Return to Monkey Island får riktigt bra betyg

It's not a lake, it's an ocean

Ingen fysisk release, väl? :-/


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av poorks:

Jag minns i princip bara ettan och tvåan, måste jag spela något mer innan jag ger mig in i detta spel?

Det går bra att spela det direkt efter tvåan, du kommer att missa en del referenser men värre än så är det inte.
Spelet har också en scrapbook som snabbt går igenom alla tidigare spelen, dock bara 1-2 mer genomgående medans de andra bara får en sida var.

Medlem

Mitt eget omdöme efter att ha spelat igenom spelet (vilket tog 8 timmar).
Generellt mycket bra.

Grafiken är inte en favorit men i den här typen av spel är det dialogen som är det viktiga, så länge grafiken inte motarbetar spelaren så är det lugnt. Det största negativa med grafiken är att det känns billigt. Ron har ju mer eller mindre bekräftat att så är fallet då han kommenterat om att pixel arten i Thimbelweed Park var mycket mer tidskrävande och dyrare än han förväntat sig. Jag tycker speciellt att de scener som återanvänds mycket som t.ex staden på Melee island och LeChucks skepp kunde ha fått vara lite mer detaljerade.

Pusslen är generellt bra, inte för lätta och inte för svåra. Bara några enstaka fall som kändes lite ologiska som t.ex i sista grottan ska man placera föremål för att öppna dörrar. Logiken säger att om du plockar upp föremålet igen så stängs dörren men så är inte fallet utan du behöver plocka upp vissa av dom då de behövs senare. Tyvärr ingen Insult swordfighting, fiskehistorian som är spelets motsvarighet känns ganska vek i jämförelse.

Karaktärerna är bra. Enda negativa är Elaine som även om hon fortfarande är en äventyrare som räddar Guybrush vid behov så känns det som hon har blivit lite väl mjuk. Hon blir inte längre arg på Guybrushs förstörelse på samma sätt. Det känns som ett väldigt medvetet val, hon har vid det här laget varit gift men honom länge nog att lärt sig acceptera hans ståhej men jag föredrar fortfarande när hon var lite mer "feisty".
Favoritkaraktärer är koken på Scum bar och Apple Bob.

Slutet. Känns som att många kommer att klaga på slutet men jag tycker att det var passande.

Medlem

Körde du hard?

Medlem
12
Skriv svar