Medlem
Dota 2 TI 11

LCQ (sista-chansen kvalet) spelas idag, och det kan bli första gången som varken Puppey eller någon svensk tar sig vidare till turneringen under alla dessa TIs om inte Team Liquid slutar på minst andra plats. Finnen Matumbaman är också med i TL, och tillsammans möter de:

Får se hur det går när matcherna streamas på LGD_Dota2s youtube- och twitchkanaler. De första verkar gå av stapeln vid 3 och 5:30 mot natten till lördagen, men sen spelas några vid 7 och halv 10 därefter på morgonen. VODs brukar bli tillgängliga efteråt

Medlem

Det känns som det börjar bli dags för Dota 3 för att få in lite nytt liv i spelet. Visst att de ändrar en hel del i patcharna, men Dota 2 är ändå 9 år gammalt nu. OT så vet jag inte om jag kommer kolla på TI i år, förutom då om TL lyckas ta sig vidare. Mina gamla hjältar s4, handsken och limmp åkte ju ut tyvärr.

Medlem

Hajpen för årets International verkar väldigt låg. Prispotten är jämförelsevis väldigt låg, flera fadäser från Valve och populära lag som inte kvalificerat.
Sen att tiderna inte kommer passa särskilt bra för typ hela europa gör inte saken bättre

Får hoppas att det blir bra ändå, det är trots allt enda gången Valve gör minsta lilla försök till att göra reklam för spelet.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Vi fick några svenskar med trots allt när Liquid lyckades kvala in sig, och de ser riktigt bra ut 👍


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Gött att se! Vad är oddsen att båda lagen jag som jag höll på tog sig vidare? Tur att lagen inte behövde mötas i Lower Bracket heller

Instämmer att laget ser starkt ut: Boxi hade bra och precisa initiationer; Insania bra cc och support och verkar ha en bra förståelse när det gäller matchbild; Matu bra med strength-hjältar och bringar mycket erfarenhet till laget; M1cke är nog en av de bästa i carry-rollen i hela turneringen; Zai om man jämför med förra TIs kanske är den som utvecklats mest med bra beslutningsförmåga etc. och spelar på hög nivå. Panelen nämnde att Team Secret verkar ha bra kemi i laget, och jag skulle även säga att de verkar ha bra kemi i Team Liquid med, som gör att de gemene man höjer sig ännu mer

Ännu mer intressant att se Insania spela nu efter att ha sett honom kommenterat matcher under förra eller så var det förrförra TI:t.

Märkte också att de få matcher M1cke körde en hjälte som krävdes lite macro/micro av, så gick det si-så. Han behöver spela carry-hjältar som vid de senaste matcherna som qop, pangolier, sf. Samma med Matu, han behöver sättas på hjältar som inte bara är strength utan som också är semi-carries som blir starkare med tiden, så inte enbart support-inriktade hjältar eller där i faggorna.

Medlem

Matchschemat inför gruppspelet med start inatt:

Just nu är det 6 timmars mellanskillnad, så första matchen vid 10 SGT blir klockan 4 på natten här
Visas på http://www.twitch.tv/dota2ti https://www.twitch.tv/pgl_dota2 (och på syster-/brorskanalerna)

Medlem

Nu är huvud-eventet igång och har flyttats från PGLs kanaler till Dota2tis

Några minnesvärda, ungefärliga citat hittills:
"Liquid har smurfat sig fram genom LCQ"
sagt av Khezu under matchen innan de 2 sista finalerna (de nedre och övre finalerna).
"Jag vet inte vad Boxi har ätit till frukost, men han har sina spindelsinnen igång"
sagt av en kommentator om när han spelade grym "initierare".

Kan rekommendera Liquid v EG & v OG matcherna inom gruppspelen (den sistnämnda fick båda lagen en gratis strategipaus på 30min-1h för att Mishas (som liknar en ung Topson i övrigt) hotelldator strulade mitt i matchen)

Medlem

Satan vilken jävla match Team Liquid vs Thunder Awaken, riktigt spännande och självklart hejar man på svenskarna(TL).

Kan väl lägga till att jag inte spelar inte DotA 2(lirade en del DotA), men brukar spana in TI om det är något svenskt lag eller flertal svenska spelare som lirar, vilket det är nu. Kollade via den svenska streamen förövrigt, tycker dom gör ett trevligt jobb.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Match 3 mellan liquid och thunder var antagligen turneringens bästa, än så länge i alla fall.

Hade varit kul att se svenskar i finalen igen!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Kul att det går bra för dem och roliga matcher. Nu håller vi tummarna att de lyckas även nästa helg!

Medlem

Har precis betat av matcherna i efterhand och ja jösses, trodde RNG mot Entity matchen som slutade med en massa rapiers och som blev den längsta i TI:s main stage historia hitintills skulle vara det bästa gamet för i år, tills den som sagt grymma senaste matchen med Liquid spelades. Var orolig ett tag att de skulle vara lite för otåliga och göra en upprepning på slutet av spel 1, men de visste vad de gjorde där i spel 3 när de fann timingen till att avbryta Tundra som hade marcherandet inställt på deras tron. De är riktigt samspelta när det gäller, lyckas göra "plays" av minsta förutsättningar. Också kul att se att när det inte går lika bra för någon som var ämnad att vara hard carry i ett spel, kanske för att motståndarna fokuserat hjälten och inte gett något extra utrymme, så kliver ofta någon annan in och lyckas hålla laget vid liv när de behöver det som mest. Som Zais Leshrac som tog över carry-jobbet från Matumbas Life Stealer som hade en ruffig start i senaste matchen, Micke som ibland får många viktiga småpicks i början, Insania med bra räddningar och cc ulties, Zais Pangolier som gör bättre ifrån sig än hjälten "borde" göra sett till motståndarna, Boxis spindelsinne med Spirit Breaker, Matumbas pålitliga och "misstagssnåle" Pudge etc.

Jag hoppas de bannlyser eller själva väljer Sniper, för har märkt Liquid har problem mot honom, speciellt kombinerat med Lichs armor. De sa att de har analyserat matcherna och hittat var skon klämde, men vet inte om det är värt risken att släppa hjälten i vissa matcher och lita på ödet.

Kul att även panelisterna fått upp ögonen för Zai. Jag tror att antingen Teaguvnor eller Lacoste som under huvud-eventet sa att "om någon borde vinna TI så är det Zai, för han är så bra på Dota". Men givetvis är det ett lagspel, och alla är grymma i Liquid.

Ladda popcornen (eller mackan) inför semin imorgon bitti klockan 6!

Medlem

Nu har det gått ett tag så jag antar det är ok att (Varning!) spoila resultaten.

För att fortsätta om Sniper som jag skrev om innan här och ha det samlat så vann alla lag som valde honom på sitt lag 3/4 matcher där Liquid var inblandade, så det var bra att Liquid tog det säkra före det osäkra och bannlyste honom i sista matchen mot Anster.

Synd med Liquid hade det på G där i 3:e matchen mot Secret, kändes som att de var rätt så jämnstarka lag. Men imponerande av dem att ta brons ändå, speciellt med tanke på att det inte var klart ens om några svenskar skulle ta sig vidare till huvud-eventet alls!

Tundra hade ett bra momentum som höll i hela finalen, de hade nog gjort ett bra arbete att analysera Secret i förhand, men givetvis spelade de även bra med.

Det märks att det är en del stolthet när panelisterna och kommentatorerna rätt tidigt i turneringen hyllade att amerikanen Sneyking tagit sig vidare, kanske inte så konstigt för jag tror inte NA har haft så mycket framgång i tidigare turneringar, men kanske lite väl mycket fokus där. Men några som tar steget längre är de brittiska kommentatorerna som, eller åtminstone PyrionFlax i hans show efteråt menade att eftersom Tundra finansieras och håller till i London så är det ett engelskt lag. Men nja det är att ta i - tekniskt sett stämmer det att organisationen är engelsk men det finns inga britter i laget. Storbritannien har inte haft någon inkomstbringande spelare genom TIs historia, så jag antar att inblandandningen av organisationen är ett, om än väldigt litet, smärre plåster på såren. Nationer kan vara bra på mycket, men sällan på allt. Detta gör det ännu mer imponerande sett till hur långt svenskarna tog sig i turneringen, för Dota är inte särskilt stort längre i Sverige som det en gång varit, och då borde antalet aktiva spelare vara ganska lika mellan britter och svenskar, eller åtminstone borde det inte vara ett sånt stort gap emellan länderna, (såväl gentemot andra nationer) också sett till att Storbritannien har fler invånare än Sverige. Att svenskar lyckats ta sig till alla huvud-event så här långt och även Liquid (med Matu) lyckats sluta på platsen som de gjorde är som sagt grymt. Men så har Sverige i princip alltid varit en bra e-sportsnation, om det finns intresse för spelet i fråga, sen de tidiga cs-tiden då svenskarnas topp var lika bra som alla andra länders sammanlagt. Ok nu kanske jag skröt lite kanske, men inte desto mindre sant.

Medlem
Skrivet av deifr:

Nu har det gått ett tag så jag antar det är ok att (Varning!) spoila resultaten.

För att fortsätta om Sniper som jag skrev om innan här och ha det samlat så vann alla lag som valde honom på sitt lag 3/4 matcher där Liquid var inblandade, så det var bra att Liquid tog det säkra före det osäkra och bannlyste honom i sista matchen mot Anster.

Synd med Liquid hade det på G där i 3:e matchen mot Secret, kändes som att de var rätt så jämnstarka lag. Men imponerande av dem att ta brons ändå, speciellt med tanke på att det inte var klart ens om några svenskar skulle ta sig vidare till huvud-eventet alls!

Tundra hade ett bra momentum som höll i hela finalen, de hade nog gjort ett bra arbete att analysera Secret i förhand, men givetvis spelade de även bra med.

Det märks att det är en del stolthet när panelisterna och kommentatorerna rätt tidigt i turneringen hyllade att amerikanen Sneyking tagit sig vidare, kanske inte så konstigt för jag tror inte NA har haft så mycket framgång i tidigare turneringar, men kanske lite väl mycket fokus där. Men några som tar steget längre är de brittiska kommentatorerna som, eller åtminstone PyrionFlax i hans show efteråt menade att eftersom Tundra finansieras och håller till i London så är det ett engelskt lag. Men nja det är att ta i - tekniskt sett stämmer det att organisationen är engelsk men det finns inga britter i laget. Storbritannien har inte haft någon inkomstbringande spelare genom TIs historia, så jag antar att inblandandningen av organisationen är ett, om än väldigt litet, smärre plåster på såren. Nationer kan vara bra på mycket, men sällan på allt. Detta gör det ännu mer imponerande sett till hur långt svenskarna tog sig i turneringen, för Dota är inte särskilt stort längre i Sverige som det en gång varit, och då borde antalet aktiva spelare vara ganska lika mellan britter och svenskar, eller åtminstone borde det inte vara ett sånt stort gap emellan länderna, (såväl gentemot andra nationer) också sett till att Storbritannien har fler invånare än Sverige. Att svenskar lyckats ta sig till alla huvud-event så här långt och även Liquid (med Matu) lyckats sluta på platsen som de gjorde är som sagt grymt. Men så har Sverige i princip alltid varit en bra e-sportsnation, om det finns intresse för spelet i fråga, sen de tidiga cs-tiden då svenskarnas topp var lika bra som alla andra länders sammanlagt. Ok nu kanske jag skröt lite kanske, men inte desto mindre sant.

PFlax är en host (värd?) snarare än kommentator, och hela late game showen var mest skämtsam. Tror inte att han på allvar menade att det är en brittisk organisation


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

PFlax är en host (värd?) snarare än kommentator, och hela late game showen var mest skämtsam. Tror inte att han på allvar menade att det är en brittisk organisation

Sant, glömde lägga till det att han är en värd. Kan ha varit att han skämtat, eller delvis skämtat, lite svårt att avgöra helt just där. Men förmodligen så var det det ändå

1
Skriv svar