Utvecklare hävdar att "många" studior vill skippa Xbox Series S-kompatibilitet

Medlem
Skrivet av blomman00:

vilka gnällspikar till utvecklare, dags att byta karriär om man inte vill göra sitt jobb...

Äntligen någon som sa något vettigt. Detta handlar bara om lata och griniga utvecklare.

Medlem

Onödig konsol som inte borde ha gjorts.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Tråkigt om den håller tillbaka utvecklingen. På den punkten så är ju Sonys tänk betydligt bättre med enbart en skivläsare som skiljer de åt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"då utvecklare faktiskt behöver ta hänsyn till en rad olika pc-konfigurationer"

Fast spelen måste inte fungera på alla PC-konfigurationer? Köper du potatis-gpu har du inte särskilt svårt att hitta spel du helt enkelt inte kan spela, eller spel där du får sitta och testa olika grafikinställningar som helt enkelt inte går att testa med konsol, sådant som Entry-Level Gaming håller på med.

Fast sen när har utvecklare brytt sig om klenare konsoler? Så fort PS4 Pro och One X släpptes så blev ju PS4 och One S bortglömda. Det är väl bara att strunta i att optimera spelet till Series S om det nu sätter käppen i hjulet för Series X och PS5 och låta det köras som den ”potatis” den är?

I Gotham Knights fall låter det bara som bullshit. Spelet, som inte ens är grafiskt imponerande, har många problem och man behövde en syndabock att lägga skulden på.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

minnesmängd är lägre 10GB mot 16GB.

Många stirrar sig blint på just minnesmängden och tror att det slutar där men så är inte fallet när man kikar närmare.

Xbox Series X: 320-bit minnesbuss, 10 GB med en bandbredd på 560 GB/s och 6 GB har en bandbredd på 336 GB/s.

Xbox Series S: 128-bit minnesbuss, 8 GB med en bandbredd på 224 GB/s och 2 GB har en bandbredd på 56 GB/s.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp.
Men jag vill inte påstå att det är svagheten med PC det är styrkan.
Men samma tankesätt fungerar inte på konsol.
Det är dags att Series S hanteras på samma sätt som Nintendo Switch

Det håller jag med om, på PC behöver inte utvecklare ta det i exteemt beaktande då det utvecklas hela tiden och "lägsta nivån" höjs med tiden. Är ju även rätt "enkelt" för PC spelare att uppgradera sin rigg (om än rätt dyrt med tanken på nuvarande nivå på grafikkorten). Konsol är ju konstant och ifall man har en konstant lägsta nivå som är under vad utvecklare vill göra så kommer ju produkten drabbas då alla utvecklare inte har möjlighet att göra separate spel för varjen konsol.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Fast sen när har utvecklare brytt sig om klenare konsoler? Så fort PS4 Pro och One X släpptes så blev ju PS4 och One S bortglömda. Det är väl bara att strunta i att optimera spelet till Series S om det nu sätter käppen i hjulet för Series X och PS5 och låta det köras som den ”potatis” den är?

I Gotham Knights fall låter det bara som bullshit. Spelet, som inte ens är grafiskt imponerande, har många problem och man behövde en syndabock att lägga skulden på.

Nej PS4 och One s blev inte bortglömda, spelen skulle fungera på dom också.
Jag vet tex att Sony hade sjuka krav som bibehållen FPS i en loading screen på PS4 som hindrade utvecklare från att släppa vissa vr-spel på konsolen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Nerox:

Det håller jag med om, på PC behöver inte utvecklare ta det i exteemt beaktande då det utvecklas hela tiden och "lägsta nivån" höjs med tiden. Är ju även rätt "enkelt" för PC spelare att uppgradera sin rigg (om än rätt dyrt med tanken på nuvarande nivå på grafikkorten). Konsol är ju konstant och ifall man har en konstant lägsta nivå som är under vad utvecklare vill göra så kommer ju produkten drabbas då alla utvecklare inte har möjlighet att göra separate spel för varjen konsol.

Precis, det finns inget krav från Valve att alla spel på Steam ska klara dittan och dattan.
Fungera spelet dåligt? tweaka, uppgradera, skit iatt köpa spelet som sagt gör vad du vill för att fixa det.

Så går det inte att göra med konsoler


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag äger en. Men bara för att köra gamla 360 spel på typ. Allt current gen går på PS5 eller PC för mig. Så bara för att man äger en så behöver det inte betyda att man är en del av en install base

Switch exemplet är inte heller helt reko då det endast finns en konsol för dem att koda/optimera spel för. Det är alltid enklare när man bara har en plattform som man behöver förhålla sig till. Och det betyder att det även är billigare då tid är pengar i branschen.

Vadå, finns väl många Switch-spel som släpps på andra plattformar. Och om det är tillräckligt många som äger t.ex Series S få kan de väl göra som man har gjort med Witcher.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Precis, det finns inget krav från Valve att alla spel på Steam ska klara dittan och dattan.
Fungera spelet dåligt? tweaka, uppgradera, skit iatt köpa spelet som sagt gör vad du vill för att fixa det.

Så går det inte att göra med konsoler

Exakt, det är lite som två olika världar för utvecklare att göra till konsol kontra PC. PC gör man spelet , sen när det är klart så sätts ramarna för specefikationerna. På konsol finns dessa från start och man arbetar för att hålla sig inom dessa ramar. Det blir ju extra ogynnsamt när det finns en flaskhals som man måste rätta sig efter, det är då enklare (och billigare) att låta allt gå efter den lägsta även ifall man får göra avkall på vissa saker.

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Många stirrar sig blint på just minnesmängden och tror att det slutar där men så är inte fallet när man kikar närmare.

Xbox Series X: 320-bit minnesbuss, 10 GB med en bandbredd på 560 GB/s och 6 GB har en bandbredd på 336 GB/s.

Xbox Series S: 128-bit minnesbuss, 8 GB med en bandbredd på 224 GB/s och 2 GB har en bandbredd på 56 GB/s.

Ja du behöver inte samma bandbredd om du har en klenare gpu. Är ganska standard att smalna av minnesbussen på billigare komponenter.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Onödig konsol som inte borde ha gjorts.

Man ska dock inte glömma att alla bor inte i rika länder, folk som bor i sydamerika (jag vet, inget land) ska väl även ha möjlighet att köpa en konsol, även om en Series X eller PS5 är svindyr i jämförelse?

Sedan kan man alltid streama spel till sin Series S t.ex.

Men håller nog med resterande, även om jag sitter på en Xbox Series X, det känns som utvecklarna är lite lata.
1080p och 30 fps borde vara möjligt att få ihop på en konsol.. Det där Batman-spelet verkar ju knappt lyckas skrapa ihopa 20 fps. Verka mer vara 2022 års Cyberpunk.

Medlem

Skapa spelet så det funkar i 60FPS på PS5, XSX. Sedan kan det låsa det på XSS i 720p / 30fps. Om det nu inte vill lägga tid på den konsolen.
Tycker mycket spel idag som släpps är väldigt slarvigt gjorda 3 exempel Battlefield 2042, Cyberpunk 2077 och Saints Row som släppts de 2 senaste åren.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Detta kommer i förlängningen ge Sony flera exklusiva titlar när deras användarbas drar ifrån igen. En sku är en dröm för utvecklare och när utgivare får tillbaka investeringen snabbare kommer det löna sig att välja vinnaren.

Där har du något.
Detta kan vara det som Sony behöver för att dra ifrån eller åtminstone konkurrera med MS.
Tänkte att det mycket väl kunde vara kört för Sony i slutändan med MS storsatsning med uppköp och framförallt GamePass.
MS gjorde bort sig genom att släppa Series S.
Det var för tidigt.
Vi behöver fortfarande bättre hårdvara för att kunna spela de senaste spelen.
MS skjuter sig själva i foten med Series S.
Stoppa produktionen av konsolen och sluta upp med kravet.
Ersätt Series S med streaming konsolen som det ryktas om för budgetspelarna.
Series S var egentligen bara som en OneX pro så spelarna borde förstå.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av FejkFejksson:

Tänk hur bra de hade lyckats utan series s? Typ split screen i sitt flaggskepp?

Det är nog snarare Xbox One som håller det tillbaka tyvärr. Eller du missade att det är cross-gen? Inte lätt.


signatur

Jump in.

Medlem

Slog till på en Series S för ett tag sedan och är ganska kluven. Går från att vara imponerad till ganska besviken. Det som överraskade mig mest var upplösningen. Det blir en och annan tur under 1080p. Detta om man vill hålla 60 fps. Hur kommer den prestera om 3 år? Känns som att Series X eller PS5 är mycket mer värt i längden.

Medlem
Skrivet av strangelove:

Slog till på en Series S för ett tag sedan och är ganska kluven. Går från att vara imponerad till ganska besviken. Det som överraskade mig mest var upplösningen. Det blir en och annan tur under 1080p. Detta om man vill hålla 60 fps. Hur kommer den prestera om 3 år? Känns som att Series X eller PS5 är mycket mer värt i längden.

Om tre år är konsolen 5 år gammal och det börjar bli dags för en ny generation. Men en möjlighet är ju att de streamar spelen till konsolen om det är omöjligt att få till det på annat vis. Typ som till nintendo switch på vissa spel.

Medlem

Om det här nu stämmer. Så stå för ditt ord. Kom ut och säg vad du heter. Vilken studio du jobbar för. Plus vilket spel/spelen som inte kan få 1080p 60-120fps. Annars är det bara FUD. Misinformation. Lögner.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Om det här nu stämmer. Så stå för ditt ord. Kom ut och säg vad du heter. Vilken studio du jobbar för. Plus vilket spel/spelen som inte kan få 1080p 60-120fps. Annars är det bara FUD. Misinformation. Lögner.

Det är inte vad det handlar om vad man kan köra med för FPS.
Du kan köra 60 fps 1080p på xbox 360


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Fast sen när har utvecklare brytt sig om klenare konsoler? Så fort PS4 Pro och One X släpptes så blev ju PS4 och One S bortglömda. Det är väl bara att strunta i att optimera spelet till Series S om det nu sätter käppen i hjulet för Series X och PS5 och låta det köras som den ”potatis” den är?

I Gotham Knights fall låter det bara som bullshit. Spelet, som inte ens är grafiskt imponerande, har många problem och man behövde en syndabock att lägga skulden på.

Ja, Gotham Knights rullade ju knappt ens i 30fps på vare sig Ps5 eller Series X.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är inte vad det handlar om vad man kan köra med för FPS.
Du kan köra 60 fps 1080p på xbox 360

Ehhh läs artikeln/nyheten igen. Det är just det det handlar om.

Intressant också att alla tweets är borttagna som ifrågasätter Series S:en på Jeff Gertsmann tweet från developers.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej PS4 och One s blev inte bortglömda, spelen skulle fungera på dom också.
Jag vet tex att Sony hade sjuka krav som bibehållen FPS i en loading screen på PS4 som hindrade utvecklare från att släppa vissa vr-spel på konsolen

Inte bortglömda som i uteblivna spel, utan mer att de inte blev lika bra optimerade. Bortprioriterad är väl kanske ett mer korrekt ord.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ehhh läs artikeln/nyheten igen. Det är just det det handlar om.

Intressant också att alla tweets är borttagna som ifrågasätter Series S:en på Jeff Gertsmann tweet från developers.

När mordhoten regnar in så fort man säger emot "gamerz" så är det väl självklart att man inte vill outa sig själv längre.

Du själv t.ex. som har en nästan komiskt låg kunskap om spelutveckling sitter och spyr galla över utvecklare och kallar dom för lögnare, lata osv. Tror du inte vi som utvecklare skulle uppskatta att ha möjligheten att sälja spelet på flera platformar? varför tror du Bethesda har släppt Skyrim på varje platform mellan himmel och jord? mera intäkter. Trots det är det inte en fråga om lathet, det är en extremt jobbig process, särskilt när du måste targeta low end platforms parallelt med utvecklingen av andra platformar.

Om jag har en Fiat med 20L tank och en volvo med 60L, oavsett hur mycket jag meckar och försöker så kommer jag inte få in mer än 20L i min Fiat, den kommer inte att nå lika långt som volvon, punkt slut. Ska jag då dessutom stå och spendera 1år extra på att försöka få in 60L i min Fiat för att gamerz ska vara nöjda så har jag förlorat 1år resurser som jag kunde ha använt till min volvo istället. Därför är developers less på att alltid behöva bråka med low end platforms varje generation.

Jag har en fråga dock. När du uppenbarligen inte har någon aning va du svamlar om, varför ger du dig in en diskussion, taggarna utåt och pratar så nedlåtande som du gör?

Medlem

Konsoler som skall försöka vara som skalbara speldatorer, men har alla laster och regler som konsoler har... Det är därför datorer fortfarande är så överlägset att spela på.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Om det här nu stämmer. Så stå för ditt ord. Kom ut och säg vad du heter. Vilken studio du jobbar för. Plus vilket spel/spelen som inte kan få 1080p 60-120fps. Annars är det bara FUD. Misinformation. Lögner.

Han har gjort AAA-spelet I am fish tydligen. Så kan nog ett och annat!

Medlem
Skrivet av duchovny:

När mordhoten regnar in så fort man säger emot "gamerz" så är det väl självklart att man inte vill outa sig själv längre.

Du själv t.ex. som har en nästan komiskt låg kunskap om spelutveckling sitter och spyr galla över utvecklare och kallar dom för lögnare, lata osv. Tror du inte vi som utvecklare skulle uppskatta att ha möjligheten att sälja spelet på flera platformar? varför tror du Bethesda har släppt Skyrim på varje platform mellan himmel och jord? mera intäkter. Trots det är det inte en fråga om lathet, det är en extremt jobbig process, särskilt när du måste targeta low end platforms parallelt med utvecklingen av andra platformar.

Om jag har en Fiat med 20L tank och en volvo med 60L, oavsett hur mycket jag meckar och försöker så kommer jag inte få in mer än 20L i min Fiat, den kommer inte att nå lika långt som volvon, punkt slut. Ska jag då dessutom stå och spendera 1år extra på att försöka få in 60L i min Fiat för att gamerz ska vara nöjda så har jag förlorat 1år resurser som jag kunde ha använt till min volvo istället. Därför är developers less på att alltid behöva bråka med low end platforms varje generation.

Jag har en fråga dock. När du uppenbarligen inte har någon aning va du svamlar om, varför ger du dig in en diskussion, taggarna utåt och pratar så nedlåtande som du gör?

Så du står alltså för ditt ord. Bra. Om du då tycker, för det gör du, att Low end pcs (steams egna mal) är bättre än Xbox Series S fast exakt samma saker sitter i. Hur kommer det då att indie utvecklare, stora som små, får fram grafiskt krävande spel och i 60fps en hel del med RT också. Hur gör dem? Listan med utvecklare som först säger "Nää det här går inte". En månad senare "Opps vårt fel, glöm det." CDPR, Watch Dogs 3, Assasins Creed Valhalla, Dying Light 2. Finns massor av exempel. Men du kanske tycker att det inte är värt att lägga tiden eller pengarna på det eller rättare sagt din arbetsgivare tycker det eller använda dem hjälpmedel som finns. VRR, VRS FSR.

Med ditt resonemang så utvecklar du inte till PCs heller för majoriteten sitter med 5-10 gamla "gaming" PC. Men det skulle vara dödsstöten så självklart lägger du tiden och resurserna på både high end och low end. Och det gäller ju konsoler också. Den här fiktiva spelet skall släppas på PC, Switch, Xbox One, PlayStation 4, Xbox Series och PlayStation 5 (notera det kan vara vilket spel som helst) och då ser du eller din arbetsgivare till att det ska släppas på dem formaten.

Nu efter mycket jobb funkar Cyberpunk på Xbox One (OG) eller hur?

Remedy också med Control. Först var det bättre på PlayStation 5. Nu är det bättre på Xbox Series konsoler. För dem tog si tid. Använde dem hjälpmedel som fanns då tillgängliga.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Han har gjort AAA-spelet I am fish tydligen. Så kan nog ett och annat!

Vem då? Han som tog bort hela sitt twitter konto eller tweet-svaret till en legend i spelbranschen?

Jeff Gertsmann jobbade förut på GameSpot innan han fick sparken för han skrev en recension av Kane And Lynch. Han startade då GiantBomb.

Om han inte kan stå för sitt ord. Är det nog inte så värst sant.

Medlem

Gerstman har en lite konstig infallsvinkel på det hela.

Bara för att det finns många användare på Steam med "dålig" hårdvara betyder ju inte att alla utvecklare är tvingade att göra spel som fungerar (bra) på den hårdvaran. Jag tror knappast att dessa användare sitter och spelar de senaste och mest krävande spelen på sina datorer.

Den enda chansen att S-kravet släpps är möjligen vid nästa generationsskifte då jag kan tänka mig att MS möjligen kan tillåta spel som är cross-gen med enbart Series X.

Avstängd
Skrivet av Kalliban:

Jag förstår inte problemet. Kör 60fps eller högre upplösning eller mer effekter osv på xsx och PS5 och inte på xss? Det borde inte vara några konstigheter, som de flesta spel som redan släppts..?

Problemet är att folk ville ha en helt ny generation, inte ett litet snäpp upp. Nu utvecklas spel för Series S, PS5 och Series X får Series S spel med lite extra FPS eller upplösning. För ett överdrivet exempel, tänk om alla PS3 spel var tvungna att fungera på PS2 också, hade folk varit nöjda då med PS2 spel fast högre FPS och upplösning?

Avstängd

MS har handikappat en hel konsolgeneration.

123
Skriv svar