Google lägger ner Stadia

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vet inte om någon har hunnit kommentera (inte heller har FZ skrivit om det) men det är ganska otroligt att Phil Morrison var VP och General Manager för Google Stadia, och antagligen anledningen till att Stadia misslyckades.

För er som inte känner till honom:

President över SCE worldwide studios när PS3 släpptes (ett misslyckande)
Corporate VP över Microsoft när xbox one släpptes (ett misslyckande)
Och nu VP över Google Stadia som inte heller lyckades

En person som misslyckas vid varje position men faller ändå uppåt. Trodde det var en svensk grej att belöna inkompetens men verkar vara ganska populärt i staterna också.

Okej att han är en gemensam nämnare men vad exakt har han gjort som bidragit till dessa misslyckanden?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Känns som att de felsatsade från start. Försökte fånga krävande gamers och säga att de kunde lira Destiny 2 lika bra på Stadia som en musklig pc. Det går inte, för man kommer inte undan att det tar tid att skicka data över nätet - hur många tekniker Google än skryter om. Stadia hade kanske funkat om de hade vänt sig brett/till casuals med spelprenumerationer i stil med Game Pass - "Spela billigt utan krångel", typ.

Sen att spela över molnet är inte för alla, jag tycker fortsatt det är för mycket input lag för egen del men förstår att det kan locka många. Utanför molnspelade, om man räknar andra tjänster som maps, youtube, google och chromecast, tycker jag de lyckats bra.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

phi
Medlem

Stadia var dödfött redan när det släpptes, det fattade nog de flesta. Det går liksom inte att ta en månadskostnad och samtidigt ta fullpris för spel och förvänta sig att folk ska nappa på det.

Medlem
Skrivet av phi:

Stadia var dödfött redan när det släpptes, det fattade nog de flesta. Det går liksom inte att ta en månadskostnad och samtidigt ta fullpris för spel och förvänta sig att folk ska nappa på det.

Du behövde inte betala en månadskostnad, månadskostnaden var för "gratis" spel och högre upplösning(4K som oftast inte stöddes av spelen ändå) och även lite annat smått o gott. Betalade du denna prenumerationen så fick man rätt ofta helt OK rabatter på spel man kunde köpa.

Bara för det inte passar dig så betyder det inte att andra inte kan uppskatta det.

Gnällkuk

Det här var lika chockerande nyheter som när brittiska kungahuset igår "avslöjade" att drottning Elizabeth II dog av hög ålder.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Albinsson:

Okej att han är en gemensam nämnare men vad exakt har han gjort som bidragit till dessa misslyckanden?

Varit ansvarig? Lol

Redaktör
Skrivet av magma:

Sen att spela över molnet är inte för alla, jag tycker fortsatt det är för mycket input lag för egen del men förstår att det kan locka många. Utanför molnspelade, om man räknar andra tjänster som maps, youtube, google och chromecast, tycker jag de lyckats bra.

Det beror väldigt mycket påvilken sorts spel det är, tycker jag. T.ex. Red Dead 2 funkar bra, då det inte är så snabbt, men Destiny 2 tyckte jag inte alls funkade. Det är en av de märkliga grejerna med Stadia, att de inte satsade på såna spel. Nu var ju Destiny 2 ett av dragloken för tjänsten.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det beror väldigt mycket påvilken sorts spel det är, tycker jag. T.ex. Red Dead 2 funkar bra, då det inte är så snabbt, men Destiny 2 tyckte jag inte alls funkade. Det är en av de märkliga grejerna med Stadia, att de inte satsade på såna spel. Nu var ju Destiny 2 ett av dragloken för tjänsten.

Kan också möjligen tänka mig att peka och klicka-spel som monkey island skulle fungera ypperligt. Provade fable 2 (eftersom det inte finns någon annanstans än i molnet på pc) som fungerade bra tills man hamnade i strider. Ja, snabba fps fungerar tyvärr inte så bra över molnet, knappt så det är spelbart även på xcloud eller playstation now heller.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Nu skyller Phil på Phil.

You can't make this shit Up.

Medlem

Tråkigt men inte oväntat då folk knappt känner till tjänsten. Mycket dåligt satsat på reklam och sista tiden inga AAA-spel. Märktes ganska väl att det var på väg att läggas ned, kom mest bara ut indiespel.

Spelade igenom ett 10-tal spel och tyckte tjänsten var bra. Spelade på 4k Chromecast och TV med handkontroll. Men som andra skrivit, passar inte FPS-spel riktigt som Destiny (vilket förresten var dåligt val att använda som draglok då latensen märktes som allra mest där, spelade igenom Cyberpunk och där märktes den inte lika mycket).

Och på dator med mus och tangentbord var det sådär. Med mus märks latensen väldigt väl och bildkvaliteten var inte lika bra av någon anledning trots att spelen skulle streamas i 4k där med (lägre bitrate?). Men för spel som Tombraider, RDR2, Assassins Creed så funkade det lika bra, enligt mig, som på en konsol lokalt.

Gött att man får tillbaka pengarna i alla fall, blir ett gäng tusenlappar som jag inte hade räknat med.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Synd för de som gillade tjänsten.

Det kändes som att Google hade för bråttom med att lansera Stadia. De fokuserade alldeles för lite på att faktiskt skaffa innehåll till lanseringen.

Nedläggningen var nog i det närmaste spikad redan då man ganska snabbt lade ner sina egna spelsatsningar. De insåg redan då att varje krona man satsade på Stadia kommer vara en förlust.

Skribent
Skrivet av magma:

Kan också möjligen tänka mig att peka och klicka-spel som monkey island skulle fungera ypperligt. Provade fable 2 (eftersom det inte finns någon annanstans än i molnet på pc) som fungerade bra tills man hamnade i strider. Ja, snabba fps fungerar tyvärr inte så bra över molnet, knappt så det är spelbart även på xcloud eller playstation now heller.

Allt som inte rörde snabb action funkar ypperligt. Strategispel, peka-klicka och RPG-spel med omgångsbaserade strider. Tror även om de inriktat sig mer åt familjehållet än "hardcore-spelarna", så hade det nog kunnat gå bättre då den demografin inte bryr sig lika mycket om delay och sånt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Tänk om vi hade ett Netflix för spel..
..fast spelen ingår inte i månadsavgiften.
..och spelen kostar fortfarande fullpris."

Inte ens bästa möjliga förutsättningar räcker för att vinna med ett såpass uselt koncept.

Fast man fick väl olika spel att spela som just ingick i månadsavgiften (och som man kunde fortsätta att spela så länge man pröjsade månadsavgift)? Ju fler månader du är med, desto fler spel samlar du på dig. Jag spelade i alla fall en massa olika spel som jag inte betalade fullpris för utan som ingick i månadsavgiften. Fast du kanske menade att alla spel borde ha ingått i månadsavgiften?

Däremot så måste jag säga att det som kund (i alla fall för mig) var väldigt förvirrande vad som ingick i de olika abbonemangen, vilka spel du fick fortsätta spela efteråt (de som du köpt för fullpris men bara i HD, snarare än 4K-upplösning om du inte betalar för PRO), et cetera. Det känns nästan som att det hade varit enklare att bara ha ett enda abbonemang (och att du bara fick spela när abbonemanget var aktivt) och sedan inget mer.

Skribent
Skrivet av Tramsfabriken:

Fast man fick väl olika spel att spela som just ingick i månadsavgiften (och som man kunde fortsätta att spela så länge man pröjsade månadsavgift)? Ju fler månader du är med, desto fler spel samlar du på dig. Jag spelade i alla fall en massa olika spel som jag inte betalade fullpris för utan som ingick i månadsavgiften. Fast du kanske menade att alla spel borde ha ingått i månadsavgiften?

Däremot så måste jag säga att det som kund (i alla fall för mig) var väldigt förvirrande vad som ingick i de olika abbonemangen, vilka spel du fick fortsätta spela efteråt (de som du köpt för fullpris men bara i HD, snarare än 4K-upplösning om du inte betalar för PRO), et cetera. Det känns nästan som att det hade varit enklare att bara ha ett enda abbonemang (och att du bara fick spela när abbonemanget var aktivt) och sedan inget mer.

Jag tror det här var deras största problem och hela marknadsföringen. Inledningsvis så trodde folk det skulle vara någon form av netflix för spel i molnet. Så första bakslaget kom när det visade sig att det inte var det. Nästa var hur dålig kommunikation det var runt abonnemangen och vad som exakt ingick och inte ingick.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av VeZZLaN88:

Shitt! 😬 De 4 personerna som äger en stadia kommer att bli vansinniga!

Jag och 5 av mina polare köpte Stadia när de hade Cyberpunk-erbjudandet, så det är iallafall 6 pers som äger en Stadia!;)

För mig är det en win då jag antagligen kommer få en Chromecast Ultra och en kontroller gratis samtidigt som jag har fått spela Cyberpunk 2077 helt gratis👊

Är väl lite tråkigt att de lägger ner då de var en tjänst som funkade bra men hade för dåligt utbud! Finns ju andra streamingtjänster nu så får väl välja Xcloud, PSNow eller Nvidia i framtiden när man vill cloudgejma!

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Phil Morrison

Hans namn är Phil Harrison.

Medlem

trist, men inte oväntat. Funkade riktigt bra när jag testade, men fanns inte några spel som jag var intresserad av så blev inte många timmar speltid

Medlem
Skrivet av Deekar:

För mig är det en win då jag antagligen kommer få en Chromecast Ultra och en kontroller gratis samtidigt som jag har fått spela Cyberpunk 2077 helt gratis👊

Står det någonstans att du får behålla den hårdvara du köpt från Stadias butik eller att du måste skicka tillbaka dem för återbetalning?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Står det någonstans att du får behålla den hårdvara du köpt från Stadias butik eller att du måste skicka tillbaka dem för återbetalning?

Nej, det jag sett och förstått på deras hemsida är att man får refund om man köpt varan på Google Store. Sen om man blir fullt kompenserad är oklart!

Medlem
Skrivet av lonian:

Står det någonstans att du får behålla den hårdvara du köpt från Stadias butik eller att du måste skicka tillbaka dem för återbetalning?

Ja, det står att man inte behöver returnera hårdvaran; åtminstone den man köpt direkt av Google. Det verkar dock inte vara riktigt klart med hur det ska gå till.

Medlem

Skönt att man får tillbaka pengarna iaf😊


signatur

Death by Snu Snu🥰

Medlem

Som tur är kan man iaf göra take-out om man vill ha sina sparade spel. Har själv cyberpunk där.
Denna guiden förklarar rätt bra:
https://9to5google.com/2022/09/30/how-to-export-download-game...

KoP
Medlem
Skrivet av piddau:

Du behövde inte betala en månadskostnad, månadskostnaden var för "gratis" spel och högre upplösning(4K som oftast inte stöddes av spelen ändå) och även lite annat smått o gott. Betalade du denna prenumerationen så fick man rätt ofta helt OK rabatter på spel man kunde köpa.

Bara för det inte passar dig så betyder det inte att andra inte kan uppskatta det.

Men tydligen så uppskattades det inte utav majoriteten utav användarna, därav så var blev det ohållbart att hålla Stadia levande då tjänsten inte genererade tillräckligt utav inkomst/uppskattning/whatever.

Utbudet utav spel var väl förövrigt riktigt kasst också.

Medlem
Skrivet av Dajvan:

En till i listan i Google's kyrkogård och en stor anledning att jag gärna håller mig borta från deras skit och har lågt förtroende.

https://killedbygoogle.com/

Det var mycket på den där sidan jag aldrig hört talas om. Youtube originals exempelvis? Tror att en dokumentär gjordes i samarbete med Youtube om Coachella så det är väl närmast exemplet jag sett.
MVH kollar bara på youtube efter musikvideor.

Google+ ändå, hur klarade de sig i så många år? Det användes väl aldrig av någon?

Medlem

"Google Stadia lanserades i januari 2019. Tjänsten i sig fick beröm för hur smidigt den fungerade, med spel streamade i 4K-upplösning, surroundljud med mera. Men den fick mycket kritik för att kunderna var tvungna att köpa spelen och att de kostade ungefär lika mycket (eller ibland mer) än spel köpta på mer traditionella vis (skiva eller från etablerade tjänster som Steam och Playstation Store)."

Jag hade inget annat än förakt mot tjänsten från dagen jag hörde talas om den. Spel som inte längre kunde köras på GeForce för att bli exklusiva på Stadia.
Men verkar som GeForce Now överlevt och förhoppningsvis växer sig starkare.

123
Skriv svar