Rykte: Playstation 5 får variant med löstagbar skivläsare

Robot
Rykte: Playstation 5 får variant med löstagbar skivläsare

Som ska ersätta de existerande modellerna.


ELF
Medlem

Att de inte gorde så här från början.
En slimmad skivläsare som man bara skjuter in i fronten och som ansluts med hotswap anslutning, om det finns någon sådan bra standard.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Att de inte gorde så här från början.
En slimmad skivläsare som man bara skjuter in i fronten och som ansluts med hotswap anslutning, om det finns någon sådan bra standard.

Många tycker att den utan skivläsare är rätt mycket snyggare och ifall de ändå måste göra plats för skivläsare så skulle förmodligen alla sett ut som den med skivläsare, eftersom att det måste finnas plats för det.
Sen så känns det lite bökigare att ha det som tillbehör istället vilket kräver extra paketering OSV.

Vet inte vad jag tycker om denna lösning, vi får väl se hur det ser ut och vad priset blir.
Själv så kändes med läsare självklart för egen del då priserna på skiva ofta är bättre samt att man kan sälja eller låna/låna ut spel till/från kompisar. Skulle vara schysst ifall de som köpt digital skulle kunna köpa till extern läsare. Hastigheten på den behöver ju heller inte vara så snabb för att efter installation så kollar den väl bara ifall skivan är i för att verifiera, den laddar ju iknappt data under spelandes gång.

Kanske blir så att en slim-modell utan skivläsare är möjligt om ett år. Nyare teknik och utan skivläsare borde kunna förminska enheten en hel del.

Medlem

Good news everyone!!

Vid release var jag sur över att jag inte fick tag i någon PS5:a men det verkar som att det lönar sig att vänta. Bättre kylning, mindre, lättare och nu detta. Letsgooo!

Medlem
Skrivet av MajorZen:

Good news everyone!!

Vid release var jag sur över att jag inte fick tag i någon PS5:a men det verkar som att det lönar sig att vänta. Bättre kylning, mindre, lättare och nu detta. Letsgooo!

Amen så är det väl alltid?

Sen så har inte problemen varit så stora som de brukar vara, launch versionen har ju tillexempel inte haft problem med ljud och felfrekvensen verkar låg. Priset har nu ökat med 500Kr också samt att det kommer ha gått 3 år sen release när denna släpps.
Dock så har 98% av alla spel släppts på både PS4 och PS5, så pallar man lite sämre kvalité så har man inte missat så mycket.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Amen så är det väl alltid?

Sen så har inte problemen varit så stora som de brukar vara, launch versionen har ju tillexempel inte haft problem med ljud och felfrekvensen verkar låg. Priset har nu ökat med 500Kr också samt att det kommer ha gått 3 år sen release när denna släpps.
Dock så har 98% av alla spel släppts på både PS4 och PS5, så pallar man lite sämre kvalité så har man inte missat så mycket.

Inte alltid.
Med ps2 och ps3 är det ju tidiga man vill åt för bra bakåtkompatibilitet. Samt att sista ps3 är riktigt b när det kommer till ljud och kvalitetskänsla har själv en 12Gb variant.
Xbox 360 har jag mindre koll på men s är nog bättre än de gamla på alla sätt. Men har för mig de snålade in på något med ”e” varianten.
Nintendo Wii blev också fattigare på funktioner för varje version först försvann gamecube stöd och på sista hade man inte ens nätverk…

Med Xbox one och ps4 var det nog bara fördelar att köpa s/slim versionen. Xboxen hade ju till och med överklockad gpu jämfört med vanliga one samt 4k blu ray.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Med ps2 och ps3 är det ju tidiga man vill åt för bra bakåtkompatibilitet. Samt att sista ps3 är riktigt b när det kommer till ljud och kvalitetskänsla har själv en 12Gb variant.
Xbox 360 har jag mindre koll på men s är nog bättre än de gamla på alla sätt. Men har för mig de snålade in på något med ”e” varianten.
Nintendo Wii blev också fattigare på funktioner för varje version först försvann gamecube stöd och på sista hade man inte ens nätverk…

Fast tidiga PS3 var väl rätt mycket dyrare också, har för mig att dem sänkte priset rätt mycket i och med att de tog bort kompabiliteten. Tror även att 60GB varianten med bakåtkompabilitet hade lite kvalitetsproblem, men kan ha fel där.
Du menar nog 20GB variant av PS3? har för mig att första var 60GB, sedan kom 40GB utan bakåtkompabilitet. Tror även att det fanns 20GB och att den kom samtidigt som 60GB.

Edit* Fanns tydligen en superslim modell på 12GB, såg jag nu. Har helt missat att PS3 kom i "superslim"

Medlem

Låter som en bra idé. Och då kanske de också lyckas få upp produktionen. Inte så lätt få tag i en ps5 till lämpligt pris.

Medlem

Kommer den fungera till existerande PS5 via usb-c på fronten? Min skivläsare har gått sönder för andra gången nu. Kvaliteten är väl sådär på den känns det som eller bara jag som har otur kanske.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Kommer den fungera till existerande PS5 via usb-c på fronten? Min skivläsare har gått sönder för andra gången nu. Kvaliteten är väl sådär på den känns det som eller bara jag som har otur kanske.

Låter ju väldigt otursamt, visste inte om att det var ett problem.
Tittar du mycket på film med läsaren?
Tänker att den används minimalt annars, bara med installationer och att den ska kolla så att rätt skiva sitter i typ, borde ju knappt slita på enheten, kan man tro.

Skulle dock hoppas på att den går att koppla till vanliga USB-A portarna, tror inte högre hastigheter behövs och annars så kan det bli problem ifall du vill köra PSVR2 samtidigt. Finns ju adaptrar annars, så det kanske går att konvertera, ifall inte Sony skulle tvinga på USB-C av någon märklig anledning.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast tidiga PS3 var väl rätt mycket dyrare också, har för mig att dem sänkte priset rätt mycket i och med att de tog bort kompabiliteten. Tror även att 60GB varianten med bakåtkompabilitet hade lite kvalitetsproblem, men kan ha fel där.
Du menar nog 20GB variant av PS3? har för mig att första var 60GB, sedan kom 40GB utan bakåtkompabilitet. Tror även att det fanns 20GB och att den kom samtidigt som 60GB.

Edit* Fanns tydligen en superslim modell på 12GB, såg jag nu. Har helt missat att PS3 kom i "superslim"

Inte helt hundra men har för mig det är såhär har du en ”fet” ps3 med 4 USB fram är den kompatibel med både ps2 och ps1. Ja det är mer hårdvarufel på de tidiga men jag hade hellre haft en sådan före en som inte är kompatibel med ps2. Ps2 konsolerna är ju inte superstabila idag och saknar hdmi.
Visst kan man emulera men ibland vill man ha riktiga grejer.

Ja det är den senaste slim jag har. Verkar buggig också förutom ljudnivå och att den känns billigt byggd, för sätter jag i en hårddisk syncar inte ljudet i alla spel.

Edit råkade skriva PS4 istället för 3

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Amen så är det väl alltid?

Sen så har inte problemen varit så stora som de brukar vara, launch versionen har ju tillexempel inte haft problem med ljud och felfrekvensen verkar låg. Priset har nu ökat med 500Kr också samt att det kommer ha gått 3 år sen release när denna släpps.
Dock så har 98% av alla spel släppts på både PS4 och PS5, så pallar man lite sämre kvalité så har man inte missat så mycket.

Jo sant iofs. Jag var sen och skaffa ps4 pro medan polarna klagade på att sin vanilla-ps4 lät som fan och var klen

Mjo precis är ju inte jättevärt än så länge när man har en bra PC. Är dock så jävla taggad på GoW ragnarök och har svårt att tro att ps4:an klarar mer än 30fps så får ta och offra plånboken. :S

Medlem
Skrivet av MajorZen:

Good news everyone!!

Vid release var jag sur över att jag inte fick tag i någon PS5:a men det verkar som att det lönar sig att vänta. Bättre kylning, mindre, lättare och nu detta. Letsgooo!

Tvärtom, kylningen är bättre på första utgåvan. Så allt är tvärtemot tidigare generationer.
Jag knipte en första-version vid release och är supernöjd. I senare generation förminskade dom kylflänsen.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

RmK
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Tvärtom, kylningen är bättre på första utgåvan. Så allt är tvärtemot tidigare generationer.
Jag knipte en första-version vid release och är supernöjd. I senare generation förminskade dom kylflänsen.

Man gjorde omfattande testning senare som visade att även om den blev mindre så kyler den mer eller mindre identiskt:

https://www.playstationlifestyle.net/2021/09/16/extensive-tes...

Jag har den nya revisionen och min kompis den första och min låter mindre under last än vad hans gör, amatörmässigt testat.

Medlem
Skrivet av RmK:

Man gjorde omfattande testning senare som visade att även om den blev mindre så kyler den mer eller mindre identiskt:

https://www.playstationlifestyle.net/2021/09/16/extensive-tes...

Jag har den nya revisionen och min kompis den första och min låter mindre under last än vad hans gör, amatörmässigt testat.

Det var ju han Austin på youtube som mätte utblåstemp och den var högre på nya. Vilket är bra men han tolkade det på något sätt som att det var dåligt.

Jag tror Sony fortfarande levererar ps5 med olika fläktleverantörer och det kan nog påverka ljudnivån lite.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Låter ju väldigt otursamt, visste inte om att det var ett problem.
Tittar du mycket på film med läsaren?
Tänker att den används minimalt annars, bara med installationer och att den ska kolla så att rätt skiva sitter i typ, borde ju knappt slita på enheten, kan man tro.

Skulle dock hoppas på att den går att koppla till vanliga USB-A portarna, tror inte högre hastigheter behövs och annars så kan det bli problem ifall du vill köra PSVR2 samtidigt. Finns ju adaptrar annars, så det kanske går att konvertera, ifall inte Sony skulle tvinga på USB-C av någon märklig anledning.

Ingen film men man måste ha spel i läsaren även om det är installerat. Hoppas på att det funkar med denna bara. 🙂

Medlem

Jag tror nog den lösningen blir kortvarig. PS6 lär väl komma något år efter det och den har nog inte skivläsare alls. Vilket är ju bra.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag tror nog den lösningen blir kortvarig. PS6 lär väl komma något år efter det och den har nog inte skivläsare alls. Vilket är ju bra.

nej det är inte bra pga digitala ockerpriser.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

nej det är inte bra pga digitala ockerpriser.

Rätt sjuka priser ja, när man tycker att digitala titlar ska vara typ 150-200kr billigare än de fysiska

Är dock bara ett problem på Sonys affär då dom har monopol på digitala nycklarna
Tillåter försäljning av inte tredjeparts nycklar


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Rätt sjuka priser ja, när man tycker att digitala titlar ska vara typ 150-200kr billigare än de fysiska

Är dock bara ett problem på Sonys affär då dom har monopol på digitala nycklarna
Tillåter försäljning av inte tredjeparts nycklar

Nintendo är samma


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

nej det är inte bra pga digitala ockerpriser.

Men det är ju värt att betala lite extra för att slippa ha det i hyllan. När du börjar räkna spelen i 100-tal eller 1000-tal så blir det många billyhyllor.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag tror nog den lösningen blir kortvarig. PS6 lär väl komma något år efter det och den har nog inte skivläsare alls. Vilket är ju bra.

ps6 ligger nog rätt så långt bort...2028 tidigast eller nåt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nintendo är samma

Rätt nytt för dem att införa det
Innan switchen så var det möjligt att köpa digitala nycklar billigare från Game till t.ex. 3DS (andra affärer också såklart)

Det är fortfarande enklare att hitta digitala nycklar på nätet för en billigare peng till switch än vad dom försöker stjäla från en på eshop (jämfört med psn that is)


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Rätt nytt för dem att införa det
Innan switchen så var det möjligt att köpa digitala nycklar billigare från Game till t.ex. 3DS (andra affärer också såklart)

Det är fortfarande enklare att hitta digitala nycklar på nätet för en billigare peng till switch än vad dom försöker stjäla från en på eshop (jämfört med psn that is)

Ok hade ingen koll. Bra antog att Ninendo var anticonsumer. så det är inte frågan om nå greymarket?
Har nintendo men habdlar inte digitalt förutom nå fåtala spel som inte finns fysiskt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok hade ingen koll. Bra antog att Ninendo var anticonsumer. så det är inte frågan om nå greymarket?
Har nintendo men habdlar inte digitalt förutom nå fåtala spel som inte finns fysiskt

För oss i svenneland så blir det automatiskt grey market (behöver inte handla från g2a)
De nycklar som är ute på marknaden till Switchen kommer från nipponland

Men som sagt tidigare konsoller var i stora delar av zeh wörld (i affär)


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

För oss i svenneland så blir det automatiskt grey market (behöver inte handla från g2a)
De nycklar som är ute på marknaden till Switchen kommer från nipponland

Men som sagt tidigare konsoller var i stora delar av zeh wörld (i affär)

Jag förstog inte det där.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av GustavA:

Men det är ju värt att betala lite extra för att slippa ha det i hyllan. När du börjar räkna spelen i 100-tal eller 1000-tal så blir det många billyhyllor.

Köper du 1000 spel för 850kr istället för 650kr blir det ju 200 000 kr extra och då har du inte ens möjligheten att sälja av spelen du är klar med. Köper du ett spel dag ett och kör igenom det på någon månad kan du sälja det för kanske 70-80% av nypris.

ZF
Medlem

Hade varit roligare om det var tvärtom.

Medlem
Skrivet av MajorZen:

Good news everyone!!

Vid release var jag sur över att jag inte fick tag i någon PS5:a men det verkar som att det lönar sig att vänta. Bättre kylning, mindre, lättare och nu detta. Letsgooo!

Har haft mitt Ps5 i snart ett år och jag kan inte säga att jag är missnöjd eller att jag bryr mig om denna nyhet. Visst kan det löna sig att vänta, men om man väntar på nåt gott…

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Har haft mitt Ps5 i snart ett år och jag kan inte säga att jag är missnöjd eller att jag bryr mig om denna nyhet. Visst kan det löna sig att vänta, men om man väntar på nåt gott…

Du vet ju inte skillnaden förrän du testat den nya

För mig är det priset jag mest bryr mig om, skönt att kunna köpa en billigare och sen köpa läsare om jag känner att det behövs. Har velat mellan den utan och den med, så nu behöver jag inte välja!

Och vem vet, kanske de nyare versionerna håller längre om de har effektivare kylning.

12
Skriv svar