Medlem
Stolar

Tja

Vi är ett gansja stort företag och letar efter stolar.
Vi jobbar skift så det är alltid någon som kommer att sitta i dessa, vi har öppet 24/7 alla dagar.
Vi har olika längt och vikt
Vi sitter på kontorsstolar men funderar om gamerstolar är bättre, och mera skonsamt för ryggen

Skriv lite förslag, det handlar om 15 stolar som behöver fixas

Kan inte beställa utanför sverige

Geeks Gaming
Skrivet av eggis:

Tja

Vi är ett gansja stort företag och letar efter stolar.
Vi jobbar skift så det är alltid någon som kommer att sitta i dessa, vi har öppet 24/7 alla dagar.
Vi har olika längt och vikt
Vi sitter på kontorsstolar men funderar om gamerstolar är bättre, och mera skonsamt för ryggen

Skriv lite förslag, det handlar om 15 stolar som behöver fixas

Kan inte beställa utanför sverige

Jag skulle vilja påstå att detta är en arbetsmiljöfråga och jag tror det kan vara bättre att konsultera någon med legitimerad kunskap inom ergonomi.

Med det sagt så hade jag aldrig rekommenderat en "gamingstol" för seriöst kontorsbruk.

Edit: med det sagt sitter jag med en gamingstol hemma men inte några längre perioder (den var en sponsorgrej, ie gratis)

Medlem

Gamerstolar är bara halvtaskiga kontorsstolefterapningar med marketing och branding. Kontorsstolar är 100% rätt väg att gå, alla dar i veckan.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skrivet av NordhNet:

Jag skulle vilja påstå att detta är en arbetsmiljöfråga och jag tror det kan vara bättre att konsultera någon med legitimerad kunskap inom ergonomi.

Med det sagt så hade jag aldrig rekommenderat en "gamingstol" för seriöst kontorsbruk.

Säger samma sak som ovan.

Kolla typ Kinnarps, Malmstolen eller dylika företag som har ett högt anseende inom kontorsstolar.
Det kanske är ett dyrt inköp men det lönar sig i längden utifrån ett arbetsmiljöperspektiv.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Haha gamingstolar bättre?

Medlem

Vet inte varför vissa här ovan sitter och skojar om varför du tycker att gamingstolar hade varit bättre än vänliga kontorsstolar.
Jag har jobbat på diverse olika kontor i ca 13 års tid nu och jag har ALDRIG suttit i en bättre stol på något av dessa kontoren än vad jag gör hemma i min DXRacer FORMULA F08-NR, varken när det kommer till ergonomi eller ren bekvämlighet, och ofta kostar kontorsstolarna dessutom mer än vad gamingstolen gjorde.

Och innan folk kommer och säger "men då har ni fel stolar på kontoren" så har vi alltså haft dit ergonomer som har hjälpt företaget med att köpa in dessa.

Geeks Gaming
Skrivet av Dudinkalv:

Vet inte varför vissa här ovan sitter och skojar om varför du tycker att gamingstolar hade varit bättre än vänliga kontorsstolar.
Jag har jobbat på diverse olika kontor i ca 13 års tid nu och jag har ALDRIG suttit i en bättre stol på något av dessa kontoren än vad jag gör hemma i min DXRacer FORMULA F08-NR, varken när det kommer till ergonomi eller ren bekvämlighet, och ofta kostar kontorsstolarna dessutom mer än vad gamingstolen gjorde.

Och innan folk kommer och säger "men då har ni fel stolar på kontoren" så har vi alltså haft dit ergonomer som har hjälpt företaget med att köpa in dessa.

Självklart så kommer vissa stolar passa vissa individer bättre än andra.
Den stora grejen med kontorsstolar är att de oftast är mer anpassningsbara till olika användare samt konstruerade för 24/7-bruk så den inte blir nersutten/sliten.

Jag sitter själv i en gamingstol hemma och trivs bra men skulle jag jobbat 8-12h om dagen 5 dagar i veckan hade jag velat ha en annan stol

Det är mycket möjligt att valet kanske fallet på en gamingstol i slutändan men det är nog bättre att utbildade personer tar det beslutet då det gäller en arbetsplats där många kan påverkas

Medlem

Gamingstolar är sämre.
Den enda bra gamingstolen är SecretLab EVO 2022 men den måste beställas utanför Sverige.
Kinnarps har kontor lite överallt i Sverige. Jag rekommenderar att åka dit och kika och få en offert.

Medlem

Kolla med AJ produkter. Åk till deras showroom provsitta och fråga om att få hyra/låna någon stol som prov. Gärna fler modeller så kan ni byta lite.

Skrivet av Dudinkalv:

Vet inte varför vissa här ovan sitter och skojar om varför du tycker att gamingstolar hade varit bättre än vänliga kontorsstolar.
Jag har jobbat på diverse olika kontor i ca 13 års tid nu och jag har ALDRIG suttit i en bättre stol på något av dessa kontoren än vad jag gör hemma i min DXRacer FORMULA F08-NR, varken när det kommer till ergonomi eller ren bekvämlighet, och ofta kostar kontorsstolarna dessutom mer än vad gamingstolen gjorde.

Och innan folk kommer och säger "men då har ni fel stolar på kontoren" så har vi alltså haft dit ergonomer som har hjälpt företaget med att köpa in dessa.

Problemet är att många gamingstolar anpassas för att användaren ska sitta länge. Detta tolkar många som bra ergonomi men det är riktigt uselt för kroppen. En riktigt bra kontorsstol ska inte uppmuntra ett längre stillasittande.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Problemet är att många gamingstolar anpassas för att användaren ska sitta länge. Detta tolkar många som bra ergonomi men det är riktigt uselt för kroppen. En riktigt bra kontorsstol ska inte uppmuntra ett längre stillasittande.

Trästol alltså? Så rör man på sig mer

1
Skriv svar