Meta Quest Pro avtäckt - premium-VR för 19 500 kr

Robot
Meta Quest Pro avtäckt - premium-VR för 19 500 kr
Medlem

Ser ingen anledning att punga ut 4 ggr mer pengar för Quest Pro jämtemot 2an. Har de blivit inspirerade av Nvidia med galna prissättningar?

Medlem

Galet pris med tanke på rådande situation i världen just nu...


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Hahahahhahahahjajaja

Som privatperson:
Nej

Som företagsrepresentant:
Nej


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

såå dyrt haha

Medlem
Skrivet av B-itta:

Ser ingen anledning att punga ut 4 ggr mer pengar för Quest Pro jämtemot 2an. Har de blivit inspirerade av Nvidia med galna prissättningar?

Tror att den mest riktas emot utvecklare, kommer ta tid innan det finns optimerad mjukvara. I quest 3 eller 4 så finns nog liknande teknik fast med högre specifikationer till konsumentpris, då kan det vara bra att ha något att prova med sålänge.

Ska bli intressant att se hur den fungerar med PCVR.

Medlem

Någon har sneglat lite för mycket på hur Nvidia prissätter sina grejjer...

Medlem

Besviken över upplösningen helt klart. Men jag är å andra sidan inte målgruppen för headsetet så jag spar mitt gnäll till Quest 3 istället.

Medlem

Alltså har alla företag blivit helt efterblivna med sin prissättning helt plötsligt. De måste förstå att Corona-tåget har gått och världen är på väg in i århundradets värsta lågkonjunktur. Slakten kommer bli brutal i branschen.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

hur tänkte de med den prissättningen?

Medlem

Vill inte kalla det premium vr, förutom priset.

Jag kopierar inlägget jag skrev i samma nyhet på Sweclockers

Om man inte är investerad i Quest plattformen men vill ha ett headset insamma formfaktor, högre upplösning, trådlöst både stand alone och PCVR så ska man kolla på kommande Pico 4 ist.

Finns att förboka på elgiganten för ca 4500kr släpps 18 oktober.
Nått som swec helt missat att rapportera om.

______
Quest pro är inget gaming headset.
Det ska mer ses som en försts generation MR eller typ samma nivå som Rift CV1 var


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vill inte kalla det premium vr, förutom priset.

Jag kopierar inlägget jag skrev i samma nyhet på Sweclockers

Om man inte är investerad i Quest plattformen men vill ha ett headset insamma formfaktor, högre upplösning, trådlöst både stand alone och PCVR så ska man kolla på kommande Pico 4 ist.

Finns att förboka på elgiganten för ca 4500kr släpps 18 oktober.
Nått som swec helt missat att rapportera om.
https://youtu.be/SNOB39F-Yak

______
Quest pro är inget gaming headset.
Det ska mer ses som en försts generation MR eller typ samma nivå som Rift CV1 var

Är Metas nya VR trådlös? xDD Dum fråga kanske, men förstår inte så mycket kring det.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Redaktör
Skrivet av tr1stam:

Är Metas nya VR trådlös? xDD Dum fråga kanske, men förstår inte så mycket kring det.

Japp, Pro är trådlös precis som Quest 1 och 2. De två har möjlighet att köra Steam VR-spel (via wifi eller usb-kabel). Antar att Quest Pro också kan det, men Metas info är... bristfällig.


signatur
Medlem

Hur rättfärdigar de den prislappen?! Det kommer ju dunderfloppa med en prislapp på 20k! Hahahah

Medlem
Skrivet av PontusT:

Hur rättfärdigar de den prislappen?! Det kommer ju dunderfloppa med en prislapp på 20k! Hahahah

Den är inriktad mot företag och professionella, inte gamers, och företagsinriktad utrustning är nästan alltid omotiverat dyrt.

Medlem

Bästa förhandstitten:

Medlem

Fyfan, tänk om man vill ha det här VR headsetet, en sim-racing rigg med direct drive, samt ett 4090...

Medlem
Skrivet av D1versity:

Fyfan, tänk om man vill ha det här VR headsetet, en sim-racing rigg med direct drive, samt ett 4090...

Byt till ett Varjo Aero istället för i runda slängor 27400kr inkl. moms ^^
(2880 x 2720 per öga, dock kräver det även Steam 1.0/2.0 Lighthouses för tracking)


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

2013 ringde och vill ha tillbaka sin upplösning och sin display.

Har länge haft en känsla att VR aldrig riktigt kommer slå igenom brett. Kanske om 10 år när hårdvaran är lika nätt som ett par solglasögon och handkontrollen är super smidig och priset lågt.

Medlem

PICO 4 vs Quest 2

För er som inte orkar klicka, Pico 4 har bättre linser, högre upplösning, liknande feedback som PSVR2 i kontrollerna och väger betydligt mindre. Lite mera minne också.

Något billigare också, så ett betydligt vettigare alternativ till Quest 2, Quest Pro ska vi inte ens prata om, det är bara spårningen som är fördelen med den, passthrough i färg är samma som Pico 4 typ.

Pico 4 är lite som att få en Quest 3(den lär också få pannkakslinser) långt i förtid, fast utan metaskräp.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Pico 4 är lite som att få en Quest 3(den lär också få pannkakslinser) långt i förtid, fast utan metaskräp.

Min fetning. Kan inte annat än skratta åt er som föredrar att få er data stulen av Pico (aka ByteDance aka kinesiska staten) över Meta, men visst, whatever floats your boat liksom.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

PICO 4 vs Quest 2

För er som inte orkar klicka, Pico 4 har bättre linser, högre upplösning, liknande feedback som PSVR2 i kontrollerna och väger betydligt mindre. Lite mera minne också.

Något billigare också, så ett betydligt vettigare alternativ till Quest 2, Quest Pro ska vi inte ens prata om, det är bara spårningen som är fördelen med den, passthrough i färg är samma som Pico 4 typ.

Pico 4 är lite som att få en Quest 3(den lär också få pannkakslinser) långt i förtid, fast utan metaskräp.

Jag har inte läst att Pico 4 skulle ha liknande feedback som PSVR2 kontrollerna. Vart har du läst/sett det?
Det är skillnad på Pico 4 och Quest Pro passthrough då Quest pro har fler kameror och Metas computer vision är rejält förfinad jämfört med alla konkurrenter.
Men ja, för att kolla mobil, skärm, leta efter drickan mm så fungerar ju Pico 4 färg passthrough lika bra

Pico 4 har XR2 Gen 1 chippet.
Quest Pro har XR2+ Gen 1 eller vad det kallades.
Quest 3 ska ha XR2 Gen 2 chip vilket är en ny generation och på GPU delen minst dubbelt så kraftfull som XR2 Gen 1

Skrivet av cmdrsven:

Min fetning. Kan inte annat än skratta åt er som föredrar att få er data stulen av Pico (aka ByteDance aka kinesiska staten) över Meta, men visst, whatever floats your boat liksom.

Alltid snack om stulen data hit och dit.
Datan blir stulen hela tiden.
Pico/ByteDance säger sig ha fixat så att data i EU stannar i EU.
Dessutom stjäl Apple, google mm data också.
Sen så har många kinesiska techprylar så jag tror majoriteten bryr sig helt enkelt inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Alltid snack om stulen data hit och dit.
Datan blir stulen hela tiden.
Pico/ByteDance säger sig ha fixat så att data i EU stannar i EU.
Dessutom stjäl Apple, google mm data också.
Sen så har många kinesiska techprylar så jag tror majoriteten bryr sig helt enkelt inte.

Jag håller med och det är därför det är så löjligt när folk säger att de ska undvika Quest och gå till Pico pga "metaskräp", vilket jag tolkar som att de tror att Meta stjäl deras data.

Medlem

Men Pico 4. Finns redan majoriteten av alla spel som finns tillntex Quest? Eller behöver utvecklarna göra om dessa spel från grunden? De spel som utvecklas av Meta hamnar ju såklart inte hos Pico. Utvecklar de egna spel?

Medlem
Skrivet av D1versity:

Fyfan, tänk om man vill ha det här VR headsetet, en sim-racing rigg med direct drive, samt ett 4090...

Dags att sälja bägge njurarna då. 🙂

Skämt åsido, trodde alltid att det var HTC som tog ockerpriser för sin hårdvara men Meta vill uppenbarligen inte vara sämre. 🤷

Medlem

Nu har jag Oculus S och funderat på en Quest 2. Men jag tycker det är tråkigt hur de delat upp butiken av spel att dom spel som finns för oculus rift/s inte är samma som den på Quest. Hur är det med detta headset? Får den tillgång till båda butikerna? Vill ju ha möjlighet att spela allt man köpt. Går det att starta Steam och spela de vr spel som är köpt där osv?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Men Pico 4. Finns redan majoriteten av alla spel som finns tillntex Quest? Eller behöver utvecklarna göra om dessa spel från grunden? De spel som utvecklas av Meta hamnar ju såklart inte hos Pico. Utvecklar de egna spel?

Pico 4 har många av samma spel som finns på Quest.
Tror nån drog ihop nån lista på 300 titlar.
Och det verkar fyllas på.
Så klart inte Quest exclusiva spel.
Pico 4 bygger på samma hårdvara och operativsystemet bygger på Android precis som Quest. Det är nog samma spel på båda
Av spel som Pico utannonserade var ett exclusivt "Just Dance VR" frpn Ubisoft, det verkar som dom också kommer satsa på att binda exclusiva deals.

Skrivet av lonian:

Nu har jag Oculus S och funderat på en Quest 2. Men jag tycker det är tråkigt hur de delat upp butiken av spel att dom spel som finns för oculus rift/s inte är samma som den på Quest. Hur är det med detta headset? Får den tillgång till båda butikerna? Vill ju ha möjlighet att spela allt man köpt. Går det att starta Steam och spela de vr spel som är köpt där osv?

Ja med en Quest kan du så klart ävennspela dina PCVR spel frpn Rift butiken och även Steam.
Antingen med Link kabel eller trådlöst med AirLink.
En hel del spel som finns på både Rift och Quest butiken är sk cross-buy. Det betyder att köper/har köpt Rift versionen så är du automatiskt även ägare av Quest versionen och tvärt om så klart


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

lol. Det enda som kan locka mig till att vilja uppgradera från Quest 2 är längre batteritid.. Typ 4 timmar. Inte kortare batteritid till 4 gånger högre pris...


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

I sammanhanget tycker jag inte priset är så förvånande. Det är bara att titta på prisutvecklingen på Mobiltelefoner, som använder mycket av samma typ av hårdvara under huven. Premium segmentet ligger idag runt 10.000kr till 16.000kr+. Det blir inte billigare med åren trots att tekniken mognar och har en stor användarbas. Folk tänker i regel inte på det eftersom de flesta köper sina mobiltelefoner på avbetalning via en operatör.

12
Skriv svar