Medlem
Handbroms

När ni parkerar, brukar ni trycka in låsknappen innan ni drar upp handbromsen, eller drar ni bara upp spaken?

Följdfråga, ska man dra ända upp eller räcker det med 3-4 klick?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Låsknappen?

För övrigt så trycks handbromsen ner med vänsterfoten på min bil!


signatur

Halo kompis!

Medlem

Handbroms bara i branta backar.

Medlem

Har elektronisk handbroms numera men jag brukade trycka in låsknappen innan jag drog upp den. Använder den bara i branta backar eller om jag kliver ur bilen medans den är igång, så väldigt sällan. Som svar på följdfrågan så ska du dra den hela vägen upp, annars bromsar den inte nog hårt.

Medlem

Elektronisk handbroms, som jag alltid lägger i när jag parkerat för att massera oken.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

Använder 99.9% bara växeln när jag parkerat, ingen jävla handbroms. Min elektroniska har jävlas några gånger på senaste åren vilket nästan fick min flickvän att missa flyget och det finns knappt nån anledning att lägga i handbroms om man står plant och har i en växel.

Medlem

Använder bara handbroms vid lutning, annars bara växel i. Drar bara upp bromsen.

Medlem

Kör automat, med automatisk handbroms, rör aldrig knappen. Välkommen till framtiden utan krycka.


signatur

IDKFA

Medlem

Drar i handbromsen efter jag lägger växeln i neutral, en vana från körskolan.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Inaktiv

Ni som har spak: Om ni använder handbromsen så blir det inte problem lika ofta. Är den orörlig längre tid så kärvar det gärna.
Inte lika ofta det kärvar om man har elektroniskt.
(men bilar strular alltid, hur fan man än gör..)
Mvh fd bilmekaniker.

Medlem

Den här tråden är ju sämre än vattenflaskorna…


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Den här tråden är ju sämre än vattenflaskorna…

Nämen tackar! Just när man trodde att någon redan hittat botten. Jag känner mig ärad som kan räknas in i samma liga!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Snälla. Låt det här bli en riktigt nördig tråd om handbromsar. Jag vill veta allt.

Medlem

Frågan i omröstningen kommer ifrån att någon… låt oss säga ”någon annan” i bilen brukar klaga på att handbromsen går sönder om man drar åt den utan att trycka in knappen.

Jag säger att man inte behöver trycka in knappen. För hade det inte varit meningen så hade det inte gått. Spaken hade varit designad helt styv annars.

Jag försökte googla på ämnet men hittar inget svar. Sen pekar både omröstningen och kommenterna i tråden på att det inte spelar någon roll. Någon borde påpekat vilket som var rätt eller fel nu.

Nu återstår bara problemet med kommentarer på all annan ”felaktig körning”, men det är en annan tråd. Det ironiska är att den där som klagar är samtidigt också den enda som lyckats skada bilar.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Nä man behöver inte vara orolig för att handbromsen ska gå sönder för att man inte trycker in knappen.

Medlem

Nörderi efterfrågades.

Finns ingen risk att skada mekanismen i spaken oavsett om man använder knappen eller ej. Se bild för förklaring.

Medlem

Handbromsen funkar bara om spaken gör ett "KRRRRRRT"-ljud när man drar i den. Det är sen gammalt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Kan ändå sakna en gammal hederlig handbroms-dragning. Farsan drog den (givetvis) alltid stenhårt. Annars gills det inte. Hårt som fan, så man knappt fick loss skiten, då var farsan nöjd.

Jag kör automat och har en liten töntig knapp till handbromsen idag, använder den sporadiskt.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Ett bestämt ryck så att bilen vet vem som bestämmer även när jag inte sitter i.


signatur

Viam inveniam aut faciam

KoP
Medlem
Skrivet av Hanzo:

När ni parkerar, brukar ni trycka in låsknappen innan ni drar upp handbromsen, eller drar ni bara upp spaken?

Följdfråga, ska man dra ända upp eller räcker det med 3-4 klick?

Mig veterligen så använder man bara knappen vid lossning utav handbromsen och skall inte behövas vid åtdragning.

Det där med hur många klick man bör dra kan ju variera ifrån bil till bil. Har upplevt allhanda handbromsar igenom åren och en del har man behövt dra hela vägen upp för att dom skall nypa (pga taskigt spänd handbromsvajer) medans andra har nypt relativt kvickt.

Medlem

Mitt problem är snarare att jag glömmer att jag använder den...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Mest på vintern

Med knapp intryckt

Medlem

Har elektrisk handbroms.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Hur ser din drömhandbroms ut?

Geeks Gaming
Skrivet av GustavA:

Hur ser din drömhandbroms ut?

Personligen så är den fluffig, rund och har rgb

Medlem
Skrivet av GustavA:

Hur ser din drömhandbroms ut?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Fothandbroms. Nu blev det jobbigt.

Medlem

Korrekta namnet är parkeringsbroms.
Bilar har inte handbroms. Handbroms tänker jag lättare fordon.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Korrekta namnet är parkeringsbroms.
Bilar har inte handbroms. Handbroms tänker jag lättare fordon.

Rullar inte lika bra på tungan när man vrålar till polarna att det kommer en parkeringsbromssladd.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Rullar inte lika bra på tungan när man vrålar till polarna att det kommer en parkeringsbromssladd.

Handbromssladd ja, man bromsar med handen så då är det korrekt sagt.
Det heter dock inte handbroms eller missar jag nått?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar