vatten vs luft . Vågar jag bygga själv?

Medlem
vatten vs luft . Vågar jag bygga själv?

Halloj världens bästa Community!
(Sammanfattning längst ner ifall ni inte gider läsa)
Kom in på snacket häromdagen angående vad som var fördelen med vattenkyld och kontra luftkyld pc. Gick i tankarna att köpa en vattenkyld pc men .....
Vad jag har förstått ger det ingen prestanda boost, utan är endast för ljudnivån ?

Jag har alltid köpt pre-built ,jag kan ingenting om datorer , jag vet vad som är Ram minne , men fråga mig inte vad det gör . Tänkte nu köpa en pre-built med vattenkylning, tanken bakom detta köp var att det är mer framtids säkrat . Alltså att det ger ut mer prestanda pga effektivare kylning , och jag behöver då inte köpa ny dator förrens X:antal år . I andra ord, Jag går om livscykeln i prestanda kontra luftkyld som inte får ut lika mycket prestanda , och därav behövs bytas ut tidigare för att hänga med

Vattenkyld vågar jag aldrig mig på själv .
Däremot kan jag kanske våga bygga luftkyld pc själv (YouTube,Google om man inte fattar vart sladden ska kopplas )

Ni som kan det här , är det värt att punga ut 33k för en färdigbyggd vattenkyld pc , eller ska jag försöka bygga en själv med luft ?

TL:DRVatten/luft är bara ljudnivån som skilljer , ska jag skita i vatten och försöka bygga min första pc med hederliga fläktar ?

Mvh Vp


signatur

It´s a me

Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Halloj världens bästa Community!
(Sammanfattning längst ner ifall ni inte gider läsa)
Kom in på snacket häromdagen angående vad som var fördelen med vattenkyld och kontra luftkyld pc. Gick i tankarna att köpa en vattenkyld pc men .....
Vad jag har förstått ger det ingen prestanda boost, utan är endast för ljudnivån ?

Jag har alltid köpt pre-built ,jag kan ingenting om datorer , jag vet vad som är Ram minne , men fråga mig inte vad det gör . Tänkte nu köpa en pre-built med vattenkylning, tanken bakom detta köp var att det är mer framtids säkrat . Alltså att det ger ut mer prestanda pga effektivare kylning , och jag behöver då inte köpa ny dator förrens X:antal år . I andra ord, Jag går om livscykeln i prestanda kontra luftkyld som inte får ut lika mycket prestanda , och därav behövs bytas ut tidigare för att hänga med

Vattenkyld vågar jag aldrig mig på själv .
Däremot kan jag kanske våga bygga luftkyld pc själv (YouTube,Google om man inte fattar vart sladden ska kopplas )

Ni som kan det här , är det värt att punga ut 33k för en färdigbyggd vattenkyld pc , eller ska jag försöka bygga en själv med luft ?

TL:DRVatten/luft är bara ljudnivån som skilljer , ska jag skita i vatten och försöka bygga min första pc med hederliga fläktar ?

Mvh Vp

Menar du riktig custom vattenkylning eller sån där AIO för processorn?

Jag skulle INTE köra på riktig custom vattenkylning om du inte har ett riktigt intresse av det. Det kräver kunskap och erfarenhet för att underhålla.

Luftkylare VS AIO är båda enkla lösningar.
AIO kanske har lite mer kylningsförmåga om det är en av de större (280 och 360mm). Samt enklare justering av fläktkurva då man kan styra efter vattentemperaturen. Lite snyggare också beroende på bygge.
Luftkylare = driftsäkrare

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Menar du riktig custom vattenkylning eller sån där AIO för processorn?

Jag skulle INTE köra på riktig custom vattenkylning om du inte har ett riktigt intresse av det. Det kräver kunskap och erfarenhet för att underhålla.

Luftkylare VS AIO är båda enkla lösningar.
AIO kanske har lite mer kylningsförmåga om det är en av de större (280 och 360mm). Samt enklare justering av fläktkurva då man kan styra efter vattentemperaturen. Lite snyggare också beroende på bygge.
Luftkylare = driftsäkrare

Nja är nog inget custom bygge . Allt kommer vara inkapslat i en svart låda , så ingen som kommer se in i datorn . Så ett poäng till luft 👍


signatur

It´s a me

Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Nja är nog inget custom bygge . Allt kommer vara inkapslat i en svart låda , så ingen som kommer se in i datorn . Så ett poäng till luft 👍

De flesta paket PC paket i det dyrare segmentet kommer med en förinstallerad AIO.

Men om du får chans att välja;

AIO
+ Snyggare bygge (personlighet)
+ Enklare att styra
+ Kan bli tystare då det är enkelt att göra bra fläktkurvor efter vattentemp. Fläkten kommer alltså inte snurra upp till 100% i en sekund bara för att processorn jobbade hårt en sekund.
- Bökigare att installera och och plocka ur
- Risk för läckage (dock en extremt liten risk så inte ens värt att tänka på)
- Risk för dålig pump som gör oväsen

Luftkylare
+ Enklare att installera och plocka ur
+ Driftsäker
+ Tystare lägsta ljudnivå (då pump inte finns)
+ Billigare
- Kan bli trångt i datorn och blockera minnesplatser
- Svårare att göra bra fläktkurva eftersom du bara kan styra efter processorns temperatur som kan spika upp och ned snabbt
- På grund av ovan kan den ge högre högsta ljudnivå

Medlem
Skrivet av Ronzem:

De flesta paket PC paket i det dyrare segmentet kommer med en förinstallerad AIO.

Men om du får chans att välja;

AIO
+ Snyggare bygge (personlighet)
+ Enklare att styra
+ Kan bli tystare då det är enkelt att göra bra fläktkurvor efter vattentemp. Fläkten kommer alltså inte snurra upp till 100% i en sekund bara för att processorn jobbade hårt en sekund.
- Bökigare att installera och och plocka ur
- Risk för läckage (dock en extremt liten risk så inte ens värt att tänka på)
- Risk för dålig pump som gör oväsen

Luftkylare
+ Enklare att installera och plocka ur
+ Driftsäker
+ Tystare lägsta ljudnivå (då pump inte finns)
+ Billigare
- Kan bli trångt i datorn och blockera minnesplatser
- Svårare att göra bra fläktkurva eftersom du bara kan styra efter processorns temperatur som kan spika upp och ned snabbt
- På grund av ovan kan den ge högre högsta ljudnivå

Nu får vi tänka på följande ,

Jag kommer nog aldrig pilla på fläkt inställningar .
Kommer aldrig öppna chassit och uppgradera/byta komponenter.

Så frågan är om det ens är lönt jag spenderar extra på vattenkylning, kan lika bra spendera de pengarna på ännu mer fläktar ?


signatur

It´s a me

Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Nu får vi tänka på följande ,

Jag kommer nog aldrig pilla på fläkt inställningar .
Kommer aldrig öppna chassit och uppgradera/byta komponenter.

Så frågan är om det ens är lönt jag spenderar extra på vattenkylning, kan lika bra spendera de pengarna på ännu mer fläktar ?

Vad för processor, grafikkort och chassi är det du ska köpa?

Medlem

Kör på luftkylning. Det är mer än tillräckligt om du inte är hardcore överklockare och liknande.

Medlem

Alltså, luft duger bra, nu förtiden får du en väldigt bra dator med bra prestanda med luft som knappt låter. Dessutom om det är första gången så skit i vatten.

Alltså, en vattenkyld dator har ju fläktar med, det är bra att veta och om du inte kyler grafikkortet med vatten, så är det fett onödigt med vatten, eftersom cpufläkten, om du tar en bra, låter väldigt lite, om knappt något.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Vad för processor, grafikkort och chassi är det du ska köpa?

Det här kitet planerar jag att köpa , med lite tillval .


signatur

It´s a me

Geeks Gaming
Skrivet av Visual Prick:

Det här kitet planerar jag att köpa , med lite tillval .

Faktiskt helt ok pris för att vara en färdigbyggd. Det blir liiite billigare om man bygger själv men kanske 1-2k

Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Det här kitet planerar jag att köpa , med lite tillval .

Har jag missat något eller har datorer gått och blivit svindyrt? Visste att grafikkorten stigit i pris, men jösses... 32 990SEK.

Plockade ihop samma paket på inet, och visst, 32 745SEK utan montering. Galet. Kanske överväga billigare delar?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Jaadu ett 3090TI är kraftigt med overkill. Och vattenkylning har i dagens läge inte jättestora fördelar över luft, och som sagts tidigare i tråden, det blir än jädra massa merjobb med underhåll och du riskerar läckage.

Och om du tänkte köpa från butiken du länkat till, tänk igen, det är före detta Greattech, dom har inte världens bästa trackreckord, titta in på Sweclockers forum o gör en sökning där.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Faktiskt helt ok pris för att vara en färdigbyggd. Det blir liiite billigare om man bygger själv men kanske 1-2k

Ändå skönt att veta . Trodde de tog femtusen för att montera .

Skrivet av Boomer:

..... Kanske överväga billigare delar?

Tanken är ju att köpa dyrt nu, så det håller ett bra tag utan att jag ska behöva pilla på det

Skrivet av Zymac:

.....Och om du tänkte köpa från butiken du länkat till, tänk igen, det är före detta Greattech, dom har inte världens bästa trackreckord, titta in på Sweclockers forum o gör en sökning där.

Hade jag inte en aning om , får kanske kolla upp dem


signatur

It´s a me

Geeks Gaming
Skrivet av Zymac:

Och om du tänkte köpa från butiken du länkat till, tänk igen, det är före detta Greattech, dom har inte världens bästa trackreckord, titta in på Sweclockers forum o gör en sökning där.

Skrivet av Visual Prick:

Hade jag inte en aning om , får kanske kolla upp dem

Jag hade ingen aning om att det var f.d greattech.
Med den insikt jag har i ärendena som kommer från sweclockers kan jag inte längre säga att det låter lika bra

Som sagt, gör en sökning på ”greattech” på swecloclers och bilda en egen uppfattning.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag hade ingen aning om att det var f.d greattech.
Med den insikt jag har i ärendena som kommer från sweclockers kan jag inte längre säga att det låter lika bra

Som sagt, gör en sökning på ”greattech” på swecloclers och bilda en egen uppfattning.

Läste lite .....blir att köpa från ett annat företag. Detta lät ju inte alls bra .


signatur

It´s a me

Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Läste lite .....blir att köpa från ett annat företag. Detta lät ju inte alls bra .

Den datorn hade också en väldigt liten (240mm) AIO vattenkylning. Hade nog inte kört på något mindre än en 280mm för en Intel 12900K.

Det släpps nya processor strax. Slutet av denna månad eller under nästa månad.
Det är också nya grafikkort på väg.
Så just nu är det absolut sämsta tillfället att köpa en High End Entusiast dator för över 30k

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Den datorn hade också en väldigt liten (240mm) AIO vattenkylning. Hade nog inte kört på något mindre än en 280mm för en Intel 12900K.

Det släpps nya processor strax. Slutet av denna månad eller under nästa månad.
Det är också nya grafikkort på väg.
Så just nu är det absolut sämsta tillfället att köpa en High End Entusiast dator för över 30k

Säger mig ingenting 😅. Men om det smartaste är att vänta, så får jag väl vänta.

Menar du vänta och köpa det nya , eller vänta så det blir billigare med just denna setup ?

Tack för att ni har sådant tålamod och orkar förklara till mig , ni är bäst 😘


signatur

It´s a me

Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Säger mig ingenting 😅. Men om det smartaste är att vänta, så får jag väl vänta.

Menar du vänta och köpa det nya , eller vänta så det blir billigare med just denna setup ?

Tack för att ni har sådant tålamod och orkar förklara till mig , ni är bäst 😘

Vänta lite med att köpa nytt.
Det gamla blir sällan billigare.

Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Halloj världens bästa Community!
(Sammanfattning längst ner ifall ni inte gider läsa)
Kom in på snacket häromdagen angående vad som var fördelen med vattenkyld och kontra luftkyld pc. Gick i tankarna att köpa en vattenkyld pc men .....
Vad jag har förstått ger det ingen prestanda boost, utan är endast för ljudnivån ?

TL:DRVatten/luft är bara ljudnivån som skilljer , ska jag skita i vatten och försöka bygga min första pc med hederliga fläktar ?

Mvh Vp

Vatten är entusiast och snyggt med god ljudprestanda men inte direkt det tystaste du kan få. Konceptet är att du kyler vatten med luft till stor förlust men eftersom du går upp i konvektoryta kan du ha större fläktar med lägre varvtal och ljud. Det kostar ju dock så klart, speciellt om du ska kyla grafikkortet och ha en tyst setup. Du får även en viss delay på uppvärmningen jämfört med luft men det spelar sällan roll. Ska du dock sikta på att maxa datorn med överklockning är det nästan sämre då det tar förjävla lång tid att räkna ut smärtgränsen på prylarna i din dator och rum jämfört med luft pga. delayen I uppvärmning.

Tystast dator får du med en klassisk gigantisk noctua luft fläkt, ett kraftigt nätagg med tempstyrda fläktar som går passivt när det inte maxas, bara ssd I datorn och lagring i en nas i ett annat rum i öppet chassi så du slipper chassifläktar. Detta med ett gfx med bra fläktar och en profil som gör att det står helt stilla när du surfar och bara småblåser när du spelar vanliga spel.

Min dator låter som mobiltelefonen vid surf, som en laptop vid lätta spel och maxar jag flåsar det på men det skulle även vatten göra 👌 Kör du med hörlurar när du spelar så är det ju 100% tystnad du är ute efter när datorn bara surfar runt eller står idle och då är inte vatten svaret på frågan iallafall utan diskar, nätagg, stillastående gfx och låg rpm på stora tysta luftkylda fläktar 🙏

Medlem

Jag skulle säga att du kan testa.
Jag kan beskriva min upplevelse nedanför;
1.kör med slutet system för min CPU.
2.kör med en custom loop för min GPU.
CPU systemet sitter fram och GPUn i taket. Jag har satt insug på fronten och sedan utblås i tak (GPUn drar alltså luft innifrån burken och blåser ut). CPUn sköter sig själv vad gäller temperaturreglering, men GPUn sätter jag med hjälp av en FAN controller.
Jag bytte INTE till vattenblock på GPU själv, utan köpte färdigmonterad.

Jag är väldigt nöjd med prestandan jag har fått. När mitt kort ligger på 95% så har jag haft en temperatur på 60C, med ett system satt till 60% kapacitet.
Jag har bara satsat på att få det att fungera och har inte gjort snygga dragningar (soft tubing; kan nog vara bra om du skall testa första gången). Även om jag kommer ändra på min set-up vid nästa GPU-köp så kommer jag ha vattenkylning på, då fördelarna överväger nackdelarna.

Några saker som jag råkade ut för första året:
*Min reservoar hade en lite spricka i sig märkte jag. Den satt fram på datorn (där man kan sätta skivläsare av olika slag). Jag köpte en ny som sitter i botten av chassi nu.
*Jag har rengjort systemet en gång. Jag hade då fått beläggning i det. Dock var det inte något som påverkade min prestanda (någon anmärkningsvärt), men bytte slangar och rengjorde radiator och block med bla vinäger.
*Tänk noga igenom vilket chassi du vill bygga i. Se även till att du har bra luftflöde i burken för att få undan varm luft från komponenter som ej vattenkyls (i mitt fall, tex RAM).
*Installera någon typ av mjukvara att ha lite koll på temperaturer, speciellt i början.
*Under belastning låter min dator rätt mycket. Vatten kylning har inte tystat min dator, men höjt prestandan.

Avslutningsvis kan jag säga att jag tycker du skall testa. Min burk är ett första test och det måste inte bli perfekt. Mitt 1080ti presterar bra fortfarande, och bara du inte har massa läckage så kommer du få en jämn och fin upplevelse. Och som sagt; sätt inte standarden (vad gäller dragning osv) för högt på ditt första försök!

PS. Även om du köper ett färdigbyggt system så är det inte underhållsfritt. Så skulle nog rekommendera att hoppa i och testa bygga själv! 😄

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

PS. Även om du köper ett färdigbyggt system så är det inte underhållsfritt. Så skulle nog rekommendera att hoppa i och testa bygga själv! 😄

Kanske vågar mig på det ändå , lär väll finnas miljoner videos på nätet .


signatur

It´s a me

1
Skriv svar