Diskutera - Bästa äventyrsspelet?

Robot
Diskutera - Bästa äventyrsspelet?
Medlem

Indiana jones, sam and max, day of the tentacle, full throttle, the dig är de som jag kommer ihåg att jag älska

Skribent

Jag älskar King's Quest-serien och anser att det peaked med 6:an. Välbalanserat med humorn och pusslen. Tidigare spel kunde vara ologiska och försöka-och-dö-moment.

Sen så klart den fantastiskt cheez:iga slutlåten XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag älskar King's Quest-serien och anser att det peaked med 6:an. Välbalanserat med humorn och pusslen. Tidigare spel kunde vara ologiska och försöka-och-dö-moment.

Sen så klart den fantastiskt cheez:iga slutlåten XD

https://www.youtube.com/watch?v=FVXM0GIGehI

Håller med, Monkey Island är roligare men KQ6 har ngt speciellt

Medlem

Uncharted är där och slåss på topplistan iallafall.

Skribent
Skrivet av Karmak:

Indiana jones, sam and max, day of the tentacle, full throttle, the dig är de som jag kommer ihåg att jag älska

Lucasarts var mästare där. Sjukt hur de lyckades ta Indy och göra ett peka-klicka-äventyr som funkade, och DESSUTOM följde filmen på ett bra sätt. Även Fate of Atlantis var bra.


signatur

"Writer and Fighter"

Farornas Konung

DayZ utan tvekan. Har aldrig två liv som är likadana, ibland död direkt, ibland vänskap, brasor om natten och mys och ibland ren skräck! Kan inte komma på något spel som ger mig mer känsla av äventyr!

Alla som inte provar detta uppmuntras. Kom ihåg dock att det är SVÅR inlärningskurva.

Medlem

Discworld spelen är och förblir mina favoriter inom genren, och speciellt Discworld Noir!

Men icket att förglömma Call of Cthulhu: Prisoner of Ice och Call of Cthulhu: Shadow of the comet!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av Soulless:

Discworld spelen är och förblir mina favoriter inom genren, och speciellt Discworld Noir!

Min fru är Pratchett-samlare så hon har alla böcker, filmer, serier och spel. Men jag har inte själv spelat något av dem, vilket jag verkligen borde.

Överlag borde det göras fler spel på Discworld, Rhianna sysslar ju själv med spel så hon borde ju kunna göra något bra av sitt arv rent spelmässigt.

Hmm...kanske borde försöka göra en intervju med henne?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Om vi tänker oss äventyr som i ”peka-klicka” så tycker jag nog Telltales Wolf Among Us eller Tales from the Borderlands (minus det avhuggna slutet). Pusselaspekten saknas absolut, men det är bra go vibb i dessa lir!


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Sierra med police quest spelen. Helt underbara spel.

Medlem

Senaste peka och klicka jag spelade var nog Déjà vu och Shadowgate till NES.

Så min röst faller på dom 🤷🏻‍♂️

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Min fru är Pratchett-samlare så hon har alla böcker, filmer, serier och spel. Men jag har inte själv spelat något av dem, vilket jag verkligen borde.

Överlag borde det göras fler spel på Discworld, Rhianna sysslar ju själv med spel så hon borde ju kunna göra något bra av sitt arv rent spelmässigt.

Hmm...kanske borde försöka göra en intervju med henne?

Wow! Visste inte att hon höll på med spel! Mirrors edge tillomed!

En intervju vore fantastiskt om det gick att ordna! Tänk om vi kunde få mer Discworld spel!

För ja, du bör absolut spela spelen!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Monkey Island 1 & 2 är helt klart i topp. Men sen gillar jag verkligen Simon the Sorcerer och Beneath a Steel Sky också.

Skribent
Skrivet av Soulless:

Wow! Visste inte att hon höll på med spel! Mirrors edge tillomed!

En intervju vore fantastiskt om det gick att ordna! Tänk om vi kunde få mer Discworld spel!

För ja, du bör absolut spela spelen!

Ja hon var ju inblandad i Tomb Raider också (rebooten). Så jobbar som på bakom kulisserna lite.

Jag ska definitivt se vad det går att göra angående intervju.

Hämtade spelen och insåg nu att jag har fan ingen cd-läsare på datorn!! Hur fan ska jag lösa detta? XD


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Jag kommer alltid att tänka på The Dig. Ett av mina favoritspel i äventyr/peka-&-klicka-genren.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

KoP
Medlem

Monkey Island 1 & 2.
King's Quest.
Police Quest.
LSL.
Gold Rush.
Codename: Iceman.
Indiana Jones and the fate of Atlantis.
Rise of the Dragon.
Willy Beamish.
Beneath a steel sky.
Lure of the Temptress.
Simon the sorcerer.
Legend of Kyrandian.
Future wars.

Listan kan göras lååång.

Medlem

Machinarium.
Valiant Hearts: The Great War.
Dream Daddy: A Dad Dating Simulator.
Night in The Woods.
Portal.
Zelda: A Link Between Worlds (som jag iofs snarare tycker är nån form av action-spel).
The Blackwell Legacy.
Return of The Obra Dinn.

Vill spela fler i genren!

Medlem

The DIG


signatur

🐖💨💩

Medlem

Day of the Tentacle från 1993 kommer nog att alltid vara min favorit, fullkomligt älskar humorn i det spelet. Gillar även Discworld Noir väldigt mycket, önskar att ScummVM stödde det spelet. Gillar även de tre Gabriel Knight-spelen väldigt mycket.

Medlem

Ingen som lirat gamla 90-talsspelet Silver? Det var riktigt häftigt kommer jag ihåg. Lirade demot från PC gamer skivan säkert 20 gånger. Lirade igenom hela spelet tillslut och det var fruktansvärt coolt. Ett av de mest minnesvärlda äventyrsspelen från min barndom.

Skribent
Skrivet av GamerNurse:

Ingen som lirat gamla 90-talsspelet Silver? Det var riktigt häftigt kommer jag ihåg. Lirade demot från PC gamer skivan säkert 20 gånger. Lirade igenom hela spelet tillslut och det var fruktansvärt coolt. Ett av de mest minnesvärlda äventyrsspelen från min barndom.

Japp! Det hamnade lite i skymundan för att FF7 släpptes samtidigt minns jag. Jag spelade det och minns att jag tyckte det var bättre än FF7 och det var inte så populär åsikt haha.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sicken icke-fråga, alla vet ju att första platsen innehavs av Monkey Island 3 och Grim Fandango, odödliga klassiker med smarta och roliga pussel. Riktigt välskriven story, speciellt i GF och MI 3 har kanske en av dom bästa art directions som setts i spel.

Bubblare blir nog Tellatales The Walking Dead, blev ett par tårar på slutet.

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Ingen som lirat gamla 90-talsspelet Silver? Det var riktigt häftigt kommer jag ihåg. Lirade demot från PC gamer skivan säkert 20 gånger. Lirade igenom hela spelet tillslut och det var fruktansvärt coolt. Ett av de mest minnesvärlda äventyrsspelen från min barndom.

Spelade skiten ur det, mycket mysigt spel! Gillade verkligen combat systemet när man var tvungen att dra musen på olika sätt för att svärdet skulle svingas åt olika håll! Riktigt kul spel!

Medlem

Indiana Jones and the Fate of Atlantis är fortfarande det bästa spelet jag någonsin kört, alla kategorier. Gabriel Knight: Sins of the Fathers är inte långt efter.

Ase
Medlem

1 Tex murphy spelen
2 Gabriel knight spelen
3 grim fadango
4 Monkey island spelen
5 Discworld spelen
6 King quest /police quest spelen
& man får inte glämma alla zork spelen (speciellt return to zork) + alla crpg/äventyrspel textbaserade spel under spectrum/commendore & Atari/amiga tiden.

Medlem

Space Quest är nog min favorit. Ettan och tvåan var väl lite halvdana men 3-6 är top notch. Men alla de där gamla godingarna är ju värda guld.

Medlem

Har många guldklimpar i Sierra och LucasArts samlingarna, men om jag ska välja en särskild serie så hamnar Quest for Glory högst.

Och ska jag välja en av dem är fyran bäst!!

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Ingen som lirat gamla 90-talsspelet Silver? Det var riktigt häftigt kommer jag ihåg. Lirade demot från PC gamer skivan säkert 20 gånger. Lirade igenom hela spelet tillslut och det var fruktansvärt coolt. Ett av de mest minnesvärlda äventyrsspelen från min barndom.

Jodu! Minns det som underbart, jag o en klasskompis tävlade om att klara ut det först! Varje morgon vid skåpen ”Hur långt haru kommit!?”

Minns inte mycket men det var väl grafiskt likt ffvii, med ett aktivt stridssystem?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Simon the sorcerer 1&2!!

12
Skriv svar