Diskutera - Vilka spel har tydligast format ditt spelande?

Medlem

Vilken härlig tråd! <3 Har haft alla portabla och stationära konsoler på den europeiska marknaden sedan NES förutom Saturn, Xbox One och Xbox Series S/X, men följande fem format är mina favoriter med några av de allra bästa spelen enligt mig;

Första konsolen var NES med många klassiker där Super Mario Bros 3 är min favorit och är det spelet som jag anser vara det odödligaste någonsin - ett spel som jag har lika roligt med idag 30+ år senare som när jag spelade det för första gången.

PS1 var otrolig på sin tid med många klassiker. Bland favoriterna är Crash Bandicoot, Final Fantasy VII, Resident Evil och Metal Gear Solid, ba' för att nämna några få.

PC är ett älskat format p.g.a. den perfekta kontrollen med tangentbord och mus i first person shooters. Mina största PC-klassiker är Half-Life, Quake, Unreal Tournament och Quake III Arena, spel som jag än idag går tillbaka till ibland tack vare Steam.

Men favoritformatet är Dreamcast, en konsol som blew me away. I en tid då dimmiga N64-spel var det senaste kom Dreamcast med grafik från framtiden. Sonic Adventure fick mig att häpna när jag såg spelet demas i butiker. Resident Evil Code Veronica var skitsnyggt på sin tid och är än idag min favorit i serien för dess platser/design, karaktärer och story. Shenmue kan man skriva en hel bok om och är det spelet som har gjort allra starkast intryck på mig, och Soul Calibur var rent grafiskt ljusår före alla övriga spel, även dåtidens PC-spel. Jag glömmer aldrig när jag startade min första match i Soul Calibur och rörde inte handkontrollen, eftersom hakan hade slagit i golvet - vilken j***a grafik!

Till PS4 kom det spelet som är allra bäst enligt mig. Tidernas bästa spel hittills, enligt mig, är Uncharted 4.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Spelade en del NES hemma och SNES och Sega Megadrive hos vännerna men det satte fart på riktigt när N64 och PSX-eran kom. Super Mario 64, Goldeneye och Ocarina of Time gjorde att jag gick från "spel är rätt ballt" till en ren spelkonnässör vid runt 8 års ålder.

Jag testade bara 64 lite grann när den var som störst, men såg ju spelen du nämnde. Och Turok. Zelda började jag på 2 ggr långt senare men gav upp. Först för några år sen så körde jag hela spelet, då var jag 45.
Kunde bara konstatera att det var var lika bra som många sa. Magiskt till och med.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Vilken härlig tråd! <3 Har haft alla portabla och stationära konsoler på den europeiska marknaden sedan NES förutom Saturn, Xbox One och Xbox Series S/X, men följande fem format är mina favoriter med några av de allra bästa spelen enligt mig;

Första konsolen var NES med många klassiker där Super Mario Bros 3 är min favorit och är det spelet som jag anser vara det odödligaste någonsin - ett spel som jag har lika roligt med idag 30+ år senare som när jag spelade det för första gången.

PS1 var otrolig på sin tid med många klassiker. Bland favoriterna är Crash Bandicoot, Final Fantasy VII, Resident Evil och Metal Gear Solid, ba' för att nämna några få.

PC är ett älskat format p.g.a. den perfekta kontrollen med tangentbord och mus i first person shooters. Mina största PC-klassiker är Half-Life, Quake, Unreal Tournament och Quake III Arena, spel som jag än idag går tillbaka till ibland tack vare Steam.

Men favoritformatet är Dreamcast, en konsol som blew me away. I en tid då dimmiga N64-spel var det senaste kom Dreamcast med grafik från framtiden. Sonic Adventure fick mig att häpna när jag såg spelet demas i butiker. Resident Evil Code Veronica var skitsnyggt på sin tid och är än idag min favorit i serien för dess platser/design, karaktärer och story. Shenmue kan man skriva en hel bok om och är det spelet som har gjort allra starkast intryck på mig, och Soul Calibur var rent grafiskt ljusår före alla övriga spel, även dåtidens PC-spel. Jag glömmer aldrig när jag startade min första match i Soul Calibur och rörde inte handkontrollen, eftersom hakan hade slagit i golvet - vilken j***a grafik!

Till PS4 kom det spelet som är allra bäst enligt mig. Tidernas bästa spel hittills, enligt mig, är Uncharted 4.

Shenmue ja. Helt unikt. Jag kan inte sluta fascineras av musiken och atmosfären. Vill bo där i byn i början av spelet.

Code Veronica var löjligt snyggt tyckte jag. Men svåraste RE-spelet.

Medlem

Metal Gear spelen, från Metal Gear på NES till Phantom Pain på PS4. Hideo Kojima är min husgud.
Håller MGS4:GotP högst på listan i den spelserien ❤️


signatur

Death by Snu Snu🥰

Medlem

Tibia, Diablo, Baldurs Gate 2.

Har alltid haft ett intresse av RPG i alla dess former.

Medlem

Starkast intryck genom åren, utan innebörd:
- Diablo
- Ocarina of Time
- Resident Evil 2 (original)
- Metal Gear Solid
- Shadow of the Colossus
- Portal
- Halo 3
- Dead Space
- Red Dead Redemption 2
- God of War (2018)
- The Last of Us part 2

Kvantiteten minskar, kvaliteten ökar

Medlem

Lucasarts äventyrsspel på 90-talet, såsom Day of the Tentacle, Sam & Max och Full Throttle. Min kusin som är 20 år äldre introducerade mig till dessa och jag blev så klart instant hooked. Minns även Sim City som jag antar sporrade min management-ådra, och så klart Quake III.

Medlem

Jag knyter minnen från spel till perioder i livet också där man umgicks med vissa just då eller chattade och hade IRL träffar med "nätkompisar"

Duke Nukem - på Kali där Duke SM 97-98 om jag minns rätt anordnades
Starcraft - satan vad man nötte Orbital Death på det svåraste mot datorn
SiN
Motocross Madness
Monstertruck Madness - king of the hill multiplayer
Quake - när vi stal nycklarna till datorsalen och kompisen med 8 eller var det 12 stycken 2.44mb disketter började installera Quake på den ena datorn efter den andra så fort det gick man gömde genvägarna och så vidare och inte ens "it" förstod på den tiden riktigt hur man löste det där
Day of Defeat 1.3b om jag minns rätt, sen kom nån auto-aim på senare versioner. Älskade tyskan "eine granade!!" när man sulade granater
World of Warcraft, ja det var en era.. Minns speciellt när jag satt på en klippa runt 5 på morgonen och kollade på soluppgången utanför Barrens med nån troll-brud. Hon hade ett ställe kom med mig sa hon så satt vi där tillsammans innan vi sa hej då och gav oss vidare på våra uppdrag... Vart tog du vägen?7

edit: Och så självklart Unreal när det kom, det var det första spelet jag såg med 3D kort, satan så kul det var man satt helt häpen framför skärmen tillsammans med 5 andra småpojkar när den äldre kompisen var den enda som hade råd med ett 8MB 3dfx

Medlem

Morrowind fick mig att inse att RPG inte bara är bästa spelgenren utan rent livsomvälvande, och Oblivion bara förstärkte mitt behov att sugas in i låtsasvärldar och ge mitt liv ökad mening.


signatur

Memento Mori

Medlem

Tom Clancys Rainbow six


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

CS helt klart! Brukade be min kompis att gå hem eftersom jag hade ”en clan-match som börjar när som helst.” Så där satt jag och spelade mot Jeff, Finn, Kevin och Eric.

(En gång stannade han kvar och där satt jag, och pratade med…ingen)

Medlem

Bards tale, Pool of radiance, Ultima och Doom.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Doom o Quake gjorde FPS till min favoritgenre år 1995 - 1996 <3
Warcraft 2 fick mig att älska strategi o särskilt kampanjerna <3
När Starcraft kom så tänkte jag: ”Framtiden är här!”. Var tvungen att skaffa dator då!
Heroes of Might & Magic 2 gjorde att jag fastnade för turbaserad strategi.

Måste göra en Lets Play av Warcraft 2 kampanjerna (utan spara o ladda) o HoMM 2. Klarade aldrig av HoMM 2 kampanjerna…..

Medlem

Star Wars (vektorgrafik, arkad).
Scramble (arkad)
Satan of Saturn (arkad)
Manhunter NY (Atari ST)
Take 'em out (Amiga)
Deja Vu (Mac)
Doom (PC)
Quake (PC)
Day of the Tentacle (PC)
Rally Trophy (PC)
Blitzkrieg (PC)
Mass Effect 2 (360)
Dragon Age - Origins (360)
Skyrim (PC)
Papers Please (PC)
Obra Dinn (PC)

Medlem

Final Fantasy och Zelda till NES banade vägen för mitt RPG-intresse. Dungeon Master och Bloodwych till Amiga byggde vidare på det. Moonstone var underbart, men lite kort. Det första Diablo var ju något av en holy grail när det släpptes på sena 90-talet. Fantastiskt spel på den tiden. Baldur's Gate likaså.

Everquest är ändå det spel som betytt mest i mitt liv. Det gav mig 5 helt fantastiska år mellan 1999-2004 som jag fortfarande anser vara det roligaste jag någonsin haft med ett spel. Dark Age of Camelot var också helt magiskt. Jag återkom till det för ca. ett år sedan genom att starta upp en egen server, och det spelet är egentligen lika roligt fortfarande. Magi.

När det kommer till min andra favoritkategori, strategispel, så var helt klart Mega-Lo-Mania, Civilization och The Settlers till Amiga de riktigt stora. Jag minns att jag och en kompis spenderade hela sommarlovet med att spela ett demo på The Settlers (ja, ett demo, hela sommaren). När NetCiv släpptes (Civilization 1 med nätverksstöd) så var det helt magiskt också.

Det är fortfarande dessa typer av spel jag gillar mest. Dock tycker jag MMO-spelen nuförtiden är ganska dåliga och inget har kunnat mäta sig med Everquest eller Dark Age of Camelot. WoW har haft sina ljuspunkter, men utan att gå in på detaljer så har det också förstört MMO-marknaden på många sätt.

Medlem

Metal Gear Solid ändrade min syn på tvspel och hur jag spelar dom mina favorit spel idag är filmiska, fokus på story och innehåller både action och stealth. Men jag har blivit påverkad av flera spel tex kommer jag alltid att föredra arena shooters framför vanliga fps som CoD tack vare Unreal Tournament och Quake 3 arena.

Medlem

DOOM och half-life hos en kompis som barn definitivt. Sen fastnade jag i mp-träsket i Battlefield 2 vilket jag fortfarande håller som det bästa i serien, de he inte kunnat matcha vad det gjorde.


signatur

Ducati Streetfighter 848

123
Skriv svar