Microsofts vd "väldigt säker" på att Activision-affären blir verklighet

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Så om ett företag Microsoft, Sony eller Nintendo hjälper till med finansieringen av spelet är det ett nej nej för exklusiviteten? Nintendo hjälper Platinum Games att finansierar Bayonetta 3. Ska det komma dag 1 till PlayStation?

Det sämsta som kan ha hänt Sony är bland annat Epic Vs Apple rättegången plus Brasilianska myndigheten CADE. Där otroligt mycket har avslöjats. Så tänk på ett multiplat spel som finns på alla format. Stor chans är att det inte får släppas på Game Pass. Fast utvecklarna vill det.

De sponsrade första spelet, rebooten 2013, som inte var exklusivt, men nästa del blev det, helt sneddriven logik. Bör det inte ha varit tvärtom, eller så kunde MS ha kommit på en bättre deal utan tidsexklusivitet, som gav dem mer klirr i kassan för varje sålt spel, även om det var på konkurrenternas konsol? Istället floppade spelet pga det dumma beslutet.

Sedan kan du inte agera som om varje utvecklare vill ha sina spel på GP. Din teori är ifall ett spel inte dyker upp på GP, så betyder det att Sony måste ha mutat dem. Du kan inte tänka dig ett scenario där utvecklaren faktiskt tror på sitt spel och att det kommer sälja i mängder?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Du vet väl att gör du en PC version. Får du en Xbox version. Det är utvecklings språket. Ganska enkelt.

Frågan som du undvek är om du tror att MS skriver avtal som hindrar spel från att släppas till PS och PS Plus?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Men nu när Microsoft kör på samma sak är det plötsligt ett problem?

Påminn mig gärna om den gången Sony köpte upp en av de största utgivarna på marknaden.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Så om ett företag Microsoft, Sony eller Nintendo hjälper till med finansieringen av spelet är det ett nej nej för exklusiviteten? Nintendo hjälper Platinum Games att finansierar Bayonetta 3. Ska det komma dag 1 till PlayStation?

Det sämsta som kan ha hänt Sony är bland annat Epic Vs Apple rättegången plus Brasilianska myndigheten CADE. Där otroligt mycket har avslöjats. Så tänk på ett multiplat spel som finns på alla format. Stor chans är att det inte får släppas på Game Pass. Fast utvecklarna vill det.

Det är klart att Jim Ryan försöker få så mycket vinst till PlayStation som möjligt. Och det vill ju Phil Spencer också. Och på mindre än 5 år har han köpt på sig 19 studios. Till nu 23.

Microsoft kan betala utvecklare för att spel hamnar på gamepass om utvecklare vill det, har inget med Sony att göra utan det är bara skitsnack från ditt håll.

Resident evil village hade aldrig släppts dag 1 på gamepass då det är så pass stort så dom tjänar mer på att inte göra det, har inget med Sony att göra.

Isåfall borde väl Elden ring som Microsoft hade marknadsföringsavtal med ha släppts på gamepass dag 1, undra varför det inte gjorde det tro.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Påminn mig gärna om den gången Sony köpte upp en av de största utgivarna på marknaden.

För sådana som honom, så är tidsexklusiva skitinnehåll eller ett köp av en enda "inhouse" studio, som t.ex. Housemarque, likadant som att köpa upp en hel utgivare, de ser ingen skillnad helt enkelt.

Den dagen Sony köper upp en utgivare, och tro mig, det lär de göra som payback, så kommer samma personer som idag hyllar uppköpen av MS, att skrika "anti-consumer!", när Sony gör det.

Sony siktade in sig på Square Enix tidigare, som enligt mig, egentligen inte hade påverkat spelmarknaden så mycket om de blev exklusiva, då de har ett nära samarbete redan. Men kan tänka mig att de istället siktar in sig på en större aktör som kan röra upp lite, t.ex. EA. Tänker man på det så har de faktiskt spelgenren som Sony idag saknar eller har förlorat till MS. Battlefield, med tanke på om CoD försvinner, rpg spel som Mass Effect och Dragon Age istället för Elder Scrolls/Fallout. Bilspel samt sportspel som generera mycket pengar, dessutom ett "souls" spel som Jedi Fallen.

Vill inte att Sony ska börja köpa upp utgivare, men förstår om de skulle vara tvungna till att göra det, då de inte vill förlora fler spel åt MS. Jag tror att Sonys rädsla för fler uppköp, kommer göra att de övergår till en motoffensiv.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Förstår att det är lite otäckt för vissa som vant sig vid dominans men nu blir det åka av.

Det roliga här är ju att det inte finns fog för oron, konkurrens är bra och kommer att leda till positiva saker även för de som klänger fast vid den gamla ordningen.

Absolut, man förstår oron som man ser så många här ha. Men är man inte så låst vid sin plast är bytet rätt billigt. Att folk hycklar och drar sin gräns just för att det handlar om en utgivare är dock intressant. Sony köper vad de kan.

Medlem

Finns inget bättre än att läsa alla sonyfans gråta över köpet, tack alla som bidrar till kvällsunderhållning

Medlem

Håller tummarna kommer nog mycket gott ur detta. Dock lite orolig för att Sony ska öppna plånboken som svar och förstöra för oss gamers med sin girighet! Men i det stora hela är affären väldigt positiv

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Håller tummarna kommer nog mycket gott ur detta. Dock lite orolig för att Sony ska öppna plånboken som svar och förstöra för oss gamers med sin girighet! Men i det stora hela är affären väldigt positiv

Så Sony är giriga och förstör för gamers om dom gör samma sak, medans det är positivt när Microsoft gör det.

Konstigt tänk, ni borde ju vara positiva om Sony gör samma sak då ni hyllar Microsoft som köper massa.

Medlem

Låt Microsoft hålla på. 700 miljarder kronor, de kommer aldrig få tillbaka ens hälften av de pengarna. Tidernas värsta affär.

Sony, Nintendo, EA, Capcom, Ubisoft, Take Two, Embracer och även mindre utvecklare kommer klara sig alldeles utmärkt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Bullen86:

De sponsrade första spelet, rebooten 2013, som inte var exklusivt, men nästa del blev det, helt sneddriven logik. Bör det inte ha varit tvärtom, eller så kunde MS ha kommit på en bättre deal utan tidsexklusivitet, som gav dem mer klirr i kassan för varje sålt spel, även om det var på konkurrenternas konsol? Istället floppade spelet pga det dumma beslutet.

Sedan kan du inte agera som om varje utvecklare vill ha sina spel på GP. Din teori är ifall ett spel inte dyker upp på GP, så betyder det att Sony måste ha mutat dem. Du kan inte tänka dig ett scenario där utvecklaren faktiskt tror på sitt spel och att det kommer sälja i mängder?

Microsoft hjälpte till med finansieringen av spelet. Då tycker jag att det ska vara en tids exklusivitet. Eller vad tycker du? Och Sony kräver sådana avtal med en hel del utvecklare det avslöjades redan under Epic vs Apple och sedan av CADE i Brasilien.

Skrivet av Margy:

Frågan som du undvek är om du tror att MS skriver avtal som hindrar spel från att släppas till PS och PS Plus?

Troligen inte. Då alla ska med. Och Xbox gillar inte att ta bort spel från andra, om dem redan finns där. Men ID@Xbox är ju då en annan femma. Då man får utvecklingskit av Xbox.

Skrivet av Sillgam:

Påminn mig gärna om den gången Sony köpte upp en av de största utgivarna på marknaden.

Inte en stor utgivare men en av dem största studiosarna, Bungie. Tack och lov för att Bungie sa vart skåpet ska stå redan på direkten. Bungie är Sony´s Mojang. Sony ville äga och dra in cashen.

Skrivet av Neverwild:

Microsoft kan betala utvecklare för att spel hamnar på gamepass om utvecklare vill det, har inget med Sony att göra utan det är bara skitsnack från ditt håll.

Resident evil village hade aldrig släppts dag 1 på gamepass då det är så pass stort så dom tjänar mer på att inte göra det, har inget med Sony att göra.

Isåfall borde väl Elden ring som Microsoft hade marknadsföringsavtal med ha släppts på gamepass dag 1, undra varför det inte gjorde det tro.

Nopp, ledsen för att göra dig besviken på det. Men det avslöjades av CADE och redan innan under Epic Vs Apple.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Microsoft hjälpte till med finansieringen av spelet. Då tycker jag att det ska vara en tids exklusivitet. Eller vad tycker du? Och Sony kräver sådana avtal med en hel del utvecklare det avslöjades redan under Epic vs Apple och sedan av CADE i Brasilien.

Troligen inte. Då alla ska med. Och Xbox gillar inte att ta bort spel från andra, om dem redan finns där. Men ID@Xbox är ju då en annan femma. Då man får utvecklingskit av Xbox.

Inte en stor utgivare men en av dem största studiosarna, Bungie. Tack och lov för att Bungie sa vart skåpet ska stå redan på direkten. Bungie är Sony´s Mojang. Sony ville äga och dra in cashen.

Nopp, ledsen för att göra dig besviken på det. Men det avslöjades av CADE och redan innan under Epic Vs Apple.

Så fortfarande vilka realistiska spel har Sony stoppat som skulle kunna släppas dag 1, du undviker den frågan hela tiden.

Microsoft kan väl alltid betala mer pengar för att få spel till gamepass för det är ju så bra för utvecklare och Microsoft är ju så vänliga.

Medlem

Trist att Microsoft köper upp det mesta eftersom PlayStation säljer bättre än Xbox. Inte konstigt att Xbox lär sälja bättre i framtiden, efter Microsofts alla uppköp...

Medlem
Skrivet av Jim128:

Trist att Microsoft köper upp det mesta eftersom PlayStation säljer bättre än Xbox. Inte konstigt att Xbox lär sälja bättre i framtiden, efter Microsofts alla uppköp...

Jag tror inte Xbox säljer bättre än Sony i framtiden, det är en annan struktur de kör. De som säljer bäst är ju Nintendo, hårdvara eller mjukvara, de kör ju sitt eget race och det går ju otroligt bra, de nämns knappt i dessa sammanhang men det är de kanske glada för. Microsoft gör det de måste göra, använda sina resurser, annars är de ju helt ute, vi har inte sett några exklusiva, varmt mottagna spel detta året men det kommer förhoppningsvis.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jag tror inte Xbox säljer bättre än Sony i framtiden, det är en annan struktur de kör. De som säljer bäst är ju Nintendo, hårdvara eller mjukvara, de kör ju sitt eget race och det går ju otroligt bra, de nämns knappt i dessa sammanhang men det är de kanske glada för. Microsoft gör det de måste göra, använda sina resurser, annars är de ju helt ute, vi har inte sett några exklusiva, varmt mottagna spel detta året men det kommer förhoppningsvis.

Nintendo är en spännande liknelse. Om MS och Sony skulle börja köpkriga och köpa upp allt och göra allt exklusivt så blir de precis som Nintendo. Dvs deras spel släpps bara hos dem och vill man spela deras spel får man köpa hårdvaran (alternativt PC då i MS fall). Ingen ser det som konstigt att köpa ex en Nintendo och en PlayStation idag, snart kanske det är helt normalt att köpa alla tre (som jag förvisso redan gjort).

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Nintendo är en spännande liknelse. Om MS och Sony skulle börja köpkriga och köpa upp allt och göra allt exklusivt så blir de precis som Nintendo. Dvs deras spel släpps bara hos dem och vill man spela deras spel får man köpa hårdvaran (alternativt PC då i MS fall). Ingen ser det som konstigt att köpa ex en Nintendo och en PlayStation idag, snart kanske det är helt normalt att köpa alla tre (som jag förvisso redan gjort).

Samma här, har köpt alla tre. Det släpps överlägset mer exklusiva spel på Switch, köper ständigt nya spel där. Gamepass är bra men inte spännande för mig, senast var det Tinykin som var intressant för egen del. Ps5 har inte vart igång här på månader, senast var Edit Finch då det fick en uppgradering. Blir att dra igång när God of War släpps november.

Medlem
Skrivet av Margy:

MS försöker hela tiden peka på att de är mindre än andra på spelmarknaden - att de är "underdogs".

Detta är ett av världens största företag som försöker genomföra den solklart största affären i spelbranschen någonsin. Om denna affär går igenom har de sannolikt spenderat mer pengar de senaste åren än vad deras speldivision gått med vinst under hela sin livstid.

De använder pengar som ingen annan aktör i spelbranschen har vilket snedvrider konkurrensen. Även Tencent brukar ta miljardlån ibland för att finansiera inköp.

Att hela tiden framhäva hur "små" de är är lite ihåligt.

Störst behöver ju inte betyda att någon annan aktör inte kan ta över som marknadsledande.

Ett ganska bra exempel på det är ju Microsofts underskattning av iPhone. Gick ju inte så bra för Windows Phone i slutet.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Inte en stor utgivare men en av dem största studiosarna, Bungie. Tack och lov för att Bungie sa vart skåpet ska stå redan på direkten. Bungie är Sony´s Mojang. Sony ville äga och dra in cashen.

Så du ljög alltså medvetet när du sa att Sony gjort exakt samma sak som Microsoft just nu håller på med?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Inte en stor utgivare men en av dem största studiosarna, Bungie. Tack och lov för att Bungie sa vart skåpet ska stå redan på direkten. Bungie är Sony´s Mojang. Sony ville äga och dra in cashen.

Vad är problemet med Bungie köpet, när de ändå ska fortsätta vara multiplat, nu och i framtida spel? Det var något som både Bungie och Jim Ryan var väldigt tydliga med. Jämför det med Phil Spencers ofta vaga uttalande, som medförde nya frågor och skapade bara mer förvirring. Jag ser t.ex. inte att kommande Elder Scrolls/Fallout, kommer dyka upp hos rivalen, medans Bungies kommer göra det. Är det fel att vilja dra in pengar på ett liveservicespel från alla möjliga håll, istället för att begränsa sig på en platform? Tyckte jag själv om köpet? Nej, då det kostade alldeles för mycket, bara för en studio, när hela Zenimax kostade 7,5 miljarder $.

Så ännu en gång, hur är köpet ett problem om alla parter ändå får vara med?

Sedan är det mycket hyckleri från din sida, när du försvarar allt MS gör, är bra i dina ögon, men när Sony gör det så är det dåligt. Du ser inte ett problem med att köpa en utav världens största utgivare, men ser det som problematiskt när Sony t.ex. köper en studio de har samarbetat med i generationer. Som någon nämnde, fanboy logik.

Jag kan öppet kritisera Sony och Jim Ryan i spetsen, för att vara giriga och arroganta denna generation, med många konstiga beslut efter varandra, idiotiska tidsexklusivt bullshit, så som sidouppdraget i Hogwarts. Jag kan även kritisera, även om jag förstår anledningen, dagen Sony köper upp en utgivare pga MS handlingar, som resulterar att fler hamnar utanför. Jag kan även ge dem beröm för att de gav bort ca 10 spel under Covid, och att de byggde om PS+/PS Now, till en betydligt bättre tjänst.

Den stora frågan är ifall du kan göra samma sak, ge någon form av minsta kritik mot MS? För helt ärligt har jag aldrig sett dig göra det. T.ex. brist på exklusiva spel, speciellt detta år, där första spelet kom efter månad sju. I fem år har Phil sagt att spelen kommer nästa år, så pass att det har blivit en meme. Och då vill jag inte läsa en lista på spel som kommer år 2027-30 (ES/Fallout), då det är irrelevant just nu. Eller kritik för alla utgivare köpen, som blockerar flera miljoner personer?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Troligen inte. Då alla ska med. Och Xbox gillar inte att ta bort spel från andra, om dem redan finns där. Men ID@Xbox är ju då en annan femma. Då man får utvecklingskit av Xbox.

Så du tror att det bara är en slump att en massa spel som går direkt in till Game Pass dyker upp tre, sex eller tolv månader senare till PS? MS har ingenting med den fördröjningen att göra?

Vi fick under Epic vs.Apple reda på att bland annat kommande Stalker 2 är konsolexklusivt i tre månader eftersom det stod i ett av dokumenten från MS som dök upp. Det är klart att det är MS som väljer att hålla spel borta från konkurrenter precis som Sony, Nintendo och Epic gör ibland.

Medlem
Skrivet av Margy:

Så du tror att det bara är en slump att en massa spel som går direkt in till Game Pass dyker upp tre, sex eller tolv månader senare till PS? MS har ingenting med den fördröjningen att göra?

Vi fick under Epic vs.Apple reda på att bland annat kommande Stalker 2 är konsolexklusivt i tre månader eftersom det stod i ett av dokumenten från MS som dök upp. Det är klart att det är MS som väljer att hålla spel borta från konkurrenter precis som Sony, Nintendo och Epic gör ibland.

En indie utvecklare. 🙄 En del av Global Publishing eller ID@Xbox.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

En indie utvecklare. 🙄 En del av Global Publishing eller ID@Xbox.

Du har ett antal frågor kvar att svara på, eller undviker du dom som vanligt?

Medlem

Try to relax your anus.

Köpet kommer gå igenom. Detta är bra för industrin. CoD kommer fortfarande vara kvar i minst 6 spel till. Allt som finns nu kommer finnas kvar.

Behåll CoD förbeställning för PlayStation behöver pengarna.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Try to relax your anus.

Köpet kommer gå igenom. Detta är bra för industrin. CoD kommer fortfarande vara kvar i minst 6 spel till. Allt som finns nu kommer finnas kvar.

Behåll CoD förbeställning för PlayStation behöver pengarna.

Är du inte intresserad av att bemöta frågorna folk ställer till dig? Om du är så högljudd och som det låter säker på din sak så bör det ju vara intressant att svara.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Vad är problemet med Bungie köpet, när de ändå ska fortsätta vara multiplat, nu och i framtida spel? Det var något som både Bungie och Jim Ryan var väldigt tydliga med.

Det är flera som nämner det här, men jag hittar inte det när jag googlar. Det enda jag hittar är samma sak som oftast gällt vid MS uppköp, dvs de spel som redan är under utveckling förblir multiplat. Jag hittar inga garantier för framtida spel (alltså ej redan under utveckling) någon som kan peka mig mot rätt intervju där de säger det?

Edit: googlade mer och det mesta verkar handla om destiny 2 som ska förbli multiplat. Men hittade en vag mening om det på PS blogg. Vi får se helt enkelt, jag tror köpet blir liknande, dvs det förblir multiplat så länge det är ekonomiskt fördelaktigt, men jag skulle heller inte bli förvånad om Sony får några exklusiva Bungie-spel i framtiden ändå.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag hittar inga garantier för framtida spel (alltså ej redan under utveckling) någon som kan peka mig mot rätt intervju där de säger det?

Från Jim Ryan:

""The first thing to say unequivocally is that Bungie will stay an independent, multiplatform studio and publisher. Pete [Parsons, CEO] and I have spoken about many things over recent months, and this was one of the first, and actually easiest and most straightforward, conclusions we reached together. Everybody wants the extremely large Destiny 2 community, whatever platform they're on, to be able to continue to enjoy their Destiny 2 experiences. And that approach will apply to future Bungie releases. That is unequivocal.

"[Bungie] will operate autonomously within the Sony Interactive Entertainment organisation, and they will continue to publish on other platforms."

https://www.gamesindustry.biz/playstation-bungie-will-conside...

Sedan går det såklart aldrig att veta vad som kan förändras i framtiden.

Destiny 2 är ju Phil Spencers favoritspel så de kanske kan köra lite "utpressning" med det.

Medlem
Skrivet av Margy:

Från Jim Ryan:

""The first thing to say unequivocally is that Bungie will stay an independent, multiplatform studio and publisher. Pete [Parsons, CEO] and I have spoken about many things over recent months, and this was one of the first, and actually easiest and most straightforward, conclusions we reached together. Everybody wants the extremely large Destiny 2 community, whatever platform they're on, to be able to continue to enjoy their Destiny 2 experiences. And that approach will apply to future Bungie releases. That is unequivocal.

"[Bungie] will operate autonomously within the Sony Interactive Entertainment organisation, and they will continue to publish on other platforms."

https://www.gamesindustry.biz/playstation-bungie-will-conside...

Sedan går det såklart aldrig att veta vad som kan förändras i framtiden.

Destiny 2 är ju Phil Spencers favoritspel så de kanske kan köra lite "utpressning" med det.

Jepp, känns som att Destiny 2 i det här fallet motsvarar kommande CoD Jim Ryan sa ju också att de inte heller var klara med uppköp, så jag misstänker att vi kommer få se fler uppköp från båda sidor framåt. Det skulle eventuellt kunna innebära att det här med att vi har två konsoler med "samma spel" på ser ett slut i framtiden, där båda sidor har fler exklusiva liknande Nintendo. Vissa spel kommer så klart släppas på alla plattformar även då, men kanske större anledning att äga båda (eller alla tre) konsolerna om man inte vill missa en massa spel (alternativt att PC får ett lyft igen om båda väljer att släppa sina spel även där).

Medlem
Skrivet av Margy:

Destiny 2 är ju Phil Spencers favoritspel så de kanske kan köra lite "utpressning" med det.

Vad skulle Bungie ha att vinna på det?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Vad skulle Bungie ha att vinna på det?

Användningen av citattecken kring "utpressning" samt smileyn efter meningen kanske kan indikera att det är ett skämt?

Jag såg någonstans att Phil sedan Destiny 2 släpptes har ett snitt på 35-40 minuters spelande om dagen.

Medlem
Skrivet av Margy:

Användningen av citattecken kring "utpressning" samt smileyn efter meningen kanske kan indikera att det är ett skämt?

Bra att vi klargjorde det då 🙂
För kalliban här ovan verkar ta ditt inlägg som att man kan likna det vid Cod. Men Activision blir ju inte direkt autonoma.

123
Skriv svar