Robot
Victoria 3

Paradox återvänder till den viktorianska eran för tredje gången och det är äntligen Svea rikes tid att skina igen, eller?

#victoria-3


Medlem

Av allt gameplay jag sett så tvekar jag inte om att Victoria 3 kommer att få 5/5 av mig. Kan inte vänta tills imorgon.

Det får 8/10 och 9/10 av de flesta recensenterna och 84% i PC Gamer. Det är imponerande med tanke på att spel från Paradox ofta har så mycket djup att det skrämmer bort nya spelare.

Jag har spenderat tusentals timmar i Paradox spel. Kommer bli ytterligare minst tusen i detta.

Rekommenderar starkt Destructoids recension. Mycket bra och djup:
https://www.destructoid.com/reviews/review-victoria-3-pc-para...

"What is here though is a deep simulation where every aspect of your nation interweaves with itself telling a story that you built. I’ve never been this in love with a strategy game before. I finally found the one for me, and I won’t need another one for quite a long while."
- 9.5/10

Gnällkuk

Bra recension! Jag står mellan, "jajjemen, nu ska vi testa paradox" och "eh... kanske?" jag är taggad men ändå avsckräckt. Någon som förstår mig?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Bra recension! Jag står mellan, "jajjemen, nu ska vi testa paradox" och "eh... kanske?" jag är taggad men ändå avsckräckt. Någon som förstår mig?

Enligt många recensenter är spelets tutorial den bästa hittills. Läs gärna Destructoids recension som går mer in på djupet när det gäller spelets olika delar.

"If this all seems confusing on paper, fret not because there is an honest-to-goodness tutorial mode included with Victoria 3 and it works fantastically."

"Victoria 3 has the best base GUI in any Paradox game I’ve seen at launch since well…forever. Anyone who has tried to crack Victoria 2 will know that GUI was a mess of square boxes and bland menus. Victoria 3 uses superb design to draw your eyes and attention to the parts of the menus that are most pertinent with all relevant information presented in a concise and easy-to-read manner."

https://www.destructoid.com/reviews/review-victoria-3-pc-para...

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Enligt många recensenter är spelets tutorial den bästa hittills. Läs gärna Destructoids recension som går mer in på djupet när det gäller spelets olika delar.

"If this all seems confusing on paper, fret not because there is an honest-to-goodness tutorial mode included with Victoria 3 and it works fantastically."

"Victoria 3 has the best base GUI in any Paradox game I’ve seen at launch since well…forever. Anyone who has tried to crack Victoria 2 will know that GUI was a mess of square boxes and bland menus. Victoria 3 uses superb design to draw your eyes and attention to the parts of the menus that are most pertinent with all relevant information presented in a concise and easy-to-read manner."

https://www.destructoid.com/reviews/review-victoria-3-pc-para...

Att det är "den bästa hittills" när det kommer till Paradox-spel säger väl egentligen inte så mycket?
De 4X-spel jag prövat från dem (Stellaris är väl förhållandevis snällt i jämförelse, men både HOI4 och EU4 lider i mina ögon av det) är såpass komplexa att det slutar med att man sitter och kollar upp guider och wikis online i timtal för att inte bli sopad banan med.

Men jag hoppas du och Destructoid har rätt, det är kul spel om och när man verkligen dyker djupare och faktiskt lär sig dem, även om de har sina brister ibland.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Att det är "den bästa hittills" när det kommer till Paradox-spel säger väl egentligen inte så mycket?
De 4X-spel jag prövat från dem (Stellaris är väl förhållandevis snällt i jämförelse, men både HOI4 och EU4 lider i mina ögon av det) är såpass komplexa att det slutar med att man sitter och kollar upp guider och wikis online i timtal för att inte bli sopad banan med.

Men jag hoppas du och Destructoid har rätt, det är kul spel om och när man verkligen dyker djupare och faktiskt lär sig dem, även om de har sina brister ibland.

Så är det absolut. Men vi kan jämföra med hyfsat nysläppta Crusader Kings III som faktiskt har en bra tutorial. Och spelets gameplay är dessutom lättillängligt för nya spelare i jämförelse med de äldre spelen, samtidigt som djupet finns kvar.

Medlem

Önskar att spelet släpptes nu kl 00:00, är ledig imorgon av en slump och längtar stort efter att få spela detta. Men jobbar igen på onsdag så får se hur många timmar jag hinner med innan jag måste sova. Urgh för att jobba inom service, dumma arbetstider.

Medlem

Hade en intensiv period med Victoria 2 och herrejisses vad hundratals timmar flög iväg snabbt. Väldigt lite spelat senaste 3-4 åren, men vet att bara man tar sig förbi inlärnings-perioden i Paradox spel så är i alla fall jag fast i ett beroende väldigt snabbt. Är ganska glad de gjort om combaten helt och hoppas att England och Ryssland inte blir helt omöjliga att få emot sig.

Skribent
Skrivet av Mikaelh:

Enligt många recensenter är spelets tutorial den bästa hittills. Läs gärna Destructoids recension som går mer in på djupet när det gäller spelets olika delar.

"If this all seems confusing on paper, fret not because there is an honest-to-goodness tutorial mode included with Victoria 3 and it works fantastically."

"Victoria 3 has the best base GUI in any Paradox game I’ve seen at launch since well…forever. Anyone who has tried to crack Victoria 2 will know that GUI was a mess of square boxes and bland menus. Victoria 3 uses superb design to draw your eyes and attention to the parts of the menus that are most pertinent with all relevant information presented in a concise and easy-to-read manner."

https://www.destructoid.com/reviews/review-victoria-3-pc-para...

Det finns en tutorial, och de aspekter den går igenom funkar väl okej. Men den skrapar ändå bara på ytan och det finns väldigt mycket som återstår att lära sig när den är över. Personligen tycker jag att CK3s tutorial slätade ut den berömda inlärningskurvan på ett bättre sätt.

Medlem

Finns en drös med youtube videos som som förklarar spelkoncepten på Paradox's youtube kanal. Spelet är underbart men jag är också partisk

Medlem

Om i lärningskurvan är lodrät så betyder det väl att man lär sig allt jättefort, förutsatt att x-axeln är tid.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Hade en intensiv period med Victoria 2 och herrejisses vad hundratals timmar flög iväg snabbt. Väldigt lite spelat senaste 3-4 åren, men vet att bara man tar sig förbi inlärnings-perioden i Paradox spel så är i alla fall jag fast i ett beroende väldigt snabbt. Är ganska glad de gjort om combaten helt och hoppas att England och Ryssland inte blir helt omöjliga att få emot sig.

Ryssland är tydligen bra att ha som handelspartner enligt "The Spiffing Brit":), Jan Mayen är det som gäller!

Redaktör
Skrivet av Nioreh:

Om i lärningskurvan är lodrät så betyder det väl att man lär sig allt jättefort, förutsatt att x-axeln är tid.

Komma här och vara logisk - vafalls?!

Jag tänkte att tiden är att vandra rakt fram, och gå in i en stuprät inlärningskurva. Ju flackare den är, desto enklare är det. Men den liknelsen har tydligen sina brister.


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Nioreh:

Om i lärningskurvan är lodrät så betyder det väl att man lär sig allt jättefort, förutsatt att x-axeln är tid.

Skrivet av Tomas Helenius:

Komma här och vara logisk - vafalls?!

Jag tänkte att tiden är att vandra rakt fram, och gå in i en stuprät inlärningskurva. Ju flackare den är, desto enklare är det. Men den liknelsen har tydligen sina brister.

Kom omedelbart att tänka på denna gamla goding.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Om i lärningskurvan är lodrät så betyder det väl att man lär sig allt jättefort, förutsatt att x-axeln är tid.

Det är väl snarare kraven. Så man måste lärt sig X mycket efter Y tid som inlärningskurvan syftar på. Du har spelat 1 timma och har nu X antal system, regler och kontroller att hålla koll på.

Medlem

Spelat några timmar. Har haft mycket skoj med CK3, men detta faller lika platt som Imperator. Köa fler siffror på byggnader, sortera marknaden efter efterfrågan och bygg fler siffror på byggnader. Detta var inte roligt särskilt länge.

1
Skriv svar