World of Warcraft: Wrath of the Lich King Classic

Robot
World of Warcraft: Wrath of the Lich King Classic

En nostalgitripp till när WoW var som allra störst - och bäst?

#classic, #world-of-warcraft, #wrath-of-the-lich-king


Medlem

Riktigt taggad, detta är en expansion jag ej spelat, så allt blir nytt fräscht


signatur

Spela spel är kul ibland.

Moderator | Testpilot

När tar det stopp för nya expansioner på Classic-servrarna? Blir ju tråkigt på något sätt om de bara fortsätter lägga till i samma veva som det kommer nytt för de vanliga. Går de förbi WOTLK känns det ju inte "Classic" längre.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

När tar det stopp för nya expansioner på Classic-servrarna? Blir ju tråkigt på något sätt om de bara fortsätter lägga till i samma veva som det kommer nytt för de vanliga. Går de förbi WOTLK känns det ju inte "Classic" längre.

När folk slutar visa intresse för det. Tyvärr(?) är nostalgin stark och för varje expansion kom det nya människor som för första gången fick uppleva WoW. Därför tror jag att det kommer bli en naturlig del av Blizzards utbud framöver.

Moderator | Testpilot
Skrivet av papagoja:

När folk slutar visa intresse för det. Tyvärr(?) är nostalgin stark och för varje expansion kom det nya människor som för första gången fick uppleva WoW. Därför tror jag att det kommer bli en naturlig del av Blizzards utbud framöver.

Svårt det där. Om man vill spela classic som det startade går ju det inte längre i och med expansionerna de lagt till. Blir ju svårt att hålla uppe servrar och ha dem aktiva för varje expansion också.

Glad att inte vara Blizzard (av många andra anledningar också).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

När tar det stopp för nya expansioner på Classic-servrarna? Blir ju tråkigt på något sätt om de bara fortsätter lägga till i samma veva som det kommer nytt för de vanliga. Går de förbi WOTLK känns det ju inte "Classic" längre.

Finns väl Classic-only(Vanilla) servrar fortfarande för dom som bara vill stanna på Classic? Som jag förstått det iallafall.

Sen tror jag det stannar vid WotLK. Alternativt att dom gör något "WotLK+" eller ändrar om "Classic Cataclysm" ordentligt.

Ont.

Testade att köra Classic när det släpptes, blev väl lvl 20-25 något innan jag tröttnade. Inget för mig personligen, har redan "hardcorat" classic(och det som kom efter) så kände att jag var klar med det, nostalgi räckte inte för att hålla mig kvar. Lyssnar dock på musiken då och då fortfarande från WotLK(och fler), helt underbar.

Ser mer fram emot Dragonflight.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Noterar att de flesta server populationer lutar rätt så rejält nu åt antingen horde eller ally, flera ligger på 1% - 99%. Förvånad att blizz inte lagt in tak för detta.

Medlem
Skrivet av abso:

Noterar att de flesta server populationer lutar rätt så rejält nu åt antingen horde eller ally, flera ligger på 1% - 99%. Förvånad att blizz inte lagt in tak för detta.

Ja, men vet inte om jag tycker man påverkas särskilt negativt av det. Inget man tänker på när man är ute och questar direkt och det är nice med gott om folk för grupper när man letar.

Open world PvP har aldrig varit något att hänga i granen ändå.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Ja, men vet inte om jag tycker man påverkas särskilt negativt av det. Inget man tänker på när man är ute och questar direkt och det är nice med gott om folk för grupper när man letar.

Open world PvP har aldrig varit något att hänga i granen ändå.

Kan se fördelarna med det. Slipper bli gankad samt mer folk att lira med, men tycker ändå det är del av spelet att det finns en motståndarsida också.

Inaktiv

Mikra på gamla rester så är folket där och mumsar direkt.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

När tar det stopp för nya expansioner på Classic-servrarna? Blir ju tråkigt på något sätt om de bara fortsätter lägga till i samma veva som det kommer nytt för de vanliga. Går de förbi WOTLK känns det ju inte "Classic" längre.

Tycker det är rätt tragiskt hur folk slänger sig ner på knä och avgudar gamla expansionerna, när dom mycket väl kunnat få exakt samma känsla på privatservrar. Warmane, som har WotLK och MoP, ligger mellan 25-30k spelare. Att betala en månadskostnad för att få spela ett 14 år gammalt spel som man lika gärna kan spela gratis, är helt sinnessjukt. Tog inte lång tid för communityn att glömma vad som kom fram hos Blizzard för ett år sen.

Tror WotLK Classic kommer hålla lite längre, då det var då dem flesta spelade och spelet generellt var som störst. Men det kommer utan tvekan gå samma väg som Vanilla och TBC Classic. Förstå hur mycket pengar Blizzard drar in genom att spela på folks nostalgi.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Mikra på gamla rester så är folket där och mumsar direkt.

Blizzard älskar att utnyttja folks nostalgi. Wrath kommer gå samma väg som Vanilla och TBC classic.

Medlem

Cataclysm classic kan dra åt helvete. Vilken skit det var

Medlem
Skrivet av Fikaknugen:

Tycker det är rätt tragiskt hur folk slänger sig ner på knä och avgudar gamla expansionerna, när dom mycket väl kunnat få exakt samma känsla på privatservrar. Warmane, som har WotLK och MoP, ligger mellan 25-30k spelare. Att betala en månadskostnad för att få spela ett 14 år gammalt spel som man lika gärna kan spela gratis, är helt sinnessjukt.

Hur går det där till att spela gratis? Vad är det för account man kör med, och hur kommer det sig att Blizzard inte stänger ner privata servrar som samlar så många som 25-30k spelare?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Fikaknugen:

Blizzard älskar att utnyttja folks nostalgi. Wrath kommer gå samma väg som Vanilla och TBC classic.

Om du är orolig eller upprörd att folk lagt 120kr på wow sub istället för en korv stroganoff lunch pga. nostalgi har jag lugnande besked. De som spelar endast på nostalgi känslor slutar lira efter 10 timmar och kommer oftast inte åter.

Jo, när folk spelat färdigt wotlk så kommer majoriteten gå vidare till annat, precis som med alla andra spel på planeten.

Medlem

WoWs storhetstid var mellan 2005-2010. Det borde således inte bli några fler "classic" servrar efter WotLk då intresset lär vara väldigt svagt.

Medlem
Skrivet av Fikaknugen:

Tycker det är rätt tragiskt hur folk slänger sig ner på knä och avgudar gamla expansionerna, när dom mycket väl kunnat få exakt samma känsla på privatservrar. Warmane, som har WotLK och MoP, ligger mellan 25-30k spelare. Att betala en månadskostnad för att få spela ett 14 år gammalt spel som man lika gärna kan spela gratis, är helt sinnessjukt. Tog inte lång tid för communityn att glömma vad som kom fram hos Blizzard för ett år sen.

Tror WotLK Classic kommer hålla lite längre, då det var då dem flesta spelade och spelet generellt var som störst. Men det kommer utan tvekan gå samma väg som Vanilla och TBC Classic. Förstå hur mycket pengar Blizzard drar in genom att spela på folks nostalgi.

Fast Warmane och andra privat servrar har ju massa p2w, och det går mycket snabbare och levla. Typ 7x xp.. Inte riktigt samma sak som orginalet.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

WoWs storhetstid var mellan 2005-2010. Det borde således inte bli några fler "classic" servrar efter WotLk då intresset lär vara väldigt svagt.

Classic communityn mycket stor.. Tror inte alla kommer sluta spela i slutet av WOTLK och gå tillbaka till retail. Folk har sina guilds, vänner etc i classic.. En full megaserver i Classic har mer spelare än te.x ESO.. Ska ESO sluta släppa content?

Tror inte folk fattar hur stort Classic är..

Inaktiv

WoW visade att nostalgi är mer än att bara en förgylld dröm om hur det var: Det var faktiskt bättre förr. Självklart var första gången än mer speciell men jag har inte ett problem med att man öppnar gamla artefakter inom MMOs. Eftersom MMOs bygger på det sociala och att alla spelar samtidigt. Att återskapa WoW känslan har visat sig vara svår. Cred till Blizz för att göra det möjligt.

Medlem
Skrivet av dafuq:

Fast Warmane och andra privat servrar har ju massa p2w, och det går mycket snabbare och levla. Typ 7x xp.. Inte riktigt samma sak som orginalet.

Finns väl blizzlike?

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Cataclysm classic kan dra åt helvete. Vilken skit det var

Jag började spela i slutet av wrath, så Cataclysm är där jag har alla mina bästa minnen utav spelet. Därför är Cataclysm min favorit. Tycker det får på tok för mycket hat, speciellt när man ser hur expansionerna vart efter det.

Medlem
Skrivet av dafuq:

Classic communityn mycket stor.. Tror inte alla kommer sluta spela i slutet av WOTLK och gå tillbaka till retail. Folk har sina guilds, vänner etc i classic.. En full megaserver i Classic har mer spelare än te.x ESO.. Ska ESO sluta släppa content?

Tror inte folk fattar hur stort Classic är..

Det tror inte jag heller. Jag tror däremot inte att det blir några fler "classic" expansioner efter WotLk. Vilka ska spela dessa expansioner?

"Classic" är för de allra flesta vanilla upp till just WotLk.

Det skulle inte löna sig för Blizzard att släppa fler "classic" expansioner nu.

Medlem
Lek med tidslinjer

Liten tanke, varför inte starta en alternativ tidslinje efter denna?
Ta input från community:n och försök bygg rätt.

Hade väl varit trevligt 👍

Medlem
Skrivet av Fikaknugen:

Tycker det är rätt tragiskt hur folk slänger sig ner på knä och avgudar gamla expansionerna, när dom mycket väl kunnat få exakt samma känsla på privatservrar. Warmane, som har WotLK och MoP, ligger mellan 25-30k spelare. Att betala en månadskostnad för att få spela ett 14 år gammalt spel som man lika gärna kan spela gratis, är helt sinnessjukt. Tog inte lång tid för communityn att glömma vad som kom fram hos Blizzard för ett år sen.

Tror WotLK Classic kommer hålla lite längre, då det var då dem flesta spelade och spelet generellt var som störst. Men det kommer utan tvekan gå samma väg som Vanilla och TBC Classic. Förstå hur mycket pengar Blizzard drar in genom att spela på folks nostalgi.

Förstår inte ditt resonemang, communityt ville ha detta. Blizzard stod emot länge med argumentet att de inte ville blicka tillbaka men gav sig till slut. Classic vad det folk ville ha, varför ska man inte tjäna pengar på nåt som folk vill ha? Blizzard har skapat wow, oavsett om det är 15 år sedan eller 5, om folk fortfarande konsumerar det så är det inte konstigt att Blizzard också ska tjäna pengar på det.

När det kommer till privateservrar så har det alltid varit en helt annan sak, och det är ganska många tillbakablickare som aldrig kört priv. Fulkopia som på ett listigt sätt bara kringgått copy-righten.

Skribent
Skrivet av Voidwatch:

Liten tanke, varför inte starta en alternativ tidslinje efter denna?
Ta input från community:n och försök bygg rätt.

Hade väl varit trevligt 👍

Jag fick den tanken när jag testade Vanilla Classic. Hade varit intressant att se vad de kunde göra med det konceptet!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Det tror inte jag heller. Jag tror däremot inte att det blir några fler "classic" expansioner efter WotLk. Vilka ska spela dessa expansioner?

"Classic" är för de allra flesta vanilla upp till just WotLk.

Det skulle inte löna sig för Blizzard att släppa fler "classic" expansioner nu.

Dom har redan skickat ut surveys om Cataclysm.. WOTLK är sjukt populärt, och när all content är släppt så är jag nästan helt säker på att majoriteten vill ha ny content med Cataclysm istället för att stanna i level 80 föralltid.

Om du får alternativen framför dig i slutet av WOTLK,
1. Sluta spela wow
2. Gå tillbaka till retail.
3. Spela i level 80 föralltid
4. Gå vidare med din guild i Cataclysm.

Är ganska säker på att majoriteten kommer att välja nr 4.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Hur går det där till att spela gratis? Vad är det för account man kör med, och hur kommer det sig att Blizzard inte stänger ner privata servrar som samlar så många som 25-30k spelare?

Blizzard kan inte stänga ner te.x Warmane eftersom server koden går under GNU GPL licens, alltså Blizzard har ingen upphovsrätt till server-koden. Den går inte under deras licens.

Blizzard har endast lyckats stänga ner privat servrar genom att hota med C&D, det funkar inte med Warmane för dom har rättigheterna på sin sida. Inget upphovsrättsskyddat material ligger på Warmane servrarna, så Blizzard kan inte göra ett skit.

Medlem
Skrivet av dafuq:

Dom har redan skickat ut surveys om Cataclysm.. WOTLK är sjukt populärt, och när all content är släppt så är jag nästan helt säker på att majoriteten vill ha ny content med Cataclysm istället för att stanna i level 80 föralltid.

Om du får alternativen framför dig i slutet av WOTLK,
1. Sluta spela wow
2. Gå tillbaka till retail.
3. Spela i level 80 föralltid
4. Gå vidare med din guild i Cataclysm.

Är ganska säker på att majoriteten kommer att välja nr 4.

Det jag tror säger emot nr 4 är just den största anledningen att folk gick tillbaka till classic. Var ju inte att nöta molten core och stratholme igen som locka utan det gamla sättet att spela. Med cata försvinner det sista av klassiska wow med allt vad det innebär, anser att det är troligare att majoriteten lägger wow på hyllan eller hoppar tillbaka till retail, vissa kanske börjar om igen i vanilla. Om du ändå skall spela moderna wow kan du ju lika gärna lira nytt content istället för att dra igenom cata igen, även om man tar i beaktning att det var en ganska populär expansion.

Medlem
Skrivet av abso:

Det jag tror säger emot nr 4 är just den största anledningen att folk gick tillbaka till classic. Var ju inte att nöta molten core och stratholme igen som locka utan det gamla sättet att spela. Med cata försvinner det sista av klassiska wow med allt vad det innebär, anser att det är troligare att majoriteten lägger wow på hyllan eller hoppar tillbaka till retail, vissa kanske börjar om igen i vanilla. Om du ändå skall spela moderna wow kan du ju lika gärna lira nytt content istället för att dra igenom cata igen, även om man tar i beaktning att det var en ganska populär expansion.

Cataclysm är fortfarande mer likt WOTLK i sättet att spela och hur klasser fungerar. Tror du även glömmer att en stor del av spelarna som kört Classic/tbc/wotlk inte spelade orginalet när det släpptes. Jag är en av dom. Spelade knappt något i Cataclysm, så är mycket intresserad av att fortsätta in i den expansionen också. Jag började i MOP men kom in i wow ordentligt i Legion, så kommer även hoppas på MoP efter Cata. Classic är mer än ett museum, i min guild har vi haft riktigt kul och bra progression i raids sen vanilla, har svårt och se varför det ska ta stopp efter WOTLK.

Vi får väl se vad som händer, jag återkommer om något år och påpekar hur fel du har

Medlem

Vanilla är bättre på alla sätt förutom klass design och questing.

12
Skriv svar