Halloween 2022. Tips på skräckspel

Medlem
Halloween 2022. Tips på skräckspel

Det blir ju som vanligt vid den här tiden allt mörkare om kvällarna och Halloween närmar sig ju faktiskt. Har ni några bra tips på mysiga skräckspel att spela i höstmörkret. Några nya releaser för i höst kanske? Eller har ni någon kuslig gammal favorit ni gärna spelar om regelbundet.

För min del blir det nog ett nytt försök på Alien:Isolation igen. Tog mig inte igenom det på första, eller andra försöket.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det blir ju som vanligt vid den här tiden allt mörkare om kvällarna och Halloween närmar sig ju faktiskt. Har ni några bra tips på mysiga skräckspel att spela i höstmörkret. Några nya releaser för i höst kanske? Eller har ni någon kuslig gammal favorit ni gärna spelar om regelbundet.

För min del blir det nog ett nytt försök på Alien:Isolation igen. Tog mig inte igenom det på första, eller andra försöket.

Darkwood är väldigt bra.

Medlem

Länge sen jag lirade något skräckspel. Dead Space håller ännu iallafall, men det kan förvisso vara värt att vänta in remaken nästa år.

Men ett spel jag spanat in(körde även demot) är Signalis(https://store.steampowered.com/app/1262350/SIGNALIS/). Ett klassiskt surival-horror med retro-ish grafik och stil. Om man tolererar det grafiska/stilen kan det kanske vara värt att spana in när det släpps 27 oktober.

Annars är det ju The Callisto Protocol som ser väldigt intressant ut. Släpps förvisso 2 december "tyvärr".(Man hade väl önskat release nu till Halloween/Alla helgons-tider)


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Är själv väldigt ny till skräckspel, men mitt första var The Evil Within. Kan rekommendera både 1:an och 2:an starkt.

Gjorde ett konto för att sprida ordet om spelen haha.

Medlem

Visage är en frekvent filsingfyllare här hemma.

Medlem
Skrivet av Schub:

Är själv väldigt ny till skräckspel, men mitt första var The Evil Within. Kan rekommendera både 1:an och 2:an starkt.

Gjorde ett konto för att sprida ordet om spelen haha.

Skrivet av Ugly_Bob:

Visage är en frekvent filsingfyllare här hemma.

Evil within har jag faktiskt aldrig provat och gillar jag ändå skräckspel. Men det är väl som vanligt annat som kommer i vägen.

Visage har jag aldrig hört talas om. Vad är det?

Medlem

Trick 'r Treat underskattad skräck från 2007 https://www.imdb.com/title/tt0862856/reference/

Medlem

Ett tips på ett lite lagom läskigt spel som passar utmärkt i höst är Oxenfree. 2an är väl på väg också.

Medlem

Skulle gärna ta emot lite tips på spel som har lite skräckig stämning och så men inte är så läskiga egentligen, typ actionspel i lite kuslig setting och dylikt, klarar nämligen inte alls av renodlade skräckspel där man inte kan försvara sig etc. Något mysigt peka & klicka-spel med kuslig stämning eller dylikt vore också trevligt.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Skulle gärna ta emot lite tips på spel som har lite skräckig stämning och så men inte är så läskiga egentligen, typ actionspel i lite kuslig setting och dylikt, klarar nämligen inte alls av renodlade skräckspel där man inte kan försvara sig etc. Något mysigt peka & klicka-spel med kuslig stämning eller dylikt vore också trevligt.

Provat pumpkin jack? Kanske kan vara något? Påminner lite om medievil
https://www.gog.com/game/pumpkin_jack


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av GustavA:

Evil within har jag faktiskt aldrig provat och gillar jag ändå skräckspel. Men det är väl som vanligt annat som kommer i vägen.

Visage har jag aldrig hört talas om. Vad är det?

The Evil Within gillar jag skarpt, åtminstone det första. Uppföljaren var i mitt tycke betydligt mindre läskig och mer action- och craftingfokuserad.

Visage är ett skräckspel i förstapersonsperspektiv som inspirerats friskt och skamlöst av Kojimas nedlagda Silent Hill-projekt P.T. Du spelar igenom de tragiska öden som drabbade medlemmarna av en familj som bodde i huset där spelet äger rum. Spelet är fritt från combat och kan väl mest ses som ett pusselspel av den gamla skolan, d.v.s. det blir mer eller mindre inget handhållande utan man förväntas med minimal guidning ta sig igenom berättelsen och nysta ut vad som skett. Fokus är på det övernaturliga och psykologisk skräck framför blod och inälvor. Otroligt läskigt att ta sig igenom ensam i soffan med all belysning nedsläckt och hörlurar på.

Gameplay-trailer: https://www.youtube.com/watch?v=dY8AVTFbR9o

Har du spelat Outlast-spelen påminner detta en del om dem, om än med mer pusselfokus. Har du inte spelat Outlast-spelen har du även där en ny rekommendation!

Medlem
Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

The Evil Within gillar jag skarpt, åtminstone det första. Uppföljaren var i mitt tycke betydligt mindre läskig och mer action- och craftingfokuserad.

Visage är ett skräckspel i förstapersonsperspektiv som inspirerats friskt och skamlöst av Kojimas nedlagda Silent Hill-projekt P.T. Du spelar igenom de tragiska öden som drabbade medlemmarna av en familj som bodde i huset där spelet äger rum. Spelet är fritt från combat och kan väl mest ses som ett pusselspel av den gamla skolan, d.v.s. det blir mer eller mindre inget handhållande utan man förväntas med minimal guidning ta sig igenom berättelsen och nysta ut vad som skett. Fokus är på det övernaturliga och psykologisk skräck framför blod och inälvor. Otroligt läskigt att ta sig igenom ensam i soffan med all belysning nedsläckt och hörlurar på.

Gameplay-trailer: https://www.youtube.com/watch?v=dY8AVTFbR9o

Har du spelat Outlast-spelen påminner detta en del om dem, om än med mer pusselfokus. Har du inte spelat Outlast-spelen har du även där en ny rekommendation!

Passar nog visage isåfall. Spelade första outlast och stängde av när jag kommit in i huset. Med andra ord efter 5 min. Ush fy och fan va läbbigt det var.

Skribent
Skrivet av Ftmch:

Skulle gärna ta emot lite tips på spel som har lite skräckig stämning och så men inte är så läskiga egentligen, typ actionspel i lite kuslig setting och dylikt, klarar nämligen inte alls av renodlade skräckspel där man inte kan försvara sig etc. Något mysigt peka & klicka-spel med kuslig stämning eller dylikt vore också trevligt.

Alan Wake kanske? Lite halvläskigt utan att vara renodlad skräck.

Geeks Gaming
Skrivet av GustavA:

För min del blir det nog ett nytt försök på Alien:Isolation igen. Tog mig inte igenom det på första, eller andra försöket.

Jag erbjuder min solidaritet!
Det spelet är riktigt obehagligt 😱

Sen kan man ju faktiskt go oldschool och köra ”Amnesia” med olika moddar, vissa är riktigt bra

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Alan Wake kanske? Lite halvläskigt utan att vara renodlad skräck.

Alan Wake är ungefär den nivå jag söker, men det har jag ju spelat flera gånger redan.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Skulle gärna ta emot lite tips på spel som har lite skräckig stämning och så men inte är så läskiga egentligen, typ actionspel i lite kuslig setting och dylikt, klarar nämligen inte alls av renodlade skräckspel där man inte kan försvara sig etc. Något mysigt peka & klicka-spel med kuslig stämning eller dylikt vore också trevligt.

Resident Evil 7, Resident Evil Village och Resident Evil 2 Remake är alla väldigt bra titlar som enligt mig passar bra in på dina önskemål.

Observer tycker jag personligen är väldigt underskattat med, även om många nog hade klassat det som en walking/talking simulator.

Skribent
Skrivet av Ftmch:

Alan Wake är ungefär den nivå jag söker, men det har jag ju spelat flera gånger redan.

Varför inte fortsätta på Remedy-spåret och testa Control? Väldigt mycket Arkiv-X och Fringe vibbar I spelet och tyckte nog att det var riktigt läskigt ibland utan att det gick överstyr

Annars brukar jag uppskatta Overwatchs Halloween-event som dom brukar köra, mest för alla skräckinspirerade skins så noll skräck men mycket mys

Medlem

Rekommenderar givetvis alla tre Gabriel Knight, även om de inte är renodlad skräck utan blandar det med detektivfall och historiemysterium. Annars blir det Silent Hill: Shattered Memories (även 1 och 2 är bra) eller Sanitarium. För en dos med Lovecraft rekommenderas Amnesia: The Dark Descent eller Dark Corners of the Earth. Är väldigt sugen på att testa Scorn.

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Varför inte fortsätta på Remedy-spåret och testa Control? Väldigt mycket Arkiv-X och Fringe vibbar I spelet och tyckte nog att det var riktigt läskigt ibland utan att det gick överstyr

Mycket bra tips, har faktiskt planerat att köra det nu i oktober men inte kommit igång än.

Gnällkuk

Premiär klockan 17:00 idag. Släpps ju förvisso inte förrän till jul tror jag det var.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av Ftmch:

Mycket bra tips, har faktiskt planerat att köra det nu i oktober men inte kommit igång än.

Då är ju saken klar!

Utöver att bjuda på en otrolig stämning så finns det också väldigt roliga krafter att leka runt med - bitvis lägger Remedy ribban lite väl högt, men då rekommenderar jag att du går in i accessibility inställningarna och ändrar (odödlig, fiender dör med ett skott osv.) så att du kan fortsätta att njuta av storyn

Medlem
Skrivet av GustavA:

Evil within har jag faktiskt aldrig provat och gillar jag ändå skräckspel. Men det är väl som vanligt annat som kommer i vägen.

Visage har jag aldrig hört talas om. Vad är det?

Evil Within 2 är ett av mina favoritspel alla tider. Jag älskar skräckspel, och det spelet var som att någon gjort ett spel helt för mig. Ett relativt läskigt open world spel, där varje steg man tog var en stor vinst. Världen är väldigt liten arealmässigt, men varje hus eller gränd man upptäcker betydde så otroligt mycket att den känns mycket större. Väldigt unik open world-upplevelse. Älskar det!


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Evil Within 2 är ett av mina favoritspel alla tider. Jag älskar skräckspel, och det spelet var som att någon gjort ett spel helt för mig. Ett relativt läskigt open world spel, där varje steg man tog var en stor vinst. Världen är väldigt liten arealmässigt, men varje hus eller gränd man upptäcker betydde så otroligt mycket att den känns mycket större. Väldigt unik open world-upplevelse. Älskar det!

Ska ladda ner det från gamepass till helgen. Hänger 1an och 2an ihop? De kom väl ut ganska tätt efter varandra?

Medlem

Jag rekommenderar:
The Quarry
Martha Is Dead
SOMA
The Persistence
Tormented Souls

Har inte hunnit spela dessa två, men värt att nämna ändå.
Visage
The Sorrowvirus


signatur

Jag gör ofta ingenting, tills jag gör allt i sista sekund.

Blair Witch är myssigt skräkspel. Lite underskattat kan jag tycka.

Annars slår jag gärna ett slag för Until Dawn och serien The Dark Pictures Anthology.

Annars är det få spel som slår Resident Evil så här i alla helgons tider.:D


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Något mysigt peka & klicka-spel med kuslig stämning eller dylikt vore också trevligt.

Year Walk.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Ska ladda ner det från gamepass till helgen. Hänger 1an och 2an ihop? De kom väl ut ganska tätt efter varandra?

Storymässigt spelar dom roll, så kolla in en video om ettan. Ettan är bra, men likt RE4 så väldigt linjärt. Det är bra, men kan hoppas om man vill.


signatur

Videomupp

Medlem

Gamla Penumbra spelen är ett måste att ha spelat som skräckfantast.

12
Skriv svar