Netflix planerar att satsa på molnspelande

Robot
Netflix planerar att satsa på molnspelande

Men siktar inte på att konkurrera med konsoler.

#Netflix


Medlem

Vad skall de konkurrera med då? Dropbox?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nedlagt hösten 2024

Låter som en jättebra idé - Att utan erfarenhet ge sig in i en redan hårt konkurrensutsatt bransch.

Medlem

Känns i nuläget som xCloud och Gamepass är det enda i streaming väg som har något av värde att erbjuda. Bra med konkurrans så klart men jag tror inte på Netflix spelsatsningar... känns lite generellt som de inte vet vad de håller på med.

Skribent
Skrivet av Fletchett:

Känns i nuläget som xCloud och Gamepass är det enda i streaming väg som har något av värde att erbjuda. Bra med konkurrans så klart men jag tror inte på Netflix spelsatsningar... känns lite generellt som de inte vet vad de håller på med.

Det Netflix har är väl åtminstone koll på streaming tekniken. Den stora frågan är ju hur deras affärsmodell kommer se ut och vilka spel de kan knyta till sig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det Netflix har är väl åtminstone koll på streaming tekniken. Den stora frågan är ju hur deras affärsmodell kommer se ut och vilka spel de kan knyta till sig.

Det är ju en väldig skillnad på spelstreaming och videostreaming dock. Video behöver ju i princip bara lagring på serversidan, medans spelstreaming behöver betydligt tyngre hårdvara. Det är ju grejer som Netflix aldrig haft någon andledning att satsa på innan.

Sen så är en stor skillnad latens också, det är A och O i spelstreaming men kvittar för video. Streamad video går ju att buffra på klientsidan, på så sätt kan man "fuska", och en dålig uppkoppling till servrarna känns inte av på samma sätt. När det kommer till spel, då finns inte det alternativet, utan allting måste ske direkt. Sviker uppkopplingen det minsta så går tjänsten helt enkelt inte att använda. Så allting är på en helt annan nivå för att spelstreaming ska fungera.

Så det är inte alls automatiskt att Netflix kan det ena bara för de kan det andra. Det är två väldigt olika saker bakom kulliserna.

Skribent
Skrivet av Fletchett:

Det är ju en väldig skillnad på spelstreaming och videostreaming dock. Video behöver ju i princip bara lagring på serversidan, medans spelstreaming behöver betydligt tyngre hårdvara. Det är ju grejer som Netflix aldrig haft någon andledning att satsa på innan.

Sen så är en stor skillnad latens också, det är A och O i spelstreaming men kvittar för video. Streamad video går ju att buffra på klientsidan, på så sätt kan man "fuska", och en dålig uppkoppling till servrarna känns inte av på samma sätt. När det kommer till spel, då finns inte det alternativet, utan allting måste ske direkt. Sviker uppkopplingen det minsta så går tjänsten helt enkelt inte att använda. Så allting är på en helt annan nivå för att spelstreaming ska fungera.

Så det är inte alls automatiskt att Netflix kan det ena bara för de kan det andra. Det är två väldigt olika saker bakom kulliserna.

Jo det är visserligen sant, men till skillnad från Google, som i princip gick in blint från alla håll. Så har Netflix i alla fall erfarenhet av just streaming. Är det inte netflix som har satt upp små servrar lite här och var överallt också för att minska latency? Har för mig det finns en server i källaren på en av mina vänners jobb som just tillhör Netflix. Men oavsett de har ju redan en infrastruktur och en grund, vilket inte google hade på samma vis.

Sen är detta ju bara EN sak, det är ju fler saker som måste sitta på plats.


signatur

"Writer and Fighter"

KoP
Medlem

Netflix.. håll er till det ni kan. Streama film och serier.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Känns i nuläget som xCloud och Gamepass är det enda i streaming väg som har något av värde att erbjuda. Bra med konkurrans så klart men jag tror inte på Netflix spelsatsningar... känns lite generellt som de inte vet vad de håller på med.

Gforce Now. PS Now lär trappa upp också.

Personligen hoppas jag på cloudgaming då det underlättar när man är på resande fot! Logitech Gcloud har jag redan börjat snegla på lite!

Medlem

kasta pengar i ett svart hål.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo det är visserligen sant, men till skillnad från Google, som i princip gick in blint från alla håll. Så har Netflix i alla fall erfarenhet av just streaming.

Jag misstänker att YouTube arbetat mer med streaming än Netflix.

Skrivet av KoP:

Netflix.. håll er till det ni kan. Streama film och serier.

Håller med, jag kanske har fel men jag har mer respekt för företag som håller sig till sitt och gör det bra. Apple och Rockstar startar upp färre nya projekt men de som de har är riktigt bra tycker jag. Motsatt till typ Meta med sitt Metaverse VR trams och Amazon som skall in överallt samt Google med alla sina failed projects. Här är några av Googles nedlagda projekt.

1) Google+
2) Google Buzz
3) Google Offers
4) Tango
5) Google Wave
6) Google Video
7) Google Answers
8) Google Glass
9) Google Daydream
10) Google Health
11) Google Lively
12) Knol
13) Nexus Q
14) Google Talk
15) Inbox by Gmail
16) Google Allo
17) Google Goggles
18) Google Web Accelerator
19) Google Reader
20) Google Play Edition Phones
21) Bump
22) Google Desktop
23) Google SMS Search
24) Dodgeball
25) Google Latitude

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo det är visserligen sant, men till skillnad från Google, som i princip gick in blint från alla håll. Så har Netflix i alla fall erfarenhet av just streaming. Är det inte netflix som har satt upp små servrar lite här och var överallt också för att minska latency? Har för mig det finns en server i källaren på en av mina vänners jobb som just tillhör Netflix. Men oavsett de har ju redan en infrastruktur och en grund, vilket inte google hade på samma vis.

Sen är detta ju bara EN sak, det är ju fler saker som måste sitta på plats.

Jag antar att du tänker på CDN, Content delivery network. Har ingenting med Netflix specifikt att göra, förutom att dom säkerligen också nyttjar den typen lösningar (Dom var inte först eller de som kom på det hela) . Att sen hävda att Google inte skulle ha erfarenhet av streaming får dig ju bara att låta som du yrar i nattmössan lol!

Håller med de tidigare i tråden som tycker Netflix ska fokusera på det som dom är duktiga på - streaming av filmer och serier. Antar att kraven på tillväxt är höga dock så dom vänder nog varje sten.

Skribent
Skrivet av Jag tar livet med ett lol:

Jag antar att du tänker på CDN, Content delivery network. Har ingenting med Netflix specifikt att göra, förutom att dom säkerligen också nyttjar den typen lösningar (Dom var inte först eller de som kom på det hela) . Att sen hävda att Google inte skulle ha erfarenhet av streaming får dig ju bara att låta som du yrar i nattmössan lol!

Håller med de tidigare i tråden som tycker Netflix ska fokusera på det som dom är duktiga på - streaming av filmer och serier. Antar att kraven på tillväxt är höga dock så dom vänder nog varje sten.

Alright I get your point. Men där google har 1000 andra saker på bordet så sysslar Netflix med en enda (streaming).

Nu säger jag inte att det kommer funka, men folk sa ju likadant när Netflix flyttade från att skicka ut DVD-filmer via posten till att gå till streaming "De ska syssla med vad de är duktiga på".


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo det är visserligen sant, men till skillnad från Google, som i princip gick in blint från alla håll. Så har Netflix i alla fall erfarenhet av just streaming.

Har inte Google också en del erfarenhet av streaming? Har för mig att jag läste någonstans om YouTube, någon liten videotjänst som Google driver på fritiden. 😀

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad skall de konkurrera med då? Dropbox?

Mobilspelande skulle jag tro

Netflix satsning på mobilspel till plattformen är åtminstone, än så länge, långt över förväntan.

Oxenfree, Into the breach, Spiritfarer, Poinpy, Moonlighter, Townsmen, Lucky Luna osv.

Någon på Netflix har koll på spel och satsningen på det området känns verkligen genuin. De har knappt heller ens berättat för användarna att spelen finns, vilket stärker känslan av att det är ett långsiktigt engagemang som inte behöver flyga direkt.

Jag tänker inte skriva av deras molnsatsning än och håller tummarna för att de hittar en bra väg som kompletterar game pass.

1
Skriv svar