Xbox planerar fortsatta uppköp för att förbli konkurrenskraftiga

Robot
Xbox planerar fortsatta uppköp för att förbli konkurrenskraftiga

Och pekar ut Sony som en betydligt större aktör i spelbranschen.

#Phil-spencer


Medlem

Han har förut sagt att han inte ser Sony eller Nintendo som konkurrenter.

Samt så när Activision-Blizzard går igenom så kommer dom ha runt 40 studios och Sony har 17, är ganska stor skillnad så Xbox har sprungit om Sony med sina uppköp senaste åren.
Dom har väl köpt typ 30 studios på 4 år.

Medlem

Sony och Microsoft har försökt visa hur bra relation de har inför publiken.

Men bakom ridån så sker ständiga försök att övervinna och hugga varandra.

Tyvärr är det oftast så mellan två konkurrenter. Vi kan bara se på och hoppas på det bästa för oss betalande konsumenter...

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Han har förut sagt att han inte ser Sony eller Nintendo som konkurrenter.

Samt så när Activision-Blizzard går igenom så kommer dom ha runt 40 studios och Sony har 17, är ganska stor skillnad så Xbox har sprungit om Sony med sina uppköp senaste åren.
Dom har väl köpt typ 30 studios på 4 år.

Att Sony är mer intresserad av samarbeten än uppköp är ju en ganska stor skillnad också. De brukar ha en ganska lång tid av nära samarbete innan det eventuellt blir uppköp. Vet inte hur det ligger till med Capcom, men Square-Enix lär de också ha mycket lojalitet från på grund av tidigare samarbeten. Microsoft verkar inte jobbat på samma sätt, kan dock skilja sig lite när det kommer till Bethesda där det lät som de hade haft långt samarbete under eventet vid uppköpet.

Nu kanske jag har fel men att säga att Xbox inte är absolut störst är väl ganska missvisande också? De har väl inte gjort alla uppköp med Xbox pengar utan med Microsofts kassa, så jag tycker väl att de ekonomiska musklerna bör räknas in ifall man pratar om storlek. Nintendo sitter väl på ett ganska extremt överskott som dem inte investerar, men räknar vi bort deras pengar så är det väl inte supertstora? Nu har de väl förmodligen börjat investera en del eftersom att Nintendo parker, Mario filmen och lite annat kräver kapital.

Men jag vill se lite handling här, även fast att de har så många fantastiska studios så har de inte lyckats imponera så mycket än. Hoppas att de kommer igång nästa år. Men det har ju varit ganska många nyheter om att deras utvecklare har haft problem.
Det ända spelet som ligger på riktigt hög nivå(i närtid) än så länge är väl Forza Horizon 5. Man kanske kan räkna in Flight simulator här med, men det är väl nästan på gränsen till om det kan kallas spel.

Frågan är ju när prishöjningen på GP kommer också, speciellt om de kommer fortsätta göra uppköp. Men de drog förmodligen in mycket kapital under Coronan, så de kanske inte behöver ha så bråttom med att göra förtjänst på Xbox, utan kan satsa långsiktigt.

Medlem

Känns som att Microsoft inte tycks få ur sig några kvalitativa spel till Xbox, trots alla gigantiska uppköp de gör så tycks det mesta sluta som pannkaka 🤔

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns som att Microsoft inte tycks få ur sig några kvalitativa spel till Xbox, trots alla gigantiska uppköp de gör så tycks det mesta sluta som pannkaka 🤔

Forza horizon 5. Age of empires 4. Är två roliga och bra spel, jag kört rätt mycket. Däremot är de kanske inte från några nyköpta studios.
Betathestas spel är inget i min smak. Men förhoppningsvis blir de bra spel för folk som gillar sånt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns som att Microsoft inte tycks få ur sig några kvalitativa spel till Xbox, trots alla gigantiska uppköp de gör så tycks det mesta sluta som pannkaka 🤔

Va? Förra årets bästa spel "Halo Infinite" kom ju exklusivt till Xbox och det är ju hur mycket kvalité som helst på väg!
Forza Motorsport
The Elder Scrolls VI
Fable
Starfield
Fallout 5
Scorn
Gears 6
Redfall
Hellblade 2
Stalker 2
osv.... 🤔

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Han har förut sagt att han inte ser Sony eller Nintendo som konkurrenter.

Samt så när Activision-Blizzard går igenom så kommer dom ha runt 40 studios och Sony har 17, är ganska stor skillnad så Xbox har sprungit om Sony med sina uppköp senaste åren.
Dom har väl köpt typ 30 studios på 4 år.

Utifrån ett globalt och långsiktigt perspektiv är inte Sony eller Nintendo huvudkonkurrenter, MEN, just nu på den asiatiska marknaden så är S och N störst och MX marknadsandel är obefintlig, så i den kontexten är S & N konkurrenter för att kunna ta marknadsandelar.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Va? Förra årets bästa spel "Halo Infinite" kom ju exklusivt till Xbox och det är ju hur mycket kvalité som helst på väg!
Forza Motorsport
The Elder Scrolls VI
Fable
Starfield
Fallout 5
Scorn
Gears 5
Redfall
Hellblade 2
Stalker 2
osv.... 🤔

Halo vann inte årets bästa spel förra året.
Många av dom spel du nämner vet vi inte ens release år på.

Samt är väl svårt att veta om det blir kvalitet eller inte än.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Va? Förra årets bästa spel "Halo Infinite" kom ju exklusivt till Xbox och det är ju hur mycket kvalité som helst på väg!
Forza Motorsport
The Elder Scrolls VI
Fable
Starfield
Fallout 6
Scorn
Gears 5
Redfall
Hellblade 2
Stalker 2
osv.... 🤔

Bör kanske revidera listan lite, då Gears 5 släpptes 2019 och Stalker 2 är tidsexklusivt (3 månader). Elder Scrolls VI och Fallout 6 (?) lär troligen vara 5-15 år bort innan släpp.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Va? Förra årets bästa spel "Halo Infinite" kom ju exklusivt till Xbox och det är ju hur mycket kvalité som helst på väg!
Forza Motorsport
The Elder Scrolls VI
Fable
Starfield
Fallout 5
Scorn
Gears 5
Redfall
Hellblade 2
Stalker 2
osv.... 🤔

Halo har haft stora problem med utvecklingen och spel som är "påväg" är ju också just en del av problemet.
Fable, Fallout 5, Gears, Elder scrolls verkar ju också ligga långt fram i tiden. Starfield och kanske Stalker 2 är väl de största hoppen på den listan.
Hellblade 1 var ju ett ganska litet spel som inte var så imponerande när det kommer till gameplay. Tema och story var allt där.
Tror att både Hellblade och Scorn hamnar runt 7-8 i betyg faktiskt.

Redfall vågar jag inte uttala mig om, känner personligen ingen hype, men Xbox fans verkar hoppas på mycket.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Halo vann inte årets bästa spel förra året.
Många av dom spel du nämner vet vi inte ens release år på.

Samt är väl svårt att veta om det blir kvalitet eller inte än.

Struntar i om pressen tyckte It Takes Two var bäst (även om jag håller med om att det var bra) men alla jag spelar med är överens om att Halo var årets spel och sånt är ju objektivt (även Psychonauts 2 var topp kandidat enligt mig) men fattar vad du menar! Och ja det är svårt att veta om det är kvalité eller inte innan spelen har kommit men det gäller ju Playstation och Nintendo spel också! Har dock svårt att tro att spel som The Elder Scrolls VI, Breath of the Wild 2 och God of War Ragnarök inte är kvalité (för att nämna ett exempel från alla tre)

Medlem
Skrivet av matt76:

Bör kanske revidera listan lite, då Gears 5 släpptes 2019 och Stalker 2 är tidsexklusivt (3 månader). Elder Scrolls VI och Fallout 6 (?) lär troligen vara 5-15 år bort innan släpp.

Jag skrev fel Gears 6 menar jag ju 🤣. Ja det må hända att vissa spel är många år bort men det är ju knappast så att Sony har massa tunga titlar på gång exklusivt i närtid heller! Inte för att jag argumenterar emot jag är lika mycket Playstation fanboy som Nintendo och Xbox fanboy men ändå! Säger bara att det verkar som att Xbox har mycket gott på gång 🙂

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Struntar i om pressen tyckte It Takes Two var bäst (även om jag håller med om att det var bra) men alla jag spelar med är överens om att Halo var årets spel och sånt är ju objektivt .....

Hos FZ var det läsarna som tyckte "It Takes Two" var bäst, med FH5 som tvåa


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Jag skrev fel Gears 6 menar jag ju 🤣. Ja det må hända att vissa spel är många år bort men det är ju knappast så att Sony har massa tunga titlar på gång exklusivt i närtid heller! Inte för att jag argumenterar emot jag är lika mycket Playstation fanboy som Nintendo och Xbox fanboy men ändå! Säger bara att det verkar som att Xbox har mycket gott på gång 🙂

Jo de har dem, framförallt har det kommit sjukt tunga titlar från lag sony redan och det lär väl fortsätta.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Han har förut sagt att han inte ser Sony eller Nintendo som konkurrenter.

Samt så när Activision-Blizzard går igenom så kommer dom ha runt 40 studios och Sony har 17, är ganska stor skillnad så Xbox har sprungit om Sony med sina uppköp senaste åren.
Dom har väl köpt typ 30 studios på 4 år.

Sony har betydligt fler studios än 17. Bara Playstation Studios består ju av 19 studios, bland annat Guerrilla Games, Insomniac och Naughty Dog. Sen har vi ju underdivisioner som Sony äger helt eller delvis, som Bungie och FromSoftware, och eftersom Sony även är delägare i Epic så har de även en fot inne i PC-branschen där de konkurrerar med Microsoft.

Sony har ju även omorganiserat sig en hel del genom åren, och slagit ihop många av sina studios ett flertal gånger, och Microsoft lär göra liknande med de studios som de har köpt upp. Playstation Studios var ju SCE Worldwide Studios innan, som var en sammanslagning av 989 Studios och Sony Network Entertainment International.

Och hur många utvecklare ett företag är ju bara en kvantitativ fråga. När det kommer till kvalitet så har ju Sony fortfarande ett rejält övertag som gör att konsumenter hellre väljer Playstation. Och detta övertag beror ju dels på att Sony var med redan på 90-talet, men också att Sony har gjort en hel del uppköp genom åren. 2000 köpte Sony upp Bend Studio, som då hade utvecklat Syphon Filter, och nu senast Days Gone. 2001 köpte de upp Naughty Dog som hade utvecklat Crash Bandicoot, som sedan utvecklade Uncharted. Och dessa uppköp har följts av utvecklare som Guerrilla Games, Sucker Punch, Media Molecule, Insomniac m.m.. Och då ska vi heller inte glömma att Sony är en enorm aktör inom filmbranschen, där de äger många rättigheter som kan implementeras i spelbranschen, och de är även i säng med väldigt många stora spelaktörer i Japan, som Square Enix, och får exklusiv förtur till spel som Final Fantasy.

Sony har alltså varit på en shopping spree under en väldigt lång tid, något som Microsoft nu försöker komma ikapp för att bli mer konkurrenskraftig. Sen är ju så klart poängen med Microsofts uppköp att bli större och bättre än Sony, något som uppköpet av Activision-Blizzard mycket väl kan leda till.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Va? Förra årets bästa spel "Halo Infinite" kom ju exklusivt till Xbox och det är ju hur mycket kvalité som helst på väg!
Forza Motorsport
The Elder Scrolls VI
Fable
Starfield
Fallout 6
Scorn
Gears 5
Redfall
Hellblade 2
Stalker 2
osv.... 🤔

Jag tycker inte Halo Infinite var fjolårets bästa spel, tvärtom så kändes det ganska slaktat vid release och nu tycks man även ha sumpat post-launch supporten där b.la. co-op ännu inte finns, nästan året senare... Skulle nog snarare kalla senaste Halo för något av ett fiasko faktiskt.

Vad gäller spelen som kommer så verkar ju "problemtyngd" utveckling vara ett återkommande tema. Både Perfect Dark, nya Fable samt nya State of Decay lär ju vara i dåligt skick.

Forza Motorsport får jag väl erkänna att jag personligen inte ger mycket för, känns mest som samma spel de släpper om och om igen, men det kanske är bra.

Tycker det är väldigt tomt på exklusiva spel värt att ta notis om på Xbox. Känns lite som att Microsoft, trots alla enorma uppköp, riskerar en Xbox One-situation igen med noll spel. Verkar som att de inte riktigt förmår förvalta de studios de köper upp.

Medlem

Personligen gör det mig inget att Xbox/Microsoft fortsätter köpa upp mer och mer. Med tanke på att många eller till och med de flesta spelen hamnar på Xbox Game Pass - som också till 99% av fallen hamnar på PC. Nu har ju förvisso Sony (äntligen) börjat släppa titlar på PC, men ändå.

Hoppas de köper upp Dice och EA Sports så vi kan få lite ordning på BF samt FIFA, kanske även NHL på PC.

Hoppas även de kan ta och fixa WC3 Reforged om de nu köper upp Activision/Blizzard🥰

Medlem

Något man måste också tänka på är att till och med efter Activision Blizzard King köpet går igenom är inte Microsoft större än PlayStation när det kommer till ägande om IPn. Så där torskar PlayStation med monopol argumentet. Och som någon påpekade lite tidigare blev Halo Infinite röstad till "Årets Spel 2021" på Game Awards av spelarna. Tror det heter något i stil med "People's Game Choice" eller så. Det fick alla rösta på. Så jovisst, Halo Infinite blev årets spel även fast den inte var berättigad till nominering då den kom för nära slut datumet av förra årets gala. Det som Game Awards har flyttat till mera gynnsamare datum till ett visst spels fördelHmmm jag undrar varför?

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Va? Förra årets bästa spel "Halo Infinite" kom ju exklusivt till Xbox och det är ju hur mycket kvalité som helst på väg!
Forza Motorsport
The Elder Scrolls VI
Fable
Starfield
Fallout 5
Scorn
Gears 6
Redfall
Hellblade 2
Stalker 2
osv.... 🤔

Som en gammal 360-fanboy kan jag inte annat än hålla med om att Xbox har schabblat bort sina IPn. Dom släppte oerhört mycket intressanta spelserier under generation 360 där jag knappt spelade på mitt PS3 (förutom Uncharted och några andra exklusiva titlar).
Vad jag minns introducerades och släpptes spel i flera serier som Halo, Gears of War, Project Gotham Racing, Fable m.fl. Sen ska man inte glömma deras satsning på indiespel som hette Arcade där jag bland annat köpte Braid. Det var mycket som hände på den tiden.
Jag hoppas att dom hittar tillbaks till sin storhetstid men något tappade dom i och med lanseringen av Xbox One.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Något man måste också tänka på är att till och med efter Activision Blizzard King köpet går igenom är inte Microsoft större än PlayStation när det kommer till ägande om IPn. Så där torskar PlayStation med monopol argumentet. Och som någon påpekade lite tidigare blev Halo Infinite röstad till "Årets Spel 2021" på Game Awards av spelarna. Tror det heter något i stil med "People's Game Choice" eller så. Det fick alla rösta på. Så jovisst, Halo Infinite blev årets spel även fast den inte var berättigad till nominering då den kom för nära slut datumet av förra årets gala. Det som Game Awards har flyttat till mera gynnsamare datum till ett visst spels fördelHmmm jag undrar varför?

Så du tror inte att 40 studios äger mer än 17 studios?
Är ganska stor skillnad på mängd.

Roliga med röstningen för players choice stängdes 8 december och Halo kampanjen släpptes 8 december.

Medlem

Förhoppningsvis leder det till bra spel, det är väll det enda man kan säga 🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ni kan inte köpa till er bra spel ni måste göra dom

Medlem

Blir intressant att se när dessa 40 studios faktiskt börjar släppa spel. Inte blivit så mycket av det hittils men hoppas de kommer med något intressant iallafall.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så du tror inte att 40 studios äger mer än 17 studios?
Är ganska stor skillnad på mängd.

Roliga med röstningen för players choice stängdes 8 december och Halo kampanjen släpptes 8 december.

23 är ganska långt från 40. 17 studios till sedan äger dem 40.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

23 är ganska långt från 40. 17 studios till sedan äger dem 40.

Ja och vi pratar om när köpet av Activision-Blizzard går igenom och inte hur det ser ut nu.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Majoren:

Känns lite som att Microsoft, trots alla enorma uppköp, riskerar en Xbox One-situation igen med noll spel. Verkar som att de inte riktigt förmår förvalta de studios de köper upp.

Spelutveckling tar tid och vi har haft en pandemi?

Här kommer en lista på noll kommande spel:

Utannonserade, från egna studios:

  • Grounded

  • Pentiment

  • Starfield

  • Redfall

  • Forza Motorsport

  • Minecraft Legends

  • Perfect Dark

  • Senua's Saga: Hellblade II

  • Avowed

  • The Outer Worlds 2

  • Fable

  • Everwild

  • Indiana Jones

  • State of Decay 3

  • The Elder Scrolls VI

Utannonserade från XGS Publishing:

  • Ara: History Untold

  • Contraband

Pågående live service-spel:

  • Sea of Thieves

  • Fallout 76

  • Minecraft

  • Forza Horizon 5

  • Halo Infinite

  • MS Flight Simulator

  • The Elder Scrolls Online

Icke att förglömma alla de outannonserade spel som kommer från studios som Compulsion, The Coalition, InXile, Zenimax Online, Id Software m.fl och andra XGS Publishing-spel såsom Project Dragon från IOI t.ex.

När affären med ABK går igenom kan vi lägga till småspel som Call of Duty, Warzone, Diablo IV, Overwatch 2 och en hel drös annat på gång därifrån.

Noll spel...


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Ja och vi pratar om när köpet av Activision-Blizzard går igenom och inte hur det ser ut nu.

Och då äger Sony fortfarande mer IPn än Microsoft. Men det är nästan jämt. Par 3 st.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Han har förut sagt att han inte ser Sony eller Nintendo som konkurrenter.

Samt så när Activision-Blizzard går igenom så kommer dom ha runt 40 studios och Sony har 17, är ganska stor skillnad så Xbox har sprungit om Sony med sina uppköp senaste åren.
Dom har väl köpt typ 30 studios på 4 år.

Exakt vad gör dessa 40 studios? Kan inte komma på nån som sticker ut ur mängden.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Exakt vad gör dessa 40 studios? Kan inte komma på nån som sticker ut ur mängden.

Mortaigne listade en del utav spelen som görs en bit upp.
Sen om det inte faller dig i smaken så är det så.

Xbox kommer äga en väldigt många ip när Activision-Blizzard går igenom så där kan det eventuellt komma nå intressant i framtiden.

12
Skriv svar