En grafikmotor to rule them all

Medlem
En grafikmotor to rule them all

Funderade på hur många grafikmotorer det finns som används av olika utvecklare och företag. Grand Theft Auto kör på RAGE, Battlefield kör på Frostbite, Assassin's Creed kör på Anvil, Overwatch kör på Prometheus, och så vidare.

Tycker mig dock se allt fler använda sig av Unreal Engine; både AAA-utvecklare och Indie-utvecklare. Vilket leder mig till frågan: Tror ni att vi kommer komma till en punkt i spelutveckling där majoriteten av spel använder sig av samma grafikmotor? En motor som blivit så förfinad, optimerad, och lättanvänd att det inte längre lönar sig att ta fram en egen grafikmotor för ett specifikt spel eller spelserie?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Alla företag gör ju ekonomiska beräkningar inför varje projekt och med så pass många välutvecklade spelmotorer för bra priser så minskar behovet av att utveckla en från grunden. Tror Unity fortfarande är den mest populära med Unreal på god andra plats. Styrkan med den senare är ju dess många funktioner för grafisk optimering.

Medlem

Spel på samma motor får ganska ofta ett ganska likt utseende (liknande ljus, baking, etc). Man kan t.ex. ganska lätt se på spel om de är gjorda i Unreal. Stora studios kommer vilja utmärka sig från mängden. Därför tror jag att vi kommer få se en mängd motor även i framtiden! Kanske inte lika många som idag, för det börjar kosta så otroligt mycket att utveckla en.

Medlem

Många grafikmotorer härstammar från en och samma källa.

Lite kul att se på denna bild.


signatur

IDKFA

Medlem

Jag tror det kommer blir färre helt klart. Men det kommer nog alltid dyka upp några specialfall och utstickare.

Medlem

Fler och fler kommer nog överge sina egna motorer och gå över till t.ex. Unreal Engine så som CD Projekt Red nu gör. Det är alldeles för dyrt och ineffektivt att behöva utbilda nyanställd personal under lång tid på den egna motorn jämfört med att lägga ut en annons och söka efter folk som redan kan UE. För att inte tala om vilken ekonomisk och tidsmässig förlust det blir när anställda slutar. Att hålla på med egna motorer var mer värt det förr när de faktiskt var mer avancerade eller UE helt enkelt inte hade de egenskaper som krävdes, men nu är det väl inte riktigt någon motor som kommer i närheten av det UE är kapabel till. I alla fall rent grafiskt.

Medlem

Hoppas verkligen inte alla använder samma grafikmotor i framtiden, allt kommer se likadant ut. Jag själv ser klart och tydligt direkt om ett spel har samma grafikmotor som ett annat spel, vilket förstör hela grejen lite.
Det kommer även inte finnas några som försöker sträva efter det där lilla extra med deras egna motor, alla kommer bara köra på det som finns tillgängligt.

Medlem

Problemet just nu är att inte alla grafikmotorer/spel motorer är best fit för allt.
Unreal Engine är ett perfekt exempel av en motor som är relativt bra på det mesta, men är i grund och botten väldigt bloated och inte väldigt effektiv i vissa områden (mus/tangentbord/kontroller input är halvdant då deras threadade input är väldigt slö, nätkod är en annan punkt som dom ligger efter i.. valorant som använder ue4 var tvugna att skriva om hela nätkods stacken t.ex).
Unity och lumberyard ligger i samma kategori som UE.

I vissa fall vill vi ha mer streamlinade motorer med ordentligt threadad input och n'tkod (i.e separat polling decouplad från renderaren och din framerate t.ex)... detta gäller både FPS/TPS men även strategi spel så som starcraft etc.

Just nu i detta fallet handlar det mycket om editorn och val av distributering också (olika platformer/konsoler, steam/epic etc), där ligger unity och Unreal i framkant och är ett självklart val för både mindre och större studios, men även indie developers som kanske inte behöver så pass niche funktioner som jag nämnt ovan....
hjälper även att de flesta blir utbildade i just UE och Unity, och att majoriteten av resurser för att lära sig om gamedev är just unity/unreal på youtube osv.

Medlem

Nej, vi kommer inte komma dit så länge det finns olika spel och olika utvecklare.
Unreal må vara bra, men det är ju ett sjukt overhead för mindre produktioner om man vill slimma lite.
CDPR har ju en egen som de kört med länge, de skall nu byta till Unreal 5, högst tveksamt att det är ett "frivilligt" val, det är nog snarare så att man inte kan utveckla den egna som man vill längre eller så måste man trycka ut saker snabbare, svaret kanske ligger i en mix av de två. Men man hade nog hellre kört på sin egen då man har full kontroll, vilket man nu tappar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Som någon skrev, olika motorer har olika styrkor sen har de även en speciell look på gott och ont. Jag minns UE3-spel kunde man alltid identifiera på 3 sekunder att det var just Unreal Engine 3 på ljuset och bloom effekten.

Medlem

Jag hoppas inte att alla går över till UE för även om det blir snygga spel känns dom väldigt ytliga. Det är som att fysiken i objekt men framför allt fordon gör att dom känns för lätta. Det finns givetvis undantag som Remnant: From the Ashes som har en skön tyngd.
Håller på att spela igenom Dying Light och jag gillar verkligen den bakomliggande motorn (Chrome Engine 6). Den känns väldigt dynamisk ur en fysikbaserad synpunkt. Som Rockstars RAGE motor. Objekt interagerar med varandra på ett ganska trovärdigt sätt.
Och jag har alltid föredragit bra fysik i ett spel framför fantastisk grafik.


signatur

PSN: OAKTHYR

Avstängd

Med UE5 så kommer alla spel inte se likadana ut, så det oroar jag mig inte för.

Medlem
Skrivet av neocon:

men nu är det väl inte riktigt någon motor som kommer i närheten av det UE är kapabel till. I alla fall rent grafiskt.

De flesta UE-spel är av lägre grafisk kvalite än spel gjorda med inhouse motorer.

1
Skriv svar