Medlem
FiveM RP!

Jag är Goran. 33år gammal receptionist hos Polismyndigheten.
Jag är Yaro. 63år gammal pastor från Arjeplog.
Jag är Per-Olof. 23år gammal och jobbar på pappas fabrik som gör kattsand.
Egentligen heter jag någonting helt annat och låtsas vara dessa tre personer på kvällarna.

Jag har sedan ung ålder älskat mer eller mindre allt som har med film och serier att göra. Under tonårstiden älskade jag även att läsa böcker och serietidningar. I huvudet skapades en värld och jag skapade egna ansikten och scener för allt det jag läste om.
Sedan tog gaming plats i mitt liv mer och mer. Fantasin jag hade inom mig växte tack vare allt jag såg i spelen. Detta tillsammans med all film, serier och böcker man läst så växte ”Biblioteket” i huvudet med vad man kan använda till sin egen story om man någonsin skulle skriva en bok. För det var min dröm som tonåring, att skriva en hel bok och ge ut den.
Tills dess får jag låtsas vara någon annan i datorspelens värld. Det spelas nuförtiden alldeles för få singelplayerspel. Desto mer multiplayer. Men framförallt multiplayer tack vare Rockstar.

Rollspel är det jag pysslar med via datorn. Tack vare Rockstar som skapade GTA V där ett gäng personer sedan skapade FiveM så man kunde ha egna privata servers så kan jag idag göra någonting jag inte ens tänkt tanken på att jag kunnat göra för tre år sedan.

En vän jag spelade andra spel med försvann helt plötsligt och jag frågade honom vart han tagit vägen. Han sa att han lirar FiveM. Så jag frågade vad sjutton det är.
Ett ljus tändes inombords. Jag blev sugen. Men det fanns en hake. Man behövde få whitelist för att få spela på den servern han spelade på. För att få whitelist behövde man skicka in en ansökan och ha en intervju.
Polaren sa att han skulle lägga in ett gott ord för mig. Att han skulle hjälpa mig få koll på vad man ska göra, hur man gör saker och hur man ska spela för att det inte ska bli konstigt.
Intervjun gick bra. Kort efteråt skulle jag skapa den karaktären jag beskrivit i ansökan. Hur fasen skulle han se ut? Ska man göra som på de flesta andra spelen och skapa en karaktär som liknar en själv? Eller ska man ta en som ser helt annorlunda ut?

Den tiden jag la på denna RP-server blev fyrsiffrig i antalet timmar på kort tid.
Jag var fast.
Jag njöt av att rollspela.
Nu kunde jag även få utlopp för en stor dos av den fantasin jag hade i min skalle.
Och jag älskade det.
Lite för mycket...

Vissa dagar fick sömnen bli lidande.
Vissa dagar blev man sur och irriterad när vissa inte följde serverns regler.
Vissa dagar ville man skälla ut folk för att de bara tänkte på att vinna, vinna och vinna.

Winrate kallas det när det diskuteras i chatterna på Twitch när man kollar på diverse streamers som streamar från sina servers. För RP-servers finns det gott om. Nästan alldeles för många. För vissa av dessa är mer eller mindre GTA Online där folk spelar sig själva.

”Man ska ju vinna i spel. Annars klarar man aldrig av spelet.”
Ohja, men inom RP är det annorlunda. Det gäller att ge och det gäller att ta. Det gäller att bjuda på sig själv. Men framförallt. Ha kul!

Men vad sjutton gör man egentligen?
Man rollspelar. Egentligen inte svårare än så. Precis som man kan rollspela med penna och papper så gör man det nu via ett spel. Och detta gör man tillsammans med många andra.
Ta t.ex servern jag spelar på sedan över ett år tillbaka. Vardagskvällar är vi runt 100-120personer som spelar samtidigt. Samtidigt är det sällan man ser alla dessa för att alla har sina egna ”liv” i spelet.
Jag spenderar en del tid på polisstationen då receptionen där är min huvudsakliga plats just nu. Poliserna är mycket ute på gatorna och försöker fånga bovarna samt en del dokumentering. Bovarna har sina egna liv och kanske krigar med andra bovar och även med polisen. Sjukvården som får stå ut med femtioelfte fallet av skjutning för dagen. Gräsklippningen för att tjäna en extra slant vid sidan av.
Det finns mycket att göra och mycket jag själv inte ens känner till då jag inte är intresserad av allt som finns med mina karaktärer som jag har just nu.

Det finns servers där det är få spelare.
Det finns servers där det är fler spelare.
Men det är sällan alla har ett seriöst rollspel som är bra.

Just därför har Förnuftberget Roleplay, där jag spelar sedan över ett år tillbaka, en 20årsgräns. Man kollar djupare i intervjun vem det är man har att göra med. ID-kort kollas, frågor om vem personen är ställs, vad man har för andra intressen och diverse andra intressanta frågor.
Kommer personen verkligen att leverera det som den lovar? Kommer personen kunna spela just den karaktären? Är detta verkligen en karaktär, men framförallt person, vi vill ha på servern?

För ett tag sedan fick jag vara en del av ett team som skulle hålla i intervjuerna för att sedan släppa in folk på servern. Det tog några intervjuer innan jag var varm i kläderna och hade ställt tusen frågor till de som hållit på med det tidigare.
Vissa var givna direkt. Andra avslutade man intervjun med i förtid för att man insåg att de inte skulle palla med trycket. Några lät man hållas en längre stund för att gräva djupt och se vad det är för person man har med att göra.
Ibland lyckades man hitta guldkorn till servern. I andra fall blev vissa man släppte in kickade/bannade illa kvickt. Sedan fanns det de man ville släppa in men någonting saknades och de blev insläppta vid ett senare tillfälle istället och visade sig vara riktigt duktiga.

Det var dock nu det allvarliga började. Nu skulle de bevisa sig på servern också. Håller de verkligen vad de lovat? Spelar de verkligen den karaktären de sökt in med? Passade de in på servern? Staff hade koll på dessa. Vi som var ansvariga för att hålla i intervjuerna försökte hålla så bra koll vi kunde men vi hade inte samma makt in-game som staffs som kunde vara osynliga och teleportera omkring. Många spelare fick ryka, många fick vara kvar och spela vidare.

På senare tid har det även varit auditions. Folk har fått gå in på en öppen server och rollspelat med lite folk för att se om de passar in. Så det kan hända vadsomhelst för att kolla upp om personen passar in på FBRP.

Jag minns själv att jag kände mig värdelös och dålig de första månaderna. Jag försökte vara social med folk, bjuda på mig själv när jag först sålde mat från en Food Truck men det var svårt. Folk var väldigt svåra att komma närmre.
Tur i oturen så var vi många nya. Och vissa av dessa kände min karaktär sedan tidigare. Vissa som spelat på servern kände man också sedan tidigare. Så sakta men säkert kunde jag ta min plats på servern.

Snart kommer FBRP att öppna upp för nya Whitelist-intervjuer. Närmare bestämt 5-19 oktober.
Är du sugen?
Har du det som krävs?
Det spelar NOLL roll om du spelat FiveM tidigare. Är du villig att testa och se vad servern har att erbjuda så är det enda som krävs att du äger GTA V och kan ladda ner FiveM för att joina servern. Innan dess behöver såklart intervjun gå bra.

Så har du tidigare rollspelat i andra spel, både fysiska och digitala, eller aldrig rollspelat alls, men är villig att testa på att spela någon som inte är dig själv så skulle jag rekommendera dig att prova. Testa dina vingar i någonting nytt som du kanske kommer att älska.
Ta då din chans och joina oss på Sveriges största och bästa RP-server.

Det finns en och annan streamer på Twitch som brukar streama från just Förnuftberget, jag rekommenderar er att spana in dessa och se om det är någonting för er. Bland de största har vi EinZ__, CyrusTWO, gpunkt, Nadmyre, Frantixx m.fl.

Klicka dig in till Discord-servern och invänta att informationen om Whitelist uppdateras inom kort så önskar jag er lycka till på intervjun!

Pro-tip: Ha en bra genomtänkt karaktär redo med bl.a vad planen är med den karaktären, både inom kort sikt och lång sikt.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Har vart sugen på att testa FiveM ganska länge, men känner tyvärr att jag verkligen inte har tillräckligt med tid till att lägga åt någonting sådant


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Har kollat en del rp genom åren. Kollade mycket på magister cringe som som lirade erguth. Har även följt stig och gösta när dom var som mest aktiva. Har börjat kolla igen lite mera och ser på flink,lubomir och bjucka. Alla 3 helt olika karaktärer, men gör det väldigt bra.


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Medlem

Var ganska sugen på börja men insåg att se flesta rollspel servrar hr så höga krav att det var svårt att hoppa in, man behöver fylla in massor på hemsidorna och även blir typ intervjuad, kändes som ett jobb tillslut. plus behöver man lägga otroligt mycket tid på det hela, så blev inte av. Red Dead 2 rollply hade varit något

Medlem
Skrivet av Force:

Har vart sugen på att testa FiveM ganska länge, men känner tyvärr att jag verkligen inte har tillräckligt med tid till att lägga åt någonting sådant

Lite så är det tyvärr men jag kan säga att jag spelar betydligt mer sällan nu än förut, särskilt på vardagarna då jag ändå jobbar till 16-20 alltsomoftast. Blir främst på helgerna jag lirar.
Kräv dock, åtminstone på FBRP, att man är någorlunda aktiv de första veckorna för att sätta sitt prägel på servern.

Skrivet av Wezper:

Har kollat en del rp genom åren. Kollade mycket på magister cringe som som lirade erguth. Har även följt stig och gösta när dom var som mest aktiva. Har börjat kolla igen lite mera och ser på flink,lubomir och bjucka. Alla 3 helt olika karaktärer, men gör det väldigt bra.

De är grymma. Dags att joina oss då

Skrivet av noyart:

Var ganska sugen på börja men insåg att se flesta rollspel servrar hr så höga krav att det var svårt att hoppa in, man behöver fylla in massor på hemsidorna och även blir typ intervjuad, kändes som ett jobb tillslut. plus behöver man lägga otroligt mycket tid på det hela, så blev inte av. Red Dead 2 rollply hade varit något

För att ta dig in på FBRP krävs en kort skriftlig ansökan, en kortare intervju och sedan en audition för att se att du kan göra något in-game sen. Så riktigt så svårt är det inte att komma in om man har en någorlunda uttänkt karaktär och plan med hen.

Som jag skrev ovan, tiden du lägger behöver inte vara enorm. Majoriteten av oss på FBRP har jobb och familj som är prioriteringar. FiveM hinns med när det hinns med helt enkelt.
Viktiga är inte x antal timmar utan att du gör något roligt för dig själv och andra med de timmarna du faktiskt hinner med.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Det finns red dead 2 rp. Men det är inte lika stort. Men sen är ju kartan större i red dead 2 med. Så skulle gissa på att spelare blir väldigt utspridda då. Och det tar ju mycket längre tid att ta sej längs kartan. Vet dom på fbrp prövade det en stund. Men det dog av för dom jag kollade på.


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Medlem

Har ni några krav/önskemål på hur mycket tid man ska kunna avsätta på servern? Sen undrar jag om det finns en lista på vilka jobb man kan ta, för om man ska skapa en karaktär känns det bra att välja en yrkesbakgrund som man kan välja i spelet
Jag har knappt spelat rp i Gta, så får se om det var dumma frågor jag ställde

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Har ni några krav/önskemål på hur mycket tid man ska kunna avsätta på servern? Sen undrar jag om det finns en lista på vilka jobb man kan ta, för om man ska skapa en karaktär känns det bra att välja en yrkesbakgrund som man kan välja i spelet
Jag har knappt spelat rp i Gta, så får se om det var dumma frågor jag ställde

Den tid du kan helt enkelt. Du kommer ju behöva visa upp dig på servern om du kommer in bland folket. Så att spela 1-2h/vecka blir ju inte bra. Det finns ingen satt gräns för x antal timmar.

Lagliga jobb framförallt. Sjukvårdare, polis, mekaniker och liknande. Vi söker ej krim såvida det inte är någonting som sticker ut mycket. Sedan kan man själv skapa egna jobb också. Finns ett företag där man kan skapa eget företag via.

Klicka dig in på den sista länken för att komma åt servern för att se vad som står om vad man ska skriva om sig själv och karaktären.


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Den tid du kan helt enkelt. Du kommer ju behöva visa upp dig på servern om du kommer in bland folket. Så att spela 1-2h/vecka blir ju inte bra. Det finns ingen satt gräns för x antal timmar.

Lagliga jobb framförallt. Sjukvårdare, polis, mekaniker och liknande. Vi söker ej krim såvida det inte är någonting som sticker ut mycket. Sedan kan man själv skapa egna jobb också. Finns ett företag där man kan skapa eget företag via.

Klicka dig in på den sista länken för att komma åt servern för att se vad som står om vad man ska skriva om sig själv och karaktären.

Tack för infon, jag ska kika på det

Medlem

Personligen föredragit RageMP från start men det är väl främst då jag kommer från SAMP ursprungligen som är mest likt RageMP.

Medlem

Nu är WL-antagningarna öppna igen!

Hoppla in till Discord-server för mer info!


signatur

Halo kompis!

Medlem

Nyligen skedde en rensning på inaktiva spelare så servern söker nytt folk igen.

Testa på trots att du aldrig lirat någon liknande ännu!
Se länk i inlägget ovan för att komma till Discordservern


signatur

Halo kompis!

1
Skriv svar