Enorm GTA 6-läcka – Filmer, bilder och källkod finns tillgängliga på nätet

Medlem

En av filmerna använder personen en dator med ett gtx 1080 kort.. Känns ju lite klent om man håller på med "spelprogrammering" kan jag tycka.

Skribent
Skrivet av CARTMAN:

Spännande läcka att checka! Bilkörningen såg dock lika crappig o sladdrig ut som i senaste GTA 5. Hade önskat den tyngre känslan från GTA 4. Hoppas R* implementerar 2 options mode som Mafia serien har. Simulation (GTA 4) och Arcade (GTA 5).

Håller helt med om bilkörningen. Jag vet att 4an fick kritik för att allt kändes för "tungt", men tror det var från "kidsen" som inte har kört en bil, utan mer tror de vet hur det känns. Jag tyckte allt kändes helt rätt där i bilkörningen, varav det kändes (som du säger) sladdrigt i 5an. Dock är ju det en bra idé att ha alternativ att välja på.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Hur vet du att det inte kommer till last gen? Inget i de läckta videos såg ju nextgen ut.

Inget officiellt är sagt, men det har ju varit mer och mindre trovärdiga rykten om det, och det är det som är mest logiskt. Rockstar har GTA5 på last-gen som fortfarande kommer dra in en massa pengar så det finns ingen anledning att begränsa sig till last-gen när de kan optimera spelet för en current-gen-upplevelse som drar nytta av supersnabb lagringsmedia, vilket ett GTA-spel kommer kunna göra mer än de flesta andra spel i andra genres med tanke på hur resurskrävande det är med en levande stad.

Om du är ute efter ett citat från Rockstar själva, nej, det har jag inte, men när folk analyserat den läckta källkoden kanske vi vet mer?

Sen att "inget" i de läckta videorna ser current gen ut är väl ändå ganska självklart. Allt du ser är ju bara animationer og spelmekanik som testas i editorn/debug i ofärdiga miljöer med mesta post-FX deaktiverat. Dessutom är ju en stor del av current gen lagringen som gör att du kan strömma resurser in och ut i realtid, vilket du inte kommer se effekten av i dev-videos filmade på en PC.

Medlem

Tycker det ser lovande ut, om det är riktiga grejer.

Skribent
Skrivet av Kyraal:

Inget officiellt är sagt, men det har ju varit mer och mindre trovärdiga rykten om det, och det är det som är mest logiskt. Rockstar har GTA5 på last-gen som fortfarande kommer dra in en massa pengar så det finns ingen anledning att begränsa sig till last-gen när de kan optimera spelet för en current-gen-upplevelse som drar nytta av supersnabb lagringsmedia.

Om du är ute efter ett citat från Rockstar själva, nej, det har jag inte, men när folk analyserat den läckta källkoden kanske vi vet mer?

Sen att "inget" i de läckta videorna ser current gen ut är väl ändå ganska självklart. Allt du ser är ju bara animationer og spelmekanik som testas i editorn/debug i ofärdiga miljöer med mesta post-FX deaktiverat. Dessutom är ju en stor del av current gen lagringen som gör att du kan strömma resurser in och ut i realtid, vilket du inte kommer se effekten av i dev-videos filmade på en PC.

Nu är jag ju ingen spelutvecklare, men visst är det också vanligt att assets från andra (i detta fall säkerligen GTA5) spel kan användas tidigt i utvecklingen som place holders?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tycker det ser alldeles för likt GTA V ut


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Maysay:

Måste säga att jag är lite besviken på miljön och hur allt verkar se ut. Hoppas de har fixat till det.

Det där är inte vad det kommer att representeras i färdiga.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Tycker det ser alldeles för likt GTA V ut

Alltså, det kommer ju inte se dubbelt så bra ut som gta5 kan man ju lugnt säga. Det kommer se bättre ut än gta5, men absolut inte SJUKT MYCKET BÄTTRE tekniskt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Eftersom jag är lite lätt konspiratorisk ibland så undrar jag om detta är PR från rockstars sida. Det kan ju faktiskt vara för att de vill att man ska skriva om spelet.

Men man kanske kvoten hade gjort en så stor läcka om man vill ha PR, men vem vet. Tycker det är coolt med en kvinnlig karaktär! Men vad är det för miljö? Är det Vice City?

Medlem
Skrivet av Zontos:

Eftersom jag är lite lätt konspiratorisk ibland så undrar jag om detta är PR från rockstars sida. Det kan ju faktiskt vara för att de vill att man ska skriva om spelet.

Men man kanske kvoten hade gjort en så stor läcka om man vill ha PR, men vem vet. Tycker det är coolt med en kvinnlig karaktär! Men vad är det för miljö? Är det Vice City?

Bilder och videos kan väl användas som PR, men knappast spelets källkod.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu är jag ju ingen spelutvecklare, men visst är det också vanligt att assets från andra (i detta fall säkerligen GTA5) spel kan användas tidigt i utvecklingen som place holders?

Jo, eller helt sonika använda samma animationer och modeller från tidigare spel (*host*eldenringsouls*host*).

Sen kommer ju ett spel ofta visuellt samman de sista månaderna i utvecklingen när man går in och polerar det hela tills det glänser. Allt handlar ju inte om antal polygoner på ett skrivbord eller upplösningen på texturerna, utan även om ljussättningen, atmosfäriska effekter, shaders, och all kod som gör spelvärlden till en levande pulserande upplevelse med NPCer, bilar, djur, osv

Medlem
Skrivet av Thane:

Nej nej! De har haft den här versionen sen 2019 utan att arbeta på den och de kommer släppa det exakt såhär

Det skulle inte förvåna mig med tanke på hur lite effort de lade på att "förfina" GTA Online till PS5....


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Inaktiv

Riktigt kul med livstecken men kommer avstå allt material innan jag får spela det själv. Kanske kikar på första trailern men inte mer än så. Tycker av erfarenhet att spelen blir bättre när man vet så lite som möjligt men det är nog olika från person till person.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Bilder och videos kan väl användas som PR, men knappast spelets källkod.

Så kan det ju vara absolut. Men det är lite för bra för att vara sant också. 🙂

Skrivet av CARTMAN:

Spännande läcka att checka! Bilkörningen såg dock lika crappig o sladdrig ut som i senaste GTA 5. Hade önskat den tyngre känslan från GTA 4. Hoppas R* implementerar 2 options mode som Mafia serien har. Simulation (GTA 4) och Arcade (GTA 5).

Ja jäklar vilken besvikelse 5:an var när det kom till bilkörningen. Kändes som att fordonen flöt, ingen känsla överhuvudtaget.
I 4:an kändes det så jäkla bra med sin tyngd!

Såg likadan ut i klippen här som i 5:an tyvärr.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Så kan det ju vara absolut. Men det är lite för bra för att vara sant också. 🙂

Jag skulle tvärtom säga att det är lite för illa för att inte vara sant.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Undrar hur mycket det här försenar spelet...


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Hooooppas att detta är äkta. Vill ha moderna vapen och bilar i rockstars sandlåda!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Undrar hur mycket det här försenar spelet...

Det är även min största fråga just nu. Jag väntar med spänning på hur Rockstar kommer att agera de kommande dagarna. Den här läckan saknar så vitt jag vet motstycke och det lär bli digra konsekvenser. Jag är inte ett lika stort fan av GTA som av RDR och tillhör inte den skara som väntar olidligt på sexan även om jag ser fram emot det och tror det kommer sopa banan med det mesta. Men visst växer hypen i och med läckan, men nu när de upprymda känslorna lagt sig lite börjar man ju inse att detta är en stor skandal och en extremt jobbig situation för utvecklarna.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag skulle tvärtom säga att det är lite för illa för att inte vara sant.

Japp.

KoP
Medlem

Tack för det, vem som än stal materialet. Nu lär ju spelet försenas (utöver dom förseningar som säkerligen följer). 😒

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Undrar hur mycket det här försenar spelet...

Samtidigt, GTA V firade 9 år igår.
Vi vet inte om GTA 6 är 1 år bort eller 5 år bort. Även om det skulle bli försenat, vet vi om det, när det ändå handlar om så många år? Det är ju inte som Battlefield eller COD som släpps varje/varannat år.

Medlem
Skrivet av Thane:

Nej nej! De har haft den här versionen sen 2019 utan att arbeta på den och de kommer släppa det exakt såhär

Det hoppas jag verkligen. För nu ser det ut som att deras målgrupp är Fortnite (färger m.m.). Och det är en målgrupp jag faktiskt kan tänka mig att de riktar in sig på.

Medlem
Skrivet av KoP:

Tack för det, vem som än stal materialet. Nu lär ju spelet försenas (utöver dom förseningar som säkerligen följer). 😒

5 år mellan GTA IV och V.
9 år sen GTA V släpptes.
Rockstar kissar på oss, det snackas 2024, 11 år mellan spelen.

Troligtvis det sista GTA i våra liv, för GTA 7 lär väl ta 20-30 år.

Medlem

I normala fall tycker jag sådana här saker är tråkigt, men eftersom Rockstar tar sådan förbannat lång tid på sig och aldrig säger något så tycker jag att vi förtjänar lite läckor, det är ju frivilligt att kolla :).

Skrivet av FRULZ:

Tycker det ser alldeles för likt GTA V ut

Jag anade att GTAV skulle användas som mall med tanke på hur detaljerat GTAV var, men jag har stort förtroende för Rockstar att spelet i slutändan kommer kännas och se mer annorlunda ut än GTAV. Jag tror vi kan förvänta oss RDR2 i modern miljö, fast lite snabbare karaktärer. Min förhoppning är att dom gör bilkörningen lite tyngre än vad GTAV var.

Skrivet av Zontos:

Eftersom jag är lite lätt konspiratorisk ibland så undrar jag om detta är PR från rockstars sida. Det kan ju faktiskt vara för att de vill att man ska skriva om spelet.

Men man kanske kvoten hade gjort en så stor läcka om man vill ha PR, men vem vet. Tycker det är coolt med en kvinnlig karaktär! Men vad är det för miljö? Är det Vice City?

Nä tror inte det, med tanke på att Rockstar aldrig säger ett knyst i normala fall.

Skrivet av Håkan:

5 år mellan GTA IV och V.
9 år sen GTA V släpptes.
Rockstar kissar på oss, det snackas 2024, 11 år mellan spelen.

Troligtvis det sista GTA i våra liv, för GTA 7 lär väl ta 20-30 år.

Ekonomisk strategi. Rockstar tänker bara på pengar.

Medlem

Så då har dom (läckt)släppt lite kod för att öka hypen.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Kan bli kul att få se Miami i nutid.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Eftersom jag är lite lätt konspiratorisk ibland så undrar jag om detta är PR från rockstars sida. Det kan ju faktiskt vara för att de vill att man ska skriva om spelet.

Men man kanske kvoten hade gjort en så stor läcka om man vill ha PR, men vem vet. Tycker det är coolt med en kvinnlig karaktär! Men vad är det för miljö? Är det Vice City?

Står vice city metro på tåget på en av bilderna

Moderator | Testpilot
Skrivet av Slimebeast:

Hur vet du att det inte kommer till last gen? Inget i de läckta videos såg ju nextgen ut.

Kanske för att inget i dessa videos är färdigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

ZF
Medlem

Kanske är äkta, men får hålla med de som sa att det mest liknar GTA online. Vet inte hur svårt det vore att klippa ihop något liknande där, men moddningen är ju rätt omfattande så..

Skrivet av hoppalängdhopp:

Ja jäklar vilken besvikelse 5:an var när det kom till bilkörningen. Kändes som att fordonen flöt, ingen känsla överhuvudtaget.
I 4:an kändes det så jäkla bra med sin tyngd!

Såg likadan ut i klippen här som i 5:an tyvärr.

+1 på den.

Men när tom "riktiga" bilspel har fysiken att man kan köra hela vägen rakt upp för Mount Everest på högsta växeln så är nog allt hopp ute om att det kommer bli mer realistiskt i andra genrer.

Skriv svar