Star Citizen-köparna har betalat 296 dollar var i snitt

Robot
Star Citizen-köparna har betalat 296 dollar var i snitt

1,7 av 4,1 miljoner spelare har betalat.

#star-citizen


Medlem

0 kronor, och kommer inte betala något heller eftersom det fortsatt inte kommer dyka upp något spel.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag kickstartade det för en evighet sedan, kom inte ihåg hur mycket jag slängde in, men det var nog ca 500:- för något skepp med livstidsförsäkring. Jag provade det för några år sedan men då kunde man inte göra så mycket mer än flyga runt lite, har inte rört det sedan dess..

Medlem

....NooooOoooOooooOooOooo...

Medlem
Skrivet av theBoosing:

0 kronor, och kommer inte betala något heller eftersom det fortsatt inte kommer dyka upp något spel.

Håller helt med!
Jag hoppas verkligen att det blir ett färdigt spel i slutendan men än så länge är risken fortfarande överhängande att det blir pannkaka av allt sammans.

Redaktör

Hade varit kul att se någon sorts kurva över hur mycket köparna betalat. Nu hittar jag inte det, men visst har det rapporterats om sånt för andra spel (GTA Online, Fifa..?). Vill minnas att de flesta la lite, och sen stod en liten grupp för väldigt mycket pengar.


signatur
Medlem

35 dollar för en bra lång tid sen, var innan det splittades i två också, så fick MMO och Single player delen för 35 dollar.

Har fått mina pengar värt hittils tror jag dock, lirat många timmar och testat allt nytt till och från.
Men hoppas att man iaf får single player delen inom ett år eller så.

Är inte särskilt orolig att det inte blir av, då dom är extremt öppna med sitt utvecklande och konstant postar uppdateringar osv, det ända jag är orolig för är att dom har helt enkelt varit för ambitiösa och det som levereras kommer bara vara en bråkdel av det som lovades.

Medlem

Har väl spenderat runt 5000 kr under alla dessa år. Slår man ut det så är det 500 kr per år, och folk kan ha sina åsikter huruvida det är pengar i sjön eller inte, men jag personligen har haft grymt skoj med Star Citizen och har aldrig känt att jag ångrat något, som jag har gjort med så många andra köp. Kommer säkert spendera några tusenlappar till, men jag är jävligt nöjd med min Carrack just nu

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag backade det 2013. Kostade då ca 200-300 sek (minnet sviker).

Medlem

Köpte det billigaste paketet en gång i tiden. Kostade väl ett par hundra kr. Med facit i hand var det väl bortslösade pengar men det ger i alla fall mig nöjet att logga in en gång om året och se att grafiken fortfarande flyter som ett ryskt krigsfartyg.

Medlem
Skrivet av Cho-Arrim:

Håller helt med!
Jag hoppas verkligen att det blir ett färdigt spel i slutendan men än så länge är risken fortfarande överhängande att det blir pannkaka av allt sammans.

Med tanke på att skaparen av spelet är en känd scam artist som har försökt med liknande projekt tidigare som misslyckades så är risken rätt stor att det inte blir något.

Medlem

Alltid lika underhållande att se folk förnekelse av att det faktiskt är ett spel under utveckling och folk faktiskt tycker om att spela det.

Tomma skällsord som vaporware och scam citizen från folk som vägrar läsa någonting om spelet och bestämt hävdar att det här året är året då utveckling går åt pipsvängen.

Man kan tycka att efter 1654 videor och otaliga utskick med uppdateringar och utvecklar respons att det finns validitet i utvecklingen men folk fortsätter att leva i tragisk förnekelse.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

inte en krona.. känns ändå som spelet blir aldrig släppt i final.

Medlem

Skulle 50 000 unika spelare per dag verkligen kvalificera det för topp 10 på Steam? Jag tror inte det.

Det brukar ju krävas uppåt 50 000 samtida spelare för att ett spel ska ta sig upp i Steams topp 10. Och de flesta spel med 50 000 samtida spelare har säkert minst fem gånger så många unika spelare per dygn, alltså oerhört många fler än Star Citizen.

Tvärtom är alltså min tolkning att Star Citizen sålt många ex, (och varje spelare har lagt ut stora pengar) men sen spelas det i själva verket inte särskilt mycket.


signatur

Memento Mori

Skribent

Några hundralappar har det blivit, och har helt klart fått valuta för pengarna. Även om det är väldigt ofärdigt så finns det fortfarande en hel del att göra, och det är sjukt imponerande att flyga från planet till planet och mellan rymdstationer. Prestandan har dessutom blivit väldigt mycket bättre sedan en tid tillbaka.

Medlem

0 kronor och 0 kommer det fortsätta tills allt är klart.
Visar det sig sen att alla som betalat i förväg och spelat under dessa early access dessutom får fördelar ja då blir det 0 kronor för evigt.
Om det inte finns Vr stöd för iaf singleplayer delen blir det också 0 kronor.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Tog på allvar och började titta in på detta spel för en månad sedan efter att ha blivit intresserad av rymdsimulatorer. Deras sida är så ovanlig ur gamersynpunkt att jag inte riktigt förstod vad Star Citizen egentligen är. Gick ut på Youtube och... låt mig säga att det finns en hel del kritik mot spelet och dess utvecklare.

För den som inte förstår vad Star Citizen är så är det ett online spel som endast kan spelas vida utvecklarnas egna tjänst - ej Steam - och som endast går att spela om man först köper ett rymdskepp för riktigt pengar. Då är man låst till detta rymdskepp och vill man flyga något annat rymdskepp så får man punga ut med mer riktigt pengar. Ni kan säkert förstå att denna slags affärsidé kan ifrågasättas. I No Man's Sky gör man ett enda köp för spelet och kan sedan skaffa sig vilket skepp som helst som finns i spelet.

Det blev i alla fall inget köp för mig. Jag är väll suss på företaget som helhet inte bara spelet. Att kalla ett ej färdigt spel för "version 3.17.2" är ju synnerligen konstigt. Att ha lagt miljoner och åter miljoner under en herrans massa år utan att leverera en slutprodukt minskar ju också förtroendet. Videos jag sett på Youtube får spelet att framstå som ett snyggt grafiskt demo men i övrigt saknar det mycket.

Som svar på Tomas Helenius kommentar "Andra intressanta siffror från Roberts är att det har 50 000 spelare per dag i snitt i år, med flera toppar på 130 000. Det hade placerat Star Citizen bland de tio mest spelade Steam-titlarna om det hade funnits där." Jag skulle då sannerligen önska att spelet fanns tillgängligt på Steam! Då skulle spelarantal OCH spelaromdömen vara allmänt tillgängliga, något jag skulle se fram emot.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har väl spenderat runt 5000 kr under alla dessa år. Slår man ut det så är det 500 kr per år, och folk kan ha sina åsikter huruvida det är pengar i sjön eller inte, men jag personligen har haft grymt skoj med Star Citizen och har aldrig känt att jag ångrat något, som jag har gjort med så många andra köp. Kommer säkert spendera några tusenlappar till, men jag är jävligt nöjd med min Carrack just nu

Ja det viktigaste är ju att du känner att du har fått valuta för pengarna, då det är dina pengar


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Maddox:

Alltid lika underhållande att se folk förnekelse av att det faktiskt är ett spel under utveckling och folk faktiskt tycker om att spela det.

Tomma skällsord som vaporware och scam citizen från folk som vägrar läsa någonting om spelet och bestämt hävdar att det här året är året då utveckling går åt pipsvängen.

Man kan tycka att efter 1654 videor och otaliga utskick med uppdateringar och utvecklar respons att det finns validitet i utvecklingen men folk fortsätter att leva i tragisk förnekelse.

Jag kan hålla med dig om att det är väl starkt att kalla SC för bluff och vaporware med tanke på hur mycket jobb som bevisligen lagts ner på det. Däremot tycker jag att du och dina gelikar bör tänka efter både en och två gånger innan ni anklagar skeptikerna för att leva i förnekelse.

Medlem

Har lagt $60 när det var på kickstarter

Dödgrävaren

La 45 dollar eller något liknande innan det kom ut på Kickstarter, ser fram emot squadron 42!

Redaktör
Skrivet av Slimebeast:

Skulle 50 000 unika spelare per dag verkligen kvalificera det för topp 10 på Steam? Jag tror inte det.

Det brukar ju krävas uppåt 50 000 samtida spelare för att ett spel ska ta sig upp i Steams topp 10. Och de flesta spel med 50 000 samtida spelare har säkert minst fem gånger så många unika spelare per dygn, alltså oerhört många fler än Star Citizen.

Tvärtom är alltså min tolkning att Star Citizen sålt många ex, (och varje spelare har lagt ut stora pengar) men sen spelas det i själva verket inte särskilt mycket.

Det var toppnoteringen 130 000 jag tänkte jämföra med Steam, men min måndagshjärna insåg inte att Steamsiffrorna gäller just nu - inte veckovis. Tog bort jämförelsen. Bra att du sa till.


signatur
Chefredaktör

Så många starka åsikter om detta spel, spännade!
Nu känner jag att jag måste testa det. Får bli helgens projekt!

Medlem

Lade $30 när det begav sig (en dollar stod i typ 6,50 sek då, inte helt galet som idag)

Medlem

Nope, inte ett öre

Skribent
Skrivet av anon_319967:

Tog på allvar och började titta in på detta spel för en månad sedan efter att ha blivit intresserad av rymdsimulatorer. Deras sida är så ovanlig ur gamersynpunkt att jag inte riktigt förstod vad Star Citizen egentligen är. Gick ut på Youtube och... låt mig säga att det finns en hel del kritik mot spelet och dess utvecklare.

För den som inte förstår vad Star Citizen är så är det ett online spel som endast kan spelas vida utvecklarnas egna tjänst - ej Steam - och som endast går att spela om man först köper ett rymdskepp för riktigt pengar. Då är man låst till detta rymdskepp och vill man flyga något annat rymdskepp så får man punga ut med mer riktigt pengar. Ni kan säkert förstå att denna slags affärsidé kan ifrågasättas. I No Man's Sky gör man ett enda köp för spelet och kan sedan skaffa sig vilket skepp som helst som finns i spelet.

Det blev i alla fall inget köp för mig. Jag är väll suss på företaget som helhet inte bara spelet. Att kalla ett ej färdigt spel för "version 3.17.2" är ju synnerligen konstigt. Att ha lagt miljoner och åter miljoner under en herrans massa år utan att leverera en slutprodukt minskar ju också förtroendet. Videos jag sett på Youtube får spelet att framstå som ett snyggt grafiskt demo men i övrigt saknar det mycket.

Som svar på Tomas Helenius kommentar "Andra intressanta siffror från Roberts är att det har 50 000 spelare per dag i snitt i år, med flera toppar på 130 000. Det hade placerat Star Citizen bland de tio mest spelade Steam-titlarna om det hade funnits där." Jag skulle då sannerligen önska att spelet fanns tillgängligt på Steam! Då skulle spelarantal OCH spelaromdömen vara allmänt tillgängliga, något jag skulle se fram emot.

För att spela måste man köpa ett spelpaket, som inkluderar ett av flera skepp. Det går sedan att tjäna pengar i spelet och använda dessa för att köpa nya skepp. Man är alltså inte låst till det skepp som kommer med spelpaketet och man måste inte betala riktiga pengar för att köpa nya.

Medlem

Undrar om Star Citizen fans har hört talas om uttrycket "Sunk cost fallacy". lol

Medlem
Skrivet av anon_319967:

För den som inte förstår vad Star Citizen är så är det ett online spel som endast kan spelas vida utvecklarnas egna tjänst - ej Steam - och som endast går att spela om man först köper ett rymdskepp för riktigt pengar. Då är man låst till detta rymdskepp och vill man flyga något annat rymdskepp så får man punga ut med mer riktigt pengar. Ni kan säkert förstå att denna slags affärsidé kan ifrågasättas. I No Man's Sky gör man ett enda köp för spelet och kan sedan skaffa sig vilket skepp som helst som finns i spelet.

Fast då har du misstolkat konceptet. Jag förstår om sajten är spretig och förvirrande, men de handfull startpaket man köper för runt $50 är bara just startskeppen. Övriga skepp är alla både hyrbara och köpbara ingame för ingame-pengar man tjänar ihop under spelets gång. Det är bara det billigaste startskeppen som ger dig tillgång att spela spelet, så det är bara dem som man måste köpa för att komma in i spelet och få tillgång till allt annat.

Sedan kan tilläggas att de större dyrare skeppen, som folk brukar oja sig om, ofta kräver en hel klan för att hantera. Du kan inte som ensam spelare köpa ett stort capital skepp och tro att du kommer äga andra mindre skepp. Tvärtom så kommer ett mindre starskepp kunna flyga cirklar runt dig utan att du kan nå det och ofta får piloten inte ens tillgång till ett enda vapen själv, då det är andra säten som sköter turrets och fasta kanoner. Så i praktiken är du bara en större måltavla utan en större grupp vänner som delar på skeppet och hjälps åt att bemanna turrets och stationer.

Skrivet av anon_319967:

Det blev i alla fall inget köp för mig. Jag är väll suss på företaget som helhet inte bara spelet. Att kalla ett ej färdigt spel för "version 3.17.2" är ju synnerligen konstigt. Att ha lagt miljoner och åter miljoner under en herrans massa år utan att leverera en slutprodukt minskar ju också förtroendet. Videos jag sett på Youtube får spelet att framstå som ett snyggt grafiskt demo men i övrigt saknar det mycket.

Märk väl att det är ALPHA verison 3.17.2. Inget konstigt att konstigt att ge versionsnummer åt alpha och beta. Ber dig att testa själv innan du faller i gropen att förkasta det som bara ett "snyggt grafiskt demo" dock. Each to his own, men det finns inget annat spel idag som lyckas återskapa det Star Citizen levererar ens under sin alpha.

Skrivet av anon_319967:

Som svar på Tomas Helenius kommentar "Andra intressanta siffror från Roberts är att det har 50 000 spelare per dag i snitt i år, med flera toppar på 130 000. Det hade placerat Star Citizen bland de tio mest spelade Steam-titlarna om det hade funnits där." Jag skulle då sannerligen önska att spelet fanns tillgängligt på Steam! Då skulle spelarantal OCH spelaromdömen vara allmänt tillgängliga, något jag skulle se fram emot.

Tvivlar på att det någonsin kommer till Steam, av samma anledning som World of Warcraft aldrig kom till Steam. MMO-spel brukar normalt sett gå skilda vägar. Det finns undantag, men det brukar i så fall röra sig om mindre spel.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Maddox:

Tomma skällsord som vaporware och scam citizen från folk som vägrar läsa någonting om spelet och bestämt hävdar att det här året är året då utveckling går åt pipsvängen.

Att det inte är vaporware och "scam citizen" kan jag hålla med dig om, men det är inte heller ett spel. Enligt mig är det än så länge inget mer än en glorifierad tech demo. Äger spelet sedan en väldans massa år tillbaka och har spenderat kanske totalt 3 timmar i spelet och kommer inte att starta upp det igen förrän det faktiskt är ett riktigt spel.

Medlem

Köpte ett standardpaket för nästan 10 år sedan, relativt försumbar peng.

Kan inte säga att jag fått valuta för pengarna, delvis pga. att singleplayer-delen inte har dykt upp eller har något som helst släpp i sikte inom en snar (eller lång) framtid, och även om det släpps finns det ingen garanti eller egentligen sannolikhet att det kommer bli något spektakulärt (baserat på Chris Roberts föregående projekt, hade man kollat upp det i förväg...). I detta skede kan man väl egentligen bara hoppas på ett okej spel, inget mer...

Alla lögner, förseningar och absurda mikrotransaktioner har surat ned projektet tyvärr. Men spelar ingen roll, folk kan lägga sina pengar på vad de vill, men det är svårt att inte ha lite skadeglädje om det faller ihop totalt.
Sen finns det nötter på båda sidorna, folk som ständigt anklagar skeptiker eller de som kritiserar för att vara "refundians" eller "förnekare" (som vi ser i denna tråden direkt...) och sen de som attackerar utvecklarna personligt, kultbeteende på båda sidorna. Tråkigt att se.

Skriv svar