Medlem
Hej routerexpert!

Hej du,
Först avklarar vi att jag har basic datorvana men skickligt kassa nätverkskunskaper.

Jag har Tele2 bredband, 200/10 och en Sagemcom router som jag vill ersätta med en bra router (vad är det?).
Uppkopplade enheter är två smartphones via wifi samt tivo box och dator via kabel, vill gärna ha minst lan-portar. Tjejen kollar ofta tivo och streamar film via chromecast och hon ska ge fan i att stjäla bandbredd från mitt gejmande!

Min önskan är att uppgradera nätverket med bla wifi6 och eventuellt andra fina (automatiska) funktioner utanför mitt kunnande.
Pristak på 2000 men gärna runt tusenlappen, har du som läser detta ork och kunskap att hjälpa mig att förbättra min tillvaro? Jag är då evigt tacksam tills jag anpassar mig till det nya och tar det för givet <3

Medlem

Webhallen har just nu rea på den router som jag använder och jag är grymt nöjd med den. Den är väldigt enkel att installera, kan styra den via en app i mobilen och den har wifi 6.

https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

Medlem

Vad är det för funktioner i wifi6 du söker om du bara har 200/10 i hastighet? Eller tänker du helt enkelt att du ska framtidssäkra om du uppgraderar till snabbare nät i framtiden? Min personliga erfarenhet är att det är dyrt att framtidssäkra och när man väl uppgraderar har det redan släppts nya ännu snabbare varianter som man vill ha då.

Medlem

Överlag så är väl Asus bäst på routrar nu för tiden så om du bara köper en Asus så blir du troligtvis nöjd.

Jag köpte Wifi6-routern Asus ZenWiFi XT8 - AX6600 tidigare i år och är helnöjd med den. Brukar ofta vara på rea under 2000 hos Webhallen. Med denna router så kan du också lätt ställa in routern till att prioritera olika enheter, som att prioritera din speldator över chromecasten eller vad du nu vill göra.
https://www.webhallen.com/se/product/311665-Asus-ZenWiFi-XT8-...

Medlem

Vill ha högre mer stabila hastigheter :'D Som sagt, begränsade kunskaper.

Främsta anledningen är Quest 2, jag upplever stuttering emellanåt och misstänker bandbredden.
Min laptop har 3080 / Ryzen 9, kör Quest2 via VD.
Jag tänker att bandbredden på 200Mbps spelar mindre roll här eftersom Quest 2 kommunicerar med routern, nu enbart på wifi5. En wifi6 router borde ju leverera bättre resultat eller tänker jag galet?

Skribent

Tele2 har wifi6 routrar om du frågar dem. Dessutom bör du höra med Tele2 vad som händer med din TiVo om du kör egen router. Du kanske MÅSTE ha en router från Tele2 och sedan brygga till en annan router.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Webhallen har just nu rea på den router som jag använder och jag är grymt nöjd med den. Den är väldigt enkel att installera, kan styra den via en app i mobilen och den har wifi 6.

https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

Det låter bra, jag tittade på den tidigare

Skrivet av Shadee:

Tele2 har wifi6 routrar om du frågar dem. Dessutom bör du höra med Tele2 vad som händer med din TiVo om du kör egen router. Du kanske MÅSTE ha en router från Tele2 och sedan brygga till en annan router.

Mycket bra poäng! Ska höra med dom.

Tack alla för svar, hör efter med tele2 och köper ev första bästa routern, bekvämt! Må bäst

Medlem
Skrivet av Sarkofag:

Det låter bra, jag tittade på den tidigare

Mycket bra poäng! Ska höra med dom.

Tack alla för svar, hör efter med tele2 och köper ev första bästa routern, bekvämt! Må bäst

Du kan ju ställa in QoS sen oxå. Där kan du bestämma hur mkt bandbredd gaming/streaming osv. får använda.

Medlem

lite nyfiken bara men var bor man när man har 200/10?
här på lannet har vi 1000/1000. Det finns givetvis massvis med leverantörer att välja på men ingen av dom har så pass låg upload.

Med det sagt så köpte jag RT-AX82U. tyckte den påminde om "predators" som jag är lite nernördad i. 😃

mvh


signatur

7800x3d, 7900xtx

Medlem
Medlem
Skrivet av Sarkofag:

...skickligt kassa nätverkskunskaper.

Skrivet av Sarkofag:

... Som sagt, begränsade kunskaper.

Skrivet av DreaZ:

Geeks Gaming
Skrivet av Snapphane:

lite nyfiken bara men var bor man när man har 200/10?
här på lannet har vi 1000/1000. Det finns givetvis massvis med leverantörer att välja på men ingen av dom har så pass låg upload.

Med det sagt så köpte jag RT-AX82U. tyckte den påminde om "predators" som jag är lite nernördad i. 😃

mvh

Det är antagligen coaxialfiber, dvs tele2/fd Comhems ”tre hål i väggen”

Finns i princip i hela landet i städerna

Medlem
Skrivet av Sarkofag:

Då hade jag köpt ASUS. Vill man sen leva lite farligt med sina basic nätverkskunskaper kan man alltid flasha in merlin och lägga på entware

1
Skriv svar