2050 - Året då mänskligheten kollapsar (?)

Medlem

Är jag den enda som oroas av utvecklingen i Brasilien?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Världen är inte körd ännu och det är troligen inte som ett fallande korthus - helt plötsligt. Det är snarare långsamt som vatten som läcker in i en bil under vatten där man antingen kvävs av syrebrist eller drunknar om man inte lyckas ta sig ut i tid.

Nu i och med de högst sannolikt ryska sabotagen i gasledningarna i Östersjön så tyder detta på att ett land försöker tänja på gränserna i hur mycket de kan skada infrastrukturen i Europa utan att bestraffas rejält för det. De skadar ju även sig själva ekonomiskt och då kmr vi tillbaka till min frågan om "självmordsbenägenhetsnivån" hos en viss person i landet...

En intressant fråga är hur lång tid innan det svenska dricksvattnet påverkats för mycket för vattenreningsverken i landet att kunna hantera det. Även jättebra för miljömålen och (barn)barnens framtid så att säga! Mina 5st 20 liters vattendunkar verkar inte så överdrivet än så länge, om än "patetisk prepping" trots allt!

Och absolut, jag är helt fel person att bevaka/hantera potentiella infiltratörer i landet. Jag tackar allra ödmjukast för alla som arbetar med det på heltid. https://emojipedia-us.s3.dualstack.us-west-1.amazonaws.com/th...

Du har en lång rad inlägg här i tråden som mest framstår som ett sätt för dig att hantera någon egen ångest och rädsla över världsläget. Du drar slutsatser, överdriver och spekulerar allt i värsta tänkbara termer och hypoteser.

Nu vill jag inte klanka ned på dig om du verkligen mår så dåligt som det verkar, men jag vill ge dig ett råd och det är att söka hjälp, psykolog kanske, för att hantera din ångest. För jag tvivlar på att det i längden kommer göra dig väl att sitta och läsa, skriva och konspirera på nätet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Akronym:

Är jag den enda som oroas av utvecklingen i Brasilien?

Vad är senaste hänt där då? Har herr "Bolanäs-sås" pratat om hur valet kmr anses vara "stulet" om inte han vinner? (=militärkupp härnäst) Visst var det väl val denna eller nästa vecka och så kunde det bli två omgångar beroende på hur det fördelas i första valet om jag minns rätt?

Medlem

Eftersom du frågade.

Ett klipp om Brasilien och herr Bolsonaro. Avhandlar den aktuella situationen. (Såklart.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Ni som länkar videos, skriv gärna vad de innehåller . Gör en kort summering så man vet om man vill eller orkar se.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skrivet av Akronym:

Är jag den enda som oroas av utvecklingen i Brasilien?

Ja, om det handlar om regnskogen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Akronym:

Är jag den enda som oroas av utvecklingen i Brasilien?

Videoinnehåll, satir om Brasilien i dagsläget.

Medlem

En skvätt Panacea till orostråden.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Den här videon innehåller flera praktiska tips för hur man kan ta itu med oro. Översätt Covid till alla nuvarande externa problem.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av lonian:

Ni som länkar videos, skriv gärna vad de innehåller . Gör en kort summering så man vet om man vill eller orkar se.

Tyckte att thumbnailen och titeln var självförklarande men OK redigerar.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Ja, om det handlar om regnskogen.

Okej...


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag är lite skeptisk till just allt klimattjat, och kritisk mot veganer och vegetarianer med flera som försöker packa på sin livsstil på andra. Däremot är det inget fel att hitta bättre, smidigare och renare drivmedel och uppvärmningsmetoder. Bilavgaser och fabriksutsläpp leder till annat, som cancer när barn leker i parken i en stor stad om dagarna. Miljöförstöring är mycket mer än bara klimatet.

Men jag undrar varför är det så viktigt att rädda arbetstillfällen i just fossilbränslenäringen? Om man tittar på andra näringar, till exempel tillverkningsindustrin, har vi haft samma visa sedan 1970-talets mitt. Industrirobotar tar över när företagen effektiviserar produktionen, och massor av människor får sparken. Kanske trist för dem, men samtidigt är det en del av mänsklighetens framsteg; maskiner som tar våra jobb så vi slipper göra saker vi i dag tar som självklart att slippa.

Medlem

Nord Stream utsläppen hjälper ju inte heller.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd
Skrivet av lonian:

Nord Stream utsläppen hjälper ju inte heller.

Ja, det kommer att gå ännu fortare nu innan Klimatkriget (det faktiska Tredje Världskriget i min mening) börjar som följd.

Dessutom eskalerar det illegala kriget ytterligare i och med de "färdiga skenomröstningarna" där vissa områden nu "görs anspråk på" av Putler & Co.

Själv passar jag på att spela färdigt några datorspel innan vi i Europa blir helt utan ström om några veckor eller månader. Ryssarna har redan hintat om vad de kmr att göra härnäst efter NordStream-sabotagen *duh*.

Äckelryssarna kmr att påbörja sitt "ömsesidiga mass-självmord" (pga. eskalering till ett faktiskt möjligt 3:e Världskrig) genom att kapa flera elkablar och övrig infrastruktur runtom Europa vilket kmr få dessa fega EU-länder att pressa Ukraina att upphöra kriget som om det är Ukrainas fel från början. Jag äcklas över alla infiltrerade EU-länder - främst på toppnivån - just nu. 🤦

Så kallade "ryska studenter" och "ryska turister" i Sverige, m.fl., EU-länder, kmr att 'masstvångsrekryteras' till att begå terrordåd i våra länder inom några veckor. Varför har inte ryssarna utvisats redan sen i slutet på februari i år?! 🤔

Förhoppningsvis har jag fel med allt jag sagt nu så vi kan skratta om det till våren 2023.

Men det som gör mig mest ledsen i denna tråd är alla som med sin tystnad tycks tycka att det är helt okej med folkmassmord av Ryssland och Kina och därmed - per automatisk implikation - INTE tycker att "världen vore en bättre plats utan länder som Ryssland och Kina" så länge de får billigare el och billigare prylar att importera utomlands? 😢

Ryssar likt kineser lider av "mental rabies" (läs vad jag menar med det). Hundar med rabies kan inte räddas utan kan bara avlivas och de rår inte för sina "hjärnpåverkade beteenden". Du kan INTE rädda ryssar och kineser som hjärntvättats sedan de föddes. De föddes i en diktatursekt som hatar egentlig demokrati i dess faktiska bemärkelse samtidigt de har inbillats till att tro från botten av sina hjärtan att just deras styrelseskick är "den enda demokratin kvar i världen".

Så nästan alla här förutom jag och kanske ett par till är FÖR massfolkmord av ryssar och kineser så länge de får billigare el och billigare prylar? 😱

Ha en trevlig helg så gott som det går dock! ^_^

Skrivet av Swedengamer:

Men jag undrar varför är det så viktigt att rädda arbetstillfällen i just fossilbränslenäringen? Om man tittar på andra näringar, till exempel tillverkningsindustrin, har vi haft samma visa sedan 1970-talets mitt. Industrirobotar tar över när företagen effektiviserar produktionen, och massor av människor får sparken. Kanske trist för dem, men samtidigt är det en del av mänsklighetens framsteg; maskiner som tar våra jobb så vi slipper göra saker vi i dag tar som självklart att slippa.

För oss i Sverige är det inte riktigt så. Vi har helt enkelt inte en gigantisk fossilbränslenäring. Det är mestadels amerikansk retorik då det är en extremt stor bransch där.

Men vi själva har en cementtillverkning som är rysligt beroende av att få släppa ut extrema mängder koldioxid och gräva djupa hål i grundvattenkänsliga marker. Om vi knäpper dem på näsan när de vägrar följa lagar och regler, så stoppas hela byggnäringen i ett enda svep och det är jävligt många människor i Sverige som arbetar inom bygg.

Vi har också en stor gruvdrift som är beroende av att vi lätt (billigt) kan forsla tusentals ton råämne från gruva till smältverk och vidare. För det visar ju sig snabbt att vi är väldigt beroende av metallerna som kan utvinnas.

Sen har vi förstås våra bönder som sade sig gå på knäna när dieselpriset gick upp till 15kr/litern, 18kr/litern, 20kr/litern, 23kr/litern och till dagens pris på ~25kr/litern. De får exempelvis ta till extrema åtgärder som tomgångskörning och planera sitt arbete på ett effektivare sätt. Sen hjälper väl EU-bidragen en del också.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

För oss i Sverige är det inte riktigt så. Vi har helt enkelt inte en gigantisk fossilbränslenäring. Det är mestadels amerikansk retorik då det är en extremt stor bransch där.

Men vi själva har en cementtillverkning som är rysligt beroende av att få släppa ut extrema mängder koldioxid och gräva djupa hål i grundvattenkänsliga marker. Om vi knäpper dem på näsan när de vägrar följa lagar och regler, så stoppas hela byggnäringen i ett enda svep och det är jävligt många människor i Sverige som arbetar inom bygg.

Vi har också en stor gruvdrift som är beroende av att vi lätt (billigt) kan forsla tusentals ton råämne från gruva till smältverk och vidare. För det visar ju sig snabbt att vi är väldigt beroende av metallerna som kan utvinnas.

Sen har vi förstås våra bönder som sade sig gå på knäna när dieselpriset gick upp till 15kr/litern, 18kr/litern, 20kr/litern, 23kr/litern och till dagens pris på ~25kr/litern. De får exempelvis ta till extrema åtgärder som tomgångskörning och planera sitt arbete på ett effektivare sätt. Sen hjälper väl EU-bidragen en del också.

Jag ifrågasätter inte rätten att bränna fossilbränslen så länge det behövs. Jag ifrågasätter varför det är så viktigt att just rädda arbetstillfällen inom fossilbränsleindustrin och inte intressera sig för andra, bättre, uppfinningar (allt annat utvecklas). För om man tittar på tillverkningsindustrin så försvinner jobb varje år sedan 1970-talets mitt, eftersom industrirobotar utvecklas, utan att någon klagar (utom fackföreningarna).

Robotar kommer snart även arbeta i gruvor, oljeborrning, cementtillverkning, och då blir det ändå arbetslöshet där.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, det kommer att gå ännu fortare nu innan Klimatkriget (det faktiska Tredje Världskriget i min mening) börjar som följd.

Dessutom eskalerar det illegala kriget ytterligare i och med de "färdiga skenomröstningarna" där vissa områden nu "görs anspråk på" av Putler & Co.

Själv passar jag på att spela färdigt några datorspel innan vi i Europa blir helt utan ström om några veckor eller månader. Ryssarna har redan hintat om vad de kmr att göra härnäst efter NordStream-sabotagen *duh*.

Äckelryssarna kmr att påbörja sitt "ömsesidiga mass-självmord" (pga. eskalering till ett faktiskt möjligt 3:e Världskrig) genom att kapa flera elkablar och övrig infrastruktur runtom Europa vilket kmr få dessa fega EU-länder att pressa Ukraina att upphöra kriget som om det är Ukrainas fel från början. Jag äcklas över alla infiltrerade EU-länder - främst på toppnivån - just nu. 🤦

Så kallade "ryska studenter" och "ryska turister" i Sverige, m.fl., EU-länder, kmr att 'masstvångsrekryteras' till att begå terrordåd i våra länder inom några veckor. Varför har inte ryssarna utvisats redan sen i slutet på februari i år?! 🤔

Förhoppningsvis har jag fel med allt jag sagt nu så vi kan skratta om det till våren 2023.

Men det som gör mig mest ledsen i denna tråd är alla som med sin tystnad tycks tycka att det är helt okej med folkmassmord av Ryssland och Kina och därmed - per automatisk implikation - INTE tycker att "världen vore en bättre plats utan länder som Ryssland och Kina" så länge de får billigare el och billigare prylar att importera utomlands? 😢

Ryssar likt kineser lider av "mental rabies" (läs vad jag menar med det). Hundar med rabies kan inte räddas utan kan bara avlivas och de rår inte för sina "hjärnpåverkade beteenden". Du kan INTE rädda ryssar och kineser som hjärntvättats sedan de föddes. De föddes i en diktatursekt som hatar egentlig demokrati i dess faktiska bemärkelse samtidigt de har inbillats till att tro från botten av sina hjärtan att just deras styrelseskick är "den enda demokratin kvar i världen".

Så nästan alla här förutom jag och kanske ett par till är FÖR massfolkmord av ryssar och kineser så länge de får billigare el och billigare prylar? 😱

Ha en trevlig helg så gott som det går dock! ^_^

Alltså snälla du sök hjälp...
Att folk inte spekulerar och sitter i fullständig rädsla inför vad som komma skall betyder inte att man är "för massmord"...
Att du sitter här och förutspår vad du tror ska ske och hur uppgiven du är ske dig inte till någon bättre moralkämpe än någon annan här.

Folk kanske helt enkelt hanterar dagens världsläge bättre än vad du själv gör. Skriv av dig för all del, men tro inte att du är förmer än någon annan bara för att dina känslor svallar just nu.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av Swedengamer:

Jag ifrågasätter inte rätten att bränna fossilbränslen så länge det behövs. Jag ifrågasätter varför det är så viktigt att just rädda arbetstillfällen inom fossilbränsleindustrin och inte intressera sig för andra, bättre, uppfinningar (allt annat utvecklas). För om man tittar på tillverkningsindustrin så försvinner jobb varje år sedan 1970-talets mitt, eftersom industrirobotar utvecklas, utan att någon klagar (utom fackföreningarna).

Robotar kommer snart även arbeta i gruvor, oljeborrning, cementtillverkning, och då blir det ändå arbetslöshet där.

Svaret är att för oss är det inte så viktigt att rädda arbetstillfällen inom fossilbränsleindustrin eftersom den inte är så stor hos oss.
De kan skaffa hur många robotar som helst.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Svaret är att för oss är det inte så viktigt att rädda arbetstillfällen inom fossilbränsleindustrin eftersom den inte är så stor hos oss.
De kan skaffa hur många robotar som helst.

Men i USA? Varför är det så viktigt där att rädda arbetstillfällen i just fossilbränsleindustrin, samtidigt som ingen klagar när många andra industrier skär ner på personal på grund av teknikutvecklingen?

Skrivet av Swedengamer:

Men i USA? Varför är det så viktigt där att rädda arbetstillfällen i just fossilbränsleindustrin, samtidigt som ingen klagar när många andra industrier skär ner på personal på grund av teknikutvecklingen?

I USA har du en jäkla massa folkvalda i en mängd olika nivåer i samhället och de blir väldigt griniga om just deras delstat får en massa arbetslösa på halsen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

I USA har du en jäkla massa folkvalda i en mängd olika nivåer i samhället och de blir väldigt griniga om just deras delstat får en massa arbetslösa på halsen.

Ja, men om folk vill ha mer elbilar eller fler vattenkraftstationer får de acceptera det. Återigen, fossilbränsleindustrin konkurrerar på samma villkor som andra företag, och är ingen skyddad verkstad.

Skrivet av Swedengamer:

Ja, men om folk vill ha mer elbilar eller fler vattenkraftstationer får de acceptera det. Återigen, fossilbränsleindustrin konkurrerar på samma villkor som andra företag, och är ingen skyddad verkstad.

Ja, men det fungerar inte riktigt så där borta.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag kanske är lite trög men vad innebär det egentligen? Att mänskligheten kollapsar menar jag jag. Innebär det att alla dör eller är det våra egenskaper som människa som kollapsar. Eller menar TS kanske vår civilisation. Den står nog ett tag till. Vi anpassar oss som alltid. Är det något vi människor är bra på så är det att anpassa oss till nya miljöer med nya förutsättningar.
Vad gäller klimatfrågan så är det nog tyvärr kört, vi tänker allt för kortsiktigt och allt för smått. Många människor kommer att behöva flytta och många kommer att behöva ta emot och hjälpa dem.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det känns spontant som att du överdriver själva kärnladdningen Ryssland har i sin arsenal.
Här är data för en vanlig SS-25 Topol 800kt (Hämtat från Nukemap):

Fallout for 1 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 358 km
Maximum width: 79.6 km
Approximate area affected: 22,970 km²

Fallout for 10 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 255 km
Maximum width: 53.7 km
Approximate area affected: 11,280 km²

Fallout for 100 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 153 km
Maximum width: 27.9 km
Approximate area affected: 3,690 km²

Fallout for 1,000 rads per hour:
Maximum downwind cloud distance: 51.4 km
Maximum width: 2.02 km
Approximate area affected: 222 km²

Mycket mer blir det inte. Om de ens kan få iväg någon laddning, av vad vi sett av ryskt vidmakthållande hittills är väl ingen imponerad...

Nedfall är inte vad som komer att döda flest. Städer kommer brinna och skicka upp enorma mängder sot i atmosfären, det kommer att sänka temperaturen, vi får atomvinter som kraftigt försämrar möjigheten att odla mat. Transporter av mat och annat viktigt kommer sluta fungera. Det kommer bli en enorm massvält. Det kommer döda oss.

Medlem

Detta var en trist tråd att läsa på kvällen..

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ja, men det fungerar inte riktigt så där borta.

Fast i vanliga fall är USA ett praktexempel på en frimarknadsekonomi.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag kanske är lite trög men vad innebär det egentligen? Att mänskligheten kollapsar menar jag jag. Innebär det att alla dör eller är det våra egenskaper som människa som kollapsar. Eller menar TS kanske vår civilisation. Den står nog ett tag till. Vi anpassar oss som alltid. Är det något vi människor är bra på så är det att anpassa oss till nya miljöer med nya förutsättningar.
Vad gäller klimatfrågan så är det nog tyvärr kört, vi tänker allt för kortsiktigt och allt för smått. Många människor kommer att behöva flytta och många kommer att behöva ta emot och hjälpa dem.

Förr eller senare kommer människor säkert behöva gå under jord. Bygga stora hallar där det med artificiellt solljus går att odla mat. Men om vattnet blir totalt odrickbart är ju mindre bra.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Förr eller senare kommer människor säkert behöva gå under jord. Bygga stora hallar där det med artificiellt solljus går att odla mat. Men om vattnet blir totalt odrickbart är ju mindre bra.

Nja. Det låter lite scifi. Det spelar nog ingen roll hur illa skick ytan är. Det borde alltid vara lättare att göra den bebolig än att husera en civilisation under jord. Då dör vi nog ut snabbt. Och vatten går alltid att rena. Även från radioaktiva ämnen och tungmetaller.

Medlem

Oerhört få människor som ens begriper de enklaste koncepten i denna tråden.

Jag tappar helt ärligt förtroendet för mänskligheten.

Skäms för helvete!

Man behöver inte vara överens om allting, man kan argumentera om vilken hårdvara eller spel som är bäst, men man bör vara överens om att man inte skjuter artilleri pjäser mot civila mål. Tar det åtta år att inse det är det kanske lite långsamt, men bättre sent än aldrig

Medlem

Förlåt men den här tråden har spårat utan att nämna några namn.

Medlem
Skrivet av TryNotDo:

Jag vill undvika politik, för det får man inte här, men några anekdoter för att lugna ner vissa stridshetsare här...

Putin har en dotter som är lesbisk och i ett samkönat förhållande, han umgås med henne ändå.

I Ukraina är homosexualitet förbjudet. ( dessutom är oppositionspartier och media helt nedstängt, de har en dödslista på folk som tycker annorlunda, ett stort antal barn finns doxade på den listan, många journalister är redan avrättade. Den listan har en koppling till Langley och Bryssel, det är inte bara Nazisterna i Ukraina det är understött av CIA och MI6... )

De säger en sak och gör en annan. Tänk på det! ( Freedom and Democracy, är bara ord, man måste leva upp till vad orden innebär också... )

Vi stöder faktiska nazister i Ukraina just nu ( Folk med svastiska-tatueringar och barn som automatiskt hailar när soldater passerar ), samtidigt som vi kallar SD i Sverige för nazister, det är ju humor om det inte vore så tragiskt hur det drabbar de 1/3 ryskspråkiga individer i Ukraina, som är utsatta för folkmord.

Man har gjort valen i Donbass mm, där sade folket sitt! Det var inga tvångsröstningar som man påstår i media, folk vill ha fred! Putin vill ha fred!

Angående NordStream-sabotagen så är det ju osannolikt att Ryssland sprängde sin egen gasledning. Det enda "barganingchippet" de hade för att få Tyskland/EU att få till fred. USA har direkt sagt ( Både Biden själv, Victoria Nuland ( hon som ligger bakom kuppen att ta över Ukraina 2014 ), samt Condoleezza Rice ) att de kommer att förstöra pipelinen om ryssarna går in i Ukraina.

De kan dessutom tjäna grova pengar på LNG som de säljer dyrt till EU...

Människor som köpte in på vaccinlögnen verkar vara samma som är rasister och hatar alla ryssar av någon anledning, var det fördummande skit i vaccinet eller?

Det absurda hatandet på Ryssar/ryssofobin är det som startar 3:e världskriget. Men media springer med det och svansen av nyttiga idioter kasar efter ser jag här...

Fred borde alla eftersträva

Putin säger han e där för att avnatzifiera dom...
Kolla in privat armen han använder där bland annat. Wagner gruppen, och kolla in ledarens fina tatueringar

Och vilken dotter är det som är lesbisk?

Skriv svar