommer antagligen ge mig på detta med då jag är en nyfiken person!

Det är ju samma sak med massor av serier. Cod, Battlefield, Gears of War, Halo, med mera. Kommer större grafiska hopp ibland men ofta bara små skillnader från spel till spel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Gen:

...på Switchen? Absolut! Jämfört med PS5/XboxOneX/PC? Aldrig i livet.
Bara att jämföra BOTW/TOTK med tex Horizon Forbidden West.

Man vet.

Att plötsligt dubbla antalet frames per second gör man inte på en handvändning om man nu inte tar prestanda från att nedgradera något men bara genom att titta på videon verkar det synas relativt tydligt att det är samma grafiska stil som BOTW. Och eftersom BOTW kördes i 900p/30fps så kan jag inte tänka mig att Nintendo vill sänka upplösningen till 720p för att kanske få till mer än 30fps.

Låg upplösning och låg prestanda är priset för att vara portabel.

BOTW är många gånger snyggare än ex Horizon, enligt mig. Designen är mästerlig, 10/10. Snyggaste solljuset jag har varit med om i ett spel. Detta kombinerat med en fantastisk färgpalett.

Magiskt bra.

Längtar ihjäl mig till uppföljaren.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

Ja och nej. Jämför "estetiskt vacker grafik" från 2005, t.ex. Shadow of the Colossus/PS2, och hur den ser ut idag. Så då kommer detta se ut som ett N64-spel om 10-15 år i jämförelse med vad som förmodligen finns då i 8K-16K/120hz ray tracing osv... Det kommer ju fortfarande vara snyggt och detaljerat, men det kommer att se väldigt daterat ut. Speciellt Switch-spel så klart, som - enligt många av oss - sett daterade ut sedan release. Så jag hoppas så klart att denna grafik åldras, tyvärr, för jag vill ju att grafiken konstant ska utvecklas.

Sedan finns det ju en större diskussion där. Det läskiga är väl kanske att gameplay-mässigt så kommer det framtida Zelda-spelet vara väldigt lik detta idag (om inte något oväntat händer med hur vi spelar spel). (Men det är kanske vi är OK med eftersom vi fortfarande älskar retrokonsol-spel osv?) Så har AAA-spel och indie-spel peakat redan och det bara är grafiken och ljudet som förbättras? Det känns ju som både att AAA-spel och indies bara är copy-paste av varandra och väldigt lite, gameplay-mässigt, förbättras.

Jag har själv arbetat med VR sedan 2016 och IMHO är det inte rätt väg att gå. Jag har inte ens köpt hem den. Då kör jag hellre detta spel på min och sambons Switch Lite.

Men jag blir lite nedstämd att det förmodligen blir samma kill/fetch/find-quests i TES VI om 2-3 år som om det var i TES Morrowind år 2002. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel och ursäkta att jag filosoferade iväg lite off-topic.

En sak som jag tyckte BOTW gjorde riktigt bra var fysiken. Roligaste i en öppen värld hittills.

Hoppas på stor utveckling här. Läste något kort om att de har satsat mycket på manipulation av gravitation. Låter mumma.

Få är så kreativa som Nintendo.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är ju samma sak med massor av serier. Cod, Battlefield, Gears of War, Halo, med mera. Kommer större grafiska hopp ibland men ofta bara små skillnader från spel till spel.

CoD och BF kommer varje/vartannat år. Går ju inte jämföra. Det är 6 år mellan Zelda-spelen. Jämför mer med typ Red Dead Redemption, GTA eller Last of Us. Halo är ju markant skillnad på senaste och föregångaren. Dessutom saknar man full voice-acting på Zelda också, kom jag att tänka på nu. Hoppas man får se de nu, men de tvivlar jag på.

Medlem
Skrivet av Freakon:

BOTW är många gånger snyggare än ex Horizon, enligt mig. Designen är mästerlig, 10/10. Snyggaste solljuset jag har varit med om i ett spel. Detta kombinerat med en fantastisk färgpalett.

Magiskt bra.

Längtar ihjäl mig till uppföljaren.

Tycker det är lite löjligt att jämföra ett närmast helt statiskt spel som Horizon med Botw.

Skrivet av Deekar:

Iallafall 2017, ser ju exakt ut som BotW. Nintendo är nog dem ända som kommer undan med att inte uppdatera grafik på 6 år...

Tror det är svårt på samma konsol.

Dom krämade väl ut det dom kunde redan med första spelet. Sen är säkert det här både större och har andra nyheter som Switchen ska klara av


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Freakon:

En sak som jag tyckte BOTW gjorde riktigt bra var fysiken. Roligaste i en öppen värld hittills.

Hoppas på stor utveckling här. Läste något kort om att de har satsat mycket på manipulation av gravitation. Låter mumma.

Få är så kreativa som Nintendo.

Det lilla jag sett är att man kan manipulera tiden samt gå genom väggar/golv/tak.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Inget mer än ett glorifierat DLC till BOTW. I grunden samma värld som man redan utforskat under hundratals timmar, samma grafik + säkert nån gimmick. Sjukt otaggad. Varöfr måste det alltid komma typ 2-3 dåliga Zelda spel mellan varje bra del?

Gen
Medlem
Skrivet av Freakon:

BOTW är många gånger snyggare än ex Horizon, enligt mig. Designen är mästerlig, 10/10. Snyggaste solljuset jag har varit med om i ett spel. Detta kombinerat med en fantastisk färgpalett.

Magiskt bra.

Längtar ihjäl mig till uppföljaren.

Pratar du också om Estetik? Eller Realism?

Medlem
Skrivet av Gen:

Pratar du också om Estetik? Eller Realism?

Vacker design.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

123
Skriv svar