Val av skärm/skärmar

Medlem
Val av skärm/skärmar

Jag står inför valet att köpa ny skärm eller 2 nya skärmar.

Har inte bestämt mig om jag vill ha 2 skärmar á 27" eller en ultrawide typ 34"

Vet inte riktigt heller om vad jag ska välja IPS eller VA

Nån kanske kan ge tips som har ultrawide, hur det är att använda? Då tänker jag mest då jag både gejmar och programmerar och har oftast massa fönster öppet.

Kraven är 1440p och hög refreshrate. Har en budget på ca 7k kan sträcka mig till 8k, men gärna billgare än 6k

Vad är er erfarenhet av ultrawide?

Medlem

Ultrawide, not so much. Jag kör hellre virtual desktops.

Alltså skärmar är trevliga (och även Projektorer), men har du inget behov av hög refresh rate och som du skriver blandar arbete/media med datorspelande på samma burk så köp en TV istället. Med tillräckligt stor bild och hög upplösning så kan du öppna upp många fönster med ganska liten fontstorlek och fortfarande se bra.

Köpte en 55" TV till mediaburken och en 42" till spelburken som också används till annat (kodar också). 55" kostade ~6000 kr och 42" kostade strax över 3000 kr. Datorskärm i samma storlek är ekonomiskt sätt bara att glömma bort. Är också lite äldre så större bild är nästan ett krav.

Förut körde jag Projektor (BenQ w700), 120" på väggen - och höll 300 km/h i Ferarri genom Hawaii i Test Drive Unlimited - Det var en upplevelse! Fast projektorer har lite issues med ljussvaghet och störningar från ljus utifrån på dagtid, kostnader för lampor var också en faktor att jag slutade med projektor.

Medlem

Jag har ultrawide, och ser inget behov av att gå tillbaka till standardskärm eller dubbla skärmar. Har en Acer Nitro XV340CKP, 34", IPS, 144Hz, 1ms, och Freesync. Tycker den fungerar klockrent, och för en billig peng om man jämför med andra ultrawides. Det är sjukt smidigt att ha två fönster öppna samtidigt, typ webbläsare+Discord, eller Discord+Spotify. De flesta spelen idag stödjer dessutom ultrawide-upplösningar, så det är inget jag haft problem med.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

phi
Medlem

Jag kör på en LG UltraGear 38" GL950G, 175 Hz, 4K, 21:9, nano-IPS, G-sync, 1 ms input lag.

För spel? Helt underbar. Finns inget att klaga på förutom att det blir tungdrivet i 4K pga för dåligt grafikkort och CPU.

För produktivitet? Det beror på. Jag har vant mig att använda virtuella skrivbord och kör alltid två fönster på varje med diverse saker. Men vissa stör sig säkert på att inte kunna låsa ett fönster till ena sidan av skärmen som om det vore en extern skärm (även fast det går på just denna skärmen med hjälp av mjukvaran).

Frågar någon mig så säger jag Ultrawide alla dagar i veckan. Trots det sitter jag också i köptankar på att skaffa två extra skärmar så jag är väl en hycklare samtidigt.

Sedan jag skaffade en betydligt bättre PC så övergav jag 2-skärmarsupplägg och kör på en Samsung Odyssey G7 32".
Jag saknar inte två skärmar, så jag måste vara nöjd!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Kört 3x27" ett tag och tröttnade och kör idag en wide 34" hemma och en rak 43" på jobbet. Känns lite smidigare att bara ha en skärm faktiskt.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Kört 3x27" ett tag och tröttnade och kör idag en wide 34" hemma och en rak 43" på jobbet. Känns lite smidigare att bara ha en skärm faktiskt.

Jag känner nog oxå hellre en riktigt stor bra skärm och kunna sätta fönstret där jag vill ha det. Har dessutom en pen display bredvid som jag ritar på så det är ännu en skärm.

Kommer nog satsa på en ultrawide, frågan är bara vilken? som dessutom är bra för spel. Har inga problem om spelet inte täcker hela skärmen alltid, så länge det flyter på så är jag nöjd. Har en 60hz skärm just nu så vad som helst över det är en förbättring 🤣

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Jag har ultrawide, och ser inget behov av att gå tillbaka till standardskärm eller dubbla skärmar. Har en Acer Nitro XV340CKP, 34", IPS, 144Hz, 1ms, och Freesync. Tycker den fungerar klockrent, och för en billig peng om man jämför med andra ultrawides. Det är sjukt smidigt att ha två fönster öppna samtidigt, typ webbläsare+Discord, eller Discord+Spotify. De flesta spelen idag stödjer dessutom ultrawide-upplösningar, så det är inget jag haft problem med.

https://i.imgur.com/rZPfEH9.png

Kollade upp den du hade och den verkar hyfsad men har en del problem med färgerna... Riktigt bra pris för vad man får antar jag.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Ultrawide, not so much. Jag kör hellre virtual desktops.

Alltså skärmar är trevliga (och även Projektorer), men har du inget behov av hög refresh rate och som du skriver blandar arbete/media med datorspelande på samma burk så köp en TV istället. Med tillräckligt stor bild och hög upplösning så kan du öppna upp många fönster med ganska liten fontstorlek och fortfarande se bra.

Köpte en 55" TV till mediaburken och en 42" till spelburken som också används till annat (kodar också). 55" kostade ~6000 kr och 42" kostade strax över 3000 kr. Datorskärm i samma storlek är ekonomiskt sätt bara att glömma bort. Är också lite äldre så större bild är nästan ett krav.

Förut körde jag Projektor (BenQ w700), 120" på väggen - och höll 300 km/h i Ferarri genom Hawaii i Test Drive Unlimited - Det var en upplevelse! Fast projektorer har lite issues med ljussvaghet och störningar från ljus utifrån på dagtid, kostnader för lampor var också en faktor att jag slutade med projektor.

Projektor går fetbort för mig. Aldrig förstått grejen med dem. Inte ens i en hemmabio. Hade hellre kört en 77" tv än en 120" projektor. Litar inte på att dom hanterar ljusinsläpp eller får samma skärpa som en skärm/tv.

Medlem

Jag körde förut 2x 27", köpte för 6 månader sen en Predator x34gs Ultrawide skärm, och har varit riktigt nöjd med den! Har sedan monterat en 27" skärm som jag har ovanför 34" som är min media-monitor typ, dvs om jag spelar spel så har jag browsern/youtube/film rullande på den. Setupen fungerar riktigt bra och jag gillar att det tar inte någon extra plats på bordet

Medlem

Någon som har erfarenhet av ASUS TUF GAMING VG34VQL1B 34" ?

Medlem

Blev en MSI 34" ultrawide... är riktigt nöjd. Lite pillande med färgerna och jävlar vad FSR gör saker för upplösning i det formatet.

1
Skriv svar