Google har redan bommat igen Stadias online-affär

Medlem
Skrivet av Evilof:

Sen kan man säga att man inte äger spelen. Men det gör vi inte med Steam heller.

Vad äger man idag egentligen?
Installerar man ett spel från steam på sin dator så kan man nog med fiffel lyckas få bort steam ur ekvationen och zippa ner spelet på en hårddisk för att öppna upp 10 år senare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag gillade Stadia. Men det kunde verkligen inte konkurrera med min Ps5 när jag väl fick den.
Har inte startat det en gång sedan dess.

Tuff bransch. Kul att dom testade. Hoppas det inte är sista gången.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tur att det inte blev större innan det lades ner.
Nu verkar det bara vara en handfull exklusiva titlar som kanske aldrig går att spela igen.
https://kotaku.com/google-stadia-exclusive-games-pac-man-gylt...

Hoppas verkligen de tillåter att Gylt ges ut på andra ställen för det spelet tyckte jag väldigt mycket om


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tur att det inte blev större innan det lades ner.
Nu verkar det bara vara en handfull exklusiva titlar som kanske aldrig går att spela igen.
https://kotaku.com/google-stadia-exclusive-games-pac-man-gylt...

5 exklusiva spel som (kanske) försvinner ner i tomma intet är 5 spel för mycket. Oavsett vad man tycker om just dessa spel, streamingtekniken, Google, eller Stadia, så är det förödande för spelande som konstform att spelindustrin bryr sig så lite om att bevara sin egen historia.

Det här är det oundvikliga resultatet när spel görs exklusivt för streamingtjänster. Till skillnad från fysiska/nerladdningsbara spel är de omöjliga att bevara för framtiden (om inte koden eller binärerna släpps eller läcker ut förstås, men då är de ju i praktiken inte exklusiva längre hellre), och det gör att hela konceptet med tjänster som har spel som bara kan streamas är vidrigt.

De andra konkurrenterna som är kvar (Xbox, Playstation, Geforce Now, osv) har hittills primärt satsat på streaming som alternativ för spel som också kan köras på lokal hårdvara, så de har så vitt jag vet hittills inte samma problem som Stadia.

Att Stadia läggs ner så här snabbt lär knappast förvåna många personer, men förr eller senare kommer något annat företag som är mer kompetent att satsa på idén med streamingexklusiva spel. Det är det vi behöver vara på vår vakt mot, men tyvärr är det nog alldeles för många som inte bryr sig förrän det är för sent.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Iskariot:

Är Phil Harrison med vid lanseringen så har man lite uppförsbacke.
Han var på Sony vid PS3, Microsoft vid Xbone, och Google vid Stadia lanseringen.

Undrar var han får nästa uppdrag.

Ja, hans närvaro har blivit lite av en dödskyss.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Daed:

Det här är det oundvikliga resultatet när spel görs exklusivt för streamingtjänster.

Det är delvis detta jag räds med den utveckling vi går mot i rasande takt. Jag tillhör generationen som fortfarande köper Blu-ray/DVD-filmer (om än bara en bråkdel av vad jag brukade köpa), jag gillar att äga saker och jag gillar framför allt att bestämma själv när jag vill ha tillgång till en film eller ett spel. I streamingtjänster rullas produkter som bekant ut. Därtill finns det alltid mycket som aldrig kommer hitta dit, även om detta främst gäller streamingtjänster för film och serier eftersom Game Pass har både blockbusters och små indiespel, så variationen är trots allt väldigt bra.

Jag hoppas att spel kommer finnas tillgängliga fysiskt under överskådlig tid. Den dagen vi endast är hänvisade till streaming och att köpa spel digitalt till ohemula priser är dagen då branschen som vi kände den dör lite grand.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av lonian:

Frågan är, kommer det en ps6?

Ps5 är bara en myt

Medlem
Skrivet av Iskariot:

Är Phil Harrison med vid lanseringen så har man lite uppförsbacke.
Han var på Sony vid PS3, Microsoft vid Xbone, och Google vid Stadia lanseringen.

Undrar var han får nästa uppdrag.

Lite som spelvärldens Dan Eliasson.

Medlem

Man undrar ju lite om användaren med Stadia-avatar var betald av Google i och med att de febrilt försvarade allting Stadia för att sedan spårlöst försvinna i samband med att tjänsten började gå på tomgång inför det väntade nedläggningsbeskedet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Man undrar ju lite om användaren med Stadia-avatar var betald av Google i och med att de febrilt försvarade allting Stadia för att sedan spårlöst försvinna i samband med att tjänsten började gå på tomgång inför det väntade nedläggningsbeskedet.

Eller så har personen bara bytt avatar, för jag har inte sett den även i äldre trådar. Kanske var Robbis?

Geeks Gaming
Skrivet av kebbe:

Man undrar ju lite om användaren med Stadia-avatar var betald av Google i och med att de febrilt försvarade allting Stadia för att sedan spårlöst försvinna i samband med att tjänsten började gå på tomgång inför det väntade nedläggningsbeskedet.

Eller…..så är ens avatar bara en bild? 🤷‍♂️

Medlem

Lita aldrig mer på google


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Lita aldrig mer på google

Jisses...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Vågar jag köpa Chromecast med Google tv?
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/mediaspelare/and...


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Ps5 är bara en myt

Har du aldrig sett en?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Lita aldrig mer på google

Blev bränd eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jisses...

What?

Skrivet av Hipshot:

Blev bränd eller?

Nej blev du,?
Eller håller du inte med?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

What?

Nej blev du,?
Eller håller du inte med?

Nej, alltså google gör så mycket saker, hade detta varit det enda de gjort och det är något de vill göra igen så visst, no trust.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Molotov:

I slutändan har folk fått gratis chromecasts och handkontroller, och inte egentligen förlorat någonting. Jag skulle snarare säga att detta leder till större tilltro till Google från konsumenters perspektiv.

Hade du varit en av de drabbade utvecklarna hade det varit en annan situation...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Antar att folk som inte litar på Google har använt mycket av deras BETAL-tjänster som har dödats?
De flesta tjänster de har som har lagts ner har många aldrig hört talas om. Vissa har ersatts av andra.
Finns några få som var värda namnet som de dödat på deras "killedbygoogle"

Jag är inget jättefan av Google heller men Stadia var riktigt bra men hade behövt längre tid och mes satsning för att lyckas.
De hade potential som "mysspelande" och utan att behöva patch/ladda ner något var det klockrent.

Men deras rykte är skadat, dock endast bland entusiaster. De flesta om du frågar gemene man har nog aldrig ens hört talas om Stadia eller t.ex. Inbox och mer än gärna använder deras webbläsare, sökmotor och inga som helt "ad-blockers".


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Evilof:

Hur menar du?
Jag tyckte tjänsten var grym.
Gratis om du som jag kör på 1080p.
Laggfritt. Såg rätt bra ut grafiskt sett.
Smidigt som fasen. Tex. Skulle ta fram en gammal konsoll ur garderoben. Var rätt meckigt att börja hoppa bakom TVn och fixa med kablar.

Skulle lite senare ta fram Stadia efter ett litet uppehåll. Klick. Klart.

Sen kan man säga att man inte äger spelen. Men det gör vi inte med Steam heller.

1080 slutade jag spela på för 5år sedan.
Lagfritt? Diskuterbart då det finns otaliga videos där Stadia presterade långt under vad det skulles, ibland up till 2-3sek fördröjning på knapptryck trots gedigen uppkoppling .
Många spel var desutom uppskalade och inte den upplösning det skulle varit visade det sig.

Det är bra att dem försökte absolut, men allt från marknadsföring till hur dem behandlade dem utvecklare som skulle göra titlar till plattformen är usel.
Samt att tjänsten var underutvecklad i samma utsträckning som EGS utan sök funktion eller enkelt sätt att hitta sina spel.

Och att redan innan tjänsten kommit på benen med så lade man ned sin egena studio.

Det var för många fel gör att denna tjänst skulle överleva Google själva.

Medlem
Skrivet av Winzi:

1080 slutade jag spela på för 5år sedan.
Lagfritt? Diskuterbart då det finns otaliga videos där Stadia presterade långt under vad det skulles, ibland up till 2-3sek fördröjning på knapptryck trots gedigen uppkoppling .
Många spel var desutom uppskalade och inte den upplösning det skulle varit visade det sig.

Det är bra att dem försökte absolut, men allt från marknadsföring till hur dem behandlade dem utvecklare som skulle göra titlar till plattformen är usel.
Samt att tjänsten var underutvecklad i samma utsträckning som EGS utan sök funktion eller enkelt sätt att hitta sina spel.

Och att redan innan tjänsten kommit på benen med så lade man ned sin egena studio.

Det var för många fel gör att denna tjänst skulle överleva Google själva.

2-3000 fördröjning, lär inte vara Stadia, det är skit bakom spakarna på användarsidan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

2-3000 fördröjning, lär inte vara Stadia, det är skit bakom spakarna på användarsidan.

Näh, det var en streamer i början av Stadias livscykel som visade hur det tog sekunder mellan det han tryckte på knappen och gubben hoppade.
Det är inte för inte som Stadia fick väldigt mycket kritik speciellt i början när tjänsten lanserades.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Näh, det var en streamer i början av Stadias livscykel som visade hur det tog sekunder mellan det han tryckte på knappen och gubben hoppade.
Det är inte för inte som Stadia fick väldigt mycket kritik speciellt i början när tjänsten lanserades.

Ja då var det streamern eller ett tillfälligt fel.
Så hög latency hade man inte ens när man spelade spel över internet på modemtiden. Om du var med då.
Det säger sig självt att det inte var som det skulle med 2-3000 i fördröjning. Att slå ner på hela tjänsten pga det, ja då har man ingen koll så att säga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja då var det streamern eller ett tillfälligt fel.
Så hög latency hade man inte ens när man spelade spel över internet på modemtiden. Om du var med då.
Det säger sig självt att det inte var som det skulle med 2-3000 i fördröjning. Att slå ner på hela tjänsten pga det, ja då har man ingen koll så att säga.

Nu var detta bara ett enstaka extrem fall, men faktum är att Stadia fungerade väldigt olika trots samma isp och plats runt om i världen.

Latens är/var ett problem på tjänsten vilket visade sig gång på gång med deras multiplayer spel när det var crossplattform.

Visst det är väl en ok tjänst för någon som inte är speciellt känslig för sådant, lite som folk som tycker 30fps och 60-65fov duger. Men jag ser inte någon anledning för någon som har en nyare konsol eller en duglig pc att vända sig till Stadia som ett alternativ för dessa.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Nu var detta bara ett enstaka extrem fall, men faktum är att Stadia fungerade väldigt olika trots samma isp och plats runt om i världen.

Latens är/var ett problem på tjänsten vilket visade sig gång på gång med deras multiplayer spel när det var crossplattform.

Visst det är väl en ok tjänst för någon som inte är speciellt känslig för sådant, lite som folk som tycker 30fps och 60-65fov duger. Men jag ser inte någon anledning för någon som har en nyare konsol eller en duglig pc att vända sig till Stadia som ett alternativ för dessa.

Nej Stadia var nog inte tänkt för den som hade konsol eller en speldator.
Dock så misslyckades google allt med tjänsten vad gäller marknadsföring osv.
Dom som det var menat för visste nog inte ens om den.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming
Skrivet av Winzi:

men faktum är att Stadia fungerade väldigt olika trots samma isp och plats runt om i världen.

Nu är det inte min mening att göra mig lustig över ditt inlägg utan är mer nyfiken på hur du menar 🤔

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu är det inte min mening att göra mig lustig över ditt inlägg utan är mer nyfiken på hur du menar 🤔

Förstår det, inte den bästa formuleringen.
Det jag menar att t.ex du och granne med samma isp kan få helt olika "prestanda" när ni spela samma spel och samma tid på dagen utan några synliga problem på uppkopplingen, allt är beroende på vilken server som Stadia ger. Får personerna i fråga 2 olika servers kan dem ligga i 2 olika länder.

Att lägga till ytterligare en "osäker" del i kedjan där allt nu kräver uppkoppling var inte optimalt för så kallade gamers.
Och I och med att marknaden för denna tjänst (mer dem som inte har varken pc eller konsol) knappt visste om att den existerade så skulle denna extra negativa del vara ytterligare en anledning till att hellre skaffa en konsol om det vore jag som stod i valet och kvalet.

Geeks Gaming
Skrivet av Winzi:

Förstår det, inte den bästa formuleringen.
Det jag menar att t.ex du och granne med samma isp kan få helt olika "prestanda" när ni spela samma spel och samma tid på dagen utan några synliga problem på uppkopplingen, allt är beroende på vilken server som Stadia ger. Får personerna i fråga 2 olika servers kan dem ligga i 2 olika länder.

Att lägga till ytterligare en "osäker" del i kedjan där allt nu kräver uppkoppling var inte optimalt för så kallade gamers.
Och I och med att marknaden för denna tjänst (mer dem som inte har varken pc eller konsol) knappt visste om att den existerade så skulle denna extra negativa del vara ytterligare en anledning till att hellre skaffa en konsol om det vore jag som stod i valet och kvalet.

Aha, hjärnan jobbade på tomgång nu på morgonen
Ja, där var ju lite mysko saker just som du säger. Personligen så hade jag aldrig några problem men jag testade mest tjänsten för att tekniken var intressant och fyllde ett tomrum just då.

Lite samma problem finns ju på tex steams streaming, jag kör den ofta då jag inte alltid har möjlighet att sitta fysiskt vid datorn (barn, resor etc) och det fungerar bra för mig.
Andra med likvärdiga eller bättre uppkopplingar har megaproblem.
Här måste det definitivt förfinas för att det ska kunna funka för den breda marknaden.

Xcloud har kommit en bra bit på vägen men jag tror man måste komma förbi hela ”du måste konfigurera din router/routing perfekt” för det är inget man kan kräva av konsumenter generellt

12
Skriv svar