Persona 3 och 4:a har fått releasedatum på moderna konsoler

Robot
Persona 3 och 4:a har fått releasedatum på moderna konsoler
Medlem

Jag är sugen på en steam deck. P3 och P4G hade passat perfekt på den


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Persona 3 är ju lite underlig då det egentligen inte finns någon "definite edition". Hade det vart så mycket svårare att släppa både FES och P3P i ett?

Kan varmt rekommendera P3 hur som, definitivt det bästa spelet i serien när det gäller tema och atmosfär. När huvudpersonen lär sig summona sin Persona vågade man knappt titta på, sjukt svårt att ta in i början! SPOILERS https://www.youtube.com/watch?v=m6SgC9-Ez3I SPOILERS
Spelet mycket kritik att man inte kunde styra alla medlemmar i FES men gissar man kan det i P3P.

Musiken är helt sjukt bra också, och ändras med atmosfären i spelet. Någon man tar för givet numera för Persona men P3 var en reboot av serien.

Persona 4 är bra också, bara spelat orginalet men Golden var spelet gjorde Atlus "main stream" och definitivt ett måste för alla RPG-älskare. Bra mycket bättre mekaniskt än P3 och "friendship will overcome everything" är ett tema som görs otroligt bra. Mycket hög igenkänningsgrad av karaktärerna från sin egen uppväxt, och ännu ett fantastiskt soundtrack!

Medlem

Är sugen på P3 men väldigt skeptisk till att dom valde att remastra Portable. Kanske bättre att köra FES-versionen med en emulator? P4 har jag spelat igenom en gång på Vita men kan nog tänka mig att köra det igen om det kommer till game pass.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Är sugen på P3 men väldigt skeptisk till att dom valde att remastra Portable. Kanske bättre att köra FES-versionen med en emulator? P4 har jag spelat igenom en gång på Vita men kan nog tänka mig att köra det igen om det kommer till game pass.

Skillnader mellan spelen vad jag minns:

FES:
*Extra cutscenes (P3P hade för lite minne på "kasetten")
*"The Answer" - en grindig "del 2" efter du klarat spelet. Flesta verkar skippa detta.
*Du kan bara styra main char i combat, för övriga endast deras "strategi" (dps / support etc). Många klagade på detta men hade inte ett problem på en playthrough på runt 100 timmar så mer gnäll än egentligt problem

P3P
*Female MC som option
*Du kan styra alla karaktärer som i P4 och senare
*Verkar inte gå att navigera på kartan, kanske känns som en skitsak men vad de gör helt otroligt bra är att musiken ändras med "gruppen stämning" (vill inte spoila) och ökar inlevelsen enormt (oerhört bra musik med!)

Jag hade kört på FES, annars tycker jag man missar för mycket av storyn, och vad är Persona utan den?

Skribent

Är sugen på 4an och 5an till Switch, men samtidigt har jag spelat igenom båda och det är många timmar av mitt liv. Så är tveksam, är nog smartare för mig som har max 1-2 h om dagen och fokusera på sånt jag inte spelat. Skämshögen är ju gigantiskt ändå...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Skillnader mellan spelen vad jag minns:

FES:
*Extra cutscenes (P3P hade för lite minne på "kasetten")
*"The Answer" - en grindig "del 2" efter du klarat spelet. Flesta verkar skippa detta.
*Du kan bara styra main char i combat, för övriga endast deras "strategi" (dps / support etc). Många klagade på detta men hade inte ett problem på en playthrough på runt 100 timmar så mer gnäll än egentligt problem

P3P
*Female MC som option
*Du kan styra alla karaktärer som i P4 och senare
*Verkar inte gå att navigera på kartan, kanske känns som en skitsak men vad de gör helt otroligt bra är att musiken ändras med "gruppen stämning" (vill inte spoila) och ökar inlevelsen enormt (oerhört bra musik med!)

Jag hade kört på FES, annars tycker jag man missar för mycket av storyn, och vad är Persona utan den?

Tack för det. Tror att det jag gillar minst med Portable är att man inte kan röra sig fritt i miljön och interagera med den. Fast det kanske går till en viss grad? Hade varit så mycket bättre om dom tog det bästa från båda spelen och gjorde en definitive edition, men det var väl för mycket jobb antar jag.

Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Skillnader mellan spelen vad jag minns:

FES:
*Extra cutscenes (P3P hade för lite minne på "kasetten")
*"The Answer" - en grindig "del 2" efter du klarat spelet. Flesta verkar skippa detta.
*Du kan bara styra main char i combat, för övriga endast deras "strategi" (dps / support etc). Många klagade på detta men hade inte ett problem på en playthrough på runt 100 timmar så mer gnäll än egentligt problem

P3P
*Female MC som option
*Du kan styra alla karaktärer som i P4 och senare
*Verkar inte gå att navigera på kartan, kanske känns som en skitsak men vad de gör helt otroligt bra är att musiken ändras med "gruppen stämning" (vill inte spoila) och ökar inlevelsen enormt (oerhört bra musik med!)

Jag hade kört på FES, annars tycker jag man missar för mycket av storyn, och vad är Persona utan den?

@påskmust P3 samt P3 FES har alla cutscenes i spelmotorn precis som andra moderna Persona spel samt att man kan röra sig fritt. P3 FES har även betydligt mer content i grundspelet än P3P även om man räknar bort The Answer. The answer själv har 30 timmar content om man väljer att köra den efter man klarar grundspelet. P3P har alla cutscenes i form av visual novel inslag istället med en textruta och stillbilder och man rör sig mycket via menyer istället för fritt med en karaktär. Men P3P låter dig spela som en kvinnlig huvudperson.

Så vill man ha den bästa P3 upplevelsen så skall man definitivt köra FES. Vill man köra kvinnlig huvudperson så är det bara P3P som har det men då offrar man upplevelsen i form av stillbilder och text istället för animerade cutscenes och fritt utforskande i 3D.

Persona 3 Portable navigeras via stilldbilder och en meny inte fritt utforskande som P3 FES.

All interaction med andra karaktärer ser ut som en Visual Novel.

Jämför det med P3 FES

Samma plats som tidigare exempel. Fritt navigerande i en 3D värld.

Cutscenes körs fullt animerat i 3d i spelmotorn sömlöst som i alla andra moderna Persona spel:

@Ibymafayhas Orsaken att de inte släppt en remaster av FES trots att det är den klart bästa versionen är för att studion som utfört remastern tyckte att FES vad fulkodat. De skulle ha behövt manuellt skriva om implementeringen av alla cutscenes i spelet då varje cutscene har egna separata modeller så inga modeller återvinns och som vanligt i persona spel är det en enorm mängd story som visas i cutscenes i spelmotorn. Så för att spara tid/pengar så valde de istället att utgå från Portable versionen från PSP då det där bara var att köra copy paste i princip.

Här finns mer detaljer om vad specifikt som var problemet: https://twitter.com/breckinmathias/status/1536056383765889025

Medlem

Försökte verkligen gilla P4G, men det är fan gammalt alltså. Förmodligen en annan sak om spelen har funnits där genom uppväxten, för egen del är det som att spela FFVI eller något. Har ingen anknytning till det och spelet ser då helt enkelt alldeles för daterat ut.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Försökte verkligen gilla P4G, men det är fan gammalt alltså. Förmodligen en annan sak om spelen har funnits där genom uppväxten, för egen del är det som att spela FFVI eller något. Har ingen anknytning till det och spelet ser då helt enkelt alldeles för daterat ut.

Smaken är som baken Jag tycker inte P4G ser så daterat ut så man kan jämföra det med FFVI. P4G skapades för en PSVita skärm i grunden så de har ändå gjort det bra när det skalats upp.

Medlem

Jag har fortfarande mit Persona 4 Golden till PS Vita inplastat.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

1
Skriv svar