Skrivet av Molotov:

Handbromssladd ja, man bromsar med handen så då är det korrekt sagt.
Det heter dock inte handbroms eller missar jag nått?

De är överraskande nog synonymer till varandra.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Finns ingen större anledning att märka ord. Alla förstår vad det handlar om och handbroms är vad det i regel kallas för. Precis som att man kallar cirkulationsplatser för rondeller, inte rätt men alla vet vad det är.

Medlem

Lägger i P och stänger av. Aktiverar den elektriska parkeringsbromsen om det lutar mycket.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Finns ingen större anledning att märka ord. Alla förstår vad det handlar om och handbroms är vad det i regel kallas för. Precis som att man kallar cirkulationsplatser för rondeller, inte rätt men alla vet vad det är.

Der är helt befängt och fel.
Handbroms.. handbroms har man på cyklar mm

Dessutom finns det massvis med bilar som inte har "krycka"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Der är helt befängt och fel.
Handbroms.. handbroms har man på cyklar mm

Dessutom finns det massvis med bilar som inte har "krycka"

Ja du kan tycka att det är hur fel som helst men det förändrar inte det faktum att det är vad väldigt många (förmodligen dom allra flesta) faktiskt kallar det och som sagt, alla förstår vad det är man pratar om.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Ja du kan tycka att det är hur fel som helst men det förändrar inte det faktum att det är vad väldigt många (förmodligen dom allra flesta) faktiskt kallar det och som sagt, alla förstår vad det är man pratar om.

Du säger handbroms fast parkeringsbromsen aktiveras med en knapp eller fotpedal? 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Du säger handbroms fast parkeringsbromsen aktiveras med en knapp eller fotpedal? 😂

Det är förstås inte en fotbroms heller utan en färdbroms.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är förstås inte en fotbroms heller utan en färdbroms.

Du verkar lagom vilsen i pannkakan.
Då det inte har nått att göra med det jag skrev.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming
Skrivet av Molotov:

Du verkar lagom vilsen i pannkakan.
Då det inte har nått att göra med det jag skrev.

Inte alls. Personen försöker peka på att flera delar på en bil kan ha olika namn men att alla ändå förstår vad man talar om.
Dvs det är inte direkt fel.

Så det är relaterat och det känns lite onödigt att stämpla den andra som ”förvirrad” när det faktiskt är du själv som kanske inte förstår det hela fullt ut

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Inte alls. Personen försöker peka på att flera delar på en bil kan ha olika namn men att alla ändå förstår vad man talar om.
Dvs det är inte direkt fel.

Så det är relaterat och det känns lite onödigt att stämpla den andra som ”förvirrad” när det faktiskt är du själv som kanske inte förstår det hela fullt ut

Det verkar bara som personen tror att handbroms är parkeringsbroms och fotbroms är färdbroms.
Och försöker påpeka nått som inte hör till diskutionen eller iaf inte det han citerade


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming
Skrivet av Molotov:

Det verkar bara som personen tror att handbroms är parkeringsbroms och fotbroms är färdbroms.
Och försöker påpeka nått som inte hör till diskutionen eller iaf inte det han citerade

Jo, det är såklart en tolkningsfråga. Kärt barn har många namn och ett namn kan ha flera betydelser men det kan också vara olika för olika personer.

En handbroms för mig är en broms du manövrerar med handen. Med detta så parkeringsbromsen på en bil en handbroms då du använder handen och samtidigt så är en broms på en cykel som du använder med handen också en handbroms.

En fotbroms finns, i min värld, också på en bil och en cykel. Det är den man använder med fötterna.

Färdbroms är den broms man bör använda under färd, dvs normalt fotbromsen i en bil, valfri broms på cykel, (lämpligtvis tillämpas 30/70 modellen på tvåhjulingar) vilket också är en bidragande anledning till att man inte talar om ”färdbroms” på cykel utan mer om fram/bak eller hand/fot- broms

Anledningen till förvirringen tror jag grundar sig i att du utgår från din situation medans andra utgår från sina egna situationer.

Alla har rätt och ingen har fel

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jo, det är såklart en tolkningsfråga. Kärt barn har många namn och ett namn kan ha flera betydelser men det kan också vara olika för olika personer.

En handbroms för mig är en broms du manövrerar med handen. Med detta så parkeringsbromsen på en bil en handbroms då du använder handen och samtidigt så är en broms på en cykel som du använder med handen också en handbroms.

En fotbroms finns, i min värld, också på en bil och en cykel. Det är den man använder med fötterna.

Färdbroms är den broms man bör använda under färd, dvs normalt fotbromsen i en bil, valfri broms på cykel, (lämpligtvis tillämpas 30/70 modellen på tvåhjulingar) vilket också är en bidragande anledning till att man inte talar om ”färdbroms” på cykel utan mer om fram/bak eller hand/fot- broms

Anledningen till förvirringen tror jag grundar sig i att du utgår från din situation medans andra utgår från sina egna situationer.

Alla har rätt och ingen har fel

Ja så.är det men vad mitt förata inlägg handlade om var att folk skrev.
Jag har elektronisk handbroms, min handbroms använder man foten osv.
Då är det ingen "handbroms".
Jag kan förstå att man kallar det man drar i handbromsen.
Men kom vad som verkade vara okunniga som tror att parkeringsbroms= handbroms dvs att det alltid är en handbroms och påpekade.
Därför diskutionen drog vidare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming
Skrivet av Molotov:

Men kom vad som verkade vara okunniga som tror att parkeringsbroms= handbroms dvs att det alltid är en handbroms och påpekade.
Därför diskutionen drog vidare.

Det har inget med okunnighet att göra att folk inte håller med dig 😂

Men som jag sa, du har rätt samtidigt som andra har rätt. Paradoxalt? Absolut

Medlem
Skrivet av Molotov:

Handbromssladd ja, man bromsar med handen så då är det korrekt sagt.
Det heter dock inte handbroms eller missar jag nått?

Handbroms är nog bara det folk använder eftersom du använder handen, likadant för fotbroms som egentligen heter färdbroms.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det har inget med okunnighet att göra att folk inte håller med dig 😂

Men som jag sa, du har rätt samtidigt som andra har rätt. Paradoxalt? Absolut

Ja men parkeringsbroms dras inte åt med handen på många bilar, därav jag tycker det var märkligt att folk kallar knapp eller fotpedal för handbroms.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja men parkeringsbroms dras inte åt med handen på många bilar, därav jag tycker det var märkligt att folk kallar knapp eller fotpedal för handbroms.

Det är ytterst få bilar där du inte kontrollerar parkeringsbromsen med handen. Även på dom flesta bilar med elektronisk parkeringsbroms så använder man handen för att aktivera den.

Vet inte riktigt vad det inte är du förstår med att folk i allmänhet oftast kallar parkeringsbroms för handbroms. Spelar det någon större roll i ditt liv att folk kallar det för något annat än det korrekta namnet? Det är långt ifrån det enda som kallas för något annat än det korrekta namnet och jag är helt övertygad om att du själv använder ett felaktigt namn på nånting.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Det är ytterst få bilar där du inte kontrollerar parkeringsbromsen med handen. Även på dom flesta bilar med elektronisk parkeringsbroms så använder man handen för att aktivera den.

Vet inte riktigt vad det inte är du förstår med att folk i allmänhet oftast kallar parkeringsbroms för handbroms. Spelar det någon större roll i ditt liv att folk kallar det för något annat än det korrekta namnet? Det är långt ifrån det enda som kallas för något annat än det korrekta namnet och jag är helt övertygad om att du själv använder ett felaktigt namn på nånting.

Nej jag har inget problem med det.
Det var inte jag som började messa om detta.
Jag skrev ett inlägg utan att citera nån speciell


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming
Skrivet av Molotov:

Nej jag har inget problem med det.
Det var inte jag som började messa om detta.
Jag skrev ett inlägg utan att citera nån speciell

Mja, anledningen till att många reagerar är att du skrev detta:

Skrivet av Molotov:

Korrekta namnet är parkeringsbroms.
Bilar har inte handbroms. Handbroms tänker jag lättare fordon.

Du uttrycker dig som att det du skriver är fakta och insinuerar därmed att alla andra har fel.

Därför börjar folk säga emot dig

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja, anledningen till att många reagerar är att du skrev detta:

Du uttrycker dig som att det du skriver är fakta och insinuerar därmed att alla andra har fel.

Därför börjar folk säga emot dig

Som sagt det var inte jag som började messa.
Det heter parkeringsbroms.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming
Skrivet av Molotov:

Som sagt det var inte jag som började messa.
Det heter parkeringsbroms.

Okej, jag tror vi gör bäst i att lämna diskussionen där.
Jag misstänker att vi inte riktigt kommer någonstans

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Okej, jag tror vi gör bäst i att lämna diskussionen där.
Jag misstänker att vi inte riktigt kommer någonstans

Japp jag håller med 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Med hälsningar från


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag trycker på knappen. Gör det någon skillnad? Gud vet. Men finns det en knapp trycker man på knappen!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

12
Skriv svar