PSVR-spelen kommer inte vara kompatibla med PSVR2

Medlem

Ser inget problem då jag fortfarande har min PS4 Pro inkopplad med PSVR headsetet. Kommer säkert uppdaterade versioner av vissa spel till PSVR2 med.

Fascinerad av det ständiga gnällandet från vissa individer om mjölkning, girighet och jidder jadder... Ser hellre att utvecklingen går framåt än begränsas av ett gammalt utbud av spel.

Medlem

Bra, då behöver vi inte dras med föråldrad teknik som begränsar utvecklingen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Visserligen har du rätt här, men det finns många spel till PSVR som enbart körs med handkontrollen och dessa borde det enkelt kunna ha gjorts kompatibla med PSVR2.

Dessa spel kommer säkert snabbt patchas så dom funkar med PSVR2 också, klart dom vill sälja till nya kunder om det är en lätt fix. Men den stora efterfrågan på spel kommer ju vara efter dom som gjorts för det nya systemet/tekniken.

Så klart massa Xbox fanboys klagar ihjäl sig, men personligen är jag inte intresserad av att spela gammal skåpmat. Det är dom nya titlarna som lockar mig. Om några år är vi alla nöjda o glada att Sony tog ett stort kliv framåt och kopplade bort allt gammalt.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Sony kommer sälja fler PSVR2 än dom kan producera trotts att det finns ett gäng gnällspikar som vill ha bakåtkompatibilitet och trådlöst men dom satsar på framtiden med ett jättekliv vilket är rätt. Varje år tillkommer det en stor ny skara ungdomar som blivit tillräckligt gamla och lika många som lägger spelandet på hyllan pga åldern. Sony gör rätt som satsar på den kommande kundkretsen👍


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Det är helt upp tilll utvecklarna att porta spelen till PSVR2.
Rykten säger dessutom att många jobbar på det.

https://www.pushsquare.com/news/2022/09/rumour-tons-of-psvr2-...

PSVR = PS4
PSVR2 = PS5
Det är ingen skillnad från andra spel som är PS4 spel och fått en PS5 uppgradering.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är helt upp tilll utvecklarna att porta spelen till PSVR2.
Rykten säger dessutom att många jobbar på det.

https://www.pushsquare.com/news/2022/09/rumour-tons-of-psvr2-...

PSVR = PS4
PSVR2 = PS5
Det är ingen skillnad från andra spel som är PS4 spel och fått en PS5 uppgradering.

Fast Ps5 är bakåtkompatibel med Ps4 så du kan spela t.ex. Bloodborne på Ps5 även om en Ps5-version av spelet inte finns.

Men det jag är förvånad över är att man inte implementerar en liten ljuskälla i PSVR2 så att kameran kan fungera med en PSVR2 också, därmed göra den bakåtkompatibel utan att lägga arbetet/bördan på spelutvecklarna som måste porta spelen så de fungerar med PSVR2...

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ni borde nog ta en titt på vilka spel som släpptes till PSVR, finns väldigt många bra titlar och vissa finns bara till just den enheten.

Idag så är bakåtkompabilitet mer standard och det går att spela många av de gamla spelen från flera generationer bakåt även på de nyaste konsolerna.

Nej. Psvr intresserar mig inte och inte spelen till den heller. Psvr2 däremot intresserar mig. Bakåtkompatibelitet är för bakåtsträvare, varför skulle någon någonsin vilja spela gamla spel på en ny plattform? Njut gärna av gamla spel men inte på bekostnad av vad ny teknik kan ge dig.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Så populärt att basha på Sony nu så det inte är klokt!
Hade jag fått önska så skulle man så fort ps5an kom sluta tillverka liren till ps4 för att på så sätt få den tekniska aspekten ur ps5an att glänsa.

Samma sak med psvr2, låt det vara nästa generations vr utan att dras med gammal skit i psvr.
Rätt gjort!

@Johan Lorentzon kika denna länk för att hugga en ps5. Har ordnat många enheter till mina polers och en till mig själv utan problem.
https://twitter.com/ps5kollen?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp...

Netonnet hade för 3 dagar sedan.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Det där med bakåtkompatibilitet är väl ganska unikt för just den senaste konsolgenerationen och som i sin tur inte var någon extrem kliv framåt utan snarare en 60fps generation med ssd, så bakåtkompatibilitet var en lätt match för denna fjuttiga uppgradering


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Arahor:

Sånt enormt girigt beslut. Totalt respektlöst.

Girigt att tekniken är helt annorlunda?
Eller du tror Sony gjorde saker för att psvr spel inte ska fungera på psvr2?

Det är helt annan teknik och utvecklarna kan gärna fixa sina spel att fungera på psvr2. Eller du tycker sony ska gå igenom alla spel och fixa det åt dom?

Medlem
Skrivet av Dex:

Det är dock rätt stor skillnad på konsoler och VR. VR utvecklas otroligt mycket dom senaste åren så tycker själv inte det är så konstigt att detta händer och ser hellre att dom fokuserar på att utveckla tekniken så mycket som möjlgit istället för att fokuser på att gamla spel ska fungera.

Som någon sa här i tråden så är det ju inte så att PSVR kommer försvinna heller och funkar ju till PS5 så det är ju bara att behålla den gamla då i så fall.

I en perfekt värld så hade det mesta funkat med allt, men realistiskt så tycker jag som sagt att det är bättre att fom fortsätter att utvekcla VR så mycket dom kan så det blir så bra som möjlgit istället för att hållas tillbaka av gamla generationer.

Men PSVR är ju rätt kass så det är inte sådär superlockande att investera i en nu. Den hade ju inte ens anpassade kontroller när den släpptes heller vilket fick mig att skippa.

Vi snackar ändå om en nischad produkt som behöver all hjälp den kan få för att slå igenom och där så hade de haft en stor resurs till skillnad från PSVRs release.

Jag tror inte alls på att det är några problem med att få PSVR spel att fungera med annan VR, Ser inga inga större skillnader hur spel styrs på mjukvarunivå. Finns också utvecklare som påstått det innan.

Aja i vilket fall så finns många PSVR spel redan på PCVR, så de spelen bör de kunna porta över utan några som helst problem då de utnyttjar samma teknik. Sony kan dock sätta käppar i julet och påtvinga att PSVR2 features används vilket skulle bli väldigt bökigt.

Man går väl hoppas på att de populäraste PSVR spelen portas och att PSPlus extra inkluderar spel. Men i värsta fall får jag väl skaffa quest också. Vill inte missa Beat saber, Tetris effect och lite annat.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fast Ps5 är bakåtkompatibel med Ps4 så du kan spela t.ex. Bloodborne på Ps5 även om en Ps5-version av spelet inte finns.

Men det jag är förvånad över är att man inte implementerar en liten ljuskälla i PSVR2 så att kameran kan fungera med en PSVR2 också, därmed göra den bakåtkompatibel utan att lägga arbetet/bördan på spelutvecklarna som måste porta spelen så de fungerar med PSVR2...

Ja och PSVR spel fungerar på PS5.
Du tänker tvärt om, tänk ist PS5 spel fungerar inte på PS4 i det här fallet.
Kör du PS4 spel på en PS5 utan att det uppdaterats till PS5 drar du väll ingen nytta alls av PS5 specifika saker förutom att du kanske få högre/stabilare FPS ?

Sony har gjort PSVR2 så billigt dom kan, det är i dagens mått ett väldigt high end headset. Att börja böka med en rätt sunkig teknik bara för att kunna tracka synligt ljus är nog nått som prioriterades bort rätt snabbt. Det fanns inte ens i PSVR headsetet utan man hade en kamera framför sig som trackade ljuset.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar