Robot
Grounded

Älskling, Obsidian krympte spelet!

#grounded


Medlem

Satte precis igång nedladdningen på Xboxen. Spelets setting och "Älskling, jag krympte barnen"-vinkeln på världen är det som lockar mig att prova, men normalt är jag inget fan av survivalspel.

Medlem

Det här är ett spel som tilltalar mig. Tyvärr tror jag inte att det tilltalar någon av mina reguljära multiplayerkumpaner, men vi får väl se.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Ambassadör
Xbox

Härligt! Kan förhoppningsvis dra igång det här i helgen med lite folk.


signatur

Jump in.

Medlem

Spelade det i ea som så många andra. Tror inte dessa survivalspel är för mig. Tyckte allt såg så b ut. Men kul att folk verkar gilla det! Kanske testar igen någon dag


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

När vi är klara med generation zero ska vi ge oss på detta.

Medlem

You had me at Subnautica.

Medlem

Till och med jag som inte brukar gilla survival-genren gillar detta. Estetiken de valt är ju jättemysig och i goda vänners sällskap kommer spelet till sitt rätta.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Medlem

Kul att spelet verkar ha blivit bra - har hoppats mycket på detta!

Moderator | Testpilot

Testade det igår med ett par vänner och då kändes det först rörigt. Upplägget är annorlunda gentemot Conan Exiles och Ark på många sätt. Att bygga hus är lite bökigare (till en början, kanske blir lättare senare) när man inte verkar kunna bära alla resurser i sitt inventory. Sådant man använder för att bygga hus kan man bara bära 5 st utav till en början, och att fatta den skillnaden och annat när folk springer runt som huvudlösa höns gör det svårt.

Tycker också områderna till en början var lite för lika varandra. Väldigt lätt att gå vilse, helst när man är utan en minimap. Aningen drygt att behöva klicka fram kartan stup i kvarten. Många olika "träd" kan också se väldigt likadana ut till en början så det är svårt att se och förstå skillnaden mellan olika "noder" man kan hacka på för att få resurser.

När jag fick sitta ned en sväng själv kändes det faktiskt bättre. Då var det lättare att förstå vad man ska göra och justera tänkandet för hur det här spelet fungerar istället. Med det sagt vill jag inte påstå att spelet är bäst solo, utan att man kanske får se till att ha bättre tyglar på sina vänner eller spela med folk som tar det lite mer lugnt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Testade det igår med ett par vänner och då kändes det först rörigt. Upplägget är annorlunda gentemot Conan Exiles och Ark på många sätt. Att bygga hus är lite bökigare (till en början, kanske blir lättare senare) när man inte verkar kunna bära alla resurser i sitt inventory. Sådant man använder för att bygga hus kan man bara bära 5 st utav till en början, och att fatta den skillnaden och annat när folk springer runt som huvudlösa höns gör det svårt.

Tycker också områderna till en början var lite för lika varandra. Väldigt lätt att gå vilse, helst när man är utan en minimap. Aningen drygt att behöva klicka fram kartan stup i kvarten. Många olika "träd" kan också se väldigt likadana ut till en början så det är svårt att se och förstå skillnaden mellan olika "noder" man kan hacka på för att få resurser.

När jag fick sitta ned en sväng själv kändes det faktiskt bättre. Då var det lättare att förstå vad man ska göra och justera tänkandet för hur det här spelet fungerar istället. Med det sagt vill jag inte påstå att spelet är bäst solo, utan att man kanske får se till att ha bättre tyglar på sina vänner eller spela med folk som tar det lite mer lugnt.

Red Ant armor set bonus gör att man kan bära 8 "plankor", men det har du väl redan upptäckt. Det finns någon potion man kan göra med, Worker's Comp så du får +2 i Hauling med.

Verkar som det släppts mer gear i och med 1.0 som ökar hauling, men det har jag inte koll på än.

Medlem

de_rats


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Chefredaktör

Ikväll 20:00 (torsdag) spelar jag och Wakkaah Grounded på vår twitchkanal: FZplay!
Kom och häng med oss!

Medlem

Det är okej, helt klart. Striderna är tyvärr riktigt kassa, men basbyggandet och utforskandet är bra. Hade det varit annat än enorma insekter man hela tiden mötte så hade jag nog spelat mer än mina ~20 timmar än så länge, har fått tillräckligt med hjärtattacker redan.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

"Då jag sitter på en recensionskod kan jag inte gärna ta hjälp av vänner utan tar mig mödosamt framåt på egen hand, och det är väldigt tydligt att Grounded är designat och balanserat för flera spelare"

Den delen gör att jag skippar denna titeln helt. Spelar solo, och att hitta folk att spela med är fan inte värt bekymret.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

"Då jag sitter på en recensionskod kan jag inte gärna ta hjälp av vänner utan tar mig mödosamt framåt på egen hand, och det är väldigt tydligt att Grounded är designat och balanserat för flera spelare"

Den delen gör att jag skippar denna titeln helt. Spelar solo, och att hitta folk att spela med är fan inte värt bekymret.

Jag spelar igenom spelet helt själv och det fungerar fint. Du kan justera väldigt mycket i spelet efter eget tycke och du måste inte spela på svåraste svårighetsgraden om du inte vill.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Jag spelar igenom spelet helt själv och det fungerar fint. Du kan justera väldigt mycket i spelet efter eget tycke och du måste inte spela på svåraste svårighetsgraden om du inte vill.

Jag spelar också själv, körde en hel del innan 1.0 på Game Pass, men avslutade Game Pass och köpte spelet på Steam istället. I och med att Grounded var det enda jag satt och körde på Game Pass.

Jag håller med T.Mani, det går utmärkt att köra solo, jag kör på Medium, ingen custom save. Det blir en del grind, jag antar att det hade gått fortare att klara spelet med kompisar som hjälpte till att samla och bygga. Men jag skulle inte säga att detta är ett spel som kräver att du kör co-op.

Medlem
Skrivet av Baines:

Jag spelar också själv, körde en hel del innan 1.0 på Game Pass, men avslutade Game Pass och köpte spelet på Steam istället. I och med att Grounded var det enda jag satt och körde på Game Pass.

Jag håller med T.Mani, det går utmärkt att köra solo, jag kör på Medium, ingen custom save. Det blir en del grind, jag antar att det hade gått fortare att klara spelet med kompisar som hjälpte till att samla och bygga. Men jag skulle inte säga att detta är ett spel som kräver att du kör co-op.

har precis börjat lira efter att spelet samlat damm i typ ett pr. Gillar det so far, lirat typ en timme, men insett att det blir lite grindande då jag tänkt spela själv. Känns som ett perfekt lir över kommande julledighet

Medlem

Läser denna recension sent och det slår mig att detta är ännu ett bra spel till Xbox som verkar flyga under radarn i den ständiga ”Xbox har inga exklusiva spel!”-kören som gamers verkar hålla igång. Men lika gärna kan man ju också säga att Microsoft kanske skulle behöva se över sin marknadsföring. Varför State of decay 2, Sea of thieves eller Grounded hela tiden lever väl men i tystnad måste ju bero på något.

1
Skriv svar