Till slut - Logitech släpper direct drive-ratt!

Robot
Till slut - Logitech släpper direct drive-ratt!

Storsatsar med ratt och pedaler för entusiasterna - premiär i september.

#logitech, #pro-racing-pedals, #pro-racing-wheel


Medlem

Logitech har ganska mycket att bevisa när det gäller kvalitet men det är såklart bra med mer konkurrens i segmentet. Vore intressant om det gick att kombinera ratten med pedalerna från exempelvis G923.

Medlem

Snyggare om dom haft Varvräknaren direkt på ratten


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Vem köper detta för 16k när det finns Fanatec för billigare pris?

ZF
Medlem

"lmapor"

Låter som en GPS-grej från Apple.

Märkligt med koppling men ingen växelspak hursomhelst. Skulle säga det är den var i störst behov av uppgradering, då den håller absolut lägst standard på tidigare kontroller från Logitech.

Skrivet av kebbe:

Logitech har ganska mycket att bevisa när det gäller kvalitet men det är såklart bra med mer konkurrens i segmentet. Vore intressant om det gick att kombinera ratten med pedalerna från exempelvis G923.

Kopplas inte de med en DB9 direkt till ratten fortfarande?

Medlem

Kul med fler aktörer på DD-marknaden! Börjar vara ett getingbo 🙂 Kul att ni fått ett ex att recensera, ser fram emot att läsa kommande recension. Vore kul om du jämförde den mot Fanatec CSL DD 8Nm på olika områden 👍🏻

Medlem

Ha den kostar mer än vad min riktiga bil är värd. Vilken vettig människa köper en ratt till datorn för 16k? Nån som vunnit jackpott på eurojackpot ev.

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Logitech har ganska mycket att bevisa när det gäller kvalitet men det är såklart bra med mer konkurrens i segmentet. Vore intressant om det gick att kombinera ratten med pedalerna från exempelvis G923.

Rattbas och pedaler har varsin USB-kabel och basen har tre USB A-anslutningar. Så du behöver en USB-adapter för att köra t.ex. G923-pedalerna med Pro-ratten. Men det går alltså, liksom alla andra pedaler som kopplas fristående till datorn. Däremot lär det nog inte funka på konsol.


signatur
Redaktör
Skrivet av P2daO:

Kul med fler aktörer på DD-marknaden! Börjar vara ett getingbo 🙂 Kul att ni fått ett ex att recensera, ser fram emot att läsa kommande recension. Vore kul om du jämförde den mot Fanatec CSL DD 8Nm på olika områden 👍🏻

Har tänkt jämföra med just den (och GT DD, det är ju samma rattbas typ), kanske lite med Fanatec DD1 också.


signatur
Redaktör
Skrivet av robbis:

Ha den kostar mer än vad min riktiga bil är värd. Vilken vettig människa köper en ratt till datorn för 16k? Nån som vunnit jackpott på eurojackpot ev.

Det är galet mycket pengar. Minns när Logitech släppte G25:an, jag tyckte 3 000 var dyrt. Idag får man inte Fanatecs finare rattkringlor för de pengarna…
Men direct drive ÄR nåt helt annat än vanliga rattar. Kör man mycket racing tycker jag absolut man ska försöka testa Fanatecs billigaste DD-rattar, de är brutalt bra. Och ganska ”billiga”: man får ok grejer för kanske 7 000 kr.


signatur
Medlem

Herregud vilken bra tajming de fick till. En ratt för 16000kr kommer nog inte ligga högt på många inköpslistor i dagens ekonomi?

Men kommer verkligen en klamp räcka för att hålla den här ratten på plats?? Tom en logitech för 3000kr har två…
Tror den kommer glida runt?

Medlem

Lite synd att det verkar vara ett döende tillbehör Hade hur kul som helst i gamla Carmageddon och TDR 2000 och Mafia med att glida runt med ratt. Men nu verkar det bara vara xbox kontroller som stöds
Någon som har tips på en bra wrapper som fungerar ?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har tänkt jämföra med just den (och GT DD, det är ju samma rattbas typ), kanske lite med Fanatec DD1 också.

Ser fram mot det! Awesome.

Medlem

Thustmaster är också på G med sin första Directdrive ratt, ryktas komma i November.


signatur

The King is Back

Brummar glatt på med min 15 år gamla G25 fortfarande.

Medlem

Alltså, jag är inte jättehypad med detta tillskott i segmentet då fanatec och moza gör grymma grejer till bättre pris, att man sedan bara får en rund ratt ökar inte aktien hos mig.
De flesta racespel spelas med fördel med en GT eller F1 ratt imo.

Medlem
Skrivet av The_Holo:

Lite synd att det verkar vara ett döende tillbehör Hade hur kul som helst i gamla Carmageddon och TDR 2000 och Mafia med att glida runt med ratt. Men nu verkar det bara vara xbox kontroller som stöds
Någon som har tips på en bra wrapper som fungerar ?

Hur menar du med "döende tillbehör"? Tolkar jag rätt med att du menar att färre köper rattar i dagsläget? För där känner jag att det är nog motsattsen som sker; rattar har blivit allt mer populärt pga att Simracing-scenen växer hela tiden.

Medlem

Vi blev hype jag o polaren när vi såg att logitech gör en directdrive, men vi var övertygade om att dom skulle lägga sig på halva priset mot en fanatec för att vara en stark kandidat.

Helsike


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Redaktör
Skrivet av theBoosing:

Vi blev hype jag o polaren när vi såg att logitech gör en directdrive, men vi var övertygade om att dom skulle lägga sig på halva priset mot en fanatec för att vara en stark kandidat.

Helsike

Det lär vara svårt att få ner priset så lågt på såna här produkter. Bra "vanliga" rattar som Thrustmaster T300 kostar ju 3-4 000 kr, och sett till det är 6-7 000 kr för enkla setups av Fanatecs CSL DD/GT DD inte sååå mycket dyrare. Men jag är lite förvånad att Logitech lägger sig så pass högt i pris, de landar ju närmare Fanatecs entusiastprylar (Podium Wheel Base DD1 kostar 1 200 euro).


signatur
Medlem

Innan jag skulle betala 16k för nått från logitech 🤣

Har ägt mycket från logitech genom åren, högtalare, rattar o joysticks, och inget av dem har fungerat felfritt. Inget har heller varit en katastrof, men att ta premium pris när man tillverkar budgetprylar är skrattretande.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur menar du med "döende tillbehör"? Tolkar jag rätt med att du menar att färre köper rattar i dagsläget? För där känner jag att det är nog motsattsen som sker; rattar har blivit allt mer populärt pga att Simracing-scenen växer hela tiden.

Tänkte mest joysticks och ratt-support i spel som Mafia, Carmageddon och saker som inte är renodlade sim-spel. var nog lite otydlig där.

Medlem
Skrivet av The_Holo:

Tänkte mest joysticks och ratt-support i spel som Mafia, Carmageddon och saker som inte är renodlade sim-spel. var nog lite otydlig där.

Skillnaden är väl att förr i tiden var det inte en så stor marknad för renodlade simspel. Det fanns knappt några.
Numera är både riktiga simracing-spel men också simcades oerhört populära och når ut till en än bredare massa.
Under pandemin när varenda racing-förare i princip började köra simracing så fick det ju en enormt mycket större uppmärksamhet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Logitech har ganska mycket att bevisa när det gäller kvalitet men det är såklart bra med mer konkurrens i segmentet. Vore intressant om det gick att kombinera ratten med pedalerna från exempelvis G923.

Fast pedalerna i logitechs existerande produktflora är väl det första man vill uppgradera, specifikt bromsen

Medlem
Skrivet av robbis:

Ha den kostar mer än vad min riktiga bil är värd. Vilken vettig människa köper en ratt till datorn för 16k? Nån som vunnit jackpott på eurojackpot ev.

Många, väldigt många. Titta på hur massiv efterfrågan är hos Fanatec etc.
Fantatec som är så pass stora att de till och med är titelsponsor för den officiella GT3-serien (riktiga sportbilar alltså).
Simracing är stort, mycket stort inom motorsportsindustrin numera.

Problemet är snarare, vem vill betala så mycket för leksakstillverkaren Logitech när man kan köpa Fanatec eller lägga på några tusenlappar och gå än mer på nischade produkter som simucube eller andra.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är galet mycket pengar. Minns när Logitech släppte G25:an, jag tyckte 3 000 var dyrt. Idag får man inte Fanatecs finare rattkringlor för de pengarna…
Men direct drive ÄR nåt helt annat än vanliga rattar. Kör man mycket racing tycker jag absolut man ska försöka testa Fanatecs billigaste DD-rattar, de är brutalt bra. Och ganska ”billiga”: man får ok grejer för kanske 7 000 kr.

Det är lite mer överkomligt pris. Men antar att vissa är gjorda utav pengar och har råd. Själv ska jag lämna in min bil på lagning och det lär kosta 5-6000 så en leksaksratt får vänta

Medlem
Skrivet av robbis:

Ha den kostar mer än vad min riktiga bil är värd. Vilken vettig människa köper en ratt till datorn för 16k? Nån som vunnit jackpott på eurojackpot ev.

Finns många hobbys och intressen som kostar mycket mer (och förmodligen används betydligt mindre) så det är inte alls något konstigt. Förutom att det är en logitech då 😅


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Redaktör
Skrivet av robbis:

Det är lite mer överkomligt pris. Men antar att vissa är gjorda utav pengar och har råd. Själv ska jag lämna in min bil på lagning och det lär kosta 5-6000 så en leksaksratt får vänta

Jag fattar precis vad du menar.

/Ägare av bil från 2009


signatur
Medlem
Skrivet av The_Holo:

Tänkte mest joysticks och ratt-support i spel som Mafia, Carmageddon och saker som inte är renodlade sim-spel. var nog lite otydlig där.

Då förstår jag

Medlem

Hur många kommer de att sälja i hela Sverige.. 5? Priserna de vill ha är ju helt sinnessjuka.

Redaktör
Skrivet av henkka:

Hur många kommer de att sälja i hela Sverige.. 5? Priserna de vill ha är ju helt sinnessjuka.

Mja. Men intresse finns. Har sett flera här i Fz-forumet som äger Fanatecs Podium DD-rattar, som lätt kan kliva över 20 000 kr.


signatur
12
Skriv svar