Vilket var ditt senaste favoritspel?

Medlem
Skrivet av Nomman:

Så märkligt är det väl inte? Inte som att det råder brist på spel till PC. Någonstans har det dessutom alltid känts dumt att köpa en konsol när jag redan har en bra mycket kraftigare speldator.

Sålde rent av min PS5:a här om dagen. Den kändes överflödig. Nu blir det PC master race i några år. Sedan köper jag en PS5:a igen till slutet av konsolgenerationen och bränner av alla bra spel (som förhoppningsvis finns på rea).

Jag menar att du aldrig suttit i soffan och spelat på din PC förut, utan att första gången du sitter i soffan och spelar är när du köper en konsol.

It's not a lake, it's an ocean

40, har spelat sedan 1991. Det är inte ofta numera som jag upplever ett spel som verkligen sätter sig i magen eller som jag går och tänker på länge efteråt. Detroit: Become Human var nog senast det hände. Metro Exodus, som jag spelade ut i fjol, kom också i närheten. The Last of Us och BioShock Infinite (båda 2013) är också oförglömliga upplevelser som innehåller helt magiska ögonblick. Därmed inte sagt att jag inte har roligt när jag spelar nuförtiden, men de där haktappande upplevelserna är sällsynta.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

40, har spelat sedan 1991. Det är inte ofta numera som jag upplever ett spel som verkligen sätter sig i magen eller som jag går och tänker på länge efteråt. Detroit: Become Human var nog senast det hände. Metro Exodus, som jag spelade ut i fjol, kom också i närheten. The Last of Us och BioShock Infinite (båda 2013) är också oförglömliga upplevelser som innehåller helt magiska ögonblick. Därmed inte sagt att jag inte har roligt när jag spelar nuförtiden, men de där haktappande upplevelserna är sällsynta.

Detroit och The Last of Us är speciella. Ett spel som stack ut dom senaste åren är Breath of the Wild. Flera scener och platser där med den där speciella magin, som man minns efteråt.
Några till: Death Stranding, Red Dead Redemption 2, Cyberpunk, Spider-Man, The Last of Us 2, Control.

Medlem

40 bast.

Speciella spel som jag kommer att tänka på såhär direkt är

Witcher 3
Fantastiskt spel rakt igenom med alla dlc, även om jag inte tyckte det först. Köpte den på release men tyckte att Geralt var den stelaste karaktären någonsin. Tog mig ett år innan jag gav det ett nytt försök.

Nier automata
Fanns en demo på Playstation Store och jag fastnade direkt. Tyckte om det estetiska. Även att den kan ändra synvinkel från 3D till 2D, till 8-bit, till vy från ovan osv. Kört igenom med alla tre karaktärer. Vilken historia! Underbar musik!

God of war
Jag var otroligt skeptisk till Atreus inför release! Tänkte att det bara var en rip-off på joel och ellie. Men så bra det var. Tycker absolut att Atreus tillförde mycket till berättelsen och det ska bli så kul med fortsättningen och utvecklingen av karaktärerna

Dragon Age inquisition
Jag har inte spelat de tidigare Dragon Age spelen. Men jag har spelat många timmar Inquisition. Jag tycker om karaktärerna och all dlc. Finns ändå en del historier att upptäcka om man gör companion-quester. Jag hade väldigt kul!

Final Fantasy 7 remake
Jag har inte spelat orginalet. Så jag gick in i spelet utan någon kännedom eller kunskap. Så många känslor under spelets gång! Vilka karaktärer! Riktigt riktigt bra spel! Dlc Intermission är också bra.
Nu ser jag framemot CRISIS CORE –FINAL FANTASY VII– REUNION. För att få mer bakgrundshistoria.
Och ser självklart även fram emot Final Fantasy 7 Rebirth (alltså part 2)

Child of light
Indiespel. Otroligt vackert. Bra musik. Härlig atmosfär helt enkelt

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Jag menar att du aldrig suttit i soffan och spelat på din PC förut, utan att första gången du sitter i soffan och spelar är när du köper en konsol.

Min första tanke när jag läste ditt inlägg var "Hur fan sitter man i soffan och lirar på PCn?".
Sen kom jag ihåg att det finns nått otyg som kallas "laptop" XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kul att du tar upp detta!

Jag är 36 och för mig det här konceptet jätteviktigt. Jag försöker ständigt kolla mina antaganden och spelar eller tittar på videos med gamla titlar för att inte fastna i en nostalgisk fälla. Jag försöker tydligt definiera för mig själv exakt vad det är jag tycker om och vill ha för att kunna "bli golvad" av delar av spel även om inte titeln som helhet blir lika livsomvälvande som det kunde vara under formativa år.

Jag får svårt att producera en top-5, men de största kandidaterna till min GOAT-lista de fem senaste åren är (utan inbördes ordning):

The Last of Us Part II
Hades
Monster Hunter World
Hollow Knight
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Prey

Dessutom gör jag en fuling och inkluderar det magnifika Dishonored 2 eftersom dess fristående fortsättning Death of the Outsider kom 2017.

Medlem

32 år här!

Mina favoriter den senaste tiden är förmodligen mycket från PS4 generationen. Last of us, Spider-Man & God of war. Självklart också The Witcher 3

En annan period i mitt liv så var det Dragon Age:Orgins och även 2:an.. & hela Mass effekt trilogin. Bioware var nått speciellt vid den tiden.

Går man längre tillbaka till min första förälskelse så hamnar vi hos World of Warcraft.. Tyvärr finns inte magin kvar även om det alltid kommer kännas lite som hemma..

Får hoppas det kommer nya favoriter framöver.


signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Medlem

37 år här. Jag får nog ställa mig i The Witcher 3 kön jag också. Helt uppslukad av spelet blev jag och dess dlc. Magi! Jag minns att jag var lite skeptisk strax innan släppet eftersom det var ett rpg men sån lycka att jag köpte det ändå! Det var heller inget spel jag egentligen hade någon speciell koll på förrän ett par månader innan det släpptes så jag blev ju verkligen golvad. Definitivt i toppen för min del. Journey, The Last Guardian och Death Stranding är också helt klart favoriter. När jag spelade de spelen var timing, sinnesstämning och sug efter ett bra spel på topp och då blir det ju oftast något alldeles extra när det dessutom klickar.

Medlem

42 och dom enda spelen som kvalar in på min topplista görs av Bethesda och det var länge sedan dom släppte ett fantastiskt spel (2011). Fallout 4 från 2015 var bra, men det var inte lika bra som deras alster mellan 2002 och 2011.

Cyberpunk var skoj, men världen var för tom på saker att göra samt upptäcka och det var alldeles för kort.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Min första tanke när jag läste ditt inlägg var "Hur fan sitter man i soffan och lirar på PCn?".
Sen kom jag ihåg att det finns nått otyg som kallas "laptop" XD

Finns också något som heter Hdmi sladd. En sån mellan grafikkortet och TVn och så en handkontroll till soffan så har du en riktigt bra "konsol".

Medlem
Skrivet av Soulless:

Min första tanke när jag läste ditt inlägg var "Hur fan sitter man i soffan och lirar på PCn?".
Sen kom jag ihåg att det finns nått otyg som kallas "laptop" XD

Har du hört talas om hdmi kabel till tvn och en trådlös handkontroll? Lol

Gnällkuk

40 om mindre än två veckor. Senaste favoriten är solklart Dome Keeper! Litet indie-spel som fungerar fantastiskt på min nya Steam Deck. Fungerar lika bra på PC dock

https://store.steampowered.com/app/1637320/Dome_Keeper/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

41 år. Senaste spelet som slukade mig var Monster Hunter World. Det var det sista jag tänkte på innan jag somnade och det första jag tänkte på när jag vaknade. Kul spel!

Medlem

42 år här.

Ett spel jag nog faktiskt slänger in på topp 5 någonsin är "Inside", jag blev fullkomligt uppslukad från första bildrutan. Tror inte det hänt sen jag var tonåring.

Dark Souls är nog det näst senaste jag kastar in på en sådan lista, men det är ju säkert 10 år sen nu. Spelade Elden Ring i våras och det ger jag också 10 av 10. Och det är ett bättre spel på så många sätt, men ändå sitter Dark Souls-minnena i skallen på ett helt annat sätt.

Sen är det långt tillbaks, typ .... Portal. Därefter barndomsspel, Zelda och The Secret of Monkey Island kanske.

Subnautica måste nämnas också, hamnar iaf top 10.

Medlem

Jag är 40 år, inledde banan på c64 med fantastiska minnen av world games och boulderdash med mina syskon och massa andra spel till den som jag inte alltid förstod särskilt mycket av och jag klarade mig oftast inte särskilt långt heller.
Favoritspelen är ganska utspridda både vad gäller genre och årtionden men kanske inte så mycket mellan olika format, har inte haft alla format och har inte spelat alla spel(såklart, vem har det?
Dessa är spelen som är mina favoriter av lite olika anledningar och rangordningen har jag inte satt:

-Super Mario All Stars
-Final Fantasy 7(PS)
-Metal Gear Solid (PS)
-Goldeneye 007 (N64)
-Counterstrike (pc)
-GTA Vice City
-Killzone 2
-Rayman Legends
-The Last of Us
-The Last of Us 2

Måste in med Bloodborne också även om det är ett spel som inte alls enbart framkallar tankehjärtan för mig. Det är ett fantastiskt spel och lite tråkigt att jag aldrig kom förbi Lady Maria i old hunters dlc.

Medlem

Har lärt mig mer om vilka spel jag gillar, och har lärt mig prioritera att spela spel jag tror jag kommer gilla snarare än det som hypats upp som mest. Kan vara därför jag upplever att mina favoritspel någonsin (även med nostalgibrillor inräknat) är relativt nya.

En topp 5 skulle utan tvekan innehålla Super Mario Odyssey, Zelda Breath of the Wild och God of War 2018. Ett par sannolika kandidater till de kvarvarande platserna är Hollow Knight och Undertale, men där kan jag ha glömt någon riktig pärla.

Å andra sidan kanske inte ett favoritspel någonsin borde vara nåt man glömmer, medan båda de två spelen etsat sig fast ordentligt. Spelade iofs båda inom de senaste två åren så det kanske är orättvist då de är rätt färska i minnet.

Medlem

Senaste favoriterna för mig är cyberpunk 2077, skyrim, fallout 76, starcraft 2 och star citizen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Längesen man hade ett "nytt" favoritspel, men Elden Ring levererade och kan inte slita mig ifrån det nu!

Medlem

42 år ung. Senaste favvospelen var lite otippat Pathfinder Wrath of the Righteous och Solasta.
Men då håller jag också Baldurs Gate 2 som ohotad etta över bästa spel någonsin, så jag är nog lite färgad av genren.

Annars var Last of Us det senaste som golvade mig. Kommer ihåg känslan i slutet av att sitta med öppen haka, bara stirra tomt och tänka ”shit vilken resa”.

Medlem

31 år.

Jag fick Resident Evil 2 Remake i present 2019 (tror jag) men lade undan det, vågade inte spela haha. Tog tag i det ordentligt i november 2021 och wow! Det pallrade sig genast upp på listan över favoritspel senaste åren.

Tyckte det påminde en hel del om Dead Space som är ett av mina absoluta favoritspel också.

Medlem

spiderman var senaste som jag blev torsk på, det var så flummigt


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Finns också något som heter Hdmi sladd. En sån mellan grafikkortet och TVn och så en handkontroll till soffan så har du en riktigt bra "konsol".

Och förnedra pcn på det sättet? Aldrig!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Har du hört talas om hdmi kabel till tvn och en trådlös handkontroll? Lol

Nu har jag fått två bud, kabel eller sladd, vilket är det?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nu har jag fått två bud, kabel eller sladd, vilket är det?

Blev själv nyfiken så googlade:
https://terminologiframjandet.se/h552a9FtZ/tnc.se/termfraga/s...

En kabel är en "isolerad och böjlig ledare med eller utan hölje, ofta i form av två eller flera parter gemensamt omslutna av ett eller flera höljen eller på annat sätt sammanhållna till en enhet"

En sladd definieras som "kabel av sådant material och sådan konstruktion att den tål upprepad böjning under användning".

Så antar att båda begreppen funkar

Medlem

57 år här, och spelat dataspel så länge som jag nästan kan minnas (i början var de mest i arkadhallar och typ Game & Watch), så top 10 blir svårt…top 50 kanske?!😅 Men absoluta favoriter är nog; Tetris, NHL-serien, alla Lucas Arts spelen, Little People, Fort Apocalypse, Super Mario i alla former, samt Last of Us serien och Death Stranding för att bara nämna några…

Medlem

Jag är 40-år och mina favoritspel är såklart de gamla klassikerna. Men blev helt frälst av Last of us på PS4.

  • Last of Us

  • Starcraft 2

  • World of Warcraft

  • Quake 3

Medlem

45 år.

Kan ta favoriter från dom olika plattformarna genom åren.

C64 - Bubble Bobble
NES - Zelda
SNES - Zelda 3 och Secret of Mana. Dom delar platsen på SNES
Amiga- Sid Meier's Pirates!
Playstation - Resident Evil 2

PC får en decennielista.

90-talet får bli Diablo med Jagged Alliance tätt i hälarna.
00-talet blir svårt men det får nog bli WoW som tar platsen.
10-talet DotA 2
20-talet är en mix av vad jag spelar och inte vad som just släpptes då


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Egentligen blir det ju lite av en omöjlig fråga att svara på, referensramar kring så gott som allt i vår tillvaro ändras ju så väl individuellt som kollektivt - så även vad gäller spel. Jag är lite inne på samma spår som det låter som du är i inlägget.

Desto mer spel som skapas, desto mer får vi att jämföra med, och till slut kan jag personligen i alla fall känna att det är lätt att bli bortskämd, att man vill ha alla fördelar och finesser man gillar från alla släppta spel, men inga nackdelar. Sen blir vi alla äldre, så vitt jag vet iafl, och då kan synen på mycket i livet förändras utöver hur vi underhåller oss själva också. Om vi dessutom har mindre tid att lägga på spel i förhållande till annat i vår vardag kanske vi blir lite extra kritiska, just för att få ut så mycket som möjligt av vår med åldern kanske mer begränsade speltid? Men som sagt, mycket är så klart individuellt.

Så jag ska försöka svara utan att vara för kritisk, för det där "bästa spelet du någonsin spelat" inser jag, ju mer spel jag har att jämföra med, att jag sannolikt aldrig kommer få uppleva. I topplistan över alla de spel jag plöjt igenom genom åren (är 34 i skrivande stund) blir det lite abstrakt - visst är det i mina ögon mästerverk, men jag hittar fortfarande "fel", "brister" och irritationsmoment i samtliga. Och det känns som att det blir lite skevt när spel av idag när ens jämförelseramar och standarder vidgas.

Visst finns en del spel jag antingen slöspelar regelbundet när jag inte har något bättre för mig (Euro Truck Simulator 2 kommer spontant på tanke), och en del spel jag intensivt spelar igenom en eller ett par gånger för att jag trivs väl i spelvärlden/storyn/gameplayet, men det är få spel jag verkligen känner kommer sådär nära inpå som jag kanske hade önskat ibland.

Pathfinder: Wrath of the Righteous är det enda spelet de senaste åren jag kan känna att jag faktiskt vill komma tillbaka till och spela regelbundet om och om igen. Inte för att det är särskilt tekniskt bra (för det är det inte, Owlcat är skickliga på att trycka in buggar i sina spel) eller för att det är särskilt "lättspelat", med ett lite bökigt UI, ett oförlåtande ruleset och en bitvis trög story, med en hel del repetitiva och inte de mest engagerande element.

Men upptäckarlusten finns där på ett sätt jag sällan stöter på, och som jag har saknat mer i spel när jag blivit äldre. Jag vill hela tiden pröva nya raser, klasser, förmågor, färdigheter och val i spelet, då de faktiskt skapar en tämligen rejält varierad spelupplevelse, något jag saknat i många spel, inte minst RPG, genom åren. Både vad gäller hur storyn ändras i stort och smått, men också hur du faktiskt måste spela rent taktiskt. Jag gillar storyn och berättandet, även om det finns en hel del fantasy-klichéer inbakade, och även efter 600+ timmar i spelet vill jag lägga mer.

Någon gång ska jag försöka våga mig på att spela som en ¤%&/( kineticist eller alkemist...


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
TLD

Är 48 år gammal, och har hängt här på fz sen början, och delar nog topp 5-spel med många här inne, Quake, Doom mfl.

Men ett spel som hamnar i topp 5, om inte tom i top 1 är The long dark.
Helt fantastiskt spel som fortsätter utvecklas. Hur bra som helst! Prova om ni inte redan gjort det! 😋

Medlem

54 år
kör witcher 3 igen moddat
Salker G.A.M.M.A innan sommaren

Skriv svar