Playstation VR2 imponerar på tidiga testare

Medlem

Jag tror inte det blir något officiellt PC-stöd - i alla fall inte initialt.

Med tillverkningsproblem runt om i världen så finns risken att tillgången inte kommer möta efterfrågan på ett tag (dock beroende av priset såklart). Om PSVR2 då skulle vara PC-kompatibel skulle det kunna bli en situation där de flesta enheter går till PC-spelare.

Det skulle bli konstigt om Sony raggat utvecklare till att göra spel till PSVR2 och sedan får de knappt sälja några spel då de flesta enheterna säljs till ett annat format.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om sony ska ha officiellt stöd på PC måste man skriva programvara för att föra videosignalen via usb-c, det är inte standard att ha usb-c på grafikkortet, om det är virtual link du tänker på. Det blev aldrig en standard.

Det släpps en WiFi6E adapter till Valve Index på Kickstarter, det ska fungera hur bra som helst.
Sony väljer icket trådlöst för att hålla nere kostanderna, annars hade det inte varit nått verkligt hinder.
Vissa har en felaktig uppfattning att trådlöst måste vara laggigt, krångla osv men det är det inte, speciellt inte om det släpps officiella verktyg.

Att skicka bild via USB-C är standard idag. USB porten på PS5 har en hastighet på Ca 10Gbit vilket också är vanligt idag. Det är inte säkert att de gjort någon costum lösning till PSVR2 på den porten, har inte hört eller läst något om det än så länge.
Finns nog inget behov av port på grafikkortet längre alltså, ifall inte det skulle sänka latency eller liknande. Tror inte PS5 USB-C går direkt till grafikkortet.
"Problemet" ligger alltså förmodligen i mjukvaran i så fall, vilket säkert kan lösas.

Kickstarter är inte en officiell produkt, det kommer förmodligen fungera bra, men det borde finnas någon anledning till att Valve själva ändrade sig.
Trådlöst är fortfarande kompromiss, skönt att slippa hårdvara vid huvud också.

Men jag håller klart med om att tröskeln blir mindre hela tiden och det börjar närma sig standard, vilket det också lär bli inom några år.

Skrivet av Margy:

Jag tror inte det blir något officiellt PC-stöd - i alla fall inte initialt.

Med tillverkningsproblem runt om i världen så finns risken att tillgången inte kommer möta efterfrågan på ett tag (dock beroende av priset såklart). Om PSVR2 då skulle vara PC-kompatibel skulle det kunna bli en situation där de flesta enheter går till PC-spelare.

Det skulle bli konstigt om Sony raggat utvecklare till att göra spel till PSVR2 och sedan får de knappt sälja några spel då de flesta enheterna säljs till ett annat format.

Inte vid launch kanske, men med tiden så bör inte det vara ett problem. Med egen butik så har de fortfarande en stark inkomstkälla där.

Jag ser inga större problem med officiellt stöd när det slutar vara brist på dem. De var rätt snabba med Dual-sense stöd också.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag tror inte det blir något officiellt PC-stöd - i alla fall inte initialt.

Med tillverkningsproblem runt om i världen så finns risken att tillgången inte kommer möta efterfrågan på ett tag (dock beroende av priset såklart). Om PSVR2 då skulle vara PC-kompatibel skulle det kunna bli en situation där de flesta enheter går till PC-spelare.

Det skulle bli konstigt om Sony raggat utvecklare till att göra spel till PSVR2 och sedan får de knappt sälja några spel då de flesta enheterna säljs till ett annat format.

Inte vid launch kanske, men med tiden så bör inte det vara ett problem. Med egen butik så har de fortfarande en stark inkomstkälla där.

Jag ser inga större problem med officiellt stöd när det slutar vara brist på dem. De var rätt snabba med Dual-sense stöd också.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Att skicka bild via USB-C är standard idag. USB porten på PS5 har en hastighet på Ca 10Gbit vilket också är vanligt idag. Det är inte säkert att de gjort någon costum lösning till PSVR2 på den porten, har inte hört eller läst något om det än så länge.
Finns nog inget behov av port på grafikkortet längre alltså, ifall inte det skulle sänka latency eller liknande. Tror inte PS5 USB-C går direkt till grafikkortet.
"Problemet" ligger alltså förmodligen i mjukvaran i så fall, vilket säkert kan lösas.

Kickstarter är inte en officiell produkt, det kommer förmodligen fungera bra, men det borde finnas någon anledning till att Valve själva ändrade sig.
Trådlöst är fortfarande kompromiss, skönt att slippa hårdvara vid huvud också.

Men jag håller klart med om att tröskeln blir mindre hela tiden och det börjar närma sig standard, vilket det också lär bli inom några år.

Nej det går inte bara så där på PC att koppla in via usb. Det var ju det jag menade, Sony måste göra programvara som löser det.
Alla VR-headset på PC drivs från Grafikkortet, utom Oculus Quest som kopplas på USB men det är ingen direkt signal utan programvara komprimerar sen skickas till Quest som sen packas upp och visas i headsetet.
Jag tror inte på ett officielt stöd för PSVR2, men man vet ju aldrig. Kan inte tänka mig att det händer om Sony säljer headsetet med förlust.

Nej kickstarter är inte en officiell produkt men det går via wifi6e (med dedikerad router) och dom som testat säger att det är perfekt, inget som kan liknas med Quest 2 trådlöst. dvs en kompressionsfri bild.
Varför Valve inte valt att göra vet ingen, Valve tappar och skiftar fokus en del.
Valve håller på med ett headset som ska vara trådlöst, kodnamn Valve Deckard.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Foveated rendering i all ära men det är OLED paneler som gör susen! 👌 Mycket bra Sony! 👍

Medlem
Skrivet av neocon:

Skulle inte PS5:an kunna sända videosignalen till headsetet direkt via Wi-Fi 6, istället för att gå via router, så att det t.o.m. blir ännu enklare än att koppla in en sladd? Om en Wi-Fi 6-adapter säljs till headsetet sen.

Säkert möjligt men också även det känsligt för störningar, även om det är bättre än att gå via en router. Har läst om andra VR headset som kör trådlöst och dom rekommenderar att man stänger ner alla andra enheter på nätverket för att få bästa prestanda. Så länge tekniken inte är 100% mogen så får vi nog leva med att Sony kör med kabel för att kunna erbjuda maxad prestanda för ögontracking och vilka pixlar som skall optimeras.

Vi som kan stå ut med det och saknad bakåtkompatibilitet får vara glada att andra inte gör det, för då blir det färre som beställer ett PSVR2👍 Dom andra kan mecka med sina pc VR set istället, så är vi alla nöjda.

Men vi får hoppas det inte är en kabel ala tjock styv 80 tals våffeljärns kabel.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Säkert möjligt men också även det känsligt för störningar, även om det är bättre än att gå via en router. Har läst om andra VR headset som kör trådlöst och dom rekommenderar att man stänger ner alla andra enheter på nätverket för att få bästa prestanda. Så länge tekniken inte är 100% mogen så får vi nog leva med att Sony kör med kabel för att kunna erbjuda maxad prestanda för ögontracking och vilka pixlar som skall optimeras.

Vi som kan stå ut med det och saknad bakåtkompatibilitet får vara glada att andra inte gör det, för då blir det färre som beställer ett PSVR2👍 Dom andra kan mecka med sina pc VR set istället, så är vi alla nöjda.

Men vi får hoppas det inte är en kabel ala tjock styv 80 tals våffeljärns kabel.

Dom amdra headseten du läst om är Quest och möjligtvis Pico och att man använder en egen router.
Men kör man dedikerat protokoll så slkpper man all 3e parts tjorv. Även fast jag vill påstå att det är 99% problemfritt för dom flesta.
Det ryktas dessutom att meta ska sammarbeta med Dlink och släppa dedikerad hårdvara för trådlös pcvr.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar