Har du (över 18) röstat?

Medlem

Var och röstade vid 10 imorse. Dött som i graven. Så det gick rätt smidigt.

Testpilot

Röstade självklart. Tog väl 45 minuter med kön. Protip verkar varit att ha med sig röstsedlar, de fick gå före i kön.

Medlem

Jag röstade samma dag som förtidsröstningen drog igång. Knappt någon kö alls när jag var där och kändes finemang att ha det avklarat.

Medlem

Jag och sambon röstade 45 min innan stängning. Ingen kö, var supersmidigt!

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag röstade samma dag som förtidsröstningen drog igång. Knappt någon kö alls när jag var där och kändes finemang att ha det avklarat.

Gjorde det dagen efter de öppnade och det var nog 2st andra i röstlokalen, helt enig i att det var skönt att ha avklarat när det var lugnt. Hoppas man kommer på lite lösningar till de ställena det var kö på till nästa gång i alla fall, trist för de som fick köa länge.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Röstade andra besöket idag, då var kön borta.
Hur kan de inte ha löst en digital röstning än?
Med ett digitalt och öppet röstsystem hade vi kunnat verifiera varenda röst (som vi själva äger). Detta verkar man inte vilja skall hända.

Medlem

Förtidsröstade vid Stora teatern i Göteborg dagen efter det öppnade. In och ut på tio minuter.

Medlem

På allvar borde man införa digital röstning men med kravet på att det sker i vallokaler för att förhindra att någon tvingar dig. Detta skulle vara miljövänligare, bättre för nya partier samt säkrare från valfusk. De flesta av oss har en betydande del av vår allra viktigaste information bakom autensieringsappen bankid redan idag, så att man inte skulle kunna rösta så med en specialutvecklad app år 2022 är makalöst dåligt. Men man ska komma ihåg att det är partierna själva som måste ändra i vallagen, valmyndigheten har haft vissa förslag så som att exempelvis samtliga partier står på en och samma valsedel, men det har ju avfärdats av politiker med makt, såklart.

Medlem

Förtidsröstade på lördagen, dagen innan vid 8 taget. Var där exakt 8 och de i lokalen ville att jag skulle vänta. Fuck that. Sa åt dem "Klockan är 8" och gick in i vallokalen.

Öppnar man 8 så ska man fan vara klar vid 8, öppettider är inte förhandlingsbara.

Medlem

Ja. Jag förtidsröstade för första gången i år och det funkade fint.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Vi fick vänta 10-15 min i kö på kvällen i Sundsvall. Nästa gång ska vi se till att förtidsrösta för att slippa vara uppbokad på valdagen och nu när de gjort om systemet.

Medlem
Skrivet av Bloodberet:

Vi fick vänta 10-15 min i kö på kvällen i Sundsvall. Nästa gång ska vi se till att förtidsrösta för att slippa vara uppbokad på valdagen och nu när de gjort om systemet.

Gör det. Hur smidigt som helst att förtidsrösta.

Medlem

Både jag och min fru röstade på valdagen, hade missat på mitt röstkort att dom flyttat min gatas röstlokal, så vi fick åka runt på 3 olika för att hitta rätt(jag hade glömt mitt röstkort hemma).

Inaktiv
Moderator | Testpilot

Rensat bland kommentarerna. Håll er till att prata om ämnet, alltså om ni röstat och hur det kändes. Exakt vad ni röstade på och varför är helt ointressant och det finns bättre plattformar för det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk
Skrivet av heady89:

På allvar borde man införa digital röstning men med kravet på att det sker i vallokaler för att förhindra att någon tvingar dig. Detta skulle vara miljövänligare, bättre för nya partier samt säkrare från valfusk. De flesta av oss har en betydande del av vår allra viktigaste information bakom autensieringsappen bankid redan idag, så att man inte skulle kunna rösta så med en specialutvecklad app år 2022 är makalöst dåligt. Men man ska komma ihåg att det är partierna själva som måste ändra i vallagen, valmyndigheten har haft vissa förslag så som att exempelvis samtliga partier står på en och samma valsedel, men det har ju avfärdats av politiker med makt, såklart.

Ja, jag tänkte också på detta. Ha en medarbetare göra samma legkontroll dom du gör när du lämnar dina valsedlar, sedan sköter du röstningen genom att scanna en qr-kod som genereras på plats via någon skärm, godkänn med bank-id. Klart är att nuvarande system är både förlegat och med nya sättet att ta valsedlar "dolt" var bra i tanken, men föll på att det sinkade ned kön något otroligt med enbart ett bås, utöver att det öppnade upp för folk att stöka om bland valsedlarna eller helt enkelt bara sno med sig om det var något parti man inte gillade.

Nu kunde man ju bara påpeka någon medarbetares uppmärksamhet och få det åtgärdat, men lite barnsjukdomar som jag hoppas de har bättre lösning för inför nästa val.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Likt varje valår så lade jag min röst på valdagen.

Men de viktigaste valen, kommun- och region... Fan, det kunde lika väl ha varit slumpmässigt utvalda invånare på lapparna. Ingen har lyckats profilera sig i området och de tog sig väl aldrig längre än kaffet vid valstugorna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Är väl för ett digitalt röstande men köper att så fort det blir digitalt så ökar risken för sabotage. Har man fysiska lappar så kan man gå efter det och man har anonymiteten vilket man inte har med digitalt.
Skulle vara om man scannar någon QR kod samt scannar körkort/IDkort samt BankID för att komma åt funktionen kanske men risken finns ju fortfarande att det ddosas eller nåt (tänker på ryska hackers främst).

It's not a lake, it's an ocean

Förtidsröstade för första gången, har alltid röstat på valdagen tidigare. Med två små barn vet man aldrig vad som kan hända så det var skönt att få det gjort.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Thomas:

Förtidsröstade vid Stora teatern i Göteborg dagen efter det öppnade. In och ut på tio minuter.

Samma här, på samma ställe. Var helt tomt när jag & några arbetskamrater gick dit. Hur smidigt som helst.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av heady89:

På allvar borde man införa digital röstning men med kravet på att det sker i vallokaler för att förhindra att någon tvingar dig. Detta skulle vara miljövänligare, bättre för nya partier samt säkrare från valfusk. De flesta av oss har en betydande del av vår allra viktigaste information bakom autensieringsappen bankid redan idag, så att man inte skulle kunna rösta så med en specialutvecklad app år 2022 är makalöst dåligt. Men man ska komma ihåg att det är partierna själva som måste ändra i vallagen, valmyndigheten har haft vissa förslag så som att exempelvis samtliga partier står på en och samma valsedel, men det har ju avfärdats av politiker med makt, såklart.

Medlem

Jag kunde inte sagt det bättre själv😊


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Ja det var inte så mycket kö,gick väl 3 minuter när man väntade

Redaktör

Inlägg rensade. Som redan sagts: ämnet är om man röstade, inte vad man röstade på eller annat.


signatur
Medlem

Har inte röstat i år, bryr mig inte


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Intressant, också att se kommentarerna.

Men givetvis kan aktivistiska aktioner påverka valresultatet även som det är idag, speciellt med tanke på valen vi haft i Sverige där det stått och vägt på enskilda mandat hit och dit.

En annan fundering, du kan ju förtidsrösta och sedan på valdagen gå till din röstlokal och få tillbaka den. Har aldrig gjort det själv, men apropå anonymitet ?

Jag tror nog man skulle kunna utforma ett bra semi-digitalt system där fördelarna väger mer än nackdelarna. Varför skulle man lita mer på rösträkningen idag än ett sådant system ? Jag är inte särskilt konspiratoriskt lagd men känner då inte den tilltron i alla fall. I så fall sätt upp kameror på lådorna och lokalerna när de ska räknas så att det hela tiden är möjligt att se vad som sker med lådan + räkningen, det kunde väl vara en minsta åtgärd.

Något vi har en hel del problem med och som digitaliseringen skulle lösa är ju att folk odemokratiskt kastar röstsedlar på främst mindre högerpartier på uppgång. Det kan vara ett enormt problem med tanke på att de får stå för kostnad och distribution själva. ÖP fick ju utstå felaktigt bortställda valsedlar fler gånger detta valet men lyckades ändå fördubbla sig som tur var, men man tappar ju tilliten.

Medlem

Röstade på valdagen tillsammans med sambon och våra barn. Tycker att det är en del av grejen.

Högtidligt.

Skrivet av heady89:

En annan fundering, du kan ju förtidsrösta och sedan på valdagen gå till din röstlokal och få tillbaka den. Har aldrig gjort det själv, men apropå anonymitet ?

Ja, anonymiteten gäller ju bara vilken lapp du lägger i kuvertet, inte det faktum att du röstar.
Så förtidsröstningen är anonym, samtidigt som de vet exakt i vilket kuvert dina röstkuvert ligger i så att du kan ångra ditt val på valdagen.

Det är ett rätt fiffigt analogt system ändå.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ja, anonymiteten gäller ju bara vilken lapp du lägger i kuvertet, inte det faktum att du röstar.
Så förtidsröstningen är anonym, samtidigt som de vet exakt i vilket kuvert dina röstkuvert ligger i så att du kan ångra ditt val på valdagen.

Det är ett rätt fiffigt analogt system ändå.

Nej men poängen är att de exakta sedlarna åtminstone fram tills dess kan spåras tillbaka till dig väldigt enkelt.

Fiffigt och fiffigt, det funkar men det är långt ifrån optimalt, så att undersöka förbättringar eller effektiviseringar känns bara rimligt och sunt.

Skrivet av heady89:

Nej men poängen är att de exakta sedlarna åtminstone fram tills dess kan spåras tillbaka till dig väldigt enkelt.

Fiffigt och fiffigt, det funkar men det är långt ifrån optimalt, så att undersöka förbättringar eller effektiviseringar känns bara rimligt och sunt.

Det är väl klart att de kan spåras till dig, annars kan du rösta hur mycket som helst.
Men det är ingen som kommer att kunna koppla just dina tre röstkuvert till dig eftersom de aldrig kommer att öppnas samtidigt som din spårbara valkuvert.
På valdagen när vallokalen stänger och det är klart att du inte kommer att ångra dig kommer ditt valkuvert att behandlas precis som om du hade varit där; Du prickas av och de tre kuverten läggs i respektive urna.

Så ja, dina röster kan spåras tillbaka till dig precis lika enkelt som om du hade röstat på valdagen. Men bara om funktionären rafsar upp dina röstsedlar medan du står där och har lämnat över dem. Vilket inte händer.


signatur

Viam inveniam aut faciam

123
Skriv svar