Sonys satsning på "live service" innebär inte att singleplayer blir mindre viktigt

Robot
Sonys satsning på "live service" innebär inte att singleplayer blir mindre viktigt

12 live service-spel ska finnas på marknaden 2026.


Det kvittar om katten är svart eller vit, så länge den genererar en stadigvarande inkomst över tid.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Har inget emot live service spel men de flesta skapas på helt fel grund. De tänker hur ska vi göra så spelarna måste spela varje dag så mycket som möjligt. Istället för hur ska vi göra ett roligt spel som vi uppdatera med nya saker som spelarna tycker är roligt och vill komma tillbaka till

ZF
Medlem

Borde det inte vara rent kontraproduktivt att försöka hålla igång ett så stort antal spel som kräver många spelare för att vara vid liv? Det är ju dessutom praktiskt taget fler än det rimligen finns relevanta genrer att ha dem i.

Eller så har de kommit fram till att just 12 är det gyllene snittet på 30 miljoner spelare.

Medlem

Jag har sett denna bilden förut men för ett ögonblick såg jag The Last Guardian och God of War i samma bild.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

12 spel samtidigt från deras studior till 2025...
Inte konstigt att det är speltorka från Sonys sida nästa år.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

12 spel samtidigt från deras studior till 2025...
Inte konstigt att det är speltorka från Sonys sida nästa år.

Hur kan du ens uttala dig så, när Sony inte ens haft sin stora showcase än? Och om du har lite koll, så vet du hur hemlighetsfulla de är om sina kommande spel.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Hur kan du ens uttala dig så, när Sony inte ens haft sin stora showcase än? Och om du har lite koll, så vet du hur hemlighetsfulla de är om sina kommande spel.

Så länge dom inte visat nåt så finns det inte.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

12 spel samtidigt från deras studior till 2025...
Inte konstigt att det är speltorka från Sonys sida nästa år.

Var står det att det att alla ska vara från deras egna studior?

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Så länge dom inte visat nåt så finns det inte.

Sluta vara så jävla negativ!

Du tror verkligen inte att de har en massa spel på gång, som de håller inne för att visa upp vid rätt tillfälle? För i så fall är du väldigt naiv. På samma sätt kan jag inte säga något om vad MS har planerat under Q3-Q4-2023, då de inte avslöjat det än, och jag går inte runt som dig och säger "inga spel existerar pga det".

Om du tycker att Sony har haft få eller få kommande spel, så undrar jag hur din kritik hade varit mot MS, som hittills släppt ett enda exklusivt spel detta år? Eller vänta, är du en utav dem i forumet som aldrig kan kritisera det MS brister/gör fel på, men så fort det handlar om Sony, så går du till attack?

Även om det du säger skulle vara sant, så har jag en lista på alla generella spel som kommer ut nästa år, och det är ett fullpackat schema som kan utökas efter showen.

https://www.pushsquare.com/news/2022/09/the-ps5-ps4-release-s...

Medlem

Sony är mycket väl medvetna om att det är singleplayer-spelen som gör att man alltid återkommer till deras plattform. I mitt fall började det med Uncharted-spelen och sedan har det bara fortsatt med det ena spelet bättre än det andra. Sedan hoppas jag de skapar några bra live service-spel också då det är den typen av spel som man spelar med kompisar/online. Men har väl inte lika höga förhoppningar där...

Dock nyfiken på hur det går med multiplayer-delen till TLOU. Den har väl inget satt datum och med tanke på hur länge de jobbat med det så lär det ju vara ett ambitiöst projekt iaf.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Jag och en kompis har pratat om det här tidigare och problemet med dessa storföretag är att de hittar EN sak som de satsar på, te.x live service spel, lootboxes, eller nåt annat och så kör det på enbart det en period. För det genererar pengar just då.
Har verkligen inget emot att företagen kör på det som ger pengar (dock inte lootboxes de suger) liksom, men genom att bara försöka nå den breda massan så utesluter man ju ändå miljoner i inkomst för de som inte är intresserade av det som den breda massan vill ha.

Önskar fler storutvecklare kunde kanske ha mindre indie teams som satsar på nya och annorlunda spel, nån studio som kör skräckspel, kanske RTS utvecklare och spel i fler genrer riktade mot olika personer.

Yes det är en satsning att göra så som kanske inte alltid kommer generera maximal vinst, men det kommer ge dem många fler IP:n att använda i framtiden samtidigt som de faktiskt breddar sig och når fler personer utan att bara skapa ett idiot stort spel med överdriven budget som måste lyckas. Sprid riskerna.

Hoppas det är en sån riktning Sony kommer gå, de satsar redan rätt mycket på singleplayer och coop för ett par st spelare. Så länge de fortsätter så och samtidigt kan köra på sina liveservice spel så har jag inga problem med det.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Sluta vara så jävla negativ!

Du tror verkligen inte att de har en massa spel på gång, som de håller inne för att visa upp vid rätt tillfälle? För i så fall är du väldigt naiv. På samma sätt kan jag inte säga något om vad MS har planerat under Q3-Q4-2023, då de inte avslöjat det än, och jag går inte runt som dig och säger "inga spel existerar pga det".

Om du tycker att Sony har haft få eller få kommande spel, så undrar jag hur din kritik hade varit mot MS, som hittills släppt ett enda exklusivt spel detta år? Eller vänta, är du en utav dem i forumet som aldrig kan kritisera det MS brister/gör fel på, men så fort det handlar om Sony, så går du till attack?

Även om det du säger skulle vara sant, så har jag en lista på alla generella spel som kommer ut nästa år, och det är ett fullpackat schema som kan utökas efter showen.

https://www.pushsquare.com/news/2022/09/the-ps5-ps4-release-s...

Nej, jag ska inte sluta vara kritisk.
Jag tänker inte acceptera att folk använder "men det släpps säkert massor med spel" när det gäller Sony, men man får absolut inte säga så när det gäller Xbox (trots dom redan har visat upp massor av kommande spel), för då blir man attackerad av hela internet.

Jag bryr mig inte om exklusivitet alls, men jag kan köpa att andra tycker det är viktigt.
Utöver det som är annonserat redan så har InXile, Compulsion och Coalition spel som är planerade att släppas under 2023.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Skrivet av Wattem:

Jag och en kompis har pratat om det här tidigare och problemet med dessa storföretag är att de hittar EN sak som de satsar på, te.x live service spel, lootboxes, eller nåt annat och så kör det på enbart det en period. För det genererar pengar just då.
Har verkligen inget emot att företagen kör på det som ger pengar (dock inte lootboxes de suger) liksom, men genom att bara försöka nå den breda massan så utesluter man ju ändå miljoner i inkomst för de som inte är intresserade av det som den breda massan vill ha.

Önskar fler storutvecklare kunde kanske ha mindre indie teams som satsar på nya och annorlunda spel, nån studio som kör skräckspel, kanske RTS utvecklare och spel i fler genrer riktade mot olika personer.

Yes det är en satsning att göra så som kanske inte alltid kommer generera maximal vinst, men det kommer ge dem många fler IP:n att använda i framtiden samtidigt som de faktiskt breddar sig och når fler personer utan att bara skapa ett idiot stort spel med överdriven budget som måste lyckas. Sprid riskerna.

Hoppas det är en sån riktning Sony kommer gå, de satsar redan rätt mycket på singleplayer och coop för ett par st spelare. Så länge de fortsätter så och samtidigt kan köra på sina liveservice spel så har jag inga problem med det.

Det du beskriver är ungefär vad EA har gjort med Hazelight Studios.
Det är väl inte omöjligt att Sony gör något liknande bara att det inte syns i allt brus i branschen.

Men de stora utgivarna är generellt diversifierade men att de marknadsför enstaka satsningar för att hålla aktieägare nöjda och glada.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Nej, jag ska inte sluta vara kritisk.
Jag tänker inte acceptera att folk använder "men det släpps säkert massor med spel" när det gäller Sony, men man får absolut inte säga så när det gäller Xbox (trots dom redan har visat upp massor av kommande spel), för då blir man attackerad av hela internet.

Jag bryr mig inte om exklusivitet alls, men jag kan köpa att andra tycker det är viktigt.
Utöver det som är annonserat redan så har InXile, Compulsion och Coalition spel som är planerade att släppas under 2023.

Du låter som ett litet barn nu.

Har du någonsin frågat dig själv anledningen till varför folk tänker så som dem gör angående MS och Sonys spelutbud under åren? Varför folk litar mer på Sony och inte MS?

Sony har i flera generationer bevisat att de kan prestera och släppa kvalitativa spel med jämna mellanrum. Medan MS har underpresterat (förutom 360-tiden), speciellt under förra generationen, har du redan glömt det? Som jag har nämnt redan, så har de endast släppt ett spel hittills under året. Hur kan man inte vara kritisk mot detta, samtidigt som Sony ska släppa sitt fjärde exklusiva spel detta år? Du verkar t.o.m ha gett upp detta året, trots att Scorn kommer ut, då du redan blickar mot nästa år.

Man måste som sagt vara jävligt naiv som dig, om man inte förstår varför folk inte litar på vad Phil Spencer säger och hur de agerat tidigare, där han i fem år har sagt att spelen kommer nästa år, bara för att visa sig vara ännu ett år av besvikelse. Går rykten nu om att Starfield kanske blir försenat ytterligare.

Det är MS själv som har fuckat upp sitt rykte genom sitt tidigare agerande med få spelsläpp, därför är det inte alls konstigt varför folk tänker som de gör, speciellt med tanke på förra flopp generationen. Sånt sitter kvar i minnet.

Jag själv tror, pga alla förseningar, att 2023 blir det stora året för Xbox, men jag kan också ha fel.

Tillslut avslutar du med att du inte ens bryr dig om exklusiva spel, (trots att du nämner exklusiva Xbox spel) men ändå gick in och kommenterade denna nyhet som just handlar om ämnet, men varför kommentera något du inte bryr dig om? Just det! Det är för det handlar om Sony, för du kunde inte låta bli haha.

Medlem

Att PS nysatsar på live-service games betyder inte att varenda studio har fått nya direktiv. Det handlar om nya uppköp / samarbeten & studios som historiskt sett sysslat mycket med online multiplayer. Med undantaget Naughty Dog som utvecklar Factions 2. Jag gjorde en lista för att försöka få en ungefärlig överblick hur det kan se ut. Det saknas givetvis några men kunde inte komma på fler just nu.

Bungie - Destiny, nytt IP inom Battle Royale.

Haven - Vet ej hur det kan se ut, jag tjejgissar på nåt i stil med Outriders.

Polyphony Digital - Gran Turismo 7

Firesprite Games - Twisted Metal

Deviation Games - FPS, kan det vara en utmanare till COD, CS & Rainbow Six?

San Diego Studio - MLB: The Show

Jetpack Interactive - Socom?

Naughty Dog - Factions 2

London Studio - Singstar


signatur

Jag gör ofta ingenting, tills jag gör allt i sista sekund.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det du beskriver är ungefär vad EA har gjort med Hazelight Studios.
Det är väl inte omöjligt att Sony gör något liknande bara att det inte syns i allt brus i branschen.

Men de stora utgivarna är generellt diversifierade men att de marknadsför enstaka satsningar för att hålla aktieägare nöjda och glada.

Jo precis, men skulle vara kul om de kunde bredda det mer, många remakes och få nya ideer dock som kommer från de stora bolagen de senaste åren. Men hazelight och detta nya monsterhunter spel som de ska släppa är två positiva saker jag sett EA göra på senaste. Skulle bara bli glad om de kunde fortsätta åt det hållet.

Gillar även vad MS gjort med sina uppköp hittils, Obsidian, Bethesda osv. Hittils har de köpt på sig studios men låtit de fortsätta som de gjort innan med olika typer av spel, får väl se om de håller sig.

1
Skriv svar