Snabbkollen - Hur mycket får ett grafikkort kosta?

Medlem

Mellan 3-4000. Så avstår att rösta. 😅


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Frågan är hur mycket man som mest kan tänka sig att betala för ett grafikkort - oavsett hur det presterar. Det du säger handlar ju om hur mycket man tycker olika prestandaklasser får kosta.

Jag förstår frågan. Jag säger att jag tycker att den är rätt ointressant.

Redaktör
Skrivet av Tamazin:

Om grafikkortet kan visa upp 64k upplösning RTX ultra allt 5TB gddr10x und so weiter, och kortet fanns idag? Då hade jag betalat 50k++ för det.

Så håller med andra, går inte svara på vad ett kort får kosta, det är relativt vad det presterar.

Då funkar det sista svarsalternativet - du har ingen maxgräns för vad ett grafikkort får kosta. Sen hur mycket man vill betala för olika kort är en annan fråga.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

... och hur stor får den summan vara?

Just detta jag menar med dåligt formulerad fråga. Summan du efterfrågar baseras ju på en massa olika variabler för varje person och tidpunkt. Är man rik? Ja då kan man tänka säg att betala en jävla massa kanske? Är det dålig efterfrågan? Hur desperat är man i att få ett grafikkort? Vilken prestandaklass är man ute efter?

Det går ju liksom inte svara på. Just nu har jag ett 3080 12GB. Så just nu är jag villig att betala väldig lite för ett nytt kort. Vinner jag på lotto imorgon så betalar jag vad dom vill. Om det är svårt att få tag på ett kort och jag måste ha ett just nu så kan jag tänka mig att betala överpris.

Eftersom det finns så många variabler för frågan så förstår jag inte riktigt vad man kan utläsa från svaren i undersökningen. Vilket betyder att den blir rätt meningslös och ointressant.

Medlem

Smärtgränsen går nog vid 10k så rösta på 9k.
Kan motivera mig själv att köpa ett kort för 9k om det presterar ~200% gentemot ett kort för 4.5k


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Max 6000 för min del. Och då ska det vara ett bra jävla kort. Kommer nog sluta med datorspelande och övergå till konsol om den här skiten inte bättrar sig.

Medlem

6000 kr är väl vad jag strävar efter att betala som mest, men kan vara villig att betala upp till 7-8000 kr för ett grafikkort.

Medlem

För mig går gränsen vid 10k (röstade dock på 12k), men då ska det vara nära på toppkort och en schysst modell.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

... och hur stor får den summan vara?

Det beror helt på omständigheterna men jag betalar inte över 20000 kr för ett grafikkort.

Medlem

1080p med Höga inställningar @ stabila 60fps räcker för mig.
Absolut inte mer än 4000kr tänker jag spendera på nytt kort.


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Medlem

Problemet är snarare att det inte finns några billigare kort i budgetklassen längre.
Det lägsta som finns är GTX 1650 som är ett Turing baserat grafikkort. Turing släpptes September 2018. Fyra år sedan.

Medlem

Jag har nått slutsatsen att man får högre fps med en dyrare GPU, men framedrops kommer också att skala upp. Så det är inte naturligtvis den bästa spelupplevelsen. En smartare investering är fokusera på optimerad mjukvara, ju fler kunder som har samma hårdvara, ju bättre blir det. Köp en konsol och lägg pengarna spel, stötta utvecklarna av det du vill se mer av. Skippa piratandet. Min predikan

Medlem

Sitter på en 1080 och vill egentligen uppgradera. Men dessa priser får mig att fundera på att satsa mer på konsol spelande. Får väl se hur priserna påverkas på 3000 serien och vad AMDs grafikkort ligger på för priser först.

Redaktör
Skrivet av Ejziponken:

Just detta jag menar med dåligt formulerad fråga. Summan du efterfrågar baseras ju på en massa olika variabler för varje person och tidpunkt. Är man rik? Ja då kan man tänka säg att betala en jävla massa kanske? Är det dålig efterfrågan? Hur desperat är man i att få ett grafikkort? Vilken prestandaklass är man ute efter?

Det går ju liksom inte svara på. Just nu har jag ett 3080 12GB. Så just nu är jag villig att betala väldig lite för ett nytt kort. Vinner jag på lotto imorgon så betalar jag vad dom vill. Om det är svårt att få tag på ett kort och jag måste ha ett just nu så kan jag tänka mig att betala överpris.

Eftersom det finns så många variabler för frågan så förstår jag inte riktigt vad man kan utläsa från svaren i undersökningen. Vilket betyder att den blir rätt meningslös och ointressant.

Ganska många (gissar jag) har en ungefärlig uppfattning om hur mycket de som mest kan tänka sig att betala för en produkt. Det kan vara ett grafikkort, eller bil, bostad, en flaska vin, ost, byxor, etc. Summan kan givetvis variera beroende på en mängd faktorer, men nånstans finns den nog ändå där för många. Och det är den frågan syftar på att lyfta fram. Vilket jag tycker är intressant att få veta, men det måste du givetvis inte hålla med om att det är. Alla kan säkert inte heller ge ett svar. Men jag hoppas att syftet med frågan är tydligt?


signatur
Medlem

köpte mitt Gtx1080 för runt 6k, vill helst inte gå högre än det.

Medlem

Alltså... knivig fråga. Egentligen går min smärtgräns vid 12k, men ändå köpte jag ett STRIX RTX 3090 TI nyligen... dock efter jag fick reklamera mitt 12k-kort och behövde bara betala mellanskillnaden.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Hur väl fungerar Microsoft Flight Simulator i 60 fps på ultra med grafikkort från 2013?

Inte en aning, kör vad kortet klarar. Dota2 är inte så krävande🤷

Inte så kräsen med grafik eller prestanda, 30fps funkar när det behövs.


signatur

It´s a me

Medlem

"Hur mycket får det kosta", svårt att säga med tanke på att jag köpte mitt RTX 2080 för 9200 spänn när det var sprillans. 😅
Så jag antar att 9000 är väl smärtgräns typ.

Medlem

Förr när jag köpte GTX 580 för priset på en 3050 idag.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Jag siktar på 1440p eller max 1728p i spelande.
Då funkar kort för 6k alldeles utmärkt.

Värt att ha detta i åtanke.
Mellan 1728p och 2160p ser jag ingen skillnad. Och priset för att lira i 2160p är så sjukt mycket högre.

Medlem

Jag satte nio, men allt beror ju på hur länge sedan det var man bytte, hur mycket uppgradering mot förra generationen och vilken teknik som finns i det. Min senaste uppgradering var från 1080 till 3080 (till lanseringspris), och det var ju en jäkla boost plus strålspårning. Hade jag suttit på ett 2080 och gnisslat tänderna så hade jag inte ens lagt 3000:- för ett 3080.

Summering: Det måste vara värt pengarna, och att Nvidia höjer priset varje gen. kommer inte locka mig att köpa grönt nästa gång.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Alltså... knivig fråga. Egentligen går min smärtgräns vid 12k, men ändå köpte jag ett STRIX RTX 3090 TI nyligen... dock efter jag fick reklamera mitt 12k-kort och behövde bara betala mellanskillnaden.

Den där 12%-iga prestandahöjningen i spel är ju lätt värt 10 lappar till...lätt värt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Den där 12%-iga prestandahöjningen i spel är ju lätt värt 10 lappar till...lätt värt.

8 lappar extra, och visst 12%-ig prestandahöjning är en najs bonus, men 24gb VRAM är bättre för mina studier/projekt/arbete.

Medlem

Förr var det 4000, uppgraderade till 1440p skärm nyss så får nog höja till max 6-7 tusen.

Medlem

Vill säga 6000 men vet fan att jag hostar upp 9000 om än lite mer kanske :/

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

8 lappar extra, och visst 12%-ig prestandahöjning är en najs bonus, men 24gb VRAM är bättre för mina studier/projekt/arbete.

Då är det ju en annan femma Riktigt behov har helt andra gränser, men för spel enbart lär det vara en vansinnigt dåligt deal

Medlem

Svarade 6000kr, men prestanda spelar klart in, köper tex inte ett 3060 eller liknande för den summan så det inte är förbättring jag söker över mitt 2060 Super.

6000kr för 3080+ prestanda, blir köp direkt (om det passar i pc lådan)**

**Så jag hoppas ett 4060 eller 4070 ligger i denna kategori.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Köpte för 7600 2021. Så då blev svaret baserat på det. (3080)

Ser att många pratar om relativ prestanda. Är nöjd med prestandan på mitt kort nu och känner inte för en uppgradering. Alltså är mitt maxpris 0 just nu då jag inte vill uppgradera. Kan inte svara så känner jag.

Medlem

Det beror på, ett grafikkort som klarar dom senaste spelen i 60 fps max 6000kr. Men det är klart ska man ha ray tracing och extrem kort kostar det mer. Hade nog aldrig byggt en ny dator idag med tanke på priserna.

Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Frågan är hur mycket man som mest kan tänka sig att betala för ett grafikkort - oavsett hur det presterar. Det du säger handlar ju om hur mycket man tycker olika prestandaklasser får kosta.

Lär som många andra ställa mig i kören här;
Priset är i direkt relation till prestanda, och är otroligt svårt att svara på utanför den kontexten.

Skulle jag dra en "hård linje" i ett vakum, då är min smärtgräns runt 12 000kr. Däremot finns det inget grafikkort på marknaden jag anser vara värt dom pengarna i slutändan. RTX 3090 presterar inte så mycket bättre än vanliga RTX 3080 att det är värt en premie på nästan 100 procent extra - och jag tvivlar på att RTX 4080 12GB kommer vara värt 4 000 kronor mer än vad RTX 3080 var vid sin lansering.

I detta fallet handlar det om nästan linjär skalning mellan prisökning och prestandaökning, vilket inte är vad man vill se. Man vill ju se priset vid en given prestandatröskel sjunka. D.v.s. att "RTX-3080-prestanda" helt enkelt blir billigare, oavsett vad man väljer att kalla nästa generation, eller i absolut värsta fall ligger kvar i pris (vilket definitivt inte motiverar till köp heller).

TL;DR:
Nu blev det lite off-track här, men kort sagt är en hård linje för vad något kostar ytterst irrelevant kan jag personligen anse. Det krävs mer kontext, specifikt vad man kan få för sina pengar.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

123
Skriv svar