Gotham Knights är låst till 30 FPS på Playstation 5 och Xbox Series X/S

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Inte höga men relativt höga krav med tanke på hur det sett ut innan.

i5-9600K / Ryzen 5 3600
GTX 1660 Ti / Radeon RX 590
Just de kraven ligger väl omkring eller strax över Series S nivå. Troligt är ungefär sådana minimumkrav vi kommer se mer av framöver under denna konsol generation.

Och som jag också skrev innan, borde det inte vara något problem att fixa ett prestandaläge för PS5 och Series X, när en PC med liknande CPU och sämre grafikprestanda tycks uppnå 60fps.

Någon skrev tidigare om att ray tracing alltid körs på konsol, vilket i så fall kan göra det väldigt svårt att uppnå 60fps. Där är PS5 och Series X hopplöst efter och helt enkelt inte redo att hantera både nästa nivå av krävande spel, 60fps och ray tracing.

Men varför just konsolversionerna skulle vara låsta till enbart ray tracing låter dock lustigt.

Står inget om upplösning på ps5. På pc är de där kraven för 1080p och 60fps, så torde ju bli runt 30 i 4k.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Det stämmer ju dock inte. Grafiken kommer alltid vara viktigare än fps.

du talar som om din egna åsikt är något som är självklart för alla. Sorry att kläcka din bubbla men så är det verkligen inte..

Moderator | Testpilot
Skrivet av Chicobello:

Det stämmer ju dock inte. Grafiken kommer alltid vara viktigare än fps.

Beror på spel. I sådana här titlar vill jag personligen att det ska vara bättre flyt. Blir lättare att reagera och det bara känns och ser bättre ut. I mer cinematiska spel är 30 inget problem, även om jag ändå föredrar så många bilder per sekund som möjligt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Det stämmer ju dock inte. Grafiken kommer alltid vara viktigare än fps.

Det där veror ju på.

Gta 6 i 30 fps 4k eller gta 6 i 1000fps och alla gubbar är streckgubbar och världen är uppbyggd av linjer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Låter skit konstigt vad är skillnaden på PS4 och PS5 då egentligen varför kom det ens nya konsoler när det ändå bara släpps spel som är gjorda för en konsol från 2013? Aja jag kör gamla spel i 30fps hela tiden så det är ingen dealbreaker det handlar ganska mycket om vad man är van vid! Men det hade ju varit fint med 60fps det gör faktiskt ganska stor skillnad.

Skrivet av lonian:

Det där veror ju på.

Gta 6 i 30 fps 4k eller gta 6 i 1000fps och alla gubbar är streckgubbar och världen är uppbyggd av linjer.

Menar du här att du i detta fall hellre har 1000fps med streck gubbar än vad Chicobello vill ha och prioriterar grafiken i ett GTA6 spel?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Menar du här att du i detta fall hellre har 1000fps med streck gubbar än vad Chicobello vill ha och prioriterar grafiken i ett GTA6 spel?

I just detta fall, om man knappt ser vad spelet går ut på så skulle jag välja lägre fps och snygg grafik.
I de flesta fall så är det dock bara en lägre upplösning och då väljer jag hällre det för att få en stabil och snabb fps.
Har man dessutom en tv eller monitor som inte supportar 4K så vore det ju trist om spelet är låst till den högre upplösningen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

FPS är bara en fluga……

Medlem

Man kunde göra 60 fps till ps3 om man ville det, tex wipeout var 1080p och 60 fps. Så 100% upp till utvecklaren av spelet vad man prioriterar. Denna utvecklaren verkar inte alls förstå vad kunder efterfrågar…


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag undrar om det inte är för naturen av co-opspelet, fighting med snabba rörelser som skulle fucka upp det om folk spelade med olika FPS. MEN då kanske de borde satsat på 60 FPS all over the board istället?

Nu är jag personligen inte så känslig alls för 30 kontrar 60, men förstår ju att det är en deal breaker för många.

Fast om skulle vara ett problem borde inte PC vara dödsdömt då där du då definitivt kommer ha folk spelandes tillsammans i olika FPS?

Jag bara blir mer skeptisk med åren över utvecklares uttalanden där man försöker försvara dåliga val som fov, fps, always online o.s.v.
Inte konstigt att jag gått mer och mer ifrån AAA titlar till annat dem senast 6-7 åren.

Medlem

Har inga större problem med 30 fps. Däremot så anser jag att det är ett absolut minimum.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Fattar inte varför folk inte kan lägga lite extra på en gaming PC och lira allt i minst 60 fps och billigare spel 😂

lite extra? har du inte sett vilka priser det är nu för tiden?
Nästa gång man ska uppgradera så lär man sälja ena ungen

Medlem

Verkar som A Plague Tale: Requiem också kommer i endast 30 fps format på XSX/PS5… tur man har PC.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Fattar inte varför folk inte kan lägga lite extra på en gaming PC och lira allt i minst 60 fps och billigare spel 😂

Det är inte så lite extra bara datorn i sig kostar det dubbla mot en Series x och nästa 4x Series S och då har du inte ens allt du behöver utan du måste sen köpa en skärm samt mus och tangentbord då är du lätt uppe på 3x pengarna mot ps5 Series x och det är inte ens säkert att den presterar ens lika bra för dom pengarna . Sen är det inte alla så vill ha krånglet som en PC medför med separata uppdateringar på allt programvaror och drivrutiner. och all felsökning när spel kraschar eller buggar. Eller ens hålla på att mecka med alla grafik inställningar för att hitta det "optimala" många vill bara slå på sin konsol dra igång sitt spel och lira

Medlem

99% av denna tråd har ju förstått allting fel. Det är låst till 30 fps för att något mongo på deras programmerare för multiplayer fuckat upp... Inte svårare än så! Gör som Hellena Taylor och Boykottnighta det! Eller köp det på PC

Medlem
Skrivet av Superknasen:

Det är inte så lite extra bara datorn i sig kostar det dubbla mot en Series x och nästa 4x Series S och då har du inte ens allt du behöver utan du måste sen köpa en skärm samt mus och tangentbord då är du lätt uppe på 3x pengarna mot ps5 Series x och det är inte ens säkert att den presterar ens lika bra för dom pengarna . Sen är det inte alla så vill ha krånglet som en PC medför med separata uppdateringar på allt programvaror och drivrutiner. och all felsökning när spel kraschar eller buggar. Eller ens hålla på att mecka med alla grafik inställningar för att hitta det "optimala" många vill bara slå på sin konsol dra igång sitt spel och lira

Din beskrivning av krångel är överdriven och felaktig men ack så vanlig.
PC gaming är 9/10 samma som en konsol upplevelse men med extra allt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Står inget om upplösning på ps5. På pc är de där kraven för 1080p och 60fps, så torde ju bli runt 30 i 4k.

Var minimum dock i 1080p 60fps. Native 4K 30fps blir 2x mer grafikkrävande, lägg till lite högre inställningar vilket utvecklarna lär vilja ha och det kan vara mer åt dynamisk 1440-1800p 30fps hållet, beroende på hur tungdrivet allt extra lulllull nu blir.

I artikeln står det att det är co-op delen på konsolerna som begränsar till 30fps. Det låter också rätt konstigt. Men i så fall kan det kanske vara processordelen som är främsta begränsningen. Kanske därför ray tracing alltid är igång eftersom 60fps ändå inte gick att uppnå.

Ska bli intressant att se vad Digital Foundry säger om spelet.

Medlem

Eeee-e-e-e-h-h-?

Medlem

30 fps?! Haha är det ps3 vi fortfarande spelar med?

Medlem

Nu kommer jag inte spela spelet i fråga, eftersom temat med superhjältar är så fruktansvärt ointressant... men jag tycker ändå att det är ganska sunkigt att inte ha med ett 60fps läge.
Känns ganska gammalmodigt att inte kunna polera fram ett prestandaläge med dessa "nya" konsoler.

Förstår att det är väldigt svårt att gå tillbaka när man väl vant sig vid hög fps, sitter själv på en hyfsad rigg (i kombo med bra skärm) som kan prestera långt över hundra knutar i många titlar och de spel som är låsta till 30 eller 60 ratar jag nästan av ren princip.

Medlem

Elden Ring har ju coop i en openworld 60fps hur kommer det sig då ?

Medlem
Skrivet av lonian:

GTX 1660 Ti och 8GB ram. Höga krav? Klarar inte PS5 mer än detta?

Jo, tydligen så är det inte så oväntat att Series S håller tillbaka utvecklingen.

Skrivet av whoo:

Gällande 30 fps och nya konsoler etc...

Det kommer ju nya grafikmotorer hela tiden som höjer ribban på vad som förväntas i kvalité.

Det går ju säkert att meckla 60 fps i alla spel, men då kommer väl folk istället gnälla på att det är för låg upplösning eller för dåliga ”settings”/”kvalite”…?

60FPS borde vara standard framöver och en överväldigande majoritet väljer högre FPS än 30 när valet finns, så det är efterfrågat.
I långsamma spel så går det säkert bra med 30, men så fort det blir lite snabbare rörelser så ser det väldigt mycket bättre ut med mer flyt. I Action spel så hinner man ändå inte analysera detaljer så då är det nästan ingen mening med extremt ögongodis, förutom i marknadsförings syfte.

Är ganska säker på att det har med budget eller slö utvecklare att göra här, spelet ser inte jättebra ut och kräver ändå väldigt mycket av systemet. De borde kunna göra mycket mer med systemresurserna på de nya systemen, speciellt med hjälp av Direct storage och Smart access storage. Både UE 5 demot(tänker då främst på Nanite) och Microsofts demonstration av hur mycket resurser Direct storage kan frigöra pekar på att det borde finnas betydligt mycket mer kräm att få ut.

Aja, hoppas inte att det blir en trend utan att det skadar försäljningen framöver. Finns inga tekniska anledningar till att högre än 30 FPS inte skulle vara möjligt, även med bra grafik.

Gotham släpps ju på PC också vilket kan hålla tillbaka utvecklingen tack vare att Direct storage 1.1 inte är tillgängligt än.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Din beskrivning av krångel är överdriven och felaktig men ack så vanlig.
PC gaming är 9/10 samma som en konsol upplevelse men med extra allt.

Inte min upplevelse har ägt Dom mesta konsoller bortsett från PS4 och Haft minst en hyffsad spel dator hela tiden och jag har har haft fler spel som kraschat på pc bara i år en alla konsoler tillsammans och jag märker i princip aldrig av några uppdateringar på konsol men datorn medans på pc så bara windows och grafikdrivar sammanlagt uppdateras flera gånger på en månad. Men visst en pc kan allt som en konsol kan och snyggare men till minst 3-4x pengarna om den ska köra allt i 4k 60Hz+ och för dom mesta blir inte spelet 3-4x roligare bara för att man kör på pc och får fler frames

Medlem
Skrivet av Superknasen:

Inte min upplevelse har ägt Dom mesta konsoller bortsett från PS4 och Haft minst en hyffsad spel dator hela tiden och jag har har haft fler spel som kraschat på pc bara i år en alla konsoler tillsammans och jag märker i princip aldrig av några uppdateringar på konsol men datorn medans på pc så bara windows och grafikdrivar sammanlagt uppdateras flera gånger på en månad. Men visst en pc kan allt som en konsol kan och snyggare men till minst 3-4x pengarna om den ska köra allt i 4k 60Hz+ och för dom mesta blir inte spelet 3-4x roligare bara för att man kör på pc och får fler frames

Windows och grafikdrivrutiner är väll knappast nått som avbryter eller stör en.
jag vill inte påstå att det är flera gånger / månad och det avbryter en inte heller då det är.
Uppdateringar på konsol däremot tycker jag förhindrar en från att spela 9/10 ggr


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Windows och grafikdrivrutiner är väll knappast nått som avbryter eller stör en.
jag vill inte påstå att det är flera gånger / månad och det avbryter en inte heller då det är.
Uppdateringar på konsol däremot tycker jag förhindrar en från att spela 9/10 ggr

Skönt för dig personligen ser jag uppdateringarna på datorn mer störande speciellt för grafiken då dom aldrig installeras automatiskt utan alltid kräver att man klickar på ladda ner installera + att godkänna nått Windows gör det åtminstone automatiskt när jag stänger av medans konsolen sköter sig helt själv ser aldrig när dom är. sen även om man nu förbiser extra hanpåläggningen på PC med launchers och uppdateringar så är det fortfarande den största tröskeln att betala 15000Kr extra för att spela samma spel med högre framerate

Medlem

Då ska farbror lära dig
Drivrutiner för grafikkort behöver du inte installera så fort det dyker upp nån ny version. Du har säkert Geforce xperience eller AMD (vad det nu hette ) som poppar upp att ny drivrutin. Men fungerade spelet du spelar perfekt så lär det inte plöttsligt bli sämre bara för att ny drivrutin är ute.. Uppdatera när du har tid
Nej det är verkligen inte 15000 extra för att spela samma spel. Ja samma spel finns, men sen finns det massvis med annat som täcker upp samtliga konsolgenerationer i ett
I längden skulle jag nästan vilja påstå att det blir billigare, gäller bara att tänka lite

❤️❤️❤️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av robbis:

99% av denna tråd har ju förstått allting fel. Det är låst till 30 fps för att något mongo på deras programmerare för multiplayer fuckat upp... Inte svårare än så! Gör som Hellena Taylor och Boykottnighta det! Eller köp det på PC

Gör om & rätt eller skrota

Medlem
Skrivet av Molotov:

Då ska farbror lära dig
Drivrutiner för grafikkort behöver du inte installera så fort det dyker upp nån ny version. Du har säkert Geforce xperience eller AMD (vad det nu hette ) som poppar upp att ny drivrutin. Men fungerade spelet du spelar perfekt så lär det inte plöttsligt bli sämre bara för att ny drivrutin är ute.. Uppdatera när du har tid
Nej det är verkligen inte 15000 extra för att spela samma spel. Ja samma spel finns, men sen finns det massvis med annat som täcker upp samtliga konsolgenerationer i ett
I längden skulle jag nästan vilja påstå att det blir billigare, gäller bara att tänka lite

❤️❤️❤️

Med konsoler är det ju också ständigt en massa uppdateringar av systemet och spelen ibland får man ju inte ens starta spelen förrän det är uppdaterat. Nästan så att man kan tro att det är mjukvara i både konsoler och vanliga datorer.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

30fps är ingen dealbreaker för min del, jag spelade nyligen Arkham Knight på Xbox i 30fps och tyckte det funkade hur bra som helst. Kan vara lite jobbigt först om man kommer från 60fps men jag vänjer mig iallafall ganska fort.

Håller med, så länge det inte fps droppar ala Bloodborne på PS4 där det ibland gick ner mot närmare 15 fps.

123
Skriv svar