Star Citizen-köparna har betalat 296 dollar var i snitt

Medlem
Skrivet av Molotov:

0 kronor och 0 kommer det fortsätta tills allt är klart.
Visar det sig sen att alla som betalat i förväg och spelat under dessa early access dessutom får fördelar ja då blir det 0 kronor för evigt.
Om det inte finns Vr stöd för iaf singleplayer delen blir det också 0 kronor.

Exakt min åsikt med

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Att det inte är vaporware och "scam citizen" kan jag hålla med dig om, men det är inte heller ett spel. Enligt mig är det än så länge inget mer än en glorifierad tech demo. Äger spelet sedan en väldans massa år tillbaka och har spenderat kanske totalt 3 timmar i spelet och kommer inte att starta upp det igen förrän det faktiskt är ett riktigt spel.

Va?
Jag har aldrig förstått folk som inte kan skilja på techdemo och spel. Till och med så enkla spelkoncept som Pacman och Masken är spel. Det enda som krävs för att kallas ett spel är en spelmekanik, något att faktiskt göra och spela mer än att titta på snygg grafik.
Har du bara spelat 3 timmar så kan du ju knappt ens ha hunnit lära dig flyga och ta dig ut till en bråkdel av alla planeter, månar, rymdbaser och gjort några uppdrag än eller?
Men för att kallas ett "spel" hade egentligen bara krävts den enklare Arena Commander-träningsdelen av spelet. Allt annat är bara ignorans.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hade varit kul att se någon sorts kurva över hur mycket köparna betalat. Nu hittar jag inte det, men visst har det rapporterats om sånt för andra spel (GTA Online, Fifa..?). Vill minnas att de flesta la lite, och sen stod en liten grupp för väldigt mycket pengar.

Ganska typiskt online spel. Du har folk som betalar noll, folk som betalar lite (delfiner), folk som betalar myyycket (valar) och folk so får valarnas spenderande att se löjligt ut (krakens).


signatur

I drank what?

Medlem

Jag köpte sc och squadron 42 för 700 någon gång förra året tror jag. Har provat lite och jag tror sc blir fränt när det blir klart.

Inaktiv

Inget färdigt spel = inga pengar från mig.
Early access, på exempelvis Steam, är samma sak.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Va?
Jag har aldrig förstått folk som inte kan skilja på techdemo och spel. Till och med så enkla spelkoncept som Pacman och Masken är spel. Det enda som krävs för att kallas ett spel är en spelmekanik, något att faktiskt göra och spela mer än att titta på snygg grafik.
Har du bara spelat 3 timmar så kan du ju knappt ens ha hunnit lära dig flyga och ta dig ut till en bråkdel av alla planeter, månar, rymdbaser och gjort några uppdrag än eller?
Men för att kallas ett "spel" hade egentligen bara krävts den enklare Arena Commander-träningsdelen av spelet. Allt annat är bara ignorans.

Tack, men jag har faktiskt mer än bra koll på vad som skiljer ett spel och en Tech Demo åt, och jag tror faktiskt att du vet exakt vad jag syftar på men du leker bara svår för sakens skull.

Vad jag försöker att säga är att det inte riktigt finns något mål än och att bara för att de har slängt in grafik och mekanik så gör det inte det till ett "spel". Och bara för att jag endast har spelat det i 3 timmar själv så betyder det inte heller att jag inte har sett mer content än så, eller följt med i uppdateringar för den delen.

Medlem

Förstår problemen utvecklarna försöker lösa med spelet. Det mest imponerande är cloud lösningen som dom utvecklar för att få en sömlös värld att fungera. Teknologin finns tyvärr inte på den skalan och nivå av simulering. Allt som har med cloud och skalning att göra är ett rent helvete att utveckla i längden då mängden point of failures ökar exponentiellt desto mer komplex cloud lösningen blir.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Minns när folk pratade om star citizen redan innan maxwell kom ut, om hur många planerade att köpa ett 970 inför lanseringen. Men ja, trodde inte i mina vildaste fantasier att det skulle bli ett så långsökt projekt.

Och nej, har inte lagt en krona. Star Citizen påminner om ett postulat, många säger det kommer bli färdigt men kan inte bevisa att så är fallet.

Har själv backat upp x flera spel de senaste 10-15 åren men skillnaden är att dessa har släppts med realistiska mål. Star citizen kommer säkert ut in fullversion så småningom men tror först när jag ser det.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Köpte för mkt länge sedan pga hans förflutna i WingCommander serien, Freelancer etc och visionen. Inte många kronor på den tiden dock. Tycker de är öppna med utvecklingen, vad som händer, och vägen framåt. Så har inget direkt att klaga på, att det tar tid gör mig inte det minsta. Rätt skönt med ett spel vars visioner är lite djupare, som visionerna för mmo's var innan World of Warcraft (missförstå mig rätt, wow var bra, men mycket av djupet som fanns i äldre mmo's försvann, spelarstäder, spelarstyrd ekonomi, mer avancerad crafting etc.) Nu för tiden vågar inte stora utvecklare sig på sådant. Medans man ser flertalet mindre försöka, men där sista touchen ofta saknas. Så kul att någon vågar ha en vision, och plöja ner hutlösa summor i den.

Redaktör

Har raderat ett par inlägg som fastnat i defintionen av "tech demo" - ta sånt privat, tack.


signatur
Medlem

Jag spenderade 700 spänn typ 2016 eller därikring. Inget jag ångrar.

Att det blir ett färdigsläppt spel så småningom är inget jag tvekar över. Det kommer att bli färdigt nån gång, även om jag börjat se fram emot singleplayer-delen mer än MMO-delen nuförtiden.

Självklart har utvecklingstiden varit löjligt lång, men det finns också flera anledningar till det. Dels har flera koncept och fundamentala byggstenar inkl. spelmotorn ändrats flera gånger under utvecklingens gång, och dels har ambitionerna varit skyhöga och banbrytande. Men det de bygger nu är ju tänkt att vara väldigt skalbart och lätt att bygga vidare på i framtiden.

Min största oro är väl snarare om spelet kommer vara kul att spela eller inte, eller om det endast kommer vara en häftig upplevelse i några dagar.

Medlem
Skrivet av JackG100:

La 45 dollar eller något liknande innan det kom ut på Kickstarter, ser fram emot squadron 42!

det kommer nog stå på gravstenen med 😅

Här ligger JackG100 begravd 19xx-2142
"Vänligen återuppliva mig när Squadron 42 släpps!"

Medlem
Skrivet av anon_319967:

För den som inte förstår vad Star Citizen är så är det ett online spel som endast kan spelas vida utvecklarnas egna tjänst - ej Steam - och som endast går att spela om man först köper ett rymdskepp för riktigt pengar. Då är man låst till detta rymdskepp och vill man flyga något annat rymdskepp så får man punga ut med mer riktigt pengar. Ni kan säkert förstå att denna slags affärsidé kan ifrågasättas.

Emm...det går att både hyra och köpa skepp med in-game valuta. Fast det klingar ju inte lika bra med det narrativet.

Medlem

Jag tycker Star Cituzen är fascinerande. Att så många lägger ner så stora pengar på ett så långdraget projekt. Jag hoppas det hinner bli klart innan folk tappar intresset. Vore trist om utvecklingen blöder mer pengar än vad de drar in.

Nog om det. De som spelar, hur många timmar tror ni att ni har lagt på spelet? Handen på hjärtat, finns det något meningsfullt att göra än, eller startar man mest för att checka in senaste versionen och kanske bara beundrar de vackra vyerna en liten stund?


signatur

Memento Mori

Medlem

Jag har varit med sedan starten 2012 skaffade ett paket för (då)50 dollar sedan uppgraderade jag till Rear Admiral - LTI paketet med collectors box o allt för typ 250 dollar tror jag det var då.
Sen har jag lagt en massa pengar på Merch och andra skepp.
Så just nu har jag spenderat 5,173 USD på Star Citizen(including subscription)
Har spelat många timmar i spelet till o från genom åren.

Jag tror på CR och hans team detta kommer bli BEST DAME SPACE SIM!


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem
Skrivet av Maddox:

Alltid lika underhållande att se folk förnekelse av att det faktiskt är ett spel under utveckling och folk faktiskt tycker om att spela det.

Tomma skällsord som vaporware och scam citizen från folk som vägrar läsa någonting om spelet och bestämt hävdar att det här året är året då utveckling går åt pipsvängen.

Man kan tycka att efter 1654 videor och otaliga utskick med uppdateringar och utvecklar respons att det finns validitet i utvecklingen men folk fortsätter att leva i tragisk förnekelse.

..och Infinium Labs hade en fungerande och spelbar Phantom-konsol på E3 2004. Allt existerar och går kanonbra helt enligt plan (trots skiftande mål, uteblivna funktioner och uppdateringar och en löjligt vag road map med tvivelaktiga finanser) tills det inte gör det.

Medlem
Skrivet av anon_319967:

Tog på allvar och började titta in på detta spel för en månad sedan efter att ha blivit intresserad av rymdsimulatorer. Deras sida är så ovanlig ur gamersynpunkt att jag inte riktigt förstod vad Star Citizen egentligen är. Gick ut på Youtube och... låt mig säga att det finns en hel del kritik mot spelet och dess utvecklare.

För den som inte förstår vad Star Citizen är så är det ett online spel som endast kan spelas vida utvecklarnas egna tjänst - ej Steam - och som endast går att spela om man först köper ett rymdskepp för riktigt pengar. Då är man låst till detta rymdskepp och vill man flyga något annat rymdskepp så får man punga ut med mer riktigt pengar. Ni kan säkert förstå att denna slags affärsidé kan ifrågasättas. I No Man's Sky gör man ett enda köp för spelet och kan sedan skaffa sig vilket skepp som helst som finns i spelet.

Det blev i alla fall inget köp för mig. Jag är väll suss på företaget som helhet inte bara spelet. Att kalla ett ej färdigt spel för "version 3.17.2" är ju synnerligen konstigt. Att ha lagt miljoner och åter miljoner under en herrans massa år utan att leverera en slutprodukt minskar ju också förtroendet. Videos jag sett på Youtube får spelet att framstå som ett snyggt grafiskt demo men i övrigt saknar det mycket.

Som svar på Tomas Helenius kommentar "Andra intressanta siffror från Roberts är att det har 50 000 spelare per dag i snitt i år, med flera toppar på 130 000. Det hade placerat Star Citizen bland de tio mest spelade Steam-titlarna om det hade funnits där." Jag skulle då sannerligen önska att spelet fanns tillgängligt på Steam! Då skulle spelarantal OCH spelaromdömen vara allmänt tillgängliga, något jag skulle se fram emot.

Jösses det är inte speciellt svårt att tjäna ihop pengar i spelet att köpa eller hyra ett skepp, snacka om att du bara visar hur lite du vet om detta spel.

Medlem

Har inga pengar kvar efter att Braben ville ha pengar för att kickstarta Elite Dangerous

Kanske kommer köpa SC när det släpps i någon form.. men till dess har jag fullt upp med Elite Dangerous!


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Tack, men jag har faktiskt mer än bra koll på vad som skiljer ett spel och en Tech Demo åt, och jag tror faktiskt att du vet exakt vad jag syftar på men du leker bara svår för sakens skull.

Vad jag försöker att säga är att det inte riktigt finns något mål än och att bara för att de har slängt in grafik och mekanik så gör det inte det till ett "spel". Och bara för att jag endast har spelat det i 3 timmar själv så betyder det inte heller att jag inte har sett mer content än så, eller följt med i uppdateringar för den delen.

Det finns många spel som inte har något mål. Vad är t.ex. målet med CS? Vad är målet med Euro Truck Simulator? Vad är målet med Fifa 23? Dessa spel har ju bara grafik och spelmekanik, så alltså är de inga spel. Så himla påläst låter du inte när du säger att Star Citizen är ett tech demo. Ett tech demo har till att börja med inte hundratals uppdrag som man kan utföra, som kan variera mellan att hämta upp ett paket och leverera det till att borda kapade skepp och ta ut fienden. Det dyker även upp tidsbegränsade event då och då, som består av flera faser. Hade Star Citizen bara varit ett tech demo så hade det varit mer i stil med "här har du en planet som du kan titta på", och kanske att det skulle finnas möjlighet att ändra saker som tid, väder och andra förhållanden.

Problemet med Star Citizen är att det tar tid att lära sig, och eftersom det är under utveckling så finns det inga in-game tutorials. Det finns lite hjälp att få på hemsidan om hur man kommer igång, men. Så om man kommer in och testar under en gratisperiod, eller som i ditt fall spelat några enstaka timmar, så är risken stor att man har noll koll på vad man ska göra, och vad man ens kan göra, och då får man uppfattningen om att det inte finns något att göra, när det i själva verket finns massor att göra. Och det är detta som är grunden till alla heta diskussioner kring Star Citizen. Det finns de som vet, och det finns de som tror sig veta.

Medlem

Massor med pengar innan man förstod att det skulle ta betydligt längre än något annat. Vad hände med TOW bland annat... Man har ju redan gett sitt stöd av överskottspengar och i nuläget har jag ledsnat helt på spel så det bästa är bara att glömma allt.

Medlem

Jag betalar eventuellt en blygsam summa då spelet släpps, om det verkar bra. Inte något jag går och väntar på direkt.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det finns många spel som inte har något mål. Vad är t.ex. målet med CS? Vad är målet med Euro Truck Simulator? Vad är målet med Fifa 23? Dessa spel har ju bara grafik och spelmekanik, så alltså är de inga spel. Så himla påläst låter du inte när du säger att Star Citizen är ett tech demo. Ett tech demo har till att börja med inte hundratals uppdrag som man kan utföra, som kan variera mellan att hämta upp ett paket och leverera det till att borda kapade skepp och ta ut fienden. Det dyker även upp tidsbegränsade event då och då, som består av flera faser. Hade Star Citizen bara varit ett tech demo så hade det varit mer i stil med "här har du en planet som du kan titta på", och kanske att det skulle finnas möjlighet att ändra saker som tid, väder och andra förhållanden.

Problemet med Star Citizen är att det tar tid att lära sig, och eftersom det är under utveckling så finns det inga in-game tutorials. Det finns lite hjälp att få på hemsidan om hur man kommer igång, men. Så om man kommer in och testar under en gratisperiod, eller som i ditt fall spelat några enstaka timmar, så är risken stor att man har noll koll på vad man ska göra, och vad man ens kan göra, och då får man uppfattningen om att det inte finns något att göra, när det i själva verket finns massor att göra. Och det är detta som är grunden till alla heta diskussioner kring Star Citizen. Det finns de som vet, och det finns de som tror sig veta.

Vad är det kvar för att det ska kunna gå guld?
Kan verkligen ingenting om spelet och är nyfiken på vad som är kvar för att alla ska vara överens om att det gått för i beta-stadiet.

Medlem
Skrivet av anon_319967:

Tog på allvar och började titta in på detta spel för en månad sedan efter att ha blivit intresserad av rymdsimulatorer. Deras sida är så ovanlig ur gamersynpunkt att jag inte riktigt förstod vad Star Citizen egentligen är. Gick ut på Youtube och... låt mig säga att det finns en hel del kritik mot spelet och dess utvecklare.

För den som inte förstår vad Star Citizen är så är det ett online spel som endast kan spelas vida utvecklarnas egna tjänst - ej Steam - och som endast går att spela om man först köper ett rymdskepp för riktigt pengar. Då är man låst till detta rymdskepp och vill man flyga något annat rymdskepp så får man punga ut med mer riktigt pengar. Ni kan säkert förstå att denna slags affärsidé kan ifrågasättas. I No Man's Sky gör man ett enda köp för spelet och kan sedan skaffa sig vilket skepp som helst som finns i spelet.

Det blev i alla fall inget köp för mig. Jag är väll suss på företaget som helhet inte bara spelet. Att kalla ett ej färdigt spel för "version 3.17.2" är ju synnerligen konstigt. Att ha lagt miljoner och åter miljoner under en herrans massa år utan att leverera en slutprodukt minskar ju också förtroendet. Videos jag sett på Youtube får spelet att framstå som ett snyggt grafiskt demo men i övrigt saknar det mycket.

Som svar på Tomas Helenius kommentar "Andra intressanta siffror från Roberts är att det har 50 000 spelare per dag i snitt i år, med flera toppar på 130 000. Det hade placerat Star Citizen bland de tio mest spelade Steam-titlarna om det hade funnits där." Jag skulle då sannerligen önska att spelet fanns tillgängligt på Steam! Då skulle spelarantal OCH spelaromdömen vara allmänt tillgängliga, något jag skulle se fram emot.

Googlade lite snabbt och såg att man kan köpa nya skepp med ingame pengar som du får av ingame aktiviteter.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ganska typiskt online spel. Du har folk som betalar noll, folk som betalar lite (delfiner), folk som betalar myyycket (valar) och folk so får valarnas spenderande att se löjligt ut (krakens).

Är det välanvända begrepp, delfiner, valar och krakens? Faan vad coolt ändå. Det var väldigt beskrivande.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad är det kvar för att det ska kunna gå guld?
Kan verkligen ingenting om spelet och är nyfiken på vad som är kvar för att alla ska vara överens om att det gått för i beta-stadiet.

Det jag tror CIG framför allt vill få färdigt är server meshing och persistant streaming. Enkelt förklarat så innebär detta att alla servrar är sammankopplade och kommunicerar med varandra och att om du t.ex. placerar en kaffemugg i en grotta på en planet så kommer den att ligga kvar där för evigt om ingen annan flyttar på den, och förhoppningsvis slipper vi alla tröttsamma wipes där allt nollställs. En annan stor och viktig grej är att spelet kommer få en ny renderare (Gen12), där man går över från DX11 till Vulkan, och detta ska implementeras ganska så snart. Min gissning är version 4.0, och med 4.0 så kommer även Pyro-systemet, och fler solsystem är väl också något som många känner behövs för att det ska kännas "färdigt".

Jag personligen tror inte att man kommer kunna kalla Star Citizen färdigt under många kommande år, av den simpla anledningen att det hela tiden expanderas. Men med det sagt så tycker jag att det är fullt spelbart, och jag känner inte att det finns ett behov för SC att gå guld för att man ska kunna njuta av det. Det jag däremot känner är väldigt utdraget och försenat är Squadron 42, som är singleplayer-kampanjen. Här är det inte riktigt samma transparens som det är med Star Citizen, och man vet inte riktigt var de befinner sig i utvecklingen, på samma sätt som man gör med SC.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag hoppas det hinner bli klart innan folk tappar intresset.

Finns inte ens chans att jag skulle tappa intresset — helt enkelt för att Star Citizen är mitt drömspel och det finns inget annat spel i dagsläget som kommer ens i närheten. Jag vet att jag låter väldigt mycket som en fanboy nu men jag bara konstaterar läget. 😄

I och med att SC på många sätt är ett pionjärspel som kräver tekniska lösningar som ingen annan spelstudio vågat ge sig på så får det ta sin tid. Jag ska ingenstans utan jag följer utvecklingen med stort intresse och spelar med nöje alpha-versionerna under tiden.

Gnällkuk
Skrivet av Pretorian24:

Är det välanvända begrepp, delfiner, valar och krakens? Faan vad coolt ändå. Det var väldigt beskrivande.

Valar (Whales) är ju vedertaget begrepp sedan många, många år. Däremot har jag aldrig hört talas om de andra.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Dödgrävaren
Skrivet av xermalk:

det kommer nog stå på gravstenen med 😅

Här ligger JackG100 begravd 19xx-2142
"Vänligen återuppliva mig när Squadron 42 släpps!"

Haha, det är inte en särskilt stor del av mitt liv, har anammat filosofin att kommer det så kommer det. Polaren sponsrade Takedown Red Sabre för typ 150kr, och det känns som en betydligt sämre investering. Jag tror Star Citizen kommer bli jäkligt coolt när det väl slipats på i några år till och får mer content. Squadron hoppas jag mest ska ge samma känsla som Wing Commander gjorde back in the day, men får se. Finns gott om andra spel att spela medans man väntar, och skulle det va så att man vaska några hundralappar så är det inget jag gråter över när jag dör.

Köpte en Warthog Hotas-joystick för att spela Elite med, men tyckte inte Elite var särskilt skoj alls (även om Joysticken gav nöje i några dagar längre än spelet), så det var också en betydligt sämre "investering"

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Är det välanvända begrepp, delfiner, valar och krakens? Faan vad coolt ändå. Det var väldigt beskrivande.

Vanligast i f2p spel som har en pay2win del. Ja, etablerade begrepp.

Skrivet av trickeh2k:

Valar (Whales) är ju vedertaget begrepp sedan många, många år. Däremot har jag aldrig hört talas om de andra.

Hör dem båda ofta. Valar som utvecklats åt båda hållen


signatur

I drank what?

Medlem

Har varit "development subscriber" sedan det var möjligt 2012. Som med alla andra spel man har igång en subscription mot så blir det många bäckar små över åren. Jag skulle till exempel inte vilja se hur mycket jag pytsat in i EvE Online eller Final Fantasy XIV Tror inte WoW spelare heller skulle tro det när de ser hur mycket det lagt ut över tid

Star Citizen har dock en mätare som visar totalen över tid på spelarprofilen. Det inkluderar både subscriptions, första köpet av spelet och köp/donationer därefter.

Så inklusive månadsprenumerationen så blir det:

Räknat på 10 år blir det drygt 556 dollar per år eller drygt 460kr i månaden.

Skriv svar