Streamat spelande, en fluga eller här för att stanna?

Medlem
Streamat spelande, en fluga eller här för att stanna?

Som rubriken lyder, att spela streamat via tjänster som tex gamepass och Gforce Now är det här för att stanna tror ni?
Började fundera på det nu i samband med att Google gick ut och berättade att dom skulle lägga ner Stadia. Spelar själv nu mera allt fler spel via Gforce Now och då min nuvarande PC är i äldsta laget så ser jag denna tjänst som en skänk från ovan. Spelar just nu Cyberpunk med maxade inställningar och rtx on och tycker det fungerar hur bra som helst. Ska tillägga att jag har 1000mbs internet så det hjälper säkert till en del.
Men vad tror och tycker ni om detta fenomen?
Diskutera nedan 😘

Geeks Gaming
Skrivet av svampfan:

Som rubriken lyder, att spela streamat via tjänster som tex gamepass och Gforce Now är det här för att stanna tror ni?
Började fundera på det nu i samband med att Google gick ut och berättade att dom skulle lägga ner Stadia. Spelar själv nu mera allt fler spel via Gforce Now och då min nuvarande PC är i äldsta laget så ser jag denna tjänst som en skänk från ovan. Spelar just nu Cyberpunk med maxade inställningar och rtx on och tycker det fungerar hur bra som helst. Ska tillägga att jag har 1000mbs internet så det hjälper säkert till en del.
Men vad tror och tycker ni om detta fenomen?
Diskutera nedan 😘

Jag tror det är här för att stanna men inte nödvändigtvis som det ser ut idag.

Det kommer säkert att utvecklas en hel del och gå genom olika stadier

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror det är här för att stanna men inte nödvändigtvis som det ser ut idag.

Det kommer säkert att utvecklas en hel del och gå genom olika stadier

Där tror jag helt klart du har en poäng, frågan är ju vilken väg som kommer bli mest populär? 🤔 Tjänster likt tex Netflix där du streamar material du inte själv äger eller kommer modellen Nvidia använder sig av där du måste "äga" spelen på en annan tjänst för att kunna spela dom. Eller kommer det komma något helt annorlunda tro men har ingen anning om vad detta skulle vara isåfall. Men utvecklas tror jag helt klart det kommer göra iallafall

Geeks Gaming
Skrivet av svampfan:

Där tror jag helt klart du har en poäng, frågan är ju vilken väg som kommer bli mest populär? 🤔 Tjänster likt tex Netflix där du streamar material du inte själv äger eller kommer modellen Nvidia använder sig av där du måste "äga" spelen på en annan tjänst för att kunna spela dom. Eller kommer det komma något helt annorlunda tro men har ingen anning om vad detta skulle vara isåfall. Men utvecklas tror jag helt klart det kommer göra iallafall

Ja den är inte lätt

Jag tror fortfarande att spelköp kommer att finnas kvar i stor utsträckning men att det kommer vara en grej för mindre utvecklare att köra ett ”bundleavtal” med tex ms eller Sony för att göra ett namn av sig själva.
När de blir stora/kända nog kanske en utgivare plockar upp dessa istället.
Men frågan är komplex!

När det kommer till hårdvaran så tror jag att man på sikt kommer ha en ”lättare” hårdvara på klientsidan som kan behandla enklare saker för att förhindra/förebygga inputlag/delay/vaddetnukanvara medans de tyngre sakerna ligger i molnet.
Lite som dagens streaming men mer fokus på specialbyggd hårdvara för ändamålet.

Både ms och sony hade nog gärna minskat kostnaderna för utveckling och tillverkning för konsoler och vi ser ju att halvledarebristen gör det hela problematiskt redan nu

Medlem

Tror xcloud är en bra fingervisning hur det kommer se ut.
En prenumeration och tillgång till ett bibliotek.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Gaming som vi (hardcore gamers) ser det, är streaming nog inte riktigt moget för. Vi förväntar oss hög fps, hög upplösning, HDR, låg latens osv för att nämna några saker. I en streamingkontext blir även hög bitrate extremt viktig för själva bildkvalitén. Nuvarande plattformar uppfyller några men inte alla dessa kriterier, samtidigt som spelkonsoler/datorer fortfarande är överkomliga ur en prissynpunkt och det finns fortfarande en skepsis till att inte äga spelen och att endast ha tillgång till dem medan man är internetansluten.

Jag tror ändå att streaming kan finnas kvar som ett komplement, men mindre pengar kommer satsas på det och som en tidigare forumit var inne på så kommer det säkert tillämpas på andra användningsområden (mobilspel osv) till dess att infrastrukturen är mogen på riktigt.

Medlem

Har bara streamat spel lite grann, men det finns ju många fördelar med streaming. Den stora fördelen är nog den som du beskriver; att ens halvdana dator kan spela krävande spel. Sen är det nice att spel blir tillgängliga trots att man inte lagt tid på att ladda hem dem och man kan spela när man är på resande fot på både laptop och telefon. Så det finns sjukt bra fördelar med streaming. Sen känns det ändå som att det kommer dröja länge innan det blir större än t.ex steam eller nedladdade spel på konsol.

Vet inte hur bra det här resonemanget är, men låt säga att streaming är framtiden. Då är ju kanske Microsofts senaste uppköp av spelföretag inte så underligt egentligen. Som en del kanske hört så tjänar Microsoft och Sony framförallt pengar på att folk köper spel till deras konsoler, och inte på konsolköpen som kanske är lätt att tro annars. Kanske vet Microsoft att antalet xboxägare kommer att sjunka om streaming blir populärt, men även om det blir färre som spelar på deras konsol så kommer fortfarande väldigt många att streama spel på både dator och mobil via deras Xbox Game Pass-app. Bara en liten spaning

1
Skriv svar