Pc lär få vänta "minst ett år" på Playstation-spel i framtiden

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det är smart. Då kan de sälja spelet flera gånger till samma personer. Först konsol, sen pc med extra funktioner, sen konsolversion med pc-funktioner som kallas definitiv, sen en remaster som kallas remake där de tar fullpris igen. Fyra försäljningar av ett spel, inte illa.

Urtimate.. Bunduru..


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag går emot strömmen här känner jag men jag kommer inte sluta köpa spelen på konsol även om de släpps dag ett på PC. Soffa, konsol och en stor tv är det rätta sättet att spela på i mina ögon.

Soffspelande är inte konsolexlusivt

Skrivet av A1200G:

För att överleva och inte bli Sega.

För er som skulle sluta med konsol, är ni sugna att betala 14 lax för endast graffekort vartannat år so go for it! 🙂

Jag har aldrig köpt ett grafikkort för "14 lax", jag har varit PC-gamer lääänge.
Snarare så att har man lite 🧠 så blir det både billigare och bättre på PC plattformen och man behöver inte köpa highend grafikkort varannat år heller. Skulle du köpa ny konsol varannat år om det släpptes stup i ett med små förbättringar, troligtvis inte.

Skrivet av Fearnox:

Tur att det bara är PS5 som gått upp i pris och inte annan hårdvara....
RTX 4080 gick upp 500$ emellan generationer, lika mycket som en PS5 kostar.

Som jag skrev ovan. Konstigt folk jämför konsol-gaming med att köpa highend pc prylar varannat år. Det är att tänka i fel banor.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Eftersom deras intressanta spel oftast är det pga singelplayer story kan de vänta flera år utan att jag blir ledsen. De spelen håller oftast att spelas 5 år efter release.

Några fördelar konsolerna har är ett smidigare ui för att hanteras med handkontroll, generellt färre buggar i spel och lågt pris på hårdvaran (som snabbt äts upp av de dyra spelpriserna om man inte köper fysiska spel och säljer vidare)
Annars är det mest fördelar på pc.

Jag använder steams big picture läge när jag sitter i soffan, oftast rätt onödigt då jag brukar hålla mig till ett spel per session men jag har möjligheten att smidigt byta spel med enbart handkontrollen om jag vill.

Skrivet av OAKTHYR:

Håller med. Med en konsol är det i princip bara att starta och spela. Alla spel funkar med varandra. Alla har samma chatprogram. Alla har samma hårdvara så man vet att spelet kommer funka ok. Jag behöver inte installera om konsolen då och då för att den börjar bli seg.

Behovet att formatera om datorn med jämna mellanrum för att prestandan blivit sämre med tiden har inte varit en grej på många år.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Priset, smidigheten, GP/PS Plus Extra är också bra argument. Jag har väldigt svårt att motivera ett PC köp just nu även fast att jag tänkte köra konsol tillfälligt när PS4 Pro släpptes. Får se hur det blir med PSVR2 jämfört med PCVR och hur nästa Steam Deck blir, men jag känner ingen brådska att hoppa över till PC igen annars. PS5 har också kört 60FPS vilket är ok, över 60 är såklart trevligt, men 60 är mer ok jämfört med 30 i alla fall.

Får väl se lite hur mycket konsolerna lyckas kräma ur UE5, hoppas att de lyckas ligga på 60FPS framöver. Matrix var ju tungdrivet, men det är väl typ 2-3 år emellan demot och att fullskaliga spel som är optimerade för motorn släpps, så det kan ju hinna hända lite. Matrix Demot använda tydligen bara en bråkdel av vad lagringsenheten i nya konsolerna klarar av också(upp till ca 400MB/S jämfört med 2500MB/S på series X/S och 5500MB/S på PS5), så det kanske kan göras vissa optimeringar där.

Absolut, flera bra argument där. Jag gillar PC men det var några år sen nu jag hade en bra burk som pallade med spelen så för min del hade det ju blivit en betydligt dyrare lösning än en konsol. Och som du skriver så flyter ju spelen kanon på dagens konsoler ändå. Mina argument som talar för en vettig PC inom några år är väl barnen då. Fördelarna med PC är ju heller inte bara hårdvaran utan allt annat man kan göra med den. Men det är ju också lite det jag vill komma bort ifrån när jag startar min konsol. Jag vill inte kunna kolla mailen eller annat liknande krafs när jag ska spela utan då vill jag försvinna bort från sånt helt, även om det går att stänga av notiser osv.

Jo UE5 blir spännande i framtiden när utvecklarna fått fart på motorn. Ser fram emot Sonys förstapartsspel i den motorn.

Skrivet av Snabeltorsk:

Exakt så jag lirar, fast med PC.

Gutt! Visst funkar det säkert kanon men jag vill inte gärna ha burken bredvid tvn. Långa jädra sladdar och ha datorn i ett annat rum är ju ett alternativ, eller bygga in den i väggen kanske^^.

Skrivet av Molotov:

Soffspelande är inte konsolexlusivt

I knööööw!

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag går emot strömmen här känner jag men jag kommer inte sluta köpa spelen på konsol även om de släpps dag ett på PC. Soffa, konsol och en stor tv är det rätta sättet att spela på i mina ögon.

Håller helt med.

Vill sitta i soffan och slippa allt overhead med att spela på PC. Dyrt är det med PC också.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Winzi:

Ja och nej, det beror helt på hur lång tid man är benägen på att vänta på ett spel. Personligen när det kommer till exklusiva spel jag inte får tag i innom 6mån-1år faller oftast mellan stolarna då det hinner komma andra saker när det väl kommer och har då inte tid.

Sedan ska man inte glömma att det är enkelheten och priset som är den huvudsakliga anledning till att skaffa en konsol över PC. Speciellt med dagens priser på vitala komponenter samt bristen på dem.

Samma sak här, den grova majoriteten av personer som skaffar konsoler kan inte eller har inte någon lust att spendera en hel konsols kostnad bara på en komponent för en PC.

Att spel kommer till PC tycker jag inte minskar värdet på konsolerna överhuvudtaget, det är bara bra om fler kan få uppleva bra spel.

Nu argumentade jag dock inte för någon annan, utan bara för mig. För mig finns det snart ingen poäng med att ha en PS5. När de flesta av deras exklusiva titlar kommer till PC inom 1-2 års tid så kan jag glatt vänta, helst när jag sitter med ett monster till dator.

Jag skriver inte någonstans att folk inte borde köpa konsoler, eller lägger min åsikt på dig. Det jag gör är att berätta hur det kommer vara för mig, och då känns det konstigt när folk citerar och försöker någonstans säga att jag har fel eller "det beror på". Nej, det är inte fel eller beror inte på. Min sanning ser ut som så då jag har en PC och spelar där primärt, då tappar en konsol som PS5 värde när deras exklusiva titlar som skulle kunna få mig att inhandla konsolen för eller senare kommer till plattformen jag spelar på mest.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

PSVR2 är snart det enda som håller mitt intresse kvar för PS5 men det finns ju VR till PC också så det tål att tänkas på.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu argumentade jag dock inte för någon annan, utan bara för mig. För mig finns det snart ingen poäng med att ha en PS5. När de flesta av deras exklusiva titlar kommer till PC inom 1-2 års tid så kan jag glatt vänta, helst när jag sitter med ett monster till dator.

Jag skriver inte någonstans att folk inte borde köpa konsoler, eller lägger min åsikt på dig. Det jag gör är att berätta hur det kommer vara för mig, och då känns det konstigt när folk citerar och försöker någonstans säga att jag har fel eller "det beror på". Nej, det är inte fel eller beror inte på. Min sanning ser ut som så då jag har en PC och spelar där primärt, då tappar en konsol som PS5 värde när deras exklusiva titlar som skulle kunna få mig att inhandla konsolen för eller senare kommer till plattformen jag spelar på mest.

Jo jag förstår vad du menade, och det kanske är värt för dig att vänta 1-2 år på ett spel om det kommer till PC.
Jag skulle dock säga att denna utveckling var förutsägbar redan innan PS5 släpptes att titlar kommer komma, frågan är bara hur lång tid det tar vilket har varit den enda okända konstanten.

Jag tycker ändå att det är lite konstigt att säga att din konsol tappar värdet för att du år senare kan spela spel på en annan plattform du har, men det har väl mer att gör med att Sony och Nintendo alltid varit så låsta att folk inte är vana vid detta nu när iallafall Sony äntligen öppnar lite.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Winzi:

Jo jag förstår vad du menade, och det kanske är värt för dig att vänta 1-2 år på ett spel om det kommer till PC.
Jag skulle dock säga att denna utveckling var förutsägbar redan innan PS5 släpptes att titlar kommer komma, frågan är bara hur lång tid det tar vilket har varit den enda okända konstanten.

Jag tycker ändå att det är lite konstigt att säga att din konsol tappar värdet för att du år senare kan spela spel på en annan plattform du har, men det har väl mer att gör med att Sony och Nintendo alltid varit så låsta att folk inte är vana vid detta nu när iallafall Sony äntligen öppnar lite.

Den tappar värde just för att jag inte har mycket anledning att fortsätta ha den nu och framå, och möjligten i långa loppet inte köpa deras nästa konsol om det fortsätter på samma bana. Jag har givetvis haft kul med den hittils, men i efterhand känns det ovärt för mig när de flesta spelen också finns (och kommer finnas) på PC.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kul att se att det inte bara är jag som kände mig lite blåst på PS5:an. Jag köpte den dock från start och sålde den för samma summa pengar. Men det blev ingen konsol jag lärde mig att älska som för ps3 och ps4.
Det kan dock ha att göra med att jag fick Xbox Series X i hushållet några månader innan ps5 också och den var mer attraktiv för mig än ps5. Men jag ser ingen stor förtjusning i att ha kvar min Xbox heller men avvaktar tills vidare.

Skrivet av gorbatjov:

Jag går emot strömmen här känner jag men jag kommer inte sluta köpa spelen på konsol även om de släpps dag ett på PC. Soffa, konsol och en stor tv är det rätta sättet att spela på i mina ögon.

I mitt spel rum har jag 3 skärmar där den 3e är en tv och jag sitter i en gamingstol som är otroligt mer bekväm än en soffa.
Jag har både datorn och konsolerna kopplad till tvn och spelar med handkontroll. I spel som jag känner behöver fler fps än 60 så kör jag på datorskärmen upp till 144fps eller med mus och tangentbord. Jag får samma upplevelse om jag kör på konsol eller dator, men upplevde att ps5 lät en del med snurrande skiva osv. PS4:an var mer högjudd. Datorn, Xboxen och Nintendo Switch låter inget alls. Nu sitter jag som sagt i ett ganska litet rum så det blir mer hörbart när man startar upp något.

Skrivet av A1200G:

För er som skulle sluta med konsol, är ni sugna att betala 14 lax för endast graffekort vartannat år so go for it! 🙂

Det beror på vad man ska spela. Jag köpte helt ny dator för 2-3 år sedan med ett 15 tusen kronors grafikkort och känner inte att jag behöver byta ut det ännu. Jag använder RTX 2080 ti 11GB. När 3080 korten dök upp blev jag sugen, nu kommer snart 4080 men jag tror jag inte behöver byta grafikkort än så länge. Processorn och nuvarande grafikkort är starkare än en ps5.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Qrush:

Behovet att formatera om datorn med jämna mellanrum för att prestandan blivit sämre med tiden har inte varit en grej på många år.

Min dator är från 2018 och nu är den väldigt seg. Tar uppåt 1 minut att starta trots att jag har windows på en m.2 enhet och jag har för mig att det gick mycket snabbare i början. Men om du säger att det inte gör någon nytta att installera om får jag väl köpa en ny dator istället.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Min dator är från 2018 och nu är den väldigt seg. Tar uppåt 1 minut att starta trots att jag har windows på en m.2 enhet och jag har för mig att det gick mycket snabbare i början. Men om du säger att det inte gör någon nytta att installera om får jag väl köpa en ny dator istället.

Det där kan bero på olika saker. Men en snabb googling säger.

"If your computer has slowed down and the time it takes to boot has gone up, it is likely because there are too many programs running on startup. Lots of programs come with an option to run automatically at boot. "

Samt:

"If your computer is more than five years old, it performs slower than a new one. As more advanced software programs are released, they are optimized to run more efficiently on newer computers. Older computers are not able to run these new programs as well, which causes them to perform more slowly."

Själv installerar jag väldigt sällan nya program samt klickar alltid i att de inte skall starta när windows startar osv. Med det sagt så finns det många program som körs i bakgrunden. Det finns program som rensar bort sådant om man letar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Exakt så jag lirar, fast med PC.

Samma här. Har både PC och ps5 kopplad till tvn i vardagsrummet Det funkar kanon.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Hoppas intäkterna från PC-försäljningen motiverar Sony att sänka sina hutlösa priser på PSN framöver.
Spiderman Remastered är liksom låst i en bundle på PSN men inte på PC.
På PC kan man dessutom spela med den överlägset bästa kontrollen DualShock 4.

Nästan som att man funderar på att köpa spelen på Steam och spela via GeforceNow - om det nu går. De stödjer ju långt ifrån alla Steam-spel.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Spiderman Remastered är liksom låst i en bundle på PSN men inte på PC.

Det har gått att köpa separat sedan någon månad efter det släpptes.

Medlem

Härligt, går ju snabbt då. En del spel hinner inte ens få ut alla dlc på den tiden.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det har gått att köpa separat sedan någon månad efter det släpptes.

Så vitt jag kan se är digitala PS5-versionen av Spiderman Remastered fortfarande låst bakom Miles Morales Ultimate Edition.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Margy:

Det har gått att köpa separat sedan någon månad efter det släpptes.

Nix. Det går fortfarande inte att köpa separat. Du måste på något sätt äga Miles Morales för att du ska kunna köpa det.

https://store.playstation.com/en-se/search/spider%20man

Enda du har är originalet, inte remastern.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Så vitt jag kan se är digitala PS5-versionen av Spiderman Remastered fortfarande låst bakom Miles Morales Ultimate Edition.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Nix. Det går fortfarande inte att köpa separat. Du måste på något sätt äga Miles Morales för att du ska kunna köpa det.

Jaha - jag mindes nyheter som:

https://www.gamesradar.com/spider-man-remastered-can-now-be-b...

https://www.destructoid.com/you-can-now-buy-spider-man-remast...

...men man måste alltså fortfarande äga Miles Morales för att kunna köpa denna version.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det där kan bero på olika saker. Men en snabb googling säger.

"If your computer has slowed down and the time it takes to boot has gone up, it is likely because there are too many programs running on startup. Lots of programs come with an option to run automatically at boot. "

Samt:

"If your computer is more than five years old, it performs slower than a new one. As more advanced software programs are released, they are optimized to run more efficiently on newer computers. Older computers are not able to run these new programs as well, which causes them to perform more slowly."

Själv installerar jag väldigt sällan nya program samt klickar alltid i att de inte skall starta när windows startar osv. Med det sagt så finns det många program som körs i bakgrunden. Det finns program som rensar bort sådant om man letar.

Jag brukar installera om för att bli av med dom där programmen Jag har ändå haft lite planer på att köpa ett nytt moderkort, CPU och minnen så det kanske är dags. Sugen på att testa en mindre formfaktor än ATX.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag brukar installera om för att bli av med dom där programmen Jag har ändå haft lite planer på att köpa ett nytt moderkort, CPU och minnen så det kanske är dags. Sugen på att testa en mindre formfaktor än ATX.

Ja en del burkar ser ju riktigt mysigt pluttiga ut. Men det blir ju meckigare att bygga ihop dem små helt klart och hoppas på grafikkortet ryms.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Margy:

Jaha - jag mindes nyheter som:

https://www.gamesradar.com/spider-man-remastered-can-now-be-b...

https://www.destructoid.com/you-can-now-buy-spider-man-remast...

...men man måste alltså fortfarande äga Miles Morales för att kunna köpa denna version.

Yep. Man måste alltid äga Miles på något sätt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja en del burkar ser ju riktigt mysigt pluttiga ut. Men det blir ju meckigare att bygga ihop dem små helt klart och hoppas på grafikkortet ryms.

Det är det jag undrar också. Har ett 1080 Ti i full storlek som jag tänkte använda igen så det kanske inte ens går


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Sony: "Vissa spel kan släppas till Playstation och PC samtidigt"

https://www.sweclockers.com/nyhet/35032-sony-vissa-spel-kan-s...

Om inte alltförlång tid:
Sony: "Alla spel kommer släppas till Playstation och PC samtidigt"

Medlem
Skrivet av Famipan:

På PC kan man dessutom spela med den överlägset bästa kontrollen DualShock 4.

Minns att jag var irriterad på att PS4 inte tillät en att stänga av lampan på Dualshock 4 medan på PC var det enkelt fixat.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar