Hellena Taylor uppmanar fansen till att bojkotta Bayonetta 3

Medlem

Frågan som jag vill ha svar på är: Hur mycket tjänar var och en av utvecklingsteamet? Alla designers, programmerare, ljudtekniker, 2D och 3D grafiker, animatörer, mocap aktörer, mm? Dvs alla de människor som i grunden faktiskt har skapat spelet.

Röstskådespelarna är i många fall kanske rentav de minst viktigaste medlemmarna i hela produktionen, då det går faktiskt att skapa hela spelet från början till slut utan dem. Detta I stor kontrast till film, TV serier och teater, där skådespelarnas roll är så central att det helt enkelt inte är möjligt att spela in en film utan dem. Tycker faktiskt att många skådespelare i överlag är väldigt uppblåsta människor, som av någon anledning tycker att deras kreativa arbete på något sätt är bättre än andras, och att de skulle vara värt mer.

Men det här med att klanka ner på en annan skådespelare och vara så självupptagen att man tror sig ha en rätt att bestämma över vem som "förtjänar" att axla en roll, är sjukt oprofessionelt.

Medlem

Jag tänkte endå hoppa 3an så länge jag inte spelat klart 2an(vilket inte kommer att bli snart). Nu kan jag köpa spelet när det gått ner i pris och inte så många andra spel släpps på nästan samma gång.

Medlem

Klart det finns nåt mer som vi inte vet och som Hellena inte heller verkar förstå.

Som många sagt, ett sånt skambud ska tolkas som att man får sparken (och orsaken till det har vi utomstående faktiskt ingen aning om). Det är helt förståeligt att Hellena blir ledsen för det, och jag tycker inte det är nåt problem att i stundens hetta visa lite ilska och bitterhet mot den nya röstskådisen, besvikelse är mänskligt.

Synd bara att hon gräver sin egen grop. Besvikelsen tolkas som att hon är svår att samarbeta med, så folk kommer tveka både en och två gånger att anställa henne i framtiden.


signatur

Memento Mori

Skribent
Skrivet av Slimebeast:

Klart det finns nåt mer som vi inte vet och som Hellena inte heller verkar förstå.

Som många sagt, ett sånt skambud ska tolkas som att man får sparken (och orsaken till det har vi utomstående faktiskt ingen aning om). Det är helt förståeligt att Hellena blir ledsen för det, och jag tycker inte det är nåt problem att i stundens hetta visa lite ilska och bitterhet mot den nya röstskådisen, besvikelse är mänskligt.

Synd bara att hon gräver sin egen grop. Besvikelsen tolkas som att hon är svår att samarbeta med, så folk kommer tveka både en och två gånger att anställa henne i framtiden.

Fast, Hale har ju inget med saken att göra? Om jag söker ett jobb och det sen visar det sig att Pelle längre ned på gata får jobbet så börjar jag ju inte snacka skit om honom till grannarna. Även om jag anser mig orättvist behandlat av företaget jag sökte hos har ju han inget med saken att göra, annat än att han sökte och fick jobbet.

Sen är det mänskligt att vara besviken och det har hon rätt och vara, arg till och med. Hon får givetvis även vara avundsjuk och tycka att Hale inte förtjänar hennes plats, men kanske då hålla det för sig själv. Hale har ju inte gjort henne något ont (vad vi nu vet?), annat än att tacka ja till en roll hon inte tog.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Off topic, men det är ju det vi gör...eller gjorde. Jag jobbar inte längre som lärare, men nog satt man hemma på kvällarna, rättade prov och förberedde lektioner för atr hinna med. Sånt jag inte fick betalt för.

Precis, och det är helt fucked.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast, Hale har ju inget med saken att göra? Om jag söker ett jobb och det sen visar det sig att Pelle längre ned på gata får jobbet så börjar jag ju inte snacka skit om honom till grannarna. Även om jag anser mig orättvist behandlat av företaget jag sökte hos har ju han inget med saken att göra, annat än att han sökte och fick jobbet.

Sen är det mänskligt att vara besviken och det har hon rätt och vara, arg till och med. Hon får givetvis även vara avundsjuk och tycka att Hale inte förtjänar hennes plats, men kanske då hålla det för sig själv. Hale har ju inte gjort henne något ont (vad vi nu vet?), annat än att tacka ja till en roll hon inte tog.

Alla har väl helt enkelt inte lika mycket av Jesusnatur som du Lorentzon. 🤗


signatur

Memento Mori

Geeks Gaming
Skrivet av tetrisGOAT:

Hur kommer du fram till det? (jag är nyfiken, inte konfrontativ) Om ett företag försöker snika och undvika att betala sina arbetare en skälig lön så tycker jag att det absolut finns grund för att be om en bojkott. Om folk sluter upp till den är inte upp till mig, förstås.

Jag har full förståelse för önskan att vilja maximera profit, och inser att det finns fler som vill arbeta med det här och är villiga att sälja sin arbetskraft billigare. Jag ser också hur lite spelindustrin vill lägga på storyförfattare och röstskådespelare och tycker att det är för lite sett i relation till hur villiga de är att lägga massor på specialeffekter. Men du får vad du betalar för, och det syns absolut i hur dåligt skrivna de flesta spels stories ändå är. Så pass dåliga att jag inte köper dem. Men vad vi vill ha ut av spel är säkert olika för alla.

Jag tycker att en röstskådespelare i den här typen av spel bör få bättre betalt sett till hur mycket spelet förlitar sig på just den enskilda arbetarens insats, oavsett vem den arbetaren eller vilket det spelet är. Jag förstår att det är dyrt att göra ett spel, men bra röstskådespelare kan vara halva upplevelsen i rätt spel. Jag har aldrig spelat Bayonetta och jag hade inte spelat det här oavsett, men jag hade inte tyckt att det vore orimligt om en anställd i en klädesbutik uppmanade till bojkott om den inte fick förnyad tjänst för att någon annan accepterar en oskälig lön och därför tycker jag inte att det är orimligt här heller.

Det är jättebra att rikta kritik till taskiga förhållanden i en industri som har gjort sig känd för att inte ha så bra arbetsförhållanden till att börja med. Generaliseringar osv.
(Däremot håller jag med om att ge sig på hennes ersättare är både lågt och onödigt)

...
(Sen får jag ganska mycket viben av att hela spelserien är designat av min klasskamrat i sexan som bara ritade vapen, krig, volvo och lättklädda tjejer istället för att följa lektionerna. "Ja, hennes stövlar är pistoler!!! Epic!!!!!!!!!!" Eh? Men det har inte med det här att göra.)

Jo, det känns som sagt att om man ska be om en bojkott (som mycket väl kan vara befogat) så brukar man bidra med mer information än man gjort nu.

Om jag ska bojkotta så vill jag kunna vrida på myntet och skåda det från så många vinklar och sidor som möjligt.
Nu har vi en sida, och någon som ber oss lite på dom

Medlem

40 tusen är faktiskt jävligt lite pengar i detta sammanhang. Det är inte mer än en brakskit för ett företag som Nintendo.

Förstår att hon är lite lack faktiskt.

Medlem

Hur folk kan anse det är ok någonstans att ge huvudrollsinnehavaren i en spelserie som dragit in 4+ miljarder en lön på 40000:- är oförståeligt, hennes lön och spelets omsättning ska ha någon slags anknytning. Det är långt ifrån enstaka tillfällen som det händer att kvinnor får helt patetiska löner jämfört med vad en man troligen hade fått i samma situation inom underhållning.

Då jag sett fram emot spelet såpass länge så är det tyvärr uteslutet med bojkott för egen del. Önskar hon hade gått ut med detta i tidigt skede för att sätta press på Platinum och fått det löst på ett snyggt sätt istället för att det blev så här.

Medlem

Sedan när blev normen att få betalt i förhållande till omsättning?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Sedan när blev normen att få betalt i förhållande till omsättning?

För skådespelare tror jag det är ganska normalt att få mer betalt för uppföljare/nya TV säsonger och spel om föregångarna gått bra.

Medlem
Skrivet av TheKillerTofu:

Hur folk kan anse det är ok någonstans att ge huvudrollsinnehavaren i en spelserie som dragit in 4+ miljarder en lön på 40000:- är oförståeligt, hennes lön och spelets omsättning ska ha någon slags anknytning. Det är långt ifrån enstaka tillfällen som det händer att kvinnor får helt patetiska löner jämfört med vad en man troligen hade fått i samma situation inom underhållning.

Då jag sett fram emot spelet såpass länge så är det tyvärr uteslutet med bojkott för egen del. Önskar hon hade gått ut med detta i tidigt skede för att sätta press på Platinum och fått det löst på ett snyggt sätt istället för att det blev så här.

Men lägg ner med feministtramset.

Nintendo hade varit lika snåla även om det hade handlat om en man. Nintendo ÄR snåla. De flesta spelföretag håller tyvärr hårt i sina pengar numera.

Skribent
Skrivet av Margy:

För skådespelare tror jag det är ganska normalt att få mer betalt för uppföljare/nya TV säsonger och spel om föregångarna gått bra.

Fast jag undrar om det verkligen är det inom spelvärlden? Vilket också skulle vara intressant och undersöka. Film/serier är en helt annan best än spel. Sen har du vissa som givetvis får mer betalt på grund av att de är populära, men generellt undrar jag om det är så att du får mer för en uppföljare om du repriserar din roll?

Sen kan man ju förstås tycka att det BORDE vara så, men då landar vi igen i hela yrket som VA.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Mockasin:

Varför skulle hon vara lojal mot någon som gett henne kicken i princip?

Hur proffisigt är det av spelmakaren då att bara erbjuda henne 4000USD istället för att säga att de vill ha en annan i rollen? 4000 var dessutom det slutgliltliga budet efter att ha skrivit till VDn, det var lägre innan.
Hon hade dessutom varit I audition för rollen också, som hon klarade av, och sedan fortsatte till löneförhandlingen.
Sen gå de ut i media och säger BS i stil med: "tyvärr så kommer inte Hellena Taylor reprisera rollen pga konflikter i tidschemat".
Varför utsätta henne för alla dessa steg om de inte ville ha henne från början? Jävla fegt.

Hon fick inte igenom de vilkor hon ville ha för ett gigg, hon borde svälja det och gå vidare istället för att vräka ur sig bitterhet på twitter. Passar inte ett avtal/erbjudande så tar man sitt pick och pack och söker något annat

Haha "utsätta henne". Ska jag ta med varje gång jag blivit nekad jobb efter intervjuer och tester framöver. Man borde få kräva skadestånd, man är ju kränkt osv 🤣

Medlem

Jag kan förstå att hon är besviken och att hon tycker att hon får dåligt betalt för rollen.
Men om jag kollar på exempelvis IMDB har Hale 471 skådespelarinsatser inskrivna och Taylor 24. Och om jag går in på behind the voice actors och kollar har Hale 653 roller från 287 titlar medan Taylor har 13 roller från 11 titlar.
Jag spekulerar här men Nintendo kanske ser Bayonetta 3 som en stor och efterlängtad titel och passar på att "uppgradera" stjärnstatusen på sin huvudkaraktär?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Angående lönen som röstskådespelare i spel tänkte jag bara dela ett citat från Nolan North och en del av en artikel från sidan engadget från 2010.

In 2008, Grand Theft Auto IV's Michael Hollick slammed the industry for not providing better compensation for titles that go on to sell millions of units. North seems to disagree with that sentiment. "In all fairness, hundreds of people are working 12 hour days for several years to make a game, so it's unfair for me to expect residuals, given the amount of work I contribute."

Vad tycker ni? Har han en poäng eller borde röstskådespelare har mer betalt om en titel säljer bra?


signatur

PSN: OAKTHYR

Skribent
Skrivet av OAKTHYR:

Angående lönen som röstskådespelare i spel tänkte jag bara dela ett citat från Nolan North och en del av en artikel från sidan engadget från 2010.

In 2008, Grand Theft Auto IV's Michael Hollick slammed the industry for not providing better compensation for titles that go on to sell millions of units. North seems to disagree with that sentiment. "In all fairness, hundreds of people are working 12 hour days for several years to make a game, so it's unfair for me to expect residuals, given the amount of work I contribute."

Vad tycker ni? Har han en poäng eller borde röstskådespelare har mer betalt om en titel säljer bra?

Jag tycker att en röstskådis givetvis ska ha skäligt betalt för att göra sitt jobb, men som Nolan säger är det många fler som jobbar på ett spel. Om lönerna ska skalas mot intäkter så borde alla få ta del av den kakan. Sen kan en röstskådis ju i och för sig hävda att de är "viktigare" om de nu gör röst till en huvudkaraktär. Men samtidigt är det oftast flera personer bakom en karaktär i ett spel, det är inte bara rösten. Du har en person som gör mocap, kanske en modell för utseende, stuntskådis och så röst. Ibland är det givetvis också samma person som gör flera av bitarna, men ofta är det olika personer för en karaktär. Det är ju bara och läsa min intervju med Nilla och Aloy, hon gör ju bara actionstuntsen där, medan det är en annan skådis som gör vanliga rörelserna, sen ännu en annan som gör rösten. Hur ska man där gradera vem som är viktigast? ALLA behövs för att karaktären ska få liv.

Men visst är det rimligt att lönerna procentuellt går upp om spelet säljer bra. Men då får nog alla också vara beredd att ta en paycut om spelet säljer dåligt. I det fallet tror jag hellre (nu pratar jag personligen) att jag har en fast summa i lön oavsett om spelet säljer bra eller dåligt.

...och jag menar inte att ALLA som jobbar på ett spel ska ha exakt samma löner, men att om det ska skalas mot intäkterna borde alla få en löneförhöjningar utifrån sin då personliga grundlön.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Angående lönen som röstskådespelare i spel tänkte jag bara dela ett citat från Nolan North och en del av en artikel från sidan engadget från 2010.

In 2008, Grand Theft Auto IV's Michael Hollick slammed the industry for not providing better compensation for titles that go on to sell millions of units. North seems to disagree with that sentiment. "In all fairness, hundreds of people are working 12 hour days for several years to make a game, so it's unfair for me to expect residuals, given the amount of work I contribute."

Vad tycker ni? Har han en poäng eller borde röstskådespelare har mer betalt om en titel säljer bra?

Lite det som jag var inne på med mitt tidigare inlägg. Tycker Nolan North är helt inne på rätt spår.

Sedan så finns det ju spel som sticker ut, tex Resident Evil Village, där skådisarna bidrar så mycket mer än att bara rabbla repliker framför en mikrofon. Tror det är ganska lungt att säga att spelen troligen inte hade blivit en lika stor succee utan skådisarna.

eld
Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Angående lönen som röstskådespelare i spel tänkte jag bara dela ett citat från Nolan North och en del av en artikel från sidan engadget från 2010.

In 2008, Grand Theft Auto IV's Michael Hollick slammed the industry for not providing better compensation for titles that go on to sell millions of units. North seems to disagree with that sentiment. "In all fairness, hundreds of people are working 12 hour days for several years to make a game, so it's unfair for me to expect residuals, given the amount of work I contribute."

Vad tycker ni? Har han en poäng eller borde röstskådespelare har mer betalt om en titel säljer bra?

Nolan North är i en väldigt bekväm situation utan några problem att hitta kontrakt, så mycket kan jag säga.

I spelindustrin finns många som inte vill att andra ska ha det bättre än en själv, men det är ju tråkig attityd att tex rösskådespelare inte ska få det bra bara för att spelutvecklare behandlas som skit.

Självklart ska rösten till huvudkaraktären inte behöva ta småpengar från gigantiska Nintendo, eller behöva oroa sig över det ekonomiska efter ett sånt jobb.

Och mer i denna situation: Självklart ska huvudtalangen få bättre kontrakt efter varje titel, det har dom råd med.

123
Skriv svar