Letar efter tips för att öka ens fysiska aktivitet

Inaktiv
Letar efter tips för att öka ens fysiska aktivitet

Ju äldre man blir desto mer märker man av den fysiska biten.
Hur kombinerar ni gaming med fysisk aktivitet?
Några roliga och motiverande appar? Kanske med gaming inslag.

Medlem

Nintendo Ring Fit Adventure fungerade rätt bra för mig. Utan det så hade jag utan tvekan gått upp en hel del i vikt under corona-tiden då jag i stort sett stannade hemma hela tiden.

Medlem

Skulle också uppskatta något tips, ju äldre man blir desto mindre folk verkar det finnas för t.ex. Badminton eller liknande.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Skribent

VR är helt klart ett bra sätt att kombinera fysisk aktivitet med spel, både regelrätta fitness-spel och titlar som Beat Saber (framför allt om man hoppar runt lite extra i takt med musiken).

Medlem

Brukar gå ut och gå, och även gå och handla, typ 2-3 km bort till någon affär som inte ligger i närheten.

Har lyckats få ner mitt covid-fett genom att gå 4-km till >1 mil om dagen sedan sommaren. MP3 spelare och vattenflaska hjälper. Satt inne och netflixade/jobbade/spelade spel under den intensiva delen av pandemin och det satte sina spår.

Medlem

Finns ingen genväg, man måste avlägga tid och vilja för att hålla igång.
Detta säger jag efter många år av att varva perioder med och utan träning. När jag börjar finns motivationen där, fysiken har rasat lågt nog att det rent är kul att komma igång.
När den första tröskeln är besegrad börjar även mitt intresse avta tills jag helt enkelt lägger av.

Att kombinera spel o träning kommer inte hjälpa om man inte har viljan att träna ändå, men appar som Runkeeper och dylikt kan säkert vara bra för att trigga egot och få se sina framsteg i konkreta siffror.

Så mitt enda råd i frågan;

Om du känner att fysiken gått ner sig och du verkligen behöver träna, hitta nått som är helt frikopplat gaming, något som kan bli ett eget intresse.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Oavsett om man bestämmer sig för att träna, sporta eller bara gå mer skulle jag tipsa om att sätta någon form av schema och få in en rutin snarare än att förlita sig på appar eller ”gamification”. Hitta träningsformen som du gillar mest eller ogillar minst och håll dig till rutinen du bestämmer dig för utan fuskdagar. Sista anser jag viktigt för att rutinen ska vara någonting du kan leva med snarare än någonting du vill slippa undan.

Är dock ingen expert, talar bara för vad som fungerade för mig.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Oavsett om man bestämmer sig för att träna, sporta eller bara gå mer skulle jag tipsa om att sätta någon form av schema och få in en rutin snarare än att förlita sig på appar eller ”gamification”. Hitta träningsformen som du gillar mest eller ogillar minst och håll dig till rutinen du bestämmer dig för utan fuskdagar. Sista anser jag viktigt för att rutinen ska vara någonting du kan leva med snarare än någonting du vill slippa undan.

Är dock ingen expert, talar bara för vad som fungerade för mig.

Helt sant, så fort man börjar hitta enkla ursäkter till varför man inte kan träna en dag så har man redan förlorat. Man har redan då börjat söka ursäkter för att SLIPPA träna, och försöker bara lura sig själv att det "är bara idag", "bara denna vecka" osv.

Visst, initialt kan det rent fysiskt jobbiga få en att vilja dö hellre än att gå på passet speciellt när det ska kombineras med arbete, familjeliv osv. Men är tröskeln förbi, och man ändå hittar ursäkter för att missa träningar, snarare än försöker göra allt som går för att ta sig dit, så kommer det inte fungera.

Det är bättre att träna en gång i veckan, lugnt och försiktigt, med något man verkligen ser fram emot än att gå fyra gånger i veckan till något man har ångest över från det att man vaknar på morgonen. Det första kan man leva med, det andra kommer inte hålla.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Spel i all ära, VR är inte dumt, men fysisk aktivitet är roligast med andra.

Gå en nybörjarkurs i lindyhop eller nån annan dans är mitt förslag. Lagom flås och trevligt som attan.

Om man gillar skog och natur föreslår jag stigcykling.

Medlem
Skrivet av boneless:

Spel i all ära, VR är inte dumt, men fysisk aktivitet är roligast med andra.

Gå en nybörjarkurs i lindyhop eller nån annan dans är mitt förslag. Lagom flås och trevligt som attan.

Om man gillar skog och natur föreslår jag stigcykling.

Jag drog ut och cyklade i skogen jag bor vid någonstans runt 3 på natten. Det var beckmörkt ute, och jag kunde i princip bara se 10 meter framför mig och noll åt sidorna eller bakåt. Det var en otroligt märklig känsla som är svår att beskriva. Häftig och annorlunda upplevelse med andra ord.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Jag drog ut och cyklade i skogen jag bor vid någonstans runt 3 på natten. Det var beckmörkt ute, och jag kunde i princip bara se 10 meter framför mig och noll åt sidorna eller bakåt. Det var en otroligt märklig känsla som är svår att beskriva. Häftig och annorlunda upplevelse med andra ord.

Tufft!

För ~5 år sedan så cyklade jag hem runt 1 på natten. Och när jag är närmade mig centrum så blir det strömavbrott, dom kommande 600 metrarna längs Storgatan som vanligtvis är fylld med gatlampor och skyltfönster var helt becksvart, det enda ljus var det jag trampade fram från cykeln. Kändes som jag var i en spökstad, och ja, en väldigt häftig upplevelse.

Medlem

Personligen så är det gymmet ett par dagar i veckan blandat med promenader med hunden. Men skulle säga gym (eller hemma träning, kolla typ Tabata, finns gratis program. Stadspromenader eller skogspromenader och bränn igenom ljudböcker(mindre motiverande i höstväder dock..).

Gäller ju dock att göra det till rutin, annars lätt att man faller ur efter ett par ggr.

Medlem

Marklyft och dödsmetall!

Nej men seriöst, promenader med musik eller podcast kanske är en bra idé att börja med. Som några andra har varit inne på tror jag inte heller på spel och gamification, bättre än ingenting möjligtvis men inte i det långa loppet.

Försök att hitta något som du faktiskt tycker är roligt, då är det större chans att du fortsätter.


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Om man är riktigt lat och gärna vill sitta kvar i "Gaming"-stolen samtidigt som man utför sin fysiska aktivitet funkar det bra att införskaffa en mini träningscykel (cykla samtidigt som du spelar).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

fp
Medlem

2-3 timmar turf efter jobbet?

Nu var det länge sen jag turfade, det är roligast om man tävlar mot någon på jämna villkor, måste inte vara i samma stad (eller landsdel).

Annars är vanlig cykelpendling 20-40km om dagen inte helt fel, har man bara 10km till jobbet så kan man ju välja längre runda hem. Fungerar bra för mig, jag klarar inte av att ta bussen hem och byta om och sticka ut sen.... sen blir lätt i morgon som fort blir nästa månad... som blir typ aldrig.

Medlem

Som löpare så får jag föreslå... löpning. 😊

Fantastisk och enkel träningsform. Finns inget som slår några pass löpning i veckan, året runt, enligt mig.

Kan du inte springa just nu på grund av övervikt till exempel så börja med att bara gå. Prova en minut jogg mitt i promenaden. Nästa gång två minuter jogg, osv. Varva sedan jogg och gång. Till slut kommer du kunna jogga hela vägen.

Men stressa inte utan låt det ta tid. Bra att ta det lugnt för att slippa få ont och skador. Med tiden kommer joggen kännas allt lättare och orken kommer bara att öka.

När du väl kommit igång med löpningen så kanske samma sak händer som för mig — du kan inte sluta springa. Det blir din nya livsstil (förutom gaming!).

Och den löparlivsstilen kommer att göra underverk med konditionen, välmåendet och hälsan, jag lovar. 😊

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Jag drog ut och cyklade i skogen jag bor vid någonstans runt 3 på natten. Det var beckmörkt ute, och jag kunde i princip bara se 10 meter framför mig och noll åt sidorna eller bakåt. Det var en otroligt märklig känsla som är svår att beskriva. Häftig och annorlunda upplevelse med andra ord.

Förstår precis vad du menar. Väldigt mysigt att cykla på kvällen. Tyvärr är det lite dyrt med cyklar, annars är det topp

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Ju äldre man blir desto mer märker man av den fysiska biten.
Hur kombinerar ni gaming med fysisk aktivitet?
Några roliga och motiverande appar? Kanske med gaming inslag.

Jag är 36, rejält stillasittande, svag med ölmage. Jag blev nyfiken på Judo då min grabb tränat det i 4-5 år. Jag snackade mycket om att det skulle va kul att åtminstone ta ett gult eller oranget bälte.

Nu tränar jag ett vuxenpass och ett stor o litenpass per vecka. Jag har lyckats överleva tre veckor.

Jag tycker att det värsta är inte att bli kastad utan dagen efter, när man upptäcker att musklerna fått träning. Det blir som att gå ifrån att träna 0 situps till 100-150. Så jag fick mysigt träningsvärk i mage/lår i 3-4 dagar, men när det släppte märkte jag att var längesedan jag kände mig så klar i huvudet!

Jag har läst erfarenheter ifrån folk som är 45-60 och börjar med judo. Flera otränade och med kingpinmage. De säger alla något i stil med att man aldrig blir för gammal för att börja träna judo. Ta det i din egen takt. Lägg stort fokus på att lära dej fallteknik. Räkna med någon blodläpp eller småskada. Den tuffaste tiden är de första månaderna. När man är otränad och inte behärskar fallteknik fullt ut men biter man ihop till man kommer över tröskeln så blir det mycket lättare framöver.

En annan randomgrej är att det var lite kiropraktorkänsla att landa halvhårt ett par gånger. En gång landa jag platt på rygg och det knäckte i varje led på ryggen (jag kände mig piggare och mer rörlig efteråt). En annan gång knäckte jag nacken i en bakåtkullebyta så det knacka till ett 10-tal gånger. Nu kan jag vrida huvudet lättare. Så jag antar att judo är bra om man går med skalmans hållning.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag är 36, rejält stillasittande, svag med ölmage. Jag blev nyfiken på Judo då min grabb tränat det i 4-5 år. Jag snackade mycket om att det skulle va kul att åtminstone ta ett gult eller oranget bälte.

Nu tränar jag ett vuxenpass och ett stor o litenpass per vecka. Jag har lyckats överleva tre veckor.

Jag tycker att det värsta är inte att bli kastad utan dagen efter, när man upptäcker att musklerna fått träning. Det blir som att gå ifrån att träna 0 situps till 100-150. Så jag fick mysigt träningsvärk i mage/lår i 3-4 dagar, men när det släppte märkte jag att var längesedan jag kände mig så klar i huvudet!

Jag har läst erfarenheter ifrån folk som är 45-60 och börjar med judo. Flera otränade och med kingpinmage. De säger alla något i stil med att man aldrig blir för gammal för att börja träna judo. Ta det i din egen takt. Lägg stort fokus på att lära dej fallteknik. Räkna med någon blodläpp eller småskada. Den tuffaste tiden är de första månaderna. När man är otränad och inte behärskar fallteknik fullt ut men biter man ihop till man kommer över tröskeln så blir det mycket lättare framöver.

Glöm inte heller den helt underbara känslan som kommer med riktigt knäckande träningsvärk! Till skillnad från att bara ha ont så känner man sig rent stolt inombords, och det brukar synas på folk utvändigt också när de slitit sin kropp riktigt öm!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Löpning är min rekommendation! Många som har en negativ inställning till löpning. "Det kan ju inte jag". Jo alla som inte har en skada kan göra det. Bränner väldigt mycket kalorier. Därav tidseffektivt på stressiga dagar också. Bara ut och spring!

Medlem

Kan rekommendera en Apple Watch. Den gnäller/uppmuntrar mig till att stå och röra på mig hela tiden. Den ger utmaningar, i augusti skulle jag gå 137km (ca 4,2 km/dag).

Har hjälpt mig efter pandemi/soff-lökande

1
Skriv svar