Robot
Fifa 23

EA Sports lämnar Fifa-licensen med ännu ett stabilt fotbollsspel.

#fifa-23


FM-guru
F.d. Sisyr

Mindre fokus på snabbhet och mer på passningsspel låter ju åtminstone i teorin kanoners. Blir nog ett test - man får ju 10 timmar via Game Pass! Vet inte om jag är lika förtjust i kemisystemet, det låter väldigt generöst (om jag inte missuppfattat något).

Medlem

Ni nämner inget om alla små fel som jag märkt som bara spelat spelet i några timmar;
1) Varför när jag spelar med Djurgården i Be A Pro så spelar de i franska ligan Ligue 1?! Finns inte Allsvenskan?
2) Vid repriser så när man ser publiken, så syns de under/inifrån läktarna?! (Kanske en bugg som de fixar till i framtiden?!)
3) När fjärde domaren visar byten, så är siffra röd för den spelare som ska bytas in, och grön för den som lämnar plan...bord det inte vara tvärtom?!
4) Och flera gånger när AI har bollen och man står typ 3-4 meter i från, så mottar de en skott passning som studsar iväg typ över halva plan.
Men det är kanske inte relevant att detaljer som dessa är viktiga i ett spel!?
Jag tycker tyvärr att EAS har börjat slappna av rejält (bara titta på titlar som Madden 23 och nu snart NHL 23), då de inte har någon hälsosam konkurrens längre!

Jag skulle ge FIFA23 en stark två...

(Testat på PS5. Ska även testa på PC för att se om samma sak inträffar där.)

Medlem

För mig som enbart spelar Career Mode är detta i stort sett samma spel som släppts sedan 2017. Finns det några förbättringar är de på den nivån de flesta andra spel hade kategoriserat som patchar. Men absolut, spelet är underhållande.
Det som läggs till nu är för övrigt ofta saker som fanns i spelet för 10+ år sedan som de tog bort och nu marknadsför som "nyheter". Det är väl åtminstone första gången på fem år de ändrat på menyn i Career Mode, vilken revolution!
Hoppas de gör någonting nytt nästa gång. Att de skulle ta mer tid på sig för utveckling är tyvärr osannolikt med tanke på bristen på konkurrens och hur mycket de tjänar på spelet.

It's not a lake, it's an ocean

Inget slår ändå FIFA 94 då man kunde ställa sig framför motståndarlagets målvakt och nicka bollen i mål vid inspark.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av JackFlack:

Ni nämner inget om alla små fel som jag märkt som bara spelat spelet i några timmar;
1) Varför när jag spelar med Djurgården i Be A Pro så spelar de i franska ligan Ligue 1?! Finns inte Allsvenskan?
2) Vid repriser så när man ser publiken, så syns de under/inifrån läktarna?! (Kanske en bugg som de fixar till i framtiden?!)
3) När fjärde domaren visar byten, så är siffra röd för den spelare som ska bytas in, och grön för den som lämnar plan...bord det inte vara tvärtom?!
4) Och flera gånger när AI har bollen och man står typ 3-4 meter i från, så mottar de en skott passning som studsar iväg typ över halva plan.
Men det är kanske inte relevant att detaljer som dessa är viktiga i ett spel!?
Jag tycker tyvärr att EAS har börjat slappna av rejält (bara titta på titlar som Madden 23 och nu snart NHL 23), då de inte har någon hälsosam konkurrens längre!

Jag skulle ge FIFA23 en stark två...

(Testat på PS5. Ska även testa på PC för att se om samma sak inträffar där.)

Känns som recensenten läst lite nyheter och spelt en halvlek och sedan gjort recensionen.

FIFA 23 är återigen en flipper simulator, Hypermotion 2 är ännu sämre än föregångaren.

Bollen åker ofta igenom kroppsdelar eller/och marken som i sin tur skapar helt galna och onormala studsar.

Flertal gånger har spelare och målvakter genomfört animationer så de försvinner ner under gräset.

Inte nog är deras servers återigen så pass dåliga att spelet är knappt spelbart i onlineläge.

Varje år undrar jag om FZ skriver betalda recensioner åt EA

Skribent
Skrivet av JackFlack:

Ni nämner inget om alla små fel som jag märkt som bara spelat spelet i några timmar;
1) Varför när jag spelar med Djurgården i Be A Pro så spelar de i franska ligan Ligue 1?! Finns inte Allsvenskan?
2) Vid repriser så när man ser publiken, så syns de under/inifrån läktarna?! (Kanske en bugg som de fixar till i framtiden?!)
3) När fjärde domaren visar byten, så är siffra röd för den spelare som ska bytas in, och grön för den som lämnar plan...bord det inte vara tvärtom?!
4) Och flera gånger när AI har bollen och man står typ 3-4 meter i från, så mottar de en skott passning som studsar iväg typ över halva plan.
Men det är kanske inte relevant att detaljer som dessa är viktiga i ett spel!?
Jag tycker tyvärr att EAS har börjat slappna av rejält (bara titta på titlar som Madden 23 och nu snart NHL 23), då de inte har någon hälsosam konkurrens längre!

Jag skulle ge FIFA23 en stark två...

(Testat på PS5. Ska även testa på PC för att se om samma sak inträffar där.)

Märkte också ett gäng små buggar men tycker inte de påverkar upplevelsen och säkerligen kommer fixas asap.

Skribent
Skrivet av Rydell1986:

Känns som recensenten läst lite nyheter och spelt en halvlek och sedan gjort recensionen.

FIFA 23 är återigen en flipper simulator, Hypermotion 2 är ännu sämre än föregångaren.

Bollen åker ofta igenom kroppsdelar eller/och marken som i sin tur skapar helt galna och onormala studsar.

Flertal gånger har spelare och målvakter genomfört animationer så de försvinner ner under gräset.

Inte nog är deras servers återigen så pass dåliga att spelet är knappt spelbart i onlineläge.

Varje år undrar jag om FZ skriver betalda recensioner åt EA

Man hinner ju inte med att testa exakt allt på de typ 20-30 timmar jag lägger inför en recension men de buggar som nämns av er båda har jag inte märkt alls. Spelar dessutom smärtfritt online.

Känns som att EA borde fått mer skit än de fått om spelet var så ospelbart som du nämner.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Inget slår ändå FIFA 94 då man kunde ställa sig framför motståndarlagets målvakt och nicka bollen i mål vid inspark.

Var det i samma spel som målvakten inte reagerade om man tryckte på passknappen istället för skjutknappen? Kan ha varit i något senare också? Men det var komiskt för målvakterna försökte bara fånga skott, passade du bollen mot målet stod de där som idioter och såg bollen rulla över mållinjen. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Ramatosh:

För mig som enbart spelar Career Mode är detta i stort sett samma spel som släppts sedan 2017. Finns det några förbättringar är de på den nivån de flesta andra spel hade kategoriserat som patchar. Men absolut, spelet är underhållande.
Det som läggs till nu är för övrigt ofta saker som fanns i spelet för 10+ år sedan som de tog bort och nu marknadsför som "nyheter". Det är väl åtminstone första gången på fem år de ändrat på menyn i Career Mode, vilken revolution!
Hoppas de gör någonting nytt nästa gång. Att de skulle ta mer tid på sig för utveckling är tyvärr osannolikt med tanke på bristen på konkurrens och hur mycket de tjänar på spelet.

Jag tror att någon annan kommer köpa upp FIFA-licensen så EA kommer måsta tighta till sitt game tills nästa upplaga. Kan vara så att de kommer tappa mer i försäljning än vad de räknat med också. Många FIFA-spel säljas nog till fotbolls-fans, snarare än "hardcore gejmers" och de har ingen koll på namnbytet. De kommer gå in på Gamestop och söka efter spelet med FIFA skrivet på fodralet och har ingen aning om att EA döpt om sitt till EA Sports FC.

Men jag tror det här kan bli nyttigt för fotbollsspelens framtid.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spelar uteslutande karriärläget och det är i princip inga positiva förändringar, snarare bara sämre... Men det är man van vid när man spelar karriärläget.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Var det i samma spel som målvakten inte reagerade om man tryckte på passknappen istället för skjutknappen? Kan ha varit i något senare också? Men det var komiskt för målvakterna försökte bara fånga skott, passade du bollen mot målet stod de där som idioter och såg bollen rulla över mållinjen. XD

Det låter bekant.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Spelet ligger på överväldigande negativa på Steam™.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av tootey:

Man hinner ju inte med att testa exakt allt på de typ 20-30 timmar jag lägger inför en recension men de buggar som nämns av er båda har jag inte märkt alls. Spelar dessutom smärtfritt online.

Känns som att EA borde fått mer skit än de fått om spelet var så ospelbart som du nämner.

Haha gå in på FIFA forumet eller valfri streamer som inte är EAs fickor så kan du läsa vad folk tycker om spelet.

Bland annat redan två uppdateringar på PC för FIFA 23, spelet låg nere i flera timmar för folk som köpte ultimate edition.

Medlem

Har spelat ca 8h, enbart karriärsläget.
Min åsikt är att det är ett bättre fifa än 2022. Det har möjligtvis inte kommit massor med nyheter men själva matcherna känns mer som fotboll istället för en 100-meter simulator.
Har inte märkt av några buggar, men då sitter jag inte och zoomar in på repriser osv heller.
Ett stort plus som FIFA har är ju sliders. Vill man ha en mindre arkadig upplevelse kan man ju göra en snabb googling på mat10 och hans sliders.
3-4/5 är mitt betyg. Det är fortfarande fifa, det är inga direkta nyheter, men det är också kul.

Redaktör
Skrivet av CARTMAN:

Spelet ligger på överväldigande negativa på Steam™.

Ja, antifuskmjukvaran gör att vissa inte kan starta spelet.


signatur
Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, antifuskmjukvaran gör att vissa inte kan starta spelet.

Har även märkt att många klagar på lagg när de spelar via PC. Jag testade enbart via PS5 och där flyter det på bra online.

Skribent
Skrivet av Rydell1986:

Haha gå in på FIFA forumet eller valfri streamer som inte är EAs fickor så kan du läsa vad folk tycker om spelet.

Bland annat redan två uppdateringar på PC för FIFA 23, spelet låg nere i flera timmar för folk som köpte ultimate edition.

Har läst vad många andra tycker, och det är blandade reaktioner. Buggar är en sak (och där får man räkna med att de kommer fixas snabbt), men själva spelkänslan har fått blandade reaktioner. En del gillade det mer arkadliknande Fifa 22 men jag har också sett många - liksom mig själv - uppskatta att det är mer likt riktig fotboll.

Att påstå att jag skulle få pengar från EA för att ge en bra recension är absurt, då hade jag väl lagt en femma i betyg? Nu var det en svag fyra (3,5 hade varit rimligt).

Medlem

Ska ge spelet ett ärligt försök i och med att Konami har kört Pro Evolution Soccer i botten. Sedan millennieskiftet har det mest blivit PES. Enda gångerna jag kört FIFA är för att testa VM-spelen (innan man raskt gick över till att spela dessa turneringar på PES igen) och för att köra lite damturneringar. Känns alltid avigt med FIFA när man är van vid PES, men man lär sig nog.

Medlem

Jag slutade köpa Fifa när jag såg att de använde exakt samma animationer när spelarna går in, målgester och karriär osv. Gillar man inte FUT finns inte mycket att hämta. Jag ger det några år så det kan kännas nytt igen.

Pansarknekt

Utan att veta säkert tror jag att 99 % av alla Fifa-älskare nästan uteslutande spelar FUT – men det finns ett par andra spellägen också som är värda att nämna(!)(?). Personligen spelar jag och alla jag känner som lirar FIFA endast karriärläget, men jag kanske hänger med en strange boomer bunch. Nice att FUT läget är värt en 4:a iaf.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av laban005:

Spelar uteslutande karriärläget och det är i princip inga positiva förändringar, snarare bara sämre... Men det är man van vid när man spelar karriärläget.

Kan inte annat än att hålla med!

Medlem
Skrivet av deftune:

Utan att veta säkert tror jag att 99 % av alla Fifa-älskare nästan uteslutande spelar FUT – men det finns ett par andra spellägen också som är värda att nämna(!)(?). Personligen spelar jag och alla jag känner som lirar FIFA endast karriärläget, men jag kanske hänger med en strange boomer bunch. Nice att FUT läget är värt en 4:a iaf.

Ja med tanke på att du och dina vänner om ni inte är ett flertal tusen personer så uppgör ni nog 0,0001% av FIFAs spelarbas.

Så den uppskattningen är nog rätt korrekt.

THB
Medlem

FIFA 23 samt deras nya Anticheat fick mig att avsluta min EA Play prenumeration efter att ha haft det sedan starten.

Haft många roliga timmar med de tidigare spelen men EA har förstört hela serien så pass att jag inte inte rört något av deras spel sedan FIFA 23 släpptes.

Medlem

Gillar Fifa till Xbox bäst pga av de svenska kommentatorerna. Jäkligt grymt spel!!!

1
Skriv svar