Officiell tråd: The Diofield Chronicle

Robot
Officiell tråd: The Diofield Chronicle

*Sponsrad forumtråd*

Den 22:a september släpps Diofield Chronicle, ett strategi-RPG med realtidsstrider från Square Enix.
Redan nu finns det en gratis demo ute där du får flera timmars speltid.

Testa spelet!
Här kan du ladda ner gratis demo:
https://diofieldchronicle.square-enix-games.com/

Vad tycker du?
Har du testat demot?
Vad tycker du om världen och miljöerna? Hur funkar stridssystemet? Fångar storyn dig?
Dela gärna dina upplevelser här i tråden!

Vinn fullversionen!
Alla som deltar i diskussionen är med i en utlottning av en fullversion av Diofield Chronichle till valfri plattform!

Niklas är här!
Här i tråden finns även Niklas, aka Nikture från Plaion som ger ut spelet i Sverige för att vara med i snacket och svara på frågor.
Niklas spelar numera alla spel han kan på sin Steam Deck, inklusive demot till Diofield Chronicle, och är ofta inne i Steam deck-tråden och läser/kommenterar. Om ni skulle fråga vilket hans favoritspel är skulle han säga Persona 4 Golden, men egentligen är det avsevärt ocoolare Destiny 2.

Kolla in streamen!
Den 21:a september kommer FZ att streama Diofield Chronicle på sin twitchkanal: Twitch.tv/fzplay.
I den streamen finns det chans att vinna ytterligare en fullversion av spelet!
Missa inte den!

Medlem

Intressant! Blir lördagsmorgonmys att testa.

Medlem

testade demot lite snabbt för någon dag sedan, var rätt nice men fick lite mobil vibes ifrån det. Jag ska ladda hem och testa demot rejält och se om jag kan ändra uppfattning. OM det är bra skulle det sitta fint nu för jag suktar efter något bra taktiskt Jrpg spel. Och jag drömmer om den dag vi kan få en bra PC version av Final fantasy tactics fortfarande =D

Moderator

Ska bli spännande att köra detta på stream på onsdag!

Medlem

SJälv passar jag på demot. Jag har beställt PS5 versionen och vill inte behöva sluta spela efter en stund när jag väl börjat Så jag väntar med tålamod.

Genren ligger mig dock nära hjärtat. Har försökt sätta tänderna i alla SRPGs jag kunnat hitta genom åren. Även de mer nischade. Som de mer kända som Final Fantasy Tactics, Tactics ogre, Ogre battle, Fire Emblem, suikoden tactics och Vandal Hearts till mer okända Tears to Tiara 2, Utawarerumono, Valkyria Chronicles, Shining force, Front Mission, Stella Deus, Langrisser osv.

DioField var ett omedelbart förköp så snart det utannonserats.

Medlem

Måste erkänna att det ser riktigt intressant ut. Älskade demon. Gillade animationerna för summons riktigt mycket (Bahamut!!!)

Fick ett överlag bra intryck och hoppas innerligt att resten av spelet levererar.

Påminner om FF tactics

Medlem

Ser ut som ett alternativ till Fire Emblem för mig som inte äger en Nintendo konsol!

Medlem

Holy Diver!

Kom bara för att säga det.

Medlem

Man kanske ska testa! Ser kul ut!

Medlem

Ser intressant ut helt klart!

Medlem

Ser ut som någon magisk Fire Emblem variant?! och det finns till PC?! Tack för tipset, ska testas omedelbart.

Medlem

Kul att så många verkar vilja testa demot! Kan verkligen rekommendera att köra det bärbart, speciellt Steam Deck om man haft turen att få tag på en sån. Ett perfekt spel att lira i sängen en helgmorgon

När vi testat demot skriv gärna era tankar och kanske några tips för de som inte börjat det än!


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Medlem

Jag har testat demot och tyckte det var överraskande bra! Gillar skillsen man har tillgång till och att alla enheter känns starka. Trodde det skulle vara ett Fire Emblem liknande spel men blev glatt överraskad att det var mer åt RTS hållet. Lite besviken på spelets "accessability" dock..

Medlem

Spelade spelet några minuter. Var tungen att stänga av för det här kan blir riktigt kul! Väntar in hela spelet med glädje nu :).

Medlem

jag skulle gilla det mer om det var mer likt final fantasy tactics tur baserade combat tror ja. Tycker denna typ av combat är lite meh. Påminner mig den tid jag försöka köra det enda ff spel jag inte kört igenom som är FF 12, och storyn tyckte jag hittills sög rätt hårt, små snabba scener och inget som verkligen drar in en I denna värld. Det är något med spelet som får mig att känna som att jag spelar ett mobil spel av någon anledning.

Medlem

Spelade klart demot (var lite över 4 timmar långt) och tyckte det var riktigt bra!
Körde den bärbart på Nintendo Switch och det funkade fint.
Gillade världen och karaktärerna (även om jag har lite svårt för karaktärer som Andrias).
Uppskattade också att ingen utav skillsen var överflödiga, i en hel del jrpg så är det många skills som man aldrig använder för de är antingen inte särskilt bra eller bara användbara i vissa speciella situationer.
Var också bra att uppdragen gav en olika belöningar för att ha uppnått delmål som "slutför inom 4 minuter", ger även en bra anledning att spela om uppdragen efteråt.
Det enda jag inte gillade var att man inte verkade kunna hoppa över cutscenes, vilket är irriterande när man spelar om ett uppdrag.

Medlem
Skrivet av Nimman:

Spelade spelet några minuter. Var tungen att stänga av för det här kan blir riktigt kul! Väntar in hela spelet med glädje nu :).

Progress från demot går att importera in i det färdiga spelet när det kommer ut, bara att spela på ju!


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Medlem

Spelade igenom första uppdraget, blir fortsättning senare idag. Tyckte det verkade väldigt lovande. Square Enix gör mycket bra saker just nu

Tor
Medlem

Har också provat lite nu, rätt skoj så långt

Medlem

Tack för infon om att ett Demo fanns tillgängligt. Har spanat in detta spelet sedan ett bra tag tillbaka och testade det nu efter lunchen. Älskar FinalFantasy-referenser i stil med Bahamut, och jag får förnimmelser till gamla finalfantasy tactics på GBA som dock inte var i realtid på detta sättet.

Inte kört ett sådant här spel på väldigt länge och det verkar som att genren har kommit en bra bit längre och blivit en hel del mer avancerat.

Av det jag provade så hade man ju velat ha mer utav storyn.

Medlem

Nått sätta tänderna i kanske, måste ladda ner demot!

Medlem

önskar det fanns en paus för att sätta ut vanliga move och attack ordrar då skulle jag ha gillat spelet mer tror ja.

Medlem

Ser riktigt coolt ut, vill gärna testa men synd att tiden knapp. Men ska absolut testa framöver nån gång.

Medlem
gillas!

aldrig varit något fan(eller ens provat på) såna spel som detta. men körde igenom demot och måste säga att jag gillade det väldigt mycket!

Medlem

Maxade gubbarna i demot, tror man slutade få xp efter lvl15 eller så.

Mina åsikter efter demot:
Storyn är inte jättemycket att hänga i granen, men den är snyggt berättad.
Striderna tyckte jag var väldigt "otaktiska" (med undantag för bosstriderna där man faktiskt hinner positionera sig)
Grafiskt var det ett ganska polerat spel, med snygga animationer.
Lobbyn eller slottet man hänger i mellan uppdragen kändendes väldigt platt.

Hursomhellst tror jag inte jag kommer köpa spelet, i alla fall inte till fullpris.

Medlem

Hade helt missat att detta skulle släppas nu, blir att ladda ner demot och testa!

Medlem

Vilken trevlig överraskning detta spelet var! Demot stillade mitt Fire Emblem sug aningen iaf.

Var utan tvekan ett perfekt spel till min steam deck, smidigt att bara spela lite här och där. Storyn tog inte riktigt tag i mig, men hoppas att den kommer igång bättre lite senare i spelet, samtidigt som storyn inte riktigt är det viktigaste för mig med denna typ av spel heller. Karaktärerna kändes väldigt stereotypa vilket jag kanske vanligtvis klagar på, men just nu behövde jag ett roligt spel där jag inte behövde hänga med och bry mig så mycket om story och karaktärer.

När det kommer till gameplay så krävs det verkligen inte så mycket taktik som man kan förvänta sig av genre, men även där tyckte jag det var skönt med det simplare, då jag kan ligga med det nyfödda tredje barnet på mig och spela lite medan han sover och det gör inget att jag är trött.

Blir troligtvis inget köp direkt, men det hamnar absolut på min whishlist inför framtiden.

Chefredaktör

Friendly reminder:
Ikväll klockan 20:00 spelar Wakkaah The Diofield Chronicle på vår twitchkanal FZplay.
Även där finns det en chans för er som är med och kollar att vinna ett exemplar av spelet till valfri plattform!
Nikture kommer också att finnas i chatten på streamen ikväll.

Häng med på spelmys när Wakkaah ska upptäcka Diofield Chronicle!

Medlem

Provat spelet i cirka 3 timmar, körde på Hard.
Anime, RPG, RTS och fantasy.
Spelet från Squre Enix och var trevlig och prova.
Eftersom det känndes som Squre Enix vill prova på något nytt.
Mekaniken var trevlig och kändes behaglig att använda.
Men Spelet känndes inte så stort och just nu känns spelet lite för dyrt. Om man köper det genom Steam.
Ska prova mer, senare iveckan.

Nu ska vi kolla Stream

Moderator

Tack för en trevlig kväll och grattis till @Soulless som vann kvällens give away. Trevligt att ha @Nikture i chatten. Jag kommer defintivt spela vidare. Mysigt spel!

12
Skriv svar